مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • آیت‌الله هاشمی و شهید حیدری دو یار دیرین انقلاب در راه مبارزه با منافقان و دفاع از حریم ولایت

آیت‌الله هاشمی و شهید حیدری دو یار دیرین انقلاب در راه مبارزه با منافقان و دفاع از حریم ولایت

  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵

مردم شهرستان نهاوند در برهه‌های مختلف از تاریخ دارای شخصیت‌های علمی و دینی بسیار برجسته‌ای در سطح کشور بودند و وقایع بسیار مهمی در این شهر به وقوع پیوسته که این شهر را به‌ عنوان دروازه ورود اسلام به ایران و به‌ عنوان نخستین شهری که مجسمه شاه را به زیر کشیده است به مردم کشورمان معرفی کرده است.

شهید حیدری یار امام(ره) و هم‌سنگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود

شهید آیت‌الله محمدعلی حیدری که رهبر مبارزاتی مردم نهاوند و از یاران دیرینه حضرت امام خمینی(ره) در پاریس و دوست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و در سال 1360 به دعوت ایشان به نهاوند آمد البته مرحوم آیت‌الله رفسنجانی به علت علاقه‌ای که به مردم نهاوند داشت در دوران ریاست جمهوری خود نیز یک‌ بار به دیدار مردم نهاوند آمد و از آنها به‌عنوان مردمی انقلابی و غیرتمند یاد کرد.

شهید حیدری یکی از نمایندگان مجلس در دوران ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی بود که رفاقت و صمیمیت آنها در آن دوران مثال‌زدنی بود به‌ طوری‌ که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1359 به همراه نخستین نماینده نهاوند در مجلس به این شهرستان سفر کرده بودند و در جمع مردم این شهرستان سخنرانی کردند.

برای اینکه از میزان علاقه و دوستی آیت‌الله رفسنجانی در مورد شهید حیدری بدانیم بهتر است قسمتی از مصاحبه مرحوم هاشمی رفسنجانی را در درباره شهید حیدری که در سال 1362 انجام شد را مرور کنیم.

دوران نمایندگی شهید حیدری کوتاه ولی خوب بود

آیت‌الله هاشمی می‌گوید: دوران نمایندگی این شهید بزرگوار در مجلس شورای اسلامی دوران کوتاهی بود ولی دوران خوبی بود برای این‌ که با هم‌فکرها و همراهان در این مجمع جمع شده بودیم و دوران حساسی هم بود که لیبرالیسم تهاجمش را آغاز کرده بود.

ایشان اظهار می‌کند: ما به خاطر هم‌فکری‌مان موفق شدیم آنجا در مجلس یک نیروی قابل‌توجهی متشکل کنیم و برنامه‌های خوبی را اجرا کنیم به‌ خصوص که در رابطه با حزب هم جلسات هفتگی داشتیم.

وی بیان می‌کند: در مورد سفری که من به نهاوند کردم این سفر به‌ طور کلی به لرستان بود البته سفر پرخطر و پرخاطره‌ای بود برای اینکه آن دوران تهاجم و فتنه بنی‌صدر بود و بنی‌صدر در آن استان به خاطر اینکه زادگاهش آنجا بود یک کسانی را هم داشت که می‌خواستند در آن مسافرت کارشکنی کنند.

رئیس‌جمهور پیشین ایران عنوان می‌کند: در تویسرکان یک شرارتی کردند و در خود همدان هم شرارت کردند ولی در نهاوند آنجا به خاطر تسلطی که شهید حیدری داشت آنها نتوانسته بودند نفوذ کنند و شهر یکپارچه‌ای بود. وقتی ما وارد شدیم، مردم نهاوند خیلی گرم استقبال کردند و من دیدم که او محبوب و مطلوب مردم هستند.

شهید حیدری مجتهدی روشن و پرجوش‌ و خروش بود

وی با اشاره به شخصیت بی‌نظیر شهید حیدری می‌گوید: حیدری تحقیقاً مجتهد بودند و مجتهد روشن و پرجوش‌ و خروشی بودند و هم مؤثر بودند در کمیسیون قضایی البته من در کمیسیون قضایی نبودم به خاطر اینکه رئیس مجلس بودم از کار وی مطلع بودم و کارش رضایت‌بخش بود.

رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار می‌دارد: من دوست و هم‌سنگر شهید حیدری بودم از همان سال‌های اولی که به قم وارد شدم ایشان هم همون موقع‌ها وارد قم شده بودند من سال 27 وارد قم شده بودم در موقعی که معالم و مغنی و این‌ها رو می‌خوندیم با ایشون آشنا بودیم آشنایی مون هم در همون حدود درس بود و با ایشون هم مباحثه‌ای بودیم.

وی عنوان کرد: در دوران درس امام(ره) که اواخر اقامت ما در قم بود بیشتر به هم نزدیک شده بودیم این آشنایی تا آخرین ساعات عمر ایشان که در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در فاجعه انفجار دفتر به وقوع پیوست ادامه داشت و دیگه کم‌کم آشنایی تبدیل‌ شده بود به دوستی، همکاری، همراهی، هم‌رزمی، هم‌سنگری و همکاری در مجلس شورای اسلامی و حزب جمهوری اسلامی که خیلی لذت‌بخش بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌افزاید: دوران نمایندگی شهید بزرگوار در مجلس شورای اسلامی، دوران کوتاهی بود اما هر روز مسئله داشتیم و باهم همکاری می‌کردیم ایشان به خاطر اطلاعات عمیق فقهی که داشتند کمیسیون قضایی بهترین جا برای ایشون بود ایشون هم همون جا بودند.

وی در ادامه مصاحبه خود تصریح می‌کند: که ما از ملت شهیدپرور ایران انتظار داریم خاطره همه شهدا رو به‌خصوص شهدای هفتم تیر را که نقطه عطفی شد در تاریخ انقلاب و اثر بسیار عمیقی در تاریخ گذاشت همیشه زنده نگه‌دارند گر چه ما در اونجا خسارت خیلی بردیم و افرادی مثل شهید حیدری که اکثر کسانی که اونجا شهید شدند همین تیپ بودند و از نخبه‌ها بودند.

به مردم نهاوند می‌گویم خاطرات و شخصیت ایشان را حفظ کنید

رئیس‌جمهور سابق ایران خاطرنشان کرد: من به مردم نهاوند به‌خصوص این پیام رو می‌دهم که شخصیت ایشون رو حفظ کنند نحوه زندگی ایشون رو، کارهای ایشان را، خاطرات ایشان و نوشته‌ها و گفته‌های ایشان را تا همیشه ماندگار بماند.

شهید حیدری نیز آیت‌الله هاشمی را شخصیتی بی‌نظیر و حامی امام(ره) و سد راه جریان‌های منحرف و مخالف در انقلاب به‌خصوص منافقین و لیبرال‌ها می‌داند به‌طوری‌که در جلسه عدم‌کفایت سیاسی بنی‌صدر رئیس‌جمهور پیشین در مجلس شورای اسلامی یکی از موافقان برکناری وی بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی بی‌نظیر و حامی امام(ره) بود

نماینده نخستین دوره مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: انقلاب شکوهمند ملت مبارز و بپا خاسته ایران تحت رهبری قاطعانه امام امت توانسته است انقلابی را به دنیا عرضه کند که به‌جز در نهضت‌های انبیا نمونه و نظیر ندارد ملتی با دست‌خالی و بدون داشتن اسلحه به‌جز سلاح ایمان و بدون وابستگی به هیچ ابرقدرتی توانست رژیمی را که مورد حمایت امپریالیسم و شیطان بزرگ بود سرنگون کند.

شهید حیدری خطاب به بنی‌صدر خائن در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: آیا تضعیف نهادهای انقلابی از مقام رهبری گرفته تا جهاد و سپاه و کمیته و مجلس و قوه قضائیه و شورای نگهبان و حتی خود نهاد ریاست جمهوری موجب اضطراب و یأس در مردم نمی‌شود؟

اولین امام‌جمعه شهید نهاوند اظهار می‌دارد: که دوستی من با آقای هاشمی برمی‌گردد به دوران قبل از انقلاب در کلاس‌های درس حضرت امام خمینی (ره) و همراه بودن در جریان‌های مختلف و بعد از آن عضویت در حزب جمهوری اسلامی و فعالیت در مجلس شورای اسلامی که باعث ارتباط نزدیک ما می‌شد.

من و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در یک سنگر در راه مبارزه با طاغوت بودیم

وی در سفری که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به نهاوند دعوت می‌کند در حضور ایشان بیان می‌کند: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و من از دوران قبل انقلاب در یک سنگر در راه مبارزه با طاغوت در کنار هم و هم‌سنگر و یار امام بوده‌ایم و همچون سدی محکم در برابر استکبار و لیبرالیسم و منافقان ایستاده‌ایم.

امام‌ جمعه شهر نهاوند در مورد شهید حیدری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: شهید حیدری و مرحوم آیت‌الله رفسنجانی نمونه بارز یاور امام و رهبر و مجاهد در راه خدا و استوانه نظام اسلامی در برابر تمامی ناملایمات و فتنه‌های دوران بنی‌صدر و بعد از آن بودند.

مغیثی افزود: شهید آیت‌الله حیدری که در سن 30 سالگی توانست به مقام مرجعیت برسد و از محضر درس بزرگانی همچون آیت‌الله بروجردی، حضرت امام خمینی(ره) و آیت‌الله اراکی بهره‌مند شود و سرمایه اخروی و معنوی و یاوری دلسوز برای امام (ره) هم‌سنگری پشتیبان برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نماینده‌ای امین برای مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی باشد.

شهید حیدری یکی از یاران و یادگاران صدیق حضرت امام (ره) بود

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله حیدری نماینده شهید مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی یکی از یاران و یادگاران صدیق حضرت امام خمینی (ره) در دوران سخت خفقان رژیم ستم‌شاهی و بعد از انقلاب بود که نقش ارزشمندی در ولایتمداری و بصیرت‌افزایی در راه مبارزه با جریان‌های انحرافی و نفاق در آن دوران بر عهده داشت.

مغیثی عنوان کرد: شهید حیدری یکی از عالمان برجسته و دانشمند کشور بود که در اوایل انقلاب نخستین نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و امام‌جمعه شهرستان نهاوند و همچنین نماینده حضرت امام (ره) در کشور لبنان معرفی شد و سابقه مبارزات انقلابی ایشان در برابر حکومت شاه و بعد از انقلاب نیز در مقابل جریان‌های انحرافی و منافقین و فتنه بنی‌صدر ایستادگی کرد تا در این راه جان خود را نثار آرمان‌هایش کرد.

فرماندار نهاوند هم به نقش تأثیرگذار مبارزاتی و اقدامات و کارهای ارزشمند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و افرادی مانند شهید حیدری اشاره می‌کند و می‌گوید: خدمات و اقدامات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ایران و هیچ جای جهان بر کسی پوشیده نیست زیرا نتیجه مجاهدت و تلاش ایشان در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و تداوم و ثبات آن از یاد‌ها پاک نمی‌شود.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال‌های طولانی قبل از انقلاب همیشه یکی از شاگردان و یاران مخلص حضرت امام خمینی (ره) در راه مبارزه انقلابی بود و بعد از آن نیز مشاوری امین برای مقام معظم رهبری در تمامی جریان‌های سیاسی کشور بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از استوانه‌های مستحکم انقلاب بودند

حمیدوند افزود: آیت‌الله هاشمی در دوران قبل و بعد از انقلاب یکی از استوانه‌های مستحکم انقلاب در برابر دشمنان خارجی در راه دفاع از انقلاب و وطن بود و همان‌گونه که در پیام مقام معظم رهبری آمده است این دو بزرگوار در کنار امام و اندیشه‌های امام ایستادند و در همه زمینه‌ها باهم بودند و آنچه برای آیت‌الله هاشمی مهم بود دفاع از انقلاب بود.

فرماندار نهاوند بیان می‌کند: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با توجه اشرافیتی که به مسائل سیاسی ایران و جهان داشت نقش مؤثر ایشان در بزنگاه‌های سخت و آینده‌ساز کشور از وی شخصیتی ‌محبوب مؤثر و مورد اعتماد امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در شرایط سخت انقلاب ساخت.

هاشم طالب یکی از چهره‌های ماندگار شهرستان نهاوند است که بیش از 24 سال به‌عنوان مدیرکل روابط عمومی و مشاور روسای جمهور مختلف ایران از جمله مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است که در خاطرات خود می‌گوید: از پاییز سال 1360 تا پاییز 1384 یعنی در شش دوره سه رئیس‌جمهور اسلامی ایران به‌ عنوان مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور بوده‌ام.

وی می‌گوید: در سال 1329 در شهرستان نهاوند به دنیا آمدم و پس از پشت سر گذاشتن دوران تحصیل در سه مقطع وارد دانشگاه شدم و در کنار تحصیلات دانشگاهی با شهیدان بهشتی، مفتح و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آشنا شدم و جزو مؤسسین انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت بودم.

به توصیه رهبر برای کمک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری رفتم

مدیرکل سابق روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حزب جمهوری اسلامی به دعوت آیت‌الله بهشتی واحد دانشجویی حزب را تشکیل دادیم و وقتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وزیر کشور شد از حزب درخواست نیرو کرد که من ترجیع دادم در حزب بمانم ولی در کلاس‌های مختلفی که از جانب شهیدان آیت‌الله بهشتی، باهنر و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری برگزار می‌شد شرکت می‌کردم.

وی اظهار داشت: وقتی‌که آیت‌الله بهشتی شهید شد قصد داشتم در حزب بمانم ولی به توصیه مقام معظم رهبری به دفتر ایشان رفتم و با تأکید ایشان روابط عمومی را راه‌اندازی کردم بعد از اینکهآیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور شد به خاطر علاقه‌ای که رهبر انقلاب به وی داشت به من فرمودند در همان روابط عمومی ریاست جمهوری بمان و به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کمک کنید من نیز اطاعت امر کردم.

طالب گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از یاران خوب حضرت امام (ره) و مشاور مورد اعتمادی برای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود من در بیشتر سفرهای داخلی و خارجی ریاست جمهوری همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بودم و خاطرات بسیاری با ایشان دارم.

 

منبع: تسنیم

تصاویر ضمیمه