جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی

تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی

تصویب هفت بند دیگر از سیاست‌های کلی نظام در بخش فرهنگ

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸
حضور اعضا، وزرا و رؤسای دستگاهها و نهادهای فرهنگی، دینی و حوزوی و امور مساجد و نمایندگی های ولایت فقیه در دانشگاهها

بررسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام در بخش فرهنگ در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب هفت بند دیگر از این سیاست‌ها و مجموعاً در قالب یازده محور اصلی و 48 بند به اتمام رسید.

همچنین در این جلسه لایحه الحاق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی، اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری شد.

در این جلسه که علاوه بر اعضا، وزرا و رؤسای دستگاهها و نهادهای فرهنگی، دینی و حوزوی و امور مساجد و نمایندگی های ولایت فقیه در دانشگاهها نیز حضور داشتند، موارد ذیل به عنوان سیاست‌های کلی نظام در بخش فرهنگ به تصویب رسید.

9- توسعه ظرفیت مساجد و بازگشت آن به جایگاه اصلی بعنوان رکن اساسی جامعه اسلامی با اهتمام به:

- ترویج و تبیین جایگاه و نقش مسجد در جامعه اسلامی و تشویق و ترغیب مردم به ساخت و تجهیز مساجد از طریق گسترش فرهنگ وقف، نذر و سایر خیرات و مبرات.

- کمک مؤثر به احداث، توسعه، تجهیز، تعمیر و نگهداری مساجد متناسب با نیازهای جغرافیایی و جمعیتی مبتنی بر شاخص‌های مطلوب با بهره‌گیری از معماری و هنر اسلامی – ایرانی در کلان شهرها، شهرها، شهرک‌ها و روستاها بویژه الزام به تأسیس مسجد در مراکز میان‌راهی، شهرک‌های جدید و درحال طراحی و ساخت.

- ساماندهی مساجد مبتنی بر تمرکز در اهداف و سیاست‌گذاریها با حفظ بُعد مردمی مساجد و محوریت امام جماعت در مدیریت مسجد با همکاری هیأت امنای مورد تأیید آنان و استفاده از دستگاههای فرهنگی و تبلیغی ذی‌ربط.

- ارتقاء کارآمدی و افزایش کیفیت و قابلیت‌های مساجد در عرصه‌های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بویژه نسل جوان و فرهنگ‌سازی برای حضور بیشتر مردم در مساجد و شرکت در نمازجمعه و جماعات.

10- اهتمام به ترویج، تعمیم و نهادینه کردن فرهنگ عمل به احکام اسلام بویژه اقامه نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه.

11- سرمایه‌گذاری برای تعمیق انس مردم با قرآن کریم و ارتقاء جایگاه و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی و توسعه پژوهش‌ها، آموزشها و فعالیت‌های مربوط به روخوانی، روان‌خوانی، تلاوت و ترجمه، تفسیر، تدبر و تدوین متون تفسیری متناسب با هریک از رشته‌های تحصیلی و تعلیم آنها در برنامه‌های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی.

در ادامه جلسه امروز، لایحه الحاق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود با حضور وزیر رفاه و تأمین اجتماعی و رئیس کمیسیون مربوطه از مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از استماع نظر شورای نگهبان، دولت و مجلس شورای اسلامی، اعضا با توجه به نظر کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام به اتفاق آراء نظر مجلس شورای اسلامی را مورد تأئید قرار دادند.