بازدید
  • صفحه اصلی
  • بازدید
  • بازدید آیت الله هاشمی رفسنجانی از منطقه عسلویه

بازدید آیت الله هاشمی رفسنجانی از منطقه عسلویه

  • پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جزیره کیش به سر می برد، به منظور بازدید از پروژهای پارس جنوبی  وارد عسلویه شد.

هاشمی رفسنجانی را در این سفر اکبر ترکان مشاور ردیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همراهی می کرد.

 هاشمی رفسنجانی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه مورد استقبال استاندار بوشهر، مدیرعامل منطقه ویژه پارس، مدیران عامل شرکتهای مستقر در منطقه، فرماندار، ائمه جمعه اهل سنت، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیران دستگاههای اجرایی و دولتی شهرستان عسلویه و منتخبان مردم دیر،کنگان و جم و دشتستان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

بازدید از فازهای پارس جنوبی و فازهای پتروشیمی فعال در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به همراه نشست با مدیران ارشد و اجرایی صنعت نفت از برنامه های سفر یک روزه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عسلویه بود.

وی پس از استقبال در فرودگاه، در نشست با مدیران شرکت های مستقر در منطقه ویژه پارس و استاندار بوشهر حضور یافت و با اشاره به موقعیت استراتژیک این منطقه عظیم اقتصادی و صنعتی در تحولات کشور و منطقه گفت: با تصویب طرح نظام آمایش سرزمینی برای سواحل جنوب با محوریت عسلویه ، طرحی نوشته ایم که تحقق آن بسیار آسان و عملیاتی است.

وی یادآورشد:روزی می رسد که اگر این طرح و سیاست ها را اجرایی کنیم شاهد رشد چمشگیر این مناطق خواهیم بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با برنامه های دولت دکتر روحانی من امیدوارم با اجرای سیاست های مورد نظر چهره این منطقه آنچنان عوض شود که شاهد ایجاد یک تمدن جدید در خلیج فارس با محور انرژی ،نفت و گاز باشیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به داشتن مواداولیه ارزن، نیروی کار و بنادر آماده ارتباط با دنیا تاکید کردند: با توجه به اینکه می توان از محصولات صنایع موجود در این منطقه به عنوان مواد و خوراک اولیه ارزان قیمت بهره برداری های زیادی کرد و از آن هزاران محصول جدید تولید کرد، باید برای اجرای سیاست های کلی مجمع که به تایید رهبری نیز رسیده تلاش کرد.

وی اظهارامیدواری کرد، با اجرای این طرح از سواحل جنوب (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان) در این خصوص به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

جذب سرمایه گذار خارجی در دوران پسا تحریم با شتاب بیشتری دنبال شود

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در جریان بازدید از طرح های توسعه پارس جنوبی گفت: جذب سرمایه گذار خارجی در دوران پسا تحریم با شتاب بیشتری دنبال شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: صنعت نفت در زمان جنگ و حمله عراق به جزیره خارگ خطوط ۵ رشته ای انتقال نفت خام بر اثر بمباران های هوایی خسارت های جدی دید که در آن زمان تعمیر این لوله ها کار بسیار سخت و غیر ممکن به نظر می رسید اما با این حال متخصصان ما در آن دوران نیز با کوشش خود اجازه ندادند که لحظه ای وقفه در صادرات نفت خام کشور ایجاد شود و خوشبختانه تا پایان جنگ نیز صدام به اهداف خود در این زمینه نرسید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحریم های غرب صنعت نفت را نشانه رفته بود، بیان داشت: در حال حاضر با تلاش متخصصان، مهندسان و دانش پژوهان کشور در این زمینه به موفقیت های خوبی دست یافته ایم و لزوم تحقق اهداف چشم انداز صنعت نفت تلاش مستمر و برنامه ریزی دقیق و مدون از سوی مراکز علمی و پژوهشی و توسعه و تحقیق در صنعت نفت است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه با ‘ برجام’ تلاش دشمنان برای ایران هراسی عقیم مانده است، گفت: در حال حاضر ایران امن ترین کشور خاورمیانه و جهان است و فرصت های بی نظیری پیش روی سرمایه گذاران فعال در بخش انرژی است که امیداوریم با تلاش دولت تدبیر و امید سرمایه گذاران خارجی بار دیگر به صنعت نفت کشور برگردند ضمن آنکه دیپلماسی فعال دولت بسیار موثر بوده و کشورمان به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته است.

وی با بیان اینکه همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در این منطقه از کشور یک فرصت بزرگ برای ایران اسلامی است، تصریح کرد: این همزیستی در شرایط صلح و صفا در این منطقه از کشور می تواند الگوی مناسبی برای کشورهای دوست و همسایه باشد.

بازدید از فازهای پارس جنوبی ، فازهای پتروشیمی فعال در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و نشست با مدیران ارشد و اجرایی صنعت نفت از برنامه های سفر یک روزه آیت الله هاشمی رفسنجانی به عسلویه بود.
میدان گازی پارس جنوبی،بزرگترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و در آبهای سرزمینی ایران و قطر واقع شده است.

این میدان گازی بین ایران و قطر مشترک است و در کشور قطر، میدان گازی گنبد شمالی نام دارد.ایران و قطر از ابتدای برداشت از این میدان مشترک همواره در رقابت برای برتری در بهره برداری از منابع هیدروکربنی این میدان بودند.

تصاویر ضمیمه