حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پشتیبان واقعی میراث فرهنگی

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پشتیبان واقعی میراث فرهنگی

  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
سال 1357 که انقلاب اسلامی ایران به‌رهبری امام خمینی(ره) به‌پیروزی رسید، هفت سال بیشتر نداشتم و در کاشان زندگی می‌کردم. در آن سال برای اولین بار با از طریق تلویزیون با نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آشنا شدم... این یادداشت، به‌مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله، نگاهی است به دغدغه‌های میراثی او

سال 1357 که انقلاب اسلامی ایران به‌رهبری حضرت امام‌خمینی(ره) به‌پیروزی رسید، هفت سال بیشتر نداشتم و در کاشان زندگی می‌کردم. در آن سال برای اولین بار با نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آشنا شدم، وقتی که او را در یک برنامه تلویزیونی دیدم و صحبت‌های او را در ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی شنیدم.

بعد‌ها در مدرسه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را آغاز کردم و در دوران تحصیل در مدرسه، درحالی‌که نوجوانی پرشور و فعال بودم، در فعالیت‌های گروهی مدرسه مثل گروه‌سرود، تئاتر و فعالیت‌های دیگر حضور داشتم. در آن روزها یادم هست آقای هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کرد و صحبت‌های او در موضوعات مختلف برای من همواره دلنشین بود.

روزها از پی هم می‌آمدند و من همیشه دوست داشتم آقای هاشمی را از نزدیک ببینم، تا اینکه در سال 1365 در قالب یک اردوی فرهنگی از کاشان به تهران آمدم و بعد از بازدید از سعدآباد و ساختمان مجلس شورای اسلامی توفیق یافتم که برای اولین بار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را در مجلس شورای اسلامی از نزدیک ببینم؛ هنوز هم خاطره اولین دیدار با آیت‌الله برایم خاطره‌انگیز است.

سال 1370 دومین باری بود که موفق شدم آیت‌الله را از نزدیک ببینم و این بار در تهران بودم و به‌همراه اعضای هسته مرکزی یکی از احزاب سیاسی قدیمی انقلاب در محل نهاد ریاست‌جمهوری دیداری صمیمی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی داشتم. در این دیدار که درمجموع 20 نفر بیشتر حضور نداشتیم، آیت‌الله خیلی صمیمی و به‌دور از هر گونه تشریفات با ما ملاقات کرد و سخن گفت.

خاطره دیدار دوم بیشتر به دلم نشست و کاملاً به این موضوع یقین پیدا کردم که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مدیری توانمند و پشتیبانی ارزشمند برای نظام و انقلاب است که بر بسیاری از موضوعات اعم از سیاسی یا فرهنگی و اجتماعی احاطه کامل دارد.

بعد از آن دیدار همواره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را مدیری توانمند، فردی دلسوز، مسئولی لایق و شخصیتی سیاست‌مدار و شایسته می‌دانستم.

سپس به کاشان رفتم و به‌عنوان رئیس دفتر فرماندار کاشان فعالیت می‌کردم تا اینکه در خرداد 1373 آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به کاشان آمد و فرصتی فراهم شد تا دوباره با آیت‌الله از نزدیک ملاقات کنم. در آن سفر دو روزه او در تمام ملاقات‌ها و بازدیدهای آیت‌الله حضور داشتم.

نکته جالب در طول این سفر توجه و تأکید آیت‌الله به موضوع میراث فرهنگی و خانه‌های تاریخی کاشان بود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به موضوع میراث فرهنگی و مرمت خانه‌های تاریخی کاشان بسیار اهمیت می‌داد و خوب یادم است که بازسازی خانه‌های تاریخی کاشان در آن سفر به‌دستور آیت‌الله صورت گرفت.

از آن به بعد بود که متوجه شدم آیت‌الله، علاوه‌بر اینکه شخصیتی سیاسی است، شخصیتی است که به حوزه فرهنگ نیز اهمیت می‌دهد و به موضوع میراث فرهنگی و گردشگری توجه بسیار زیادی دارد.

این حمایت‌های آیت‌الله از میراث فرهنگی در سفر 10 سال بعد او به کاشان هم تکرار شد و زمانی که به‌عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1383 به کاشان سفر کرد بازهم از خانه عماری‌ها بازدید به‌عمل آورد و مرمت و بازسازی خانه عامری‌ها را از نزدیک دید. در این سفر آیت‌الله از اینکه مرمت خانه عامری‌ها به‌ثمر نشسته است احساس رضایت می‌کرد و خوشحال بود.

توجه آیت‌الله به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باعث می‌شد تا علاقه من به این شخصیت دوست‌داشتنی نظام روزبه‌روز بیشتر شود، تا اینکه در اردیبهشت 1394 و زمانی که رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان بودم، برای پنجمین بار، موفق شدم به‌همراه اعضای بنیاد فرهنگ کاشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت‌الله هاشمی ملاقات کنم؛ او در آن جلسه در سخنانی به تشریح ظرفیت‌های کاشان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت و به ظرفیت‌های صنایع‌دستی کاشان اشاره کرد.

آن روز بسیار خوشحال بودم که شخصیت تأثیرگذاری مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تا این حد به موضوع گردشگری، میراث فرهنگی و همچنین صنایع‌دستی علاقه نشان می‌دهد و به این حوزه‌ها اشراف دارد؛ بااین‌حال، روزی که مجمع تشخیص مصلحت را ترک می‌کردم، هرگز گمان نمی‌کردم که این آخرین دیدارم با آیت‌الله باشد و سال بعد ایشان در میان ما نباشد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در غروب 19 دی‌ماه، در حالی ایران و ایرانیان را ترک کرد که در طول عمر پربرکت خود همواره منشأ خدمات بی‌نظیری برای کشور بود و در این میان و در زمان عهده‌داری مسئولیت‌های گوناگون خود همواره در مقام یکی از مسئولان ارشد نظام توجه خاصی به حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشت.

روحش شاد و یادش گرامی.

 

* کارشناس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری