حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • آیت الله هاشمی شناسنامه انقلاب است

آیت الله هاشمی شناسنامه انقلاب است

  • یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷

ظهر شنبه سوم شهریور ماه، در زادروز تولد آیت الله هاشمی رفسنجانی، در منطقه جماران، خانه- موزه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سید حسن خمینی، محمد هاشمی، محسن هاشمی رفسنجانی و جمعی از اعضای خانواده و نزدیکان آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد. این خانه که پس از ترور نافرجام آیت الله هاشمی رفسنجانی در خرداد ماه سال ۱۳۵۸ تا آخرین روز حیات پر فراز و نشیب و پر مسوولیت هاشمی رفسنجانی به دستور و توصیه امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت حفاظت از شخصیت های ارزنده انقلاب، محل سکونت او و خانواده اش بود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در حاشیه مراسم افتتاحیه خانه - موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه خدمات و فعالیت های رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه ایام از استقرار نظام تا جنگ، صلح، سازندگی و اصلاحات دارای نقش ویژه ای و همواره در میانه میدان حضور داشته است: بنابراین به معنای واقعی شناسنامه انقلاب اسلامی هستند. وی با تاکید بر اینکه «آیت الله هاشمی رفسنجانی شناسنامه واقعی انقلاب است» خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد تاریخچه انقلاب اسلامی را بررسی کند با بررسی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی می تواند به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی پی ببرد. خانه موزه ها یکی از اقدامات بزرگی است که از گذشته انجام می شود. در این دوره نیز به همت خاندان و خانواده آقای هاشمی رفسنجانی و با تصویب هیات وزیران خانه - موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت. در واقع افتتاح این خانه موزه مهم ترین کاری است که می تواند موجب برقراری ارتباط نسل جوان با یکی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و انقلابی کشور شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: با کار بسیار خوب و فناوری های نوینی که در خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی به کار گرفته شده است، نسل جوان می تواند به ابعاد مختلف شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی پی ببرد.

وی اظهار کرد: شخصیت هایی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره سرمایه های نمادین کشور بوده اند و امکان توسعه کشور بدون اتکا به چنین سرمایه های نمادینی وجود ندارد: امروز وقتی به توسعه ایران و ابعاد شخصیتی آقای هاشمی رفسنجانی نگاه می کنیم، مشاهده می کنیم که ایشان همواره شخصیتی جامع نگر بودند.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی در عین حال که به مطالعات قرآنی می پرداخت، به توسعه ایران نیز فکر می کرد و برنامه هایی برای توسعه کشور می نوشت. ایشان نگرانی های جدی نسبت به آینده کشور، نظام و مردم داشت. جهانگیری با بیان اینکه «آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی آینده نگر بود» تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی از سیاستمدارانی بود که اعتقاد داشت هیچ وقت در کشور بن بستی وجود نخواهد داشت و بن بست شکنی یکی از مهم ترین ویژگی ها و حرکت های او بود. هرگاه در سخت ترین شرایط نیز به ایشان مراجعه می کردیم، معتقد بودند که برای حل مشکلات کشور راه حل هایی وجود دارد. ایشان هیچ گاه برای خود ننالیدند و شکایت نکردند اما هرجا که لازم بود، از وضعیت مردم می نالیدند و به مسوولان هشدار می دادند.

وی اظهار کرد: امروز نیز متاسفانه بعد از گذشت حدود ۲ سال از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، همچنان مظلومیتی برای او وجود دارد. در این راستا امیدوارم به همت دوستداران انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی بتوانیم گرد مظلومیت را از چهره ایشان و همچنین جمهوری اسلامی ایران برطرف کنیم. پس از افتتاح خانه - موزه آیت الله هاشمی، مراسمی با عنوان عبور از بحران و رسیدن به توسعه از دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره ۲ جماران برگزار شد. در این همایش که با سخنرانی سیدحسن خمینی و محمدجواد ظریف همراه بود، چهره هایی همچون محمدعلی افشانی شهردار تهران، محسن، فائزه، فاطمه و یاسر هاشمی، محمد هاشمی، حسین علایی، عبدالواحد موسوی لاری، حسین مرعشی، حسن غفوری فرد، علی اشراقی و جمعی دیگر از چهره های سیاسی حضور داشتند.

سیدحسن خمینی در این مراسم با بیان اینکه هنوز بعد از دو سال دل بهانه آیت الله هاشمی را می گیرد و بغض گلو را می فشارد، اظهار کرد: افتتاح خانه- موزه آقای هاشمی که امروز به همت فرزندان بزرگوارشان و به ویژه آقا محسن هاشمی انجام شد، بهانه ای برای سخن گفتن از یکی از صفات مشخصه آقای هاشمی است.

وی افزود: این سخن در همنوعان ایشان یا کمتر دیده شده یا دیده نشده و خود ایشان می گویند من اولین بار این صفت را در امام راحل دیدم و با همان صفت، دلبسته ایشان شدم.

سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه آقای هاشمی عامدا دوست داشت در برخی مقاطع این صفت را نشان دهد، گفت: آن صفت گریز ایشان از ریاکاری بود. ما از سال ۶۰ که آقای هاشمی به جماران آمدند زندگی و خانه ایشان را از نزدیک می دیدیم. ایشان ظاهر و باطن زندگی اش همان بود که بود. نه علاقه ای به نشان دادن فقر داشت و نه داشته های زندگی اش را کتمان می کرد.

یادگار امام تاکید کرد: ذات بحث ستیز با ریا این است که شما بگویید اینکه نظر جامعه درباره ام چه باشد برای من اهمیتی ندارد اما این موضوع در خود یک کژتابی هم دارد، به این شکل که رفته رفته به اینجا برسد که گویی نظر مردم اصلا محترم نیست. سیدحسن خمینی ادامه داد: آقای هاشمی اما به نظر مردم هم باور داشت، به این صورت که اگر مردم باشند همه مشکلات حل می شود و اگر مردم نباشند هر گرهی که باز کنی باز گرهی به سایر گره ها اضافه می کند.

وی اظهار کرد: اگر روزی احساس کردیم، مردم هستند، همه دست در دست هم مشکلات را حل می کنیم. از روز آغاز انقلاب نقطه اتکای امام، مردم بود و تا امروز هم هر گردنه ای را رد کردیم با کمک مردم بوده و اگر هم جایی از مردم فاصله گرفتیم، به شکلی آسیب دیده ایم. سیدحسن خمینی با بیان اینکه مردم ملاک اطاعتند نه حقیقت، گفت: دل های مردم هم در برابر حق متواضع است. و زندگی آقای هاشمی هم همواره بر دوری از ریا استوار بود اما هیچ به این معنا نبود که ایشان نظر مردم را ملاک نمی داند و برایش اهمیتی ندارد. او در زندگی اش بیشترین تعداد به معرض رای مردم گذاشتن خود را تجربه کرده و گاهی هم رای نیاورده اما به این معنا هم نبوده که اگر رای نگرفت، بگوید نظر مردم مهم نیست، او با مشاوران خود به گفت وگو نشست، برنامه های تازه ای ارایه کرد و دوباره هم رای گرفت.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: مردم باید احساس کنند جامعه متعلق به آنان است و اگر کسی را مردم نمی خواهند، دیگر نمی ماند یا اینکه کسی اگر اشتباه می کند از مردم هم عذرخواهی کند. بستن و فضا را امنیتی کردن جز رسیدن به خواسته های آن کسی که چشم طمع به این نظام و خاک دارد، سودی ندارد. من اگر ا شتباه می کنم و جامعه نمی پسندد، کنار بروم، کسی دیگری بیاید و خدمت کند. اشتباه می کنیم پس عذرخواهی هم بکنیم. کسی نیست که تا به حال اشتباهی نکرده باشد. پس به خرد عمومی اعتماد کنیم و با هیچ مزور و مفسدی عقد اخوت نبندیم و به او وفادار نباشیم.

دیگر سخنران این مراسم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت دوازدهم بود. ظریف گفت: این همایش باشکوه برای پاسداشت مردی است که از همه چیز خود برای اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی مایه گذاشت و از هیچ چیز برای پیشبرد این کشور و اهداف انقلاب ابا نکرد و از آبرویش مایه گذاشت تا ما و جمهوری اسلامی ایران سربلند باشیم. در دنیای امروز برای آنکه بتوانیم اهداف کشور و انقلاب را پیش ببریم، باید تمامی ظرفیت های خود را به درستی بشناسیم، این ظرفیت ها را به موقع به کار ببندیم و برای رسیدن به اهداف جز موضوعات مقدس و اهداف خودمان موضوع دیگر را قدسی نکنیم. ابزارهای مختلف را به کار ببریم و نگران ثبت در تاریخ نباشیم، زیرا تاریخ خود به درستی قضاوت خواهد کرد. برای مصالح مردم که همه چیز ما هستند، خود را فدا کنیم و مصالح مردم را فدای خود نکنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه باید ببینم چه امکاناتی داریم و آنها را درست بشناسیم، اظهار داشت: استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات ضروری است اما قبل از آنها، شناسایی واقع بینانه شرایط و ظرفیت ها ضروری است. جمهوری اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و تعالیم حضرت امام و رهنمودهای رهبری یک شرایطی را در منطقه و جهان پیدا کرده که استثنایی است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره تاکید داشتند از امکانات و توانمندی های جمهوری اسلامی مدبرانه و عاقلانه و واقع بینانه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: همین مساله موجب شد تا آیت الله هاشمی در بهترین فرصت مذاکره با صدام را شروع کند. اگر آیت الله هاشمی نگران حرف جامعه بود، هیچ گاه نمی توانست مسیر منطقه را عوض کند. درایت رهبری و آیت الله هاشمی بود که توانستند از آن فرصت استفاده کند. اگر آیت الله هاشمی گفت وگو با امیر عبدالله را انتخاب نمی کرد و از برخی نگرانی ها عبور نمی کرد، هرگز نمی توانست تاریخ ساز شود. شجاعتی که در امام و رهبری سراغ داریم در آیت الله هاشمی به وفور دیده می شد که اوجش در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پذیرفتن مسوولیت آن بود.