مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • تحلیل تندروها از خطبه تاریخی هاشمی رفسنجانی!

تحلیل تندروها از خطبه تاریخی هاشمی رفسنجانی!

پس از خطبه تاریخی و البته آخرین خطبه هاشمی رفسنجانی در تاریخ، رسانه های تندرو اسب تخریب خویش را زین کردند تا به هر طریقی از شدت و سرعت تاثیزگذاری اش در افکار عمومی بکاهند و این نمونه های از دست پخت کیهانیان است!

  • چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸

عضو مجلس خبرگان رهبری خطبه های اخیر هاشمی رفسنجانی را تناقض آمیز و نسنجیده دانست و گفت: نه تردید و بی اعتمادی در کشور وجود دارد و نه بحران بلکه این گونه موضع گیری ها بحران زاست.

آیت الله حسن ممدوحی در گفت وگو با رجانیوز، انتظارات از هاشمی را بیشتر از وضع موجود دانست و اظهار داشت: آقای هاشمی خوب و سنجیده صحبت نکرد یعنی به جای اینکه التیام به وضعیت جامعه دهد، دوباره نگرانی برای مردم ایجاد کردند لذا این حرف ها نه به صلاح خود ایشان و نه به صلاح جامعه است.

ممدوحی با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی آن کاری را که یک امام جمعه در نماز باید انجام دهد، انجام نداد، اضافه کرد: بهتر بود آقای هاشمی موضع گیری های به حق و به جا انجام می داد و از بیان این گونه سخنا ن خودداری می کرد.

وی در خصوص بخشی از سخنان هاشمی که کشور را در شرایط بحرانی خوانده بود، گفت: قطعا بحرانی وجود ندارد بلکه باید گفت این حرفها بحران ایجاد می کند و این موضع گیری ها بحران زا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، به تناقض گویی های هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و با بیان اینکه وقتی آقای هاشمی تایید می کند ۴۰ میلیون رای داده اند، دیگر ذکر تردید معنایی ندارد، خاطرنشان کرد: آقای هاشمی چگونه می گوید که در مردم بی اعتمادی به وجود آمده، اگر بی اعتمادی داشتند که ۴۰ میلیون پای صندوق های رای حاضر نمی شدند.

وی اضافه کرد: آقای هاشمی از طرفی می گوید باید به قانون عمل کنیم و قانون هم همین هست که وجود دارد و به آن عمل شده، و از طرف دیگر می گوید اعتماد در مردم نیست.

ممدوحی با اظهار تعجب نسبت به سخنان هاشمی رفسنجانی، وی را فردی با تجربه و سیاستمدار توصیف کرد و اظهار داشت: آقای هاشمی باید در صدر و ذیل کلمات خود سنجیده صحبت می کرد، ولی متاسفانه این گونه عمل نکرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه سخنان هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران مبهم بود، تصریح کرد: متاسفانه علی رغم تصور، در صحبت های آقای هاشمی هیچ راه حلی وجود نداشت.

اظهارات رفسنجانی متناقض بود

یک عضو دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز اظهارات رفسنجانی را غیرمدبرانه، متناقض و برخلاف مصالح جامعه دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی در گفت وگو با فارس با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران گفت: این گونه سخن گفتن از آقای هاشمی بعید بود و وی بدون اینکه مصلحت نظام را درنظر بگیرد صحبت می کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود در نمازجمعه باشکوه تهران پس از انتخابات مردم را به وحدت دعوت کردند آقای هاشمی نیز باید بر سخنان رهبر تاکید کرده و از ایشان حمایت می کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: هاشمی رفسنجانی بعد از سخنان مقام معظم رهبری سکوت کرد و به جای اینکه با پیامی حمایت از رهبر را اعلام کند در سکوت به سر برد که سکوت ایشان نیز معنای مبهمی داشت.

رجبی سخنان هاشمی رفسنجانی را بدون انسجام دانست و اظهار داشت: حرفهای ایشان نه به موقع بود و نه انسجام داشت و بعد از مدتی که فضای وحدت در جامعه حاکم شده بود سخنان آقای هاشمی اصلاپذیرفته نبود.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی شورای نگهبان را زیر سوال برد خاطرنشان کرد: او به جای تشکر از شورای نگهبان به دلیل دقت و رعایت قانون در انتخابات و زحمات آنها در مهلت پنج روزه، کار آنها را زیر سوال برده و گفت از این مدت پنج روزه درست استفاده نشد و معلوم نیست که منظورش از این حرف چه بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: هاشمی رفسنجانی باید رفتار برخی از کاندیداها را که می خواستند انتخابات را ابطال کنند محکوم می کرد نه اینکه کار شورای نگهبان که یکی از ارکان اصلی نظام است زیر سوال ببرد.

حجت الاسلام رجبی با بیان برخی از تعابیر هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: هاشمی رفسنجانی در سخنان خود آزادی زندانیان در اغتشاشات را خواستار شد و طوری صحبت می کرد که گویا او تصمیم گیرنده نظام است.

وی اضافه کرد: کسانی که در زندان هستند عده ای اغتشاشگر و یا طراح انقلاب مخملی بودند و جمعی از آنها کسانی بودند که به اموال خصوصی و عمومی آسیب رساندند و باید محاکمه شوند. حرف آقای هاشمی برای آزادی زندانیان آشوبگر بسیار نادرست است. او در قسمتی از سخنانش حرف از قانون می زد و در قسمتی دیگر می گفت اغتشاشگران آزاد شوند که این خود نوعی تناقض بود.

رفسنجانی باید در مقابل قانون شکنان موضع می گرفت

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از خطبه های رفسنجانی گفت: هاشمی باید نسبت به کاندیداهای قانون شکن موضع می گرفت.

حجت الاسلام میرتاج الدینی افزود: هاشمی رفسنجانی در مقابل کاندیداهایی که در مقابل قانون ایستادند، موضع گیری نکرد، در صورتی که وی باید مقابل آنها محکم می ایستاد چرا که آنها نظر شورای نگهبان و راه های قانونی پی گیری شکایاتی را نپذیرفتند.

وی تصریح کرد: کسانی که بدون هیچ دلیل و مدرکی با متهم کردن نظام به تقلب در انتخابات، حیثیت نظام را در دنیا خدشه دار کردند باید مورد موضع گیری سخنان هاشمی قرار می گرفتند و وی آنها را محکوم می کرد ولی این اتفاق نیفتاد.

کمک هاشمی به اخلالگران

دبیرکل جمعیت موتلفه اسلامی درخواست آزادی بی قید و شرط زندانیان اغتشاشگر توسط هاشمی رفسنجانی را کمک به اخلالگران مسلح دانست.

به گزارش فارس محمدنبی حبیبی در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: با توجه به اینکه سه گروه افراد مسلح سازماندهی شده برای کشتار و خونریزی، سازمان دهندگان این افراد و عده ای هم که بدون قصد اغتشاش و بدون داشتن سلاح در جریان اغتشاشات ممکن است روانه زندان شده باشند، نباید برای گروه های اول و دوم پیشنهاد بی قید و شرط آزادی آنان را داد.

وی این موضع هاشمی رفسنجانی را تعجب آور خواند و افزود: افرادی در این اغتشاشات دستگیر شده اند که با سلاح های گرم اقدام به آدم کشی می کردند که ایشان مرزی را بین افراد عادی و اغتشاشگران قائل نشدند که آزادی آنان تنها کمک به این افراد و سازمان های آنها برای ادامه حرکت های اینچنینی است.

حبیبی صحبت های هاشمی رفسنجانی در خطبه های نمازجمعه هفته گذشته تهران را مبهم عنوان کرد و اذعان داشت: وقتی شورای نگهبان به عنوان مرجع نهایی قانونی که بعد از تعاملات فراوان انتخابات دهم ریاست جمهوری را تایید کرد، انتظار از هاشمی مبهم صحبت کردن نبود بلکه توقع داشتیم که به صراحت در این ارتباط نظر بدهند.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی در این خطبه ها به تمکین به قانون اساسی و تسلیم در برابر آن اشاره کرد، گفت: وی به استناد همین صحبت های خود باید نسبت به ناوارد بودن اشکالاتی که از سوی کروبی و موسوی به انتخابات شده بود و در واقع این انتخابات را زیرسئوال برد، سکوت نمی کرد.

دبیرکل جمعیت موتلفه اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در خطبه های نمازجمعه ۲۹ خرداد ماه گذشته به تعابیری از هاشمی یاد کردند اما وی در این نمازجمعه اظهار تشکری از ایشان نداشتند.

حبیبی دخالت افراد منتسب به هاشمی در ایجاد اغتشاشات اخیر را مشهود دانست و گفت: همسر وی در روز رای گیری به صراحت اعلام می کند که اگر در انتخابات تقلبی صورت نگیرد موسوی برنده است که این امر موجب خوشایند دشمنان و به نوعی تحریک کننده برای اغتشاش بود.