افتتاح
  • صفحه اصلی
  • افتتاح
  • افتتاح پالایشگاه بندر عباس توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی

افتتاح پالایشگاه بندر عباس توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • بندر عباس,بندرعباس
  • شنبه ۴ مرداد ۱۳۷۶

پالایشگاه نفت بندرعباس به دست آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد.

این پالایشگاه که یکی از 9 شرکت پالایشی کشور می باشد ، در زمینی به وسعت تقریبی 700 هکتار در کرانه شمالی آب های خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث شده و در سال 1376 مورد بهره برداری قرار گرفت.این پالایشگاه مدرن ترین و تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در سطح ایران و خاورمیانه می باشد.

این مجموعه به منظور تامین بخشی از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور و امکان صدور فرآورده های مازاد با ظرفیت پالایش 232 هزار بشکه در روز راه اندازی شد و با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص داخلی ظرفیت اسمی تولید خود را در مرداد ماه سال 1387 به 320 هزار بشکه در روز افزایش داد.

همچنین این شرکت در سال 1391 توانست با تلاش و همت مضاعف توانمندان عرصه تولید با اجرای موفقیت آمیز طرح مبتکرانه بدون انجام هزینه و سرمایه گذاری با 30 هزار بشکه افزایش در میعانات گازی تزریقی به واحدهای تقطیر و غلظت شکن ، ظرفیت خود را به 350 هزار بشکه در روز رسانیده و با همین ظرفیت تولید مشغول به فعالیت باشد.

هم اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام ، نفت خام سنگین و میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و عسلویه می باشد.

در حال حاضر حدود 18 درصد پالایش نفت خام داخل کشور و به تبع آن محصولات مورد نیاز کشور در پالایشگاه بندرعباس تولید می گردد.

فن آوری پیشرفته ای که درطراحی پالایشگاه بندرعباس بکاررفته،استعدادتوسعه صنعتی وارتقاء کمی وکیفی فرآورده های این پالایشگاه را موجب شده است.در طراحی این پالایشگاه که با پیشرفته ترین فن آوری های روز جهان ساخته شده ، رعایت اصول ایمنی ، پیشگیری از آلودگی محیط زیست ، تقلیل اتلاف انرژی و انعطاف پذیری عملیاتی و تولید ، مهمترین اصولی است که مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

این شرکت در اجرای اصل 44 قانون اساسی در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و در تیرماه 1391 با نماد شبندردر بورس عرضه شد.

هاشمی در باره روز افتتاح این دستاورد سازندگی در خاطراتش نوشته است: عصر برای افتتاح پالایشگاه بندرعباس و اسکله معادن و فلزات، به بندرعباس پرواز کردیم. [آقایان غلامرضا آقازاده، غلامرضا فروزش، حسین محلوجی و علی فلاحیان]، وزرای نفت، جهاد سازندگی، معادن و فلزات و اطلاعات و محسن، [رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهور] و مهدی، [مدیرعامل شرکت سکوهای دریایی] و [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] همراه بودند.

از فرودگاه با ماشین به پالایشگاه رفتیم و از قسمت‌های مختلف بازدید کردیم؛ خیلی عظیم و وسیع است. یک واحد از ۲ واحد آن راه افتاده. ظرفیت اسمی آن ۲۳۲هزار بشکه است. بعد از نماز مغرب، همراه با سرود خوداتکایی، از لوح پرده‌برداری شد. سپس در مراسم، گزارش وزیر نفت، تصنیف [عبدالحسین] مختاباد، اعطای نشان [سازندگی] به مهندس [حبیب] امین‌فر، [معاون مهندسی و طرح‌های وزارت نفت] و سپس صحبت من بود. تمامی مراسم، مستقیم از صداوسیما پخش می‌شد. با هزینه ۵/۱ میلیارد دلار و ۱۶۰ میلیارد تومان ساخته شده و گفتند ۹۵۰ میلیون دلار، به خاطر ساخت و نصب داخلی، صرفه‌جویی ارزی شده است.

بعد از شام خوابیدم. هوا گرم بود، زیر کولرگازی خوابیدم که باعث سرماخوردگی شد و صدای کولر اذیت می‌کرد. در جریان بازدید، با مشاهده عظمت پالایشگاه و با توجه به تهدیدهایی که گاه‌گاهی از سوی آمریکا داریم، کمی احساس نگرانی کردم، از اینکه اگر روزی آسیب بزنند! چون با این فکر خوابیدم، شب خواب بمباران می‌دیدم و شاید تحت تأثیر صدای کولر بود که بی‌شباهت به صدای هواپیما نبود.

تصاویر ضمیمه