حدیث دیگران

تشییعی از جنس هاشمی

  • تهران
  • سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵
حاشیه‌های بدرقه تاریخی آیت‌الله

شاید مهمترین ویژگی این تشییع را بتوان در تکثر سلایق شرکت‌کنندگان دانست که از اقشار و گرایش‌های مختلف در آن حضور یافتند؛ روحانی و دانشگاهی، اصولگرا و اصلاح‌طلب، پیر و جوان و زن و مرد، همه در این تشییع ملی دیده می‌شدند و بدرقه‌ای متفاوت و البته باشکوه را رقم زدند.

گونه‌گونی جمعیت، شعارهای متفاوتی را نیز رقم زد؛ علاوه بر شعارهای مخصوص تشییع مثل لا اله الا الله، هر طیف شعارهایی نیز مخصوص به خود داشت که حاکی از نگاه سیاسی گویندگانشان داشت. همزمان خودروهای بلندگوداری نیز بودند که بعضا مداحی و برخی شعارها را پخش می‌کردند .

از دیگر ویژگی‌های این تشییع، حضور پرشمار شخصیت‌ها و نخبگان و مسئولان در کنار مردم بود؛ چهره‌هایی که این بار نوعا فارغ از جایگاه رسمی، نه تنها در کنار مردم حاضر شده بودند، بلکه در مواردی در میان فشار موج جمعیت این سو و آن سو شدند.

بخش ویژه مسئولین در زمین چمن دانشگاه تهران که با کارت‌های خاص مهمانان ویژه به آن وارد می‌شدند، خود چهار ردیف داشت که در ردیف اول آن شخصیت‌های برجسته نظام و در ردیف‌های بعدی، دیگر مسئولان و نمایندگان و... حضور یافتند. در قسمت اول افرادی بودند که شخصیت‌ها را به محل‌های نشستن هدایت می‌کردند؛ برخی را به صدر مجلس و برخی را به عقب‌تر.

محسن هاشمی، فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی حدود ساعت ۸ و سی دقیقه وارد جایگاه شد و دقایقی بعد از او، یاسر برادر و محمد هاشمی عمویش آمدند. در این مراسم دو تن از قاریان به قرائت قرآن پرداختند و حیدرزاده و عاصی، دو تن از مداحان قم به مدیحه‌سرایی پرداختند؛ نوحه‌ای که در میانه آن جمعیت ایستادند و به یاد هاشمی بر سینه زدند.

حدود ساعت ۹ صبح آقای وحید حقانیان از اعضای دفتر مقام معظم رهبری وارد شد و صحبت‌هایی با محسن و محمد هاشمی داشت. پیش از برنامه مداحی دوم پیکر آیت‌الله وارد شد که جمعیت ایستاد. مهدی پسر دوم آیت‌الله هاشمی نیز همراه با تابوت پدر وارد شد.

سران قوا به همراه رهبر معظم انقلاب وارد شدند و پیش از آغاز نماز میت، مجری به نقل از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد: آقا می‌فرمایند عبارات نماز را همه بخوانند.

با پایان نماز نمازگزاران از زمین چمن خارج و تشییع در خیابان انقلاب آغاز شد؛ در حالی که سیل غیرمنتظره جمعیت بسیاری را سردرگم کرد.

علاوه بر شهرداری تهران و دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت ارشاد نیز تصاویری از همراهی هاشمی با امام، آیت‌الله جوادی آملی و رئیس جمهوری با مضمون دفاع هاشمی از اعتدال منتشر کرده بود. حزب کارگزاران، خانه کارگر و... دیگر مراکزی بودند که پوسترهایی از آیت‌الله چاپ کرده بودند و مردم آنها را سر دست گرفته بودند.