حدیث دیگران

او را شهید می دانم

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی (استاد اخلاق)

  • تهران
  • دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۰
وقتی پیام تسلیت رهبری را برای درگذشت آقای هاشمی خواندم دلم برای آقای هاشمی و رهبری سوخت. الهی هیچکس مشاور دین دار و دلسوز خود را از دست ندهد.

تا خبر درگذشت آیت الله هاشمی را شنیدم بی اختیار لرزه بر بدنم افتاد، گریه کردم و نتوانستم تا ساعت ها سخن بگویم. هاشمی، آخوندی بود که نزد حضرت امام(ره) عزیزترین بود و از هر کاری که احتمال می داد برای انقلاب ضرر داد خودداری می کرد؛ فحش می شنید، توهین بسیار بد می دید اما صبوری کرد؛ پای انقلاب ایستاد و نگذاشت نظام نباید لطمه بخورد.
وقتی پیام تسلیت رهبری را برای درگذشت آقای هاشمی خواندم دلم برای آقای هاشمی و رهبری سوخت. الهی هیچکس مشاور دین دار و دلسوز خود را از دست ندهد. در ادامه پیام رهبری به اختلاف نظرهای آقای هاشمی با ایشان اشاره شده بود و همین امر نشان می دهد که هاشمی دقیقا نظرات خود را می گفت اما مقید بود که در نهایت حرف رهبری را اجرا کند. هاشمی به فکر انقلاب و نظام بود و در مقابل خناس ها می خواستند ایشان را از رهبر دور کنند اما موفق نشدند زیرا علاقه این دو بدان حد بود که هیچ فرد یا گروهی نتوانستند در آن شبهه ایجاد کنند.
خوب است بررسی شود وقتی نماز جمعه آقای هاشمی را را متوقف کردند آمار نمازگزاران جمعه تا چه اندازه کاهش یافت؟ نماز جمعه تعطیل شد. وقتی نشود مردم از نمازجمعه بهره بگیرند یعنی نماز جمعه تعطیل است. چرا نمازهای جمعه چنین خلوت است؟ این چرا را باید آقایان جواب دهند.
خدا نترسان چقدر هاشمی را اذیت کردند و را موفقیت خود فرض می کردند اما او بسیار عادت به عفو داشت. برایم تعریف می کرد در حرم پیامبر دعا کرده بود «خدایا! دوستانی که با تصور خدمت به نظام، دانسته یا ندانسته به من توهین کردند نه تنها بیامرزشان بلکه توفیق خدمت به آنها بده." مخالفان هاشمی نسبت های ناروایی به او می دادند، خدا اینها را ببخشد و باید به آنها بگویم ای عزیزان! ایشان زنده نیست که دیگر ببخشد و خدا هم دیگر نمی بخشد. ای بدگویان، دیگر ایشان نیست که شما را عفو کند و دیگر عفوی نخواهید دید، امیدوارم به عقل بیایید.
مرحوم هاشمی همه پول هایش را به رفقایش داد، به طلاب بخشید اما به هرکسی بیشتر محبت کرد، بیشتر صدمه دید. خداوند متعال هم نخواست ایشان بستری شود و صدبار خدا را شکر که با حال خوب به مهمانی خدا رفت. آیت الله هاشمی را شهید می دانم، شهید حتما نباید با شمشیر کشته شود، کسی در که در طلب حق باشد، شهید است؛ ایشان را به اندازه 4 شهید می دانم و معتقدم آیت الله هاشمی رفسنجانی بهترین و قوی ترین کسی بود که نظام اسلامی را حفظ می کرد.