حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی ، مخزن اسرار انقلاب اسلامی بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ، مخزن اسرار انقلاب اسلامی بود.

شیخ صفر قاسمی، مسئول کمیته روحانیون ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی در غرب مازندران و مشاور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

  • دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵

 آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از شکل گیری انقلاب ، دوران انقلاب ، دوران سازندگی و دوران غربت به شهرستان املش رفت و آمد داشت. ایشان با شهید آیت الله ربانی املشی دادستان و مرحوم رهبری املشی امام جمعه فقید املش ارتباط نزدیکی داشت، بطوری که املش را وطن خود می دانست.  مرور زندگی حضرت آیت الله هاشمی  مصداق آیه 207سوره بقره است. آرمان و اندیشه انقلابیونی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که همه چیز را بدهیم، اما دین و انقلاب را حفظ کنیم.  متاسفانه در زمان حال شاهدیم برخی ها دین و ایمان را می دهند تا به نام و نان و نشان برسند و این در حالی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی نام و نشان و نانش را در خدمت انقلاب و تقویت باورهای دینی قرارداد.  متاسفانه دین برای برخی ها مغازه دونبشی برای تجارت است و تا زمانی که پست و مقام و حقوقشان تامین می شود، حرف از دین ، انقلاب ، شهدا و ولایت بر زبان می آورند؛ ولی در زمان بحران دینداران انقلابی کم می شوند و فرمان رهبر را بایگانی کرده و برای فشار به رهبری قهر می کنند و با نهایت تاسف باید گفت دلواپسان عزیز در مقابل این اتفاقات تلخ مهر سکوت بر لب زده بودند.  امروز برخی هتاکان به آیت الله هاشمی برای ایشان گریه می کنند  و امیدواریم آن هتاکان توبه کرده باشند و این گریه و ندامت هایشان تاکتیکی نباشد و در آینده با نبش قبر بر بی حرمتی های خود نیفزایند. حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی مفسّر قرآن و تحلیلگر سیاسی بود و بر چالش ها و قدرت های جهان اشرافیت کامل داشت و بسیاری از تحلیلگران به آراء و نظرات و مواضع ایشان توجه داشتند.  توانمندی های اقتصادی خانواده آیت الله هاشمی در قبل از انقلاب مشهور بود و  حضرت آیت الله هاشمی سرمایه خود را در راه کمک به خانواده زندانیان سیاسی و مبارزین نهضت امام خمینی خرج کرد. آیت الله هاشمی به دعوت امام (ره) در خانه ای استیجاری رفت و تا آخر عمر نیز در آنجا زندگی کرد. 

خطبه نماز جمعه حکم دو رکعت نماز را دارد و امام جمعه نمی تواند هر سخنی را بگوید و مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه فرمودند که ریالی به سرمایه های آیت الله هاشمی پس از انقلاب افزوده نشد. براساس اسناد ساواک آیت الله ربانی املشی، آیت الله منتظری و آیت الله هاشمی از جمله مبارزینی بودند که بیشترین و سخت ترین شکنجه ها را در زندان ها برای شکل گیری نظام و انقلاب تحمل کردند.  حضرت آیت الله هاشمی قبل از انقلاب یار امام و پس از انقلاب نیز امین امام و یاور مقام معظم رهبری بود.  فعالیت بدخواهان جهت به تصویر کشیدن چهره ای دیگر از آیت الله هاشمی را به خاطر آورید. آیت الله هاشمی در زمان حضرت امام نیز گاهی با ایشان اختلاف نظر داشت؛ اما مشی وی این بود که نظرات را به امام و مقام معظم رهبری انتقال می دادند و هرچه امام و رهبری صلاح می دانستند ، عمل می کرد و ایشان در مقام اجرا ملتزم به نظرات امام و مقام معظم رهبری بودند. افراطیون و تندروهای هردو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در دوره ای به آیت الله هاشمی تاختند؛ اما او همیشه مانند پدر با مخالفانش رفتار می کرد.  آنهایی که درد دین و انقلاب داشتند، در کنار آیت الله هاشمی بودند، چرا که وی دغدغه آسایش و رفاه مردم را داشت.  مواضع  امیرکبیر زمان شفاف بود و  آیت الله هاشمی مصلحت مردم را بر مصلحت خویش ترجیح می داد. این عالم مجاهد به تخریبها توجهی نداشت و معتقد بر نقد حاکمیت و قدرت به دور از چاپلوسی بود.

 آیت الله هاشمی فردی مقاوم و صبور و صادق بود و هیچ وقت سخنی به زبان جاری نکرد که منافع ملت را به خطر بیندازد. تاریخ نگاران باید به دور از تحریف به نگارش تاریخ انقلاب بپردازند و  انتظار داریم حقایق زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی را که مخزن اسرار انقلاب اسلامی است، به درستی به نگارش درآورند. ما معتقدیم حیات و ممات آیت الله هاشمی به یک اندازه مایه برکت و افتخار برای انقلاب اسلامی بوده است ،اگرچه ارتحال او یک ثلمه بزرگ و جبران ناپذیر برای نظام است.

 فرمایش حضرت امام خمینی را به یاد آورید که گفته بودند« بدخواهان بدانند هاشمی زنده است؛ چون نهضت زنده است.» عده ای با غبارآلود کردن فضای سیاسی کشور می خواستند هاشمی را محو و خاموش نمایند؛ اما اندیشه و گفتمان اعتدالی و مردم مدارانه آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 به پیروزی رسید. 

تصاویر ضمیمه