افتتاح
  • صفحه اصلی
  • افتتاح
  • افتتاح پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری

افتتاح پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری

  • سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری  که سه شنبه 4 خرداد با حضور اکثریت منتخبان مردم  در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، شرکت کردند.انتخابات این دوره مجلس خبرگان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ همراه با انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این دوره ۸۸ نماینده دارد.

همزمان با ورود ایشان که بیشترین رای را در این دوره و در همه دوره های انتخابات خبرگان کسب کرد، به سالن عطر صلوات در فضا پیچید.

در این مراسم،  پس از استقرار هیئت رئیسه سنی شامل آیات سید ابوالفضل میرمحمدی به عنوان رئیس، ابراهیم حاج ‌امینی به عنوان نایب رئیس و حجج الاسلام و المسلمین روح‌الله صدر الساداتی و احمد پروایی به عنوان منشیان جلسه در جایگاه ریاست، آیاتی از کلام الله مجید تلاوت و سپس پیام رهبر معظم انقلاب  قرائت شد و بعد از آن آیت الله احمد جنتی به ارائه گزارش از روند کارهای شورای نگهبان در خصوص انتخابات پرداخت.

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله علم‌الهدی و آیت‌الله احمد جنتی از جمله اعضای حاضر در این جلسه بودند.

همچنین آیت‌الله محمد یزدی، سرلشگر فیروزآبادی، سردار جعفری، علی‌اکبر صالحی، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی و محمود واعظی نیز از جمله چهره‌های سیاسی حاضر در این مراسم حضور داشتند.

نتایج انتخابات خبرگان رهبری پنجم با حضور گسترده مردم مشخص شد و بر اساس اعلام وزارت کشور هاشمی رفسنجانی با دو میلیون و301 هزار و 492 رای به عنوان نفر اول تهران به این مجلس راه پیدا کرد.

هاشمی پیش از این در چهار دوره مجلس خبرگان حضور داشت و بیشترین آرا را به خود اختصاص داده بود. در جدول زیر رای هاشمی در دوره های قبل از مشاهده کنید. 

 

سال

دوره

رای

در مورد انتخابات

1361

 

اولین دوره مجلس خبرگان رهبری

دو میلیون و 675 هزار و 8 نفر

در مجموع ۱۸ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۹۸۵ نفر در این انتخابات شرکت کردند، بر اساس آرای مردم ۷۶ نماینده تعیین شدند و البته در۶ حوزه انتخابیه جریان انتخابات به دور دوم کشیده شد و در دور دوم نیز هفت نفر انتخاب شدند.

1369

 

دومین دوره مجلس خبرگان رهبری

یک میلیون و 604 هزار و 834 رای

 

این دوره از انتخابات در ۱۶ مهر ۱۳۶۹ با شرکت ۱۸۰ نفر آغاز شد که در این میان ۶۲ نفر مورد تأیید فقهای شورای نگهبان قرار نگرفتند و تعداد ۱۲ نفر هم انصراف دادند و باید از تعداد باقی مانده ۸۳ نفر داوطلب در۲۱حوزه انتخابیه وارد مجلس خبرگان رهبری می‌شدند.

در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری از می‌ان۳۱ میلیون و۲۸۰ هزار و ۸۴ نفر واجدان شرایط، سی و هفت ممیز نه صدم درصد، یعنی ۱۱ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۶۱۳ نفر، در ۲۴ حوزه انتخابیه در انتخابات شرکت کردند.

 

 

1377

 

سومین دوره مجلس خبرگان رهبری

یک میلیون و 682 هزار و 188 رای

انتخابات این دور در یکم آبان ماه سال ۱۳۷۷ٰبرگزار شد که تعداد ۳۹۶ نفر برای حضور اعلام کاندیداتوری کردند و ۲۱۴ نفر در این میان رد صلاحیت و ۱۳ نفر هم انصراف دادند و در ‌‌نهایت در ۲۸ حوزه انتخابیه تعداد ۸۶ نفر از سوی مردم به عنوان نمایندگان هر استان در مجلس خبرگان رهبری حایز اکثریت آرا شدند

1385

 

چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری

یک میلیون و 564 هزار و 187 رای

انتخابات این دور در ۲۴ آذر سال ۸۵ با مشارکت ۶۰ درصدی مردم در سی شعبه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که در ‌‌نهایت ۸۶ نفر به عنوان نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شدند.

 

بر اساس آمار ارائه شده تعداد ثبت نام کنندگان انتخابات خبرگان رهبری از ابتدا تا دور چهارمٰ سیر صعودی داشته که بر همین اساس از ۱۶۸ نفر در دور اول به ترتیب به ۱۸۰- ۳۹۶ و ۴۹۳ نفر در سه دوره بعدی رسیده است.

 

هاشمی در این چهار دوره سه دوره نایب رئیس این مجلس بود و بعد از درگذشت آیت‌الله مشکینی ریاست این مجلس را به عهده گرفت و بعد از آن در همان مجلس ریاست را به آیت‌الله مهدوی کنی واگذار کرد.

 

تصاویر ضمیمه