قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبعُونِی یُحْببْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
بگو: اگر خدا را دوست می دارید از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشاید. و خدا آمرزگار و رحیم است.
1 ـ پیامبر (ص) مأمور فراخوانی دوستداران خدا به پیروی از خویش
قل ان کنتم تحبون اللّه فاتبعونی
2 ـ دوستداران راستین خداوند، پیروان پیامبر (ص) هستند.
قل ان کنتم تحبون اللّه فاتبعونی
3 ـ محبّت راستین، مستلزم پایبندی به لوازم آن است.
قل ان کنتم تحبون اللّه فاتبعونی
4 ـ مخالفت با پیامبر (ص) منافی دوستی با خداوند
قل ان کنتم تحبون اللّه فاتبعونی
5 ـ لزوم پیروی از پیامبر (ص)
قل ان کنتم تحبون اللّه فاتبعونی
6 ـ محبّت و دوستی، مشوق و محرک انسان به عمل
قل ان کنتم تحبون اللّه فاتبعونی
7 ـ بهره گیری قرآن از عواطف و محبّتها، برای وادار نمودن به عمل
قل ان کنتم تحبون اللّه فاتبعونی یحببکم اللّه
8 ـ کردار انسان، نمایانگر عُلقه ها و گرایشهای درونی است.
قل ان کنتم تحبون اللّه فاتبعونی
9 ـ اهمیّت التزام به ولایت رهبران الهی و پیروی از آنان
قل ان کنتم ... فاتبعونی یحببکم اللّه و یغفر لکم
قرآن، محبّت الهی و غفران گناهان را پیامد پذیرش ولایت رهبران الهی گرفته است.
10 ـ پیروی از پیامبر اسلام (ص)، عامل جلب محبّت خداوند و آمرزش همه گناهان
فاتّبعونی یحببکم اللّه و یغفر لکم ذنوبکم
جمع مضاف در «ذنوبکم»، افاده عموم می کند.
11 ـ جلب محبّت خدا، هدف نهایی دین و دینداری است.
فاتّبعونی یحببکم اللّه
زیرا می فرماید تبعیّت از پیامبر (ص)، موجب محبّت خدا خواهد شد.
12 ـ نقش رهبران الهی در جلب محبّت خداوند به انسان*
فاتّبعونی یحببکم اللّه
پیامبر (ص) به عنوان مرشد راه محبّت الهی، معرفی شده است.
13 ـ محبّت و غفران الهی، بشارتی به پیروان پیامبر (ص)
فاتّبعونی یحببکم اللّه و یغفر لکم
14 ـ پذیرش رهبران الهی و تبعیّت از آنان، زمینه بخشایش گناهان
فاتّبعونی ... و یغفر لکم
15 ـ خداوند، غفور (بسیار بخشاینده) و رحیم (بسیار مهربان) است.
و اللّه غفور رحیم
16 ـ محبّت الهی نسبت به بندگان، زمینه بخشایش همه گناهان آنان*
یحببکم اللّه و یغفر لکم ذنوبکم
تقدم حب خدا بر غفران، بیانگر نقش محبّت خدا برای غفران گناهان است. و تعمیم غفران به همه گناهان، از اضافه شدن «ذنوب» استفاده شده است; زیرا جمع مضاف افاده عموم می کند.
17 ـ نصارا، مدعی دوست داشتن خدا
قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی
در جمله «ان کنتم ... » فرض شده که مخاطبان مدعی دوست داشتن خداوند هستند و بنابر آنچه مجمع البیان در شأن نزول آیه آورده مراد از مخاطبان آیه مسیحیان می باشند.
18 ـ تشویق خداوند به تبعیّت و تصدیق و قبول دعوت پیامبر اکرم (ص)
قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی
امیر المؤمنین (ع): ... فقال تبارک و تعالی فی التحریض علی اتباعه و الترغیب فی تصدیقه و القبول لدعوته «قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی».(1)
19 ـ اعراض از سنّت پیامبر اکرم (ص)، موجب محرومیّت از محبّت الهی
قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی
رسول خدا (ص) پس از آن که فرمود: من رغب عن سنّتی فلیس منی، آیه فوق را تلاوت کرد.(2)
20 ـ تبعیّت از پیامبر (ص)، در نیکوکاری، تقوا، تواضع و خضوع، موجب جلب محبّت خداوند
قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی یحببکم اللّه
رسول خدا (ص) درباره آیه فوق فرمود: علی البرّ و التقوی و التواضع و ذلّة النّفس.(3)
21 ـ دین، چیزی جز محبّت نیست.
قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی یحببکم اللّه
امام باقر (ع): ... هل الدّین الاّ الحبّ؟، الا تری الی قول اللّه تعالی «قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی یحببکم اللّه».(4)
22 ـ حبّ و بغض در راه خدا، حقیقت دین است.
قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی یحببکم اللّه
رسول خدا (ص): ... و هل الدّین الاّ الحبّ و البغض فی اللّه قال اللّه تعالی «قل ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی ...».(5)
آمرزش:
زمینه آمرزش 9، 14، 16
اسماء و صفات:
رحیم 15 ; غفور 15
اطاعت:
آثار اطاعت 9، 14 ; اطاعت از محمّد (ص) 1، 5، 10، 18، 20 ; اطاعت از رهبری 8، 14
انگیزش:
عوامل انگیزش 3، 6، 10
انبیا:
دعوت انبیا 18
انسان:
گرایشهای انسان 7
تربیت:
روش تربیت 10
تکلیف:
زمینه عمل به تکلیف 10
تقوا:
آثار تقوا 20
تواضع:
آثار تواضع 20
حب و بغض: 4، 6، 10، 21
خدا:
آمرزش خدا 13; محبّت خدا 9، 11، 12، 13، 16، 20 ; تشویقهای خدا 18
خضوع:
آثار خضوع 20
دوستداران خدا: 1 ،2، 17
دوستی:
آثار دوستی 6
دین:
اهداف دین 12 ; حقیقت دین 20
دینداری:
آثار دینداری 12
رفتار:
پایه های رفتار 6، 7
روایت: 18، 19، 20، 21
عمل:
آثار عمل 7 ; زمینه عمل 6
عواطف و احساسات: 10
محبّت:
آثار محبّت 3، 6
محمّد (ص):
پیروان محمّد (ص) 2، 13 ; سیره محمّد (ص) 19 ; مسؤولیت محمّد (ص) 1
مسلمانان:
بشارت به مسلمانان 13
مسیحیان:
ادعاهای مسیحیان 17
واجبات: 5
ولایت و امامت: 8، 11
پی نوشت ها :
1. کافی، ج 8، ص 26، ح 4 ; نورالثقلین، ج 1، ص 326، ح 87.
2 و 3. الدرّ المنثور، ج 2، ص 178.
4. محاسن برقی، ج 1، ص 262، ح 327 ; خصال صدوق، ج 1، ص 21، ح 74.
5. الدرّ المنثور، ج 2، ص 179.