جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • اولین جلسه دور سوم مجلس خبرگان رهبری

اولین جلسه دور سوم مجلس خبرگان رهبری

  • دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۷۷

.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه افتتاح سومین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند. ثبت نام نامزدهای مجلس خبرگان از ۶ شهریور آغاز و تا ۱۲ شهریور ادامه یافت و در مجموع ۳۹۶ نفر در سراسر کشور ثبت نام کردند. شورای نگهبان  تاریخ ۲۶ شهریور را برای برگزاری امتحان اعلام کرد. برای این امتحان ۱۸۸ نفر دعوت شده‌اند.

امتحان در حالی برگزار شد که اغلب نمایندگان به نام جریان چپ به نشانه اعتراض در امتحان شرکت نکردند. در نتیجه با اعلام اسامی تائید شدگان مشخص گردیدکه تقریبا اغلب اعضا و نزدیکان مجمع روحانیون مبارز، در مرحله بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدند. هرچند برخی از اعضای مجمع از جمله آقایموسوی خوئینی‌ها به امتحان هم دعوت نشدند

بعد از بررسی صلاحیتها، شورای نگهبان در ۱۴/۷/۷۷، باصدور اطلاعیه‌ای اعلام داشت که بعد از بررسی صلاحیتها از میان ۳۹۶ نفر ثبت نام کننده اولیه، ۱۶۷ نفرتائید شدند، ۲۱۴ نفرتائید نشدند، ۱۳ نفرانصراف دادند و از ۱۸۷ نفر دعوت شدگان به امتحان ۶۰ نفردرامتحان شرکت نکردند.

انتخابات آن در ۱ آبان ۱۳۷۷ برگزار شد و در انتخابات این دوره ۸۶ نفر با مشارکت ۴۶/۳ درصد مردم انتخاب شدند.در این رقابت انتخاباتی، 169 نفر از 28 حوزه انتخابیه  به مردم معرفی شدند و درنهایت فعالیت این دوره با حضور 86 نماینده خبره در چهارم اسفند آغاز شد و تا سال 85 و با برپایی 16 جلسه ادامه یافت.استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین درصد مشارکت و استان تهران کمترین درصد مشارکت را به خود اختصاص دادند. از مجموع ۸۵ نامزد مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز، ۶۹ نفر و از فهرست ۵۸ نفره کارگزاران سازندگی، ۳۲ تن به مجلس خبرگان راه یافتند. در فهرست‌های روحانیت مبارز و کارگزاران سازندگی ۲۰ نامزد مشترک وجود داشت که همگی به مجلس راه یافتند. پنج تن از نمایندگان خبرگان سوم بدون حمایت احزاب، پیروز شدند؛ بنابراین بدون احتساب نامزدهای مشترک، جامعه روحانیت مبارز در خبرگان سوم ۴۹ نماینده و کارگزاران سازندگی ۱۲ نماینده دارند و ۲۵ نماینده دیگر نیز نمایندگان مستقل یا مشترکند.

آیت الله هاشمیبرای این جلسه در مصاحبه ای به سوال خبرنگاری پاسخ گفت:

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی! مجلس خبرگان نخستین اجلاس دوره سوّم را دیروز و امروز به مدت دو روز در شهر مقدس قم برگزار کرده است. خواهش می‌کنم درباره دستور اجلاس و محورهایی که در این اجلاس مورد بحث قرار گرفته است، توضیحاتی بفرمایید.

ج- بسم الله الرحمن الرحیم، این اجلاس با اجلاس اوّل دوره‌های گذشته یک مقدار تفاوت داشت. نوعاً درخواست آقایان این بود که خبرگان بیش از گذشته باید فعال بشود و دلشان می‌خواست به مواردی که در دوران انتخابات سوال می‌شد، بپردازند و آن موارد را نقد کنند و اگر انتقادات درست است، عملاً اصلاح کنند و اگر هم انتقادات وارد نیست، روشن بشود. ما چهار جلسه در دو روز داشتیم: یک جلسه برای مراسم افتتاحیه گذشت که قسمت آخرش انتخابات هیأت رئیسه جدید بود که انجام شد.

کمیسیون‌های این دوره خبرگان تصویب شد و اعضای آن مشخص شدند که یک کار نسبتاً دشوار و وقت‌گیر بود. آقایان طرح‌های زیادی ارائه دادند. بعضی‌ها فوریت داشت، تقاضای فوریت شد. چون بحث داشت. بعضی‌ها عادی بود که به کمیسیون‌ها ارجاع شد.

مسئله‌ای که فعلاً تصویب شد این بود که بر خلاف دوره‌های گذشته که سالی یک اجلاس داشتیم، در تابستان سال 78 هم یک اجلاس داشته باشیم که عملاً دو اجلاس می‌شود و شاید هم بیشتر، چون در اجلاس بعدی باید قانون را اصلاح بکنیم که در سال چند اجلاس داشته باشیم. فعلاً در تابستان یک اجلاس خواهیم داشت. آقایان برای راه‌های فعال کردن خبرگان طرح‌های خوبی ارائه کردند که اینها از امشب در کمیسیون‌ها بررسی می‌شوند و انشاءالله در اجلاس آتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در پایان بیانیه‌ای هم صادر شد که مردم از مسائلی که در اجلاس مطرح شد، مطلع خواهند شد.