مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • آیت الله هاشمی؛«معیار» ارزیابی افراد

آیت الله هاشمی؛«معیار» ارزیابی افراد

  • یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷
تهران- ایرنا- مرحوم آیت‌ا... هاشمی جایگاهی در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پیدا کردند که تبدیل به «معیار» شدند. هر فردی که علیه ایشان سخن گفت و درصدد تخریب شخصیت وی برآمد، منفور ملت شد. اکنون هم بدین منوال است.

محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی در روزنامه آرمان، نوشت: اخیرا یکی از نمایندگان سابق مجلس که متعلق به یک طیف خاص است، در سخنانی که در دانشگاه امیرکبیر اظهار کرده است، مطلبی خلاف بیان کرده و دست به اتهام‌افکنی علیه مرحوم آیت‌ا...هاشمی زده است. این نماینده سابق گفته است:«مرحوم آقای هاشمی در پی ابطال انتخابات سال 84 بود!» از سویی آقای محسن هاشمی به عنوان وصی ایشان، ضمن رد کردن چنین اتهامی اظهار داشته است:«نسبت‌های ناروایی به آیت‌ا... هاشمی دادید؛ گذشت زمان و روشن شدن حقایق تاثیری در کینه شما ندارد و الی آخر». در این ارتباط ذکر چند نکته ضروری است.

نکته اول این است که مرحوم آیت‌ا... هاشمی جایگاهی در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پیدا کردند که تبدیل به «معیار» شدند. هر فردی که علیه ایشان سخن گفت و درصدد تخریب شخصیت وی برآمد، منفور ملت شد. اکنون هم بدین منوال است. یعنی به محض آن که کسی علیه آیت‌ا... هاشمی سخنی می‌گوید، مطلبی می‌نگارد و یا اتهام‌افکنی می‌کند، در دل مردم جایگاهش بسیار تنزل پیدا می‌کند. این امر نشان می‌دهد که شخصیت مرحوم هاشمی، معیار ارزیابی افراد است.

نکته دوم در پیام مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال آیت‌ا...هاشمی صادر شد، متبلور است. در آن پیام، حدود 20 تا 30 صفت پسندیده برای آن مرحوم ذکر شده بود. شخصیت آیت‌ا... هاشمی به عنوان یار دیرین مقام معظم رهبری، در حقیقت جداکننده صف مخالفان و موافقان رهبری تلقی می‌شود. از این منظر، آقایان باید مراقب باشند دست از تخریب و هجمه به شخصیت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بردارند.

نکته سوم اینکه امام بیش از هر کسی شخصیت هاشمی را می‌شناخت. جمله تاریخی حضرت امام در رابطه با مرحوم هاشمی، باید در ذهن همه افرادی قرار بگیرد که سخنی راجع به ایشان می‌گویند. امام فرمودند:«هاشمی زنده است چون نهضت زنده است». یعنی از دیدگاه امام، نهضت و هاشمی درهم ممذوج شده‌اند. افرادی که امروز سخنان ناروایی در رابطه با شخصیت ایشان بیان می‌کنند، آیا در حد و اندازه و یا در قواره‌ای هستند که راجع به آیت‌ا... هاشمی با توجه به فرمایش امام بتوانند نظر بدهند؟

لذا هر فردی پس از ارتحال ایشان و در جهت تخریب شخصیت و اتهام‌افکنی علیه مرحوم هاشمی عمل کند و مطالبی عنوان دارد، اساسا آن فرد در کلام امام در رابطه با شخصیت هاشمی، مستهلک خواهد شد. اما اینکه اتهام‌زنی، دروغگویی و سخن ناروا علیه افراد بیان کردن تا چه اندازه می‌تواند متشرعانه باشد، باید گفت که متشرع بودن به قول فلاسفه «مقول به تشکیک و ذومراتب است» متشرع بودن و ظاهر شریعت را داشتن، امر ساده‌ای است. مهم آن است که انسان عمیقا پایبند به شرع باشد. اما ظاهرالصلاح بودن چندان ارزشمند نیست.

آنچه که مهم است، حفظ عملی شریعت و پایبندی عملی و محکم به شریعت، اخلاق و کرامت بزرگان و سابقون انقلاب است. شخصیت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و یکی از ارکان نظام، به قدری بالا و والاست که سخنان سطحی، قشری و بی‌مایه برخی افراد، مانند موجی بسیار کوچک در اقیانوسی بزرگ است و به حساب نمی‌آید. بنابراین مرحوم آیت‌ا... هاشمی در نزد مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که افترا، تهمت و سخنان بیهوده در رابطه با شخصیت ایشان، تاثیری در علاقه مردم نخواهد گذاشت، بلکه تنها گویندگان را از چشم‌ها خواهد انداخت و به طریق اولی، خللی در بزرگی هاشمی وارد نخواهد آمد.

*منبع: روزنامه آرمان،1397،9،18