جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی

تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی

تدوین 13 بند دیگر از سیاست‌های کلی نظام در بخش فرهنگ

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸

ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام در بخش فرهنگ در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیگیری شد و سیزده  بند دیگر از این سیاست‌ها به تصویب اعضا رسید.

در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، رئیس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده ولی فقیه و رئیس ستاد اقامه نماز نیز حضور داشتند، پس از بحث و بررسی‌های مبسوط موارد ذیل در بخش بهره‌برداری مناسب از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و روحانیت به تصویب رسید.

- تحکیم پیوند و همکاری همه‌جانبه میان حوزه‌های علمیه  با دانشگاه و آموزش و پرورش بویژه در اسلامی کردن محتواها و دروس در رشته‌های مختلف علوم انسانی و تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی جامعه اسلامی و بهره‌گیری حوزه‌های علمیه از علوم تخصصی روز.

- توسعه همکاری و تعامل میان نهادهای علمی و فرهنگی با حوزه‌های علمیه و تلاش درجهت تهیه الگوی توسعه کشور در بخشهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با همکاری دانشگاه و بخشهای کارشناسی نظام

- ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) و حمایت از فراگیر شدن آن در جامعه جهانی و زمینه‌سازی فرهنگی برای حکومت جهانی امام عصر(عج) و تبیین فرهنگ اصیل مهدویت و انتظار.

- تقویت و توسعه هنرهای اصیل اسلامی – ایرانی و فناوریهای پیشرفته و بهره‌گیری از آنها برای تربیت دینی و ترویج معارف الهی و اسلامی.

- توسعه و ساماندهی زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه معتبر اهل بیت(ع) بویژه حرم امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آنها بعنوان قطب فرهنگی.

در بخش مربوط به تعلیم و تربیت، ماده هفت به شرح ذیل تأیید گردید:

- ایجاد هماهنگی و اتخاذ رویه‌ مناسب در کلیه نهادها و حوزه‌های مرتبط با تعلیم، تربیت و تبلیغ به منظور ایجاد هنجارهای اخلاقی و رفتاری مطلوب با تأکید بر درونی‌سازی باورها، فراگیر نمودن ارزش‌ها و نهادینه کردن رفتارهای عقلانی با اولویت به راهبردهای پیشگیرانه، ایجابی، اقناع‌کننده و مصونیت‌بخش

- همچنین در ادامه این جلسه ماده هشتم در زمینه اهتمام به سالم‌سازی فضای فرهنگی و اجتماعی و ارائه الگوی مناسب زندگی ایرانی- اسلامی و آراسته‌های سیمای جامعه، شهرها و روستاهای کشور به معیارها و موازین اسلامی موارد ذیل به تصویب رسید:

- پاسداری از قداست خانواده و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی و ترویج صله رحم.

- رعایت فرهنگ و هویت اسلامی - ایرانی در شهرسازی، معماری و ساخت و سازهای شهری و روستایی.

- نهادینه کردن اخلاق حرفه‌ای منبعث از تعالیم اسلام و معارف اهل بیت (ع) در تمام زمینه‌ها بویژه اخلاق پزشکی، مهندسی، کارگری و ورزشی، مدیریتی، علمی و پژوهشی، رسانه‌ای، شهروندی و ....

- پیشگیری از اشاعه الگوها و رفتارهای مخل به مبانی اسلام، اخلاق و عفت عمومی

- اهتمام به انطباق هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری با فرهنگ، هویت و اخلاق اسلامی.

- ترویج، توسعه و نهادینه کردن آزادی‌های مشروع و حفظ کرامت و حقوق فردی و اجتماعی و حاکمیت اخلاق، انصاف، قانونمداری و اطلاع‌رسانی صحیح در رسانه‌ها و صیانت از حیثیت و آبروی آحاد مردم و نهادینه کردن احترام به بزرگان و صاحبان حق در جامعه.

ادامه بررسی سیاست‌های کلی نظام در بخش فرهنگ در جلسات آتی مجمع دنبال خواهد شد.