خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • تجلیل هاشمی از پیام امام در نماز جمعه

تجلیل هاشمی از پیام امام در نماز جمعه

گزارش ولایتی از سفر ایتالیا و یوگسلاوی

  • دانشگاه تهران
  • جمعه ۴ آذر ۱۳۶۷

تا ساعت ده و نیم صبح در منزل برای خطبه ها مطالعه کردم. برای اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم 1. عصر فیلمی از تلویزیون تماشا کردم. جمعی از بستگان آمدند. معمولاً بستگان نامه های مردم را که مشکل دارند، می آورند.
شب دکتر ولایتی آمد و گزارش سفر به ایتالیا و یوگسلاوی را داد. یوگسلاو ها خواستار معاملات نظامی هستند. در ایتالیا، سفیرانمان را که در آنجا جمع شده بودند، برای تحرکات سیاسی در ارتباط با مذاکرات ژنو توجیه کرده اند. درباره لزوم اتخاذ سیاست فعال در افغانستان و نزدیک تر شدن بیشتر به روس ها توصیه داشت. تا شب کارهای مانده از دیروز را انجام دادم. آقای محسن رضائی اطلاع داد که عراقی ها در جبهه آبادان دوازده گلوله توپ شلیک کرده اند؛ گفتم مقابله به مثل کنند.

1- در خطبه اول بحث پیرامون ویژگی های استکبار و استضعاف ادامه یافت و برخی دیگر از صفات مستکبران بیان شد. ایشان روحیه مادی را یکی از خصیصه های استکبار ذکر کرد و گفت: « این ویژگی مستکبرین موجب بروز روحیه ضعف نفس، سست بنیادی و ترسو و محافظه کار بودن در آنها می شود.» آقای هاشمی در خطبه دوم نماز با تأکید بر پیام اخیر امام خمینی(ره) خطاب به مسئولین کشور، از آنها خواست به نصایح ایشان توجه کنند و از هرگونه دامن زدن به اختلافات که منجر به نفوذ دشمنان انقلاب اسلامی می‌شود، جداً پرهیز کنند. امام جمعه موقت تهران در ارتباط با هفته بسیج و پیام حکیمانه و عارفانه امام (ره) خطاب به بسیجیان گفت: «پیام امام موقعیت‌هایی را برای ما توضیح داد و اگر انسان مروری بر تاریخ انقلاب و رهنمودهای رهبری در هر مرحله از انقلاب کند، این واقعیت و رمز پیروزی انقلاب را که رهبری است، درک می‌کند.» در ادامه خطبه دوم مطالبی درباره دوران بازسازی و خط مشی آن، مسأله تبادل اسرا، سیاست استکبار جهانی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و مسأله گروگان های غربی در لبنان مطرح شد.»
منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۷ « پایان دفاع، آغاز بازسازی » – دفتر نشر معارف انقلاب