جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • اولین جلسه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری

اولین جلسه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری

  • سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه افتتاح دوره چهارم مجلس خبرگانی رهبری که با حضور مسئولان کشوری و لشکری و منتخبین خبرگان رهبری در محل قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، شرکت کردند.

ساعت هشت و نیم صبح سه شنبه اول اسفند 1385 بود که اکبر هاشمی رفسنجانی و علی مشکینی در کنار یکدیگر وارد شدند. پشت سر آنها احمد جنتی و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بودند و سرانجام غلامعلی حدادعادل و محمود احمدی نژاد روسای مجلس و جمهور به دیگران پیوستند. آیت الله «محمد محمدی گیلانی» نیز ساعتی بعد به سختی و با کمک ۳نفر وارد صحن شد که به دلیل کسالت دچار حال به هم خوردگی شد و با مساعدت قربانعلی دری نجف آبادی و تعدادی از مسوولان هماهنگی جلسه را ترک کرد.

چهارمین دوره خبرگان رهبری با پیام رهبرمعظم انقلاب که توسط محمدی گلپایگانی رئیس دفتر ایشان خوانده شد، گشایش یافت و سپس منتخبان چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در برابر قرآن سوگند یاد کردند. پس از انجام تحلیف هیات رئیسه سنی متشکل از آیت الله مشکینی و میرمحمدی نمایندگان تهران و اراک به عنوان مسن ترین و مهدوی و رمضانی نمایندگان اصفهان و گیلان به عنوان جوان ترین نمایندگان تشکیل شد.

سپس آیت الله جنتی در کسوت رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری گزارشی از روند برگزاری انتخابات ۲۴ آذر ارائه کرد.به گفته جنتی کاندیداهای این دوره از مجلس خبرگان که از هشت سال به ۹ سال و ۳ ماه افزایش یافته است تا دوره بعد با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان برگزار شود، ۴۹۳ نفر عنوان کرد.وی افزود: «میان آنها ۲۹۳ نفر برای امتحان دعوت شدند و با عدم شرکت ۳۳ نفر از این افراد و انصراف ۸۶ نفر دیگر از شرکت در آزمون مذکور، تنها ۲۹ نفر واجد شرایط علمی شناخته شدند و صلاحیت اجتهادی سایر افراد احراز نشد. صلاحیت ۱۶۵نفر در سراسر کشور محرز و اسامی آنها منتشر شد که از میان آنها ۱۳ نفر از بانوان بودند که یک نفر از آنها انصراف داد و ۱۰ تن نیز فاقد تحصیلات حوزوی بودند.»دبیر شورای نگهبان درباره دو کاندیدای دیگر توضیحی نداد.وی با تاکید بر اینکه از میان ثبت نام کنندگان برای داوطلبی خبرگان ۵۹ تن غیرروحانی بودند که فقط چهار تن آنها واجد تحصیلات حوزوی بودند و دوتن از آنها در امتحان قبول و تایید شدند، متذکر شد این دو نفر در روز اخذ رای نتوانستند حد نصاب لازم آرا را کسب کنند.

بعد از جنتی نوبت به نطق آیت الله علی مشکینی، رئیس مجلس خبرگان رسید. وی با تشکر از حضور مردم، خبرگان را نهادی دانست که با هیچ یک از ارکان نظام قابل مقایسه نیست و ثبات همه ارکان نظام به این نظام است.وی با بیان اینکه گویا ملت هنوز اطلاع درستی از خبرگان رهبری ندارند، اظهار داشت: پنج پیامبر از میان پیامبران الهی اولوالعزم هستند، یعنی تصمیمشان برای همه امتشان نافذ است. شما خبرگان در این جامعه اولوالعزم ترید چون تصمیمات شما برای جامعه نافذتر است.

پایان اظهارات مشکینی به معنای آغاز بخش غیرعلنی اجلاس بود که دستور جلسه تعیین هیات رئیسه ثابت مجلس بود.

به گزارش  دبیرخانه مجلس آیت الله مشکینی به عنوان تنها نامزد ریاست با اکتساب ۷۱ رای از مجموع ۸۰ رای به عنوان رئیس انتخاب شد و در ادامه از میان ۴ نامزد نایب رئیسی، آیت الله هاشمی رفسنجانی با ۶۵ رای و آیت الله یزدی با ۴۹ رای به عنوان نواب رئیس اول و دوم و سپس از بین ۳ نامزد برای منشی جلسات، آقایان حجج اسلام والمسلمین دری نجف آبادی و سیداحمد خاتمی با ۶۸ و ۵۶ رای انتخاب شدند.

دورهٔ چهارم مجلس خبرگان رهبری یا خبرگان چهارم از ۱۳۸۵ آغاز به کار کرد. دوره‌های خبرگان ۸ ساله است که این دوره در پی ادغام با انتخابات مجلس، حدود یک سال تمدید شد و تا خرداد ۱۳۹۵ ادامه یافت.

انتخابات مجلس در ۲۴ آذر ۱۳۸۵ همراه انتخابات شوراهای شهر سوم برگزار شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی 4 اسفند 1385 در خطبه های نماز جمعه در باره این اجلاس و اهمیت مجلس خبرگان و انتخابات آن گفت: « سومین مناسبت ما برگزاری اولین اجلاس مجلس خبرگان است که همین دیروز تمام شد. این دوره چهارم است. این دوره از لحاظ ترکیب شبیه دوره‌های قبل است. شخصیت‌هایی که آمده‌اند، زیاد تفاوت ندارند. اولین اجلاسی که داشتیم، بی‌شباهت به اجلاس‌های گذشته نبود. البته متناسب با روز، شرایط جدید مثبتی هم اضافه شده بود.

اهمیت مجلس خبرگان در این دوره در انتخاباتش بود. انصافاً انتخابات خبرگان – و حتّی شوراها - نقطه روشن و ارزشمندی را در تاریخ امروز ما ثبت کرد. به خاطر اینکه مسئولیت خبرگان بیشتر روی تعیین رهبری در شرایط خطری است که گاهی پیش می‌آید. خبرگان با نظارت غیرتبلیغاتی بر عملکرد رهبری، در رسانه‌ها و مسائل روز حضور ندارند. گاهی ماه‌ها می‌گذرد و یک خبر هم از خبرگان داده نمی‌شود. گاهی مردم از نمایندگان مجلس خبرگان در شهرهای خودشان گله می‌کنند. از آنها خواسته‌هایی دارند که مربوط به شغل و سمتشان نیست. فکر می‌کنند آنها هم مثل نمایندگان مجلس باید به همه مسائل روز آنها توجه کنند. اخبار قانونگذاری و بحثهای مجلس هر روز نمایندگان را در جریان افکار جامعه قرار می‌دهد، اما خبرگان این را هم ندارند. شش‌ماه یک‌بار یک اجلاس است و خبرهای مختصر از مذاکرات فراوان منتشر می‌شود.

فکر می‌شد که در این انتخابات جمعیت زیادی شرکت نکند. چون دشمنان انقلاب تبلیغات منفی و دلسرد کننده‌ای در خارج و داخل داشتند. حتی بعضی‌ها فکر می‌کردند هدف نظام از اینکه انتخابات شوراها و خبرگان را یکی کردند، این بوده که از حضور شوراها برای تقویت انتخابات خبرگان استفاده کنند. البته این تصور واهی بود و هیچ‌وقت چنین هدفی نبود.

الان سالهاست که گفته می‌شود انتخابات زیادی داریم و خوب است بعضی از آنها را تجمیع کنیم که هزینه‌ها کم شود و التهاب‌های انتخابات زیاد نباشد. هدف عمدتاً این بود. اما وقتی انتخابات شد، مسئله جور دیگری نمایان شد. 28 میلیون یعنی حدود 62 درصد مردم در انتخابات خبرگان - و کمتر در شوراها- شرکت کردند. البته برای ما انتخابات شوراها، خبرگان مجلس و دولت فرق نمی‌کند. دل ما می‌خواهد همه مردم شرکت کنند، اما اتفاقی که افتاد، برعکس آن تصور بود و جمعیت قابل توجهی بدون تبلیغات شرکت کردند.

این مجلس با این همه رأی قابل توجه است و نشان از این است که سطح آگاهی مردم بالا رفته است. دوره قبل حدود 18 میلیون نفر شرکت کردند. در این دوره با این همه تبلیغات منفی 10 میلیون نفر به رأی دهندگان اضافه شد. این حضور مردم نشان می‌دهد که مردم ارزیابی و توجه دارند. بخصوص به شرایط زمان توجه دارند که دشمنان داخلی و خارجی می‌خواستند بگویند که مردم از نظامشان فاصله گرفتند و اهمیت نمی‌دهند. به نظر می‌رسد مردم با هوشیاری کار بزرگی را انجام دادند و دهان خیلی‌ها را بستند و قلم‌ها و زبانهای زیادی را خفه کردند که دائماً سمپاشی می‌کردند.

خداوند به این مردم خیر و جزای خیر دهد. پاداش الهی نصیب مردم شود. به خبرگان هم توفیق دهد که از عهده مسئولیتی که قبول کردند و بسیار مهم و حساس است، بربیایند.»

 

تصاویر ضمیمه