خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • تحلیل هاشمی رفسنجانی از حمایت انقلاب اسلامی ایران از نهضت های آزادیبخش -- کتاب انقلاب و پیروزی -- سالهای ۱۳۵۸ -۱۳۵۷

تحلیل هاشمی رفسنجانی از حمایت انقلاب اسلامی ایران از نهضت های آزادیبخش -- کتاب انقلاب و پیروزی -- سالهای ۱۳۵۸ -۱۳۵۷

  • چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۵۸

 

تحلیل آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از حمایت انقلاب اسلامی ایران از نهضت های آزادیبخش

تاریخ 0/12/1358

     با پیروزی انقلاب اسلامی، گسترش و نفوذ انقلاب به سایر کشورها، به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و مناطقی که مسلمانان زیادی در آنجاها، زندگی می‌کردند، امری طبیعی بود. حتی اگر ما نمی‌خواستیم، این اتفاق خود به خود می‌افتاد. بالاخره روحیه اسلام خواهی و آزادی‌طلبی ملت ما، که در کانون توجه سایر مسلمانان بود، نمی‌توانست بی‌اثر باشد. همین امر موجب شد که کشور ما پایگاه حمایت از نهضت‌های آزادیبخش و مرکز رفت و آمد مبارزان انقلابی از سراسر دنیا شود.

     دشمنان انقلاب، به ویژه آمریکایی‌ها از این ویژگی انقلاب اسلامی، علیه ملت ما سوء استفاده کردند و با ایجاد جو تبلیغاتی شدیدی، توطئه دیگری را برضدانقلاب نوپای اسلامی ایران، پی‌ریزی کردند. آنها کوشیدند با تحریک همسایه‌های عرب ایران در خلیج فارس و با ادعای تلاش ما برای صدور انقلاب، آنها را به نوعی بر علیه ما بشورانند و روابط ایران را با آنها، خراب کنند. در اثر این توطئه، طوری شد که این کشورها، هر رویداد اعتراضی کوچک و بزرگی را که در آن کشورها، اتفاق می‌افتاد به ایران منتسب می‌کردند، و حتی حادثه تاسف‌انگیز حمله به مسجد الحرام را که پیش از این شرح آن را داده‌ام و به شدت از سوی امام و دولت و ملت ما محکوم شد، ناشی از صدور انقلاب اسلامی، از طرف ایران می‌دانستند.

     امام به حمایت از جنبشهای آزادیبخش اعتقاد داشتند و حتی بر آن تاکید می‌کردند؛ اما پرواضح بود که منظور ایشان از صدور انقلاب وحمایت از جنبش‌ها، این نبود که مثلا ما افراد چریک و مبارز ترتیب کنیم و به کشورهای دیگر برای مبارزات آزادیبخش بفرستیم؛ مسلم بود که انقلاب اسلامی ما چنین برنامه‌ای نداشت و با آن مخالف بود.

     اعتقاد امام و ما این بود که اگرمکتب رهایی بخش اسلام را به خوبی تدوین و روشن کنیم و در جهان معاصر امروز که تشنه معنویت و آزادی در پناه دین است، به درستی منتشر کنیم، حرف انقلاب ما از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی و نژادی عبور می‌کند و جای خود را در همه جهان و در دل همه مبارزان واقعی،  باز می‌کند، و حالا نیز همین اتفاق در حال شکل‌گیری است.

     برای ما مشخص بود که مخالفان انقلاب، در گسترش این توطئه در منطقه خاورمیانه، نقش اول را دارند، ولی قطعآ بعضی اظهارات غیر مسئولانه افراد تندرو، در فراهم آوردن بهانه‌های لازم تبلیغاتی برای چنین توطئه‌ای، بی‌تاثیر نبود. البته در این میان عدم کارایی وزارت امور خارجه، در تبیین سیاست خارجی انقلاب اسلامی را، نمی‌توان از نظر دور داشت.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 58-1357 ، انقلاب و پیروزی، زیر نظر عباس بشیری