مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • ... استقبال گسترده رسانه های بیگانه از اظهارات هاشمی رفسنجانی

... استقبال گسترده رسانه های بیگانه از اظهارات هاشمی رفسنجانی

البته روزنامه کیهان برای کم کردن خشم خویش و خویشان جمله «با هدف فتنه انگیزی صورت گرفت» را به اول تیترش اضافه کرد.

  • یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۸

اظهارات هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران با استقبال وسیع و معنادار رسانه های بیگانه مواجه شد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی تحلیلی پیرامون خطبه های نمازجمعه تهران نوشت: هاشمی رفسنجانی در سخنانی که تقویت کننده مخالفان بود به صراحت از برخی نهادهای حکومتی در ایران انتقاد کرد. این روزنامه در ادامه گزارش خود افزود، رفسنجانی اکنون اصلی ترین حامی جریان مخالف در درون حاکمیت دینی ایران است. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز دراین باره گزارش داد، هاشمی رفسنجانی در حالی خواستار وحدت ملی در ایران شد که نتوانست از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد حمایت کند.

براساس این گزارش، خطیب نمازجمعه تهران به صورت تلویحی از مشروعیت جنبش مخالف به سرکردگی موسوی حمایت کرد. شبکه تلویزیونی یورونیوز هم یکی دیگر از رسانه های غربی بود که استقبال گسترده ای از اظهارات هاشمی رفسنجانی کرد.

این شبکه اظهارات هاشمی را حمله شدید وی به شورای نگهبان تفسیر کرد.

یورونیوز افزود: هاشمی رفسنجانی در خطبه های نمازجمعه تهران این ادعا که اعتماد مردم در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مورد لطمه قرار گرفته را متوجه شورای نگهبان کرد.

این شبکه جزو اولین رسانه های بیگانه ای بود که خبر اول خود را بلافاصله به انعکاس سخنان هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه اختصاص داد.

خبرگزاری رویترز نیز آن بخش از صحبت های هاشمی رفسنجانی مبنی بر این که ایران اکنون با یک «بحران» مواجه شده است را تیتر اول خود کرد.

براساس این گزارش، رفسنجانی در یک مبارزه طلبی آشکار اعلام کرد که ایران در بحران است.

البته بحرانی جلوه دادن اوضاع ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری تنها مختص خبرگزاری رویترز نبود بلکه اکثر رسانه های بیگانه از جمله روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز به استقبال از این ادعای هاشمی پرداخت.

جروزالم پست در گزارش خود نوشت: رفسنجانی با بحرانی قلمداد کردن اوضاع ایران خواستار برطرف شدن تردیدها درباره انتخابات اخیر شده است.

روزجمعه گروهی از حامیان و طرفداران موسوی که پس از مدت ها و برای اولین بار به نمازجمعه تهران آمده بودند به جای شعار همیشگی «مرگ بر آمریکا» و«مرگ بر اسرائیل» شعار مرگ بر چین و روسیه سر دادند که این مسئله هم مورد استقبال رسانه های صهیونیستی و آمریکایی قرار گرفت.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در شماره دیروز خود نوشت: آمریکا که در نظر ایرانیان «شیطان بزرگ» است در نمازجمعه تهران زیاد مورد هدف قرار نگرفت. و در عوض معترضان شعارهای خود را متوجه رقبای آمریکا (چین و روسیه) کردند.

ساینس مانیتور در ادامه اذعان می کند که چنین خصومتی احتمالابه این علت است که دو کشور روسیه و چین خیلی زودهنگام پیروزی احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفتند. شبکه تلویزیونی بی بی سی نیز با پخش مستقیم سخنان هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران اعلام کرد که رفسنجانی نمی خواهد اصلاح طلبان از عرصه سیاست ایران حذف شوند.

شبکه تلویزیونی العربیه هم در تحلیل اظهارات هاشمی اعلام کرد: خطیب نمازجمعه تهران با پرهیز از سخن گفتن پیرامون توطئه های خارجی، نفی اقدامات آشوب طلبان و منافقین بار دیگر به طور غیرمستقیم بحث تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران را مطرح کرد.

رادیو آلمان هم یکی از رسانه هایی بود که به انعکاس اظهارات هاشمی به همراه حواشی نمازجمعه تهران پرداخت.

این رادیو به نقل از شیرین عبادی اعلام کرد: انتقادهای مستقیم و غیرمستقیمی که هاشمی در نمازجمعه تهران به اقدامات دولت کرد به مبنای تفاهم وی با اپوزیسیون بود.

شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز از هاشمی رفسنجانی به عنوان یک «تغییر دهنده بازی» یاد کرد.

این شبکه در گزارش خود افزود: صحبت های تحریک کننده هاشمی در نمازجمعه باعث تظاهرات حامیان موسوی در تهران شد.

اظهارات هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران باعث شد که برخی دیگر از رسانه های بیگانه با اغراض سیاسی خاص از وی به عنوان دشمن نظام اسلامی یاد کنند.

دیلی تلگراف دراین باره با اشاره به آشوبگری گروهی در تهران همزمان با درخواست هاشمی برای آزادی زندانیان سیاسی نوشت:«هاشمی اکنون به عنوان دشمن حاکمیت کنونی ایران ظاهر شده است.»

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم دراین باره گزارش داد: اظهارات هاشمی باعث قوت گرفتن مخالفان در ایران شد.