مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی و روابط ایران و مالزی

آیت الله هاشمی رفسنجانی و روابط ایران و مالزی

ماهاتیر محمد از شهرت بین المللی هاشمی رفسنجانی حمایت می‌کرد.

  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵
کوالالامپور – ایرنا – روزنامه 'نیو استریت تایمز' مالزی روز چهارشنبه در مطلبی به نقش مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در روابط ایران و مالزی پرداخت و نوشت که چشم انداز آیت الله هاشمی رفسنجانی تبدیل ایران به 'ژاپن اسلامی' بود و روابط با شرق به این خواسته کمک می کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه مالزیایی «نیو استریت تایمز» در مطلبی به قلم روئنا عبدالرزاق از دانشگاه آکسفورد نوشت: ایران در ماتم درگذشت یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های سیاسی این کشور در جریان انقلاب اسلامی است. آیت الله هاشمی که روز یکشنبه در سن ۸۲ سالگی درگذشت در تاریخ انقلاب ۱۹۷۹ که محمدرضا شاه پهلوی و رژیم پهلوی سرنگون شد، نقش اساسی داشت.

نیو استریت تایمز نوشت: هاشمی رفسنجانی در دوره فعالیت خود، نقش‌های زیادی از جمله هدایت مذهبی، فرماندهی نظامی و وظایف سیاسی متعددی بر عهده داشت. وی به عنوان وزیر، رئیس مجلس و رئیس جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده بود.

روئنا عبدالرزاق که در حال تکمیل کردن دوره دکتری خود در رشته مطالعات شرق در دانشگاه آکسفور است، نوشت: در پشت صحنه، قدرت و تاثیرگذاری آیت الله رفسنجانی بسیار فراوان بود.

هاشمی رفسنجانی با میانه روها هم ارتباط داشت و از دولت حسن روحانی حمایت می‌کرد. در یک فضای سیاسی که گروه‌های سیاسی با مرز معین و مشخصی وجود ندارد، اتحاد سیاسی برای باقی ماندن اهمیت فراوانی دارد و مرگ ناگهانی آیت الله رفسنجانی برای سرنوشت جنبش میانه روی پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.

وی در مقاله خود آورده است: پس از انقلاب اسلامی، تلاش برای منزوی کردن ایران آغاز شد و یک جنگ خونین با عراق رخ داد. بحران گروگان گیری سفارت آمریکا صورت گرفت و پیامد آن قطع یکی از مهمترین روابط دیپلماتیک در منطقه بود.

از اینرو، ایران به اهمیت ارتباط با کشورهای آسیایی و اسلامی پی برد. آیت الله رفسنجانی نیز روابط دیپلماتیک را با مالزی توسعه داد.

روئنا عبدالرزاق نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی چشم انداز تبدیل ایران به ژاپن اسلامی را دنبال می‌کرد و توسعه روابط با شرق به این خواسته کمک می‌کرد. از اینرو برای پایان دادن به انزوا، جمهوری اسلامی ایران به راه اندازی سفارتخانه‌های خود در جنوب شرق آسیا از جمله مالزی، اندونزی و تایلند روی آورد.

در ادامه این مقاله آمده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۹۸۱ به عنوان رئیس مجلس به کوالالامپور سفر و با ماهاتیر محمد نخست وزیر وقت دیدار و گفت وگو کرد. یکسال پس از آن سفارت ایران در مالزی فعالیت خود را آغاز کرد.

این رابطه در ابتدا بر تجارت متمرکز بود. در سال ۱۹۸۰ ایران وارد یک جنگ تمام عیار طولانی مدت ۸ ساله با عراق شد و پس از این جنگ در سال ۱۹۸۹ آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب و بر بازسازی اقتصاد و روابط بین الملل ایران متمرکز شد.

براساس این گزارش، در اکتبر سال ۱۹۹۴، آیت الله رفسنجانی به منظور دیدار رسمی به مالزی سفر کرد که این بار وی در منصب رئیس جمهوری وارد این کشور شد و این در حالی بود که چند ماه پیش از آن ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی نیز از ایران دیدن کرده بود.

روزنامه نیواستریت تایمز مالزی نوشت: این سفر نشان دهنده جدیت در روابط بین این دو دولت بود. تا آن زمان، ایران توافقانی در زمینه‌های تبادل کالا به ویژه محصولات کارخانه‌ای و پتروشیمی منعقد کرده بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی در این سفر با ماهاتیر محمد نخست وزیر و همچنین جعفر بن توانکو عبدالرحمان دیدار و گفت وگو کرد. وی در سفر ۳ روزه خود همچنین با رهبران اقتصادی به منظور شناخت و توسعه تجارت دیدار کرد.
روئنا عبدالرزاق نوشت: به عنوان کشوری که در انزوا و پس از آن نیز تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته بود، ایران آموخته بود که باید خودکفا باشد و پیمان‌های اقتصادی مستحکمی با کشورهای غیرغربی ایجاد کند.

 به نوشته وی، دکتر ماهاتیر محمد نیز که منتقد تحریم‌های آمریکا بود از شهرت بین المللی هاشمی رفسنجانی و موضع اقتصادی وی حمایت می‌کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: دیدارهای هاشمی رفسنجانی به تقویت روابط بین ایران و مالزی که به توسعه تجارت و تبادل دانش در حوزه‌های دولتی و خصوصی منتهی شد، کمک کرد. پس از آن، شرکت ملی نفت و گاز مالزی (پتروناس) در یک میدان نفتی در جنوب ایران قرارداد امضا کرد. نیروهای نظامی ایران برای آموزش به مالزی اعزام شدند و اعزام دانشجو با دانشگاه‌های و کالج‌های مالزی در طول سالیان گذشته افزایش یافت.

روئنا عبدالرزاق نوشت: مالزی از جایگاه ویژه‌ای در ایران و بین ایرانیان برخوردار بوده که این امر مدیون تلاش‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی از سال ۱۹۸۰ است. پس از دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی از مالزی، دیگر روسای جمهور ایران نیز از مالزی دیدن کردند. محمد خاتمی در سال ۲۰۰۲، محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ و حسن روحانی نیز در اکتبر سال ۲۰۱۶ به مالزی سفر کردند.

وی در پایان مقاله خود آورده است: با ایجاد روابط دیپلماتیک با مالزی، هاشمی رفسنجانی توانست ایران را از انزوا دور کند و جای پای مستحکمی برای خود در منطقه بیابد.