افتتاح
  • صفحه اصلی
  • افتتاح
  • افتتاح مجتمع تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سربندان

افتتاح مجتمع تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سربندان

آوردن تکنولوژی برای کشور مهم است

  • چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
آیت الله هاشمی رفسنجانی ، مجتمع تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سربندان دماوندرا که وابسته به واحد علوم و تحقیقات است، افتتاح کرد و در جمع مسئولان و محققان، با تاکید بر اهمیت کشاورزی برای جوامع بشری و کشور ایران، نسبت به مشکلات و معضلات در این حوزه هشدار داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با سفر به منطقه دماوند، مجتمع تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سربندان دماوند راکه وابسته به واحد علوم و تحقیقات است، افتتاح و سپس از قسمت های مختلف مجتمع شامل کلینیک گیاه پزشکی، آزمایشگاه میکروبیولوژی و آزمایشگاه کشت و بافت بازدید کردند.

مجتمع تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در منطقه سربندان به منظور تحقق بخشی به وظایف پژوهشی دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحدعلوم و تحقیقات و پاسخگویی به نیاز پژوهشگران این حوزه در کشور راه‌اندازی شد. در این مرکز تحقیقاتی آزمایشگاه‌هایی نظیر «فتوشیمی»، «میکروبیولوژی کشاورزی»، «حشره شناسی»، «نماتولوژی»، «آبزیان و فرآوری»، «ژئومیکس و بروتئومیکس»، «کشت بافت»، «علوم دامی»، «باغبانی»، «علوم آب و خاک» فعال است. همچنین این مرکز دارای کلینیک گیاه پزشکی و آزمایشگاه کشت و بافت

اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و توسعه‌ای همسو با نیازها، برنامه‌ها و استراتژی‌های پژوهشی علمی و فن‌آوری دانشگاه و صنایع در کشور، ارتقای ظرفیت‌های تحقیقاتی مرکز از طریق جلب مشارکت پژوهشگران دانشگاهی و صنعتگران، ارتباط با دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و آموزشیداخلی و خارجی از طریق مبادله اطلاعات و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک، از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز است.

همچنین، اجرای پژوهش‌های بنیادی در ارتباط با مشکلات و معضلات بخش کشاورزی با تاکید بر بهره‌گیری از روش‌های نوین، استفاده از ظرفیتموجود در واحد علوم و تحقیقات در بخش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضاء هیأت علمی درجهت اجرای پروژه‌های پژوهشی، مشخص نمودن زمینه‌های اولویت دار پژوهشی براساس نیاز کشور، بومی‌سازی فناوری‌های موجود در صنایع بزرگ، توسعه هسته‌های تخصصی در گروه‌های تحقیقاتی و کمک به تجاری نمودن پژوهش از طریق فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور و پارک علم و فناوری، از دیگر اهداف مورد توجه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات است.

در این مرکز تحقیقاتی از افراد کار آفرین و صاحبان ایده‌ های جدید در بخش کشاورزی که ایده آنها دارای مزیت اقتصادی بوده و قابلیت تجاری شدن را دارا باشند، حمایت و تشویق می‌شوند. این مرکز به صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی به دانشجویان، پژوهشگران، متخصصان، کشاورزان و باغداران است.

مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم وتحقیقات در جاده فیروزکوه، بعد از گیلاوند، حد فاصل روستای جابان و سربندان واقع شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از افتتاح  مجتمع تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سربندان دماوند در جمع مسئولان و محققان، با تاکید بر اهمیت کشاورزی برای جوامع بشری و کشور ایران، نسبت به مشکلات و معضلات در این حوزه هشدار داد.
 رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان این جمله که "آوردن تکنولوژی برای کشور مهم است"، خطاب به مسولان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحقیقات کشاورزی مدرن را جدی بگیرید.
ایشان به طرح کشت گلخانه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اشاره کرد و گفت: باید از آخرین تکنولوژی مربوط به کشت های گلخانه ای که در حال حاضر مربوط به کشور هلند است، استفاده کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی برای پیوند علم و عمل، گفت: باید به کشاورزان یاد بدهیم که هر چه آب کمتر و علمی تر مصرف کنند، محصولات بیشتری می گیرند و این برای کشور ماندگار است.
ایشان زمین های منطقه دماوند تا فیروزکوه را برای تولید محصولات کشاورزی در کشور بی نظیر خواند و گفت: هدفم از آمدن و بازدید از این مجتمع تشکر از مسئولان مربوطه و تاکید بر این نکته است که باید حرکت بزرگ تحقیقاتی در کشور راه بیندازیم.

تصاویر ضمیمه