اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • ابهام در وصیت‌نامه هاشمی؛ آیا اختلافات واقعی بوده است؟

ابهام در وصیت‌نامه هاشمی؛ آیا اختلافات واقعی بوده است؟

  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵
اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در موضوع درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی 24 ساعت اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.


به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در موضوع درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی ۲۴ ساعت اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

 بی بی سی: استانداری تهران آمار شرکت‌کنندگان در تشییع جنازه هاشمی رفسنجانی را بیش از دو و نیم میلیون نفر اعلام کرده است.

 توئیت روحانی: امروز همه آمده بودند؛ بیاییم از این فضا برای دوستی، آشتی و وحدت ملی استفاده کنیم. بجای دیوار، پل بسازیم.

 بی بی سی / محمد رهبر: اگرچه اصلاح طلبان باید از این به بعد روی حسن روحانی به عنوان جانشین هاشمی رفسنجانی سرمایه گذاری کنند امّا معلوم نیست حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ تأیید صلاحیت شود.  رئیس دستگاه قضا نیز درصدد بازداشت نزدیکان دولت روحانی می‌باشد. به همین دلیل شاید روحانی نتواند هاشمی دیگر شود.

 وبسایت رادیو فردا در یادداشتی با عنوان "مرگ نویسنده نامه‌های بی سلام" نوشت:

هاشمی شاید تنها شخصیت سیاسی باشد که به رهبر سابق و فعلی جمهوری اسلامی نامه «بدون سلام» نوشته است.

 نامه اول او به آیت‌الله خمینی و علیه ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران بود و نامه دوم به آیت‌الله خامنه‌ای درباره محمود احمدی‌نژاد.

 رادیوفردا: از منظر خود هاشمی رفسنجانی زمان مرگش مناسب و چه‌بسا بهترین موقع بود. در زمانی رفت که به‌طور نسبی در جامعه "محبوبیت" داشت. اما با توجه به آغاز فرایند معکوس شدن اقبال اعتدالی‌ها در عرصه سیاست و آشکار شدن دوباره بن‌بست راهکار سیاسی مد نظر او، تضمینی نبود که موقعیتش در جامعه افول پیدا نکند.

 رادیوفردا: مرگ هاشمی رفسنجانی برای اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلب‌ها «نابهنگام» بود. خلأ وی برای آن‌ها در کوتاه‌مدت مشکل‌ساز است، اما غیرقابل‌جبران در میان‌مدت نیست. در واقع او کار خاص و بزرگی برای آن‌ها در عمل نمی‌توانست بکند.

 بی بی سی/ محمد رهبر: متأسفانه هاشمی از خود هیچ جانشین و یا حزبی را برجای نگذاشته است و از این به بعد خانواده هاشمی بجز فائزه هاشمی در آینده سیاست ایران نقشی نخواهند داشت.

 بی‌بی‌سی/ جوادی حصار: مردم در تشییع هاشمی رفسنجانی از شعارهای مرسوم استفاده کردند و شعار خاصی در مراسم غلبه نداشت.

 بی بی سی/ جوادی حصار: بنده به عنوان کسی که در بین مردم تشییع کننده حضور داشتم دیدم که شعارها و سخنان مردم عمدتاً همان شعارهای مرسوم در تشییع‌ها مانند طلب علو درجه برای آقای هاشمی و لااله الا الله و الله اکبر بود، البته گاهی شعارهای دیگری هم داده می‌شد که غلبه نداشت.

 رویترز: سیاست‌های عملگرایانه رفسنجانی در اقتصاد لیبرال و روابط بهتر با غرب، در زمان حیات او طرفداران سرسختی را به سویش جذب کرده  و همچنین منتقدان تندی را در مقابل او قرار داده بود اما تشییع جنازه او هر دو گروه را در کنار یکدیگر جمع کرد و نمایشی از همبستگی و وحدت بود.

 المانیتور: در میان اشخاصی که به خانواده رفسنجانی تسلیت گفتند، سید حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت الله روح الله خمینی نیز حضور داشت؛ به نظر می‌رسد که او جانشین احتمالی رفسنجانی در رهبری اصلاح طلبان و میانه روها باشد.

 بی‌بی‌سی/ علی‌اصغر رمضان‌پور/ مهم‌ترین پیامدهای مرگ هاشمی رفسنجانی:

دوقطبی بزرگی دیگر در جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت. سطح سیاسی اصلاح طلبان و میانه‌روها کاهش خواهد یافت، زیرا او رهبر اصلی این جریان بود. امکان تأثیرگذاری بر انتخاب رهبر آینده توسط اصلاح‌طلبان و میانه‌روها کاهش می‌یابد.

 رادیو اسرائیل/ یکی از روزنامه‌های اسرائیلی نوشت: درگذشت هاشمی رفسنجانی ضربه دردناکی بر پیکر اصلاح طلبان کنونی وارد کرد و با توجه به رخ دادن این اتفاق در مدتی کوتاه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، ممکن است به بخت روحانی برای پیروزی آسیب برساند.

 من و تو: با توجه به شکاف‌هایی که بین آقای خامنه‌ای و هاشمی وجود داشت انتظار می‌رفت، قرابت بین آنها از بین رفته باشد اما وصیت هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه آیت الله خامنه‌ای برای او نماز بخواند، این سئوال  را مطرح می‌کند آیا این اختلافات واقعی بوده است؟

 من و تو: با مرگ هاشمی رفسنجانی نیروهای میانه رو پشتوانه بزرگی را از دست دادند، او فردی بود که توان مدیریتی خوبی برای ساماندهی این نیروها داشت و این  قابلیت را داشت که از تبدیل شدن منتقدان به مخالفان نظام جلوگیری کند.