خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • تخصیص بیست میلیون دلار از فروش نفت برای مخارج لبنان و افغانستان

تخصیص بیست میلیون دلار از فروش نفت برای مخارج لبنان و افغانستان

دکتر ولایتی مسائل لبنان را مطرح کرد و تصویب کردیم که در حدود بیست میلیون دلار  محموله نفت، برای مخارج لبنان و افغانستان و جاهای دیگر به فروش برود. وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی آمدند.

  • شنبه ۵ آذر ۱۳۶۷

ساعت نه و نیم به مجلس رسیدم. در گزارش‌ها مسائل اوپک و شورش‌های آذربایجان شوروی در صدر است. فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی دریایی ارتش آمدند. برای آنها صحبت کردم. آقای [احمد] گرانمایه مدیر عامل بیمه [ایران] آمد. شرح خدمات بیمه را داد و برای تصویب لایحه بیمه - که فردا در دستور است - استمداد کرد. [آقای محمد جواد ایروانی] وزیر اقتصاد، تلفنی خواست که بیمه را فردا در دستور قرار ندهیم؛ مریض است.

عصر تیمسار ترابی برای بودجه حفاظت اطلاعات ارتش آمد. [آقای علی فضلی] فرمانده لشکر 10 سید الشهدا (ع) و جانشینش آمدند و برای عقبه در تهران و مسکن برای فرماندهان استمداد کردند. آقای سعیدی مسئول حفاظت اطلاعات سپاه آمد و برای کار کنترل نیروهای سازمان ملل که برای آتش‌بس در ایرانند، کمک خواست و از عدم همکاری فرماندهان و وزارت سپاه گله داشت.

شب جلسه سران قوا در دفتر آقای خامنه‌ای بود. وزیر نفت گزارش اجلاس اوپک را داد. قبول کردیم که سهم عراق با کم شدن سهم کشورهای عربی دیگر زیاد شود و گفت بر قیمت 18 دلار و خواسته‌های دیگر ایران توافق شده. مسئولان مبادله اسرا آمدند. درباره کیفیت تبادل اسرای معلول و مریض که دچار مشکل شده‌اند، مشورت کردند. قرار شد از صلیب سرخ بخواهند که عراق را وادار به عمل به قرارداد کنند و فعلاً روند آزادی را به این منظور کند کنند.

دکتر ولایتی مسائل لبنان را مطرح کرد و تصویب کردیم که در حدود بیست میلیون دلار  محموله نفت، برای مخارج لبنان و افغانستان و جاهای دیگر به فروش برود. وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی آمدند. جواب نامه امام به درخواست نخست وزیر در خصوص مصرف ارز منابع خارجی با یوزانس و تهاتر و اعتبار و بای بک تا سقف مصوبه ارز بودجه کل کشور را مطرح کردند؛ تصویب کردیم. امام تصمیم‌گیری درباره آن را به جلسه سران قوا محول کرده‌اند. دیر وقت به منزل آمدم.