بازدید
  • صفحه اصلی
  • بازدید
  • بازدید آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از تالاب انزلی

بازدید آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از تالاب انزلی

  • چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز چهارشنبه به منظور سفری دو روزه به گیلان، وارد استان شده بود، با قایق از قسمت های مختلف تالاب انزلی بازدید کرد

در این بازدید که بیش از نیم ساعت به طول انجامید، آبت الله هاشمی سوالات متعددی از مسئولان همراه که از محیط زیست و فرمانداری بندر انزلی بودند، پرسید.

تالاب یا مرداب انزلی یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین تالاب های ایران است که زیستگاه بسیاری از گیاهان و جانوران محسوب می شود. این تالاب به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست و علاوه بر داشتن زیبایی های چشمگیر در اقتصاد منطقه نیز نقش مهمی ایفا می کند. 

تالاب ها خلیج هایی هستند که با یک تیغه ماسه ای از دریا جدا شده اند و مرداب خلیجی نامیده می شوند. در واقع یک تالاب زیستگاهی است که در اثر ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی به وجود می آمده است. و در این شرایط است که با پدیده های طبیعی و گونه های زنده جالبی مواجه خواهیم شد. برای نمونه تالاب انزلی را با لاله مردابی اش می‌شناسند؛ گیاهی که بساطش را در این تالاب پهن می کند و چهره ای جذاب به آن می دهد.

تالاب انزلی در استان گیلان و در جنوب غربی سواحل دریای خزر واقع شده است و از شمال به شهرستان بندرانزلی، از جنوب به شهرستان صومعه سرا، از شرق به پیربازار و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود می شود. این تالاب از جمله تالاب های طبیعی و آب شیرین کشور است و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه به شمار می رود. تالاب انزلی میزبان جزایر متعددی است و دو شهر بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار گرفته اند. شاید بیشتر متوجه شگفتی این تالاب بشوید اگر بگوییم که تالاب انزلی، بر سر راه رودخانه هایی که به دریای خزر می ریزند قرار دارد و نقش یک تصفیه خانه را برای آنها بازی می کند.

تصاویر ضمیمه