حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی در کلام آیت الله بطحایی

آیت الله هاشمی رفسنجانی در کلام آیت الله بطحایی

  • دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
امروز که خبر ارتحال آیت الله بطحایی در رسانه ها منتشر شد، با جستجوی در اینترنت، به نگاه ایشان نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداختیم که در ذیل می آید:

بطحایی: هاشمی را ترور شخصیت می‌کردند چون یاور رهبری بود 

به گزارش خبرآنلاین؛ ۱۹دی ماه در حالی دومین سالروز وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی است که همچنان از آن مرحوم به عنوان سرمایه کلان نظام و بازوی توانمند امام و رهبری یاد می شود.

با این حال نقدهایی هم همواره در طول زندگی و حتی بعد از حیات به عملکرد ایشان وجود داشته، نقدهایی که البته به عقیده آیت الله سید هاشم بطحایی برخی از آنها ناشی از دشمنی دشمنان و با هدف ترور شخصیت های برجسته نظام بوده است.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی درباره خصوصیات آیت الله هاشمی رفسنجانی به خبرآنلاین گفت: مهم‌ترین خصلت مرحوم هاشمی صبر و بردباری ایشان بود، بنا به فرموده امام علی (ع) یکی از مولفه‌های فردی که می‌خواهد مسئولیتی را بر عهده گرفته و در راس امری قرار گیرد سعه صدر، حوصله و بردباری است که به اذعان همگان در مرحوم هاشمی وجود داشت.

وی با بیان اینکه مرحوم هاشمی فردی بی نیاز بود، ادامه داد: البته این بی‌نیازی به معنی ثروتمند و دارای امکانات مالی نیست زیرا ممکن است فردی بسیار ثروتمند باشد اما احساس فقر و نیاز کند با این حال دارایی فردی فقط کفاف زندگی روزمره او را بدهد اما حس بی نیازی داشته باشد. مرحوم هاشمی مردی بود که احساس بی نیازی می کرد و نیازی به وابستگی به قطب سرمایه داری نمی دید.

عضو مجلس خبرگان با تاکید بر وسعت دید مرحوم هاشمی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و عمرانی گفت: بسیاری از پروژه‌های سدسازی در کشور از طرح‌های مرحوم هاشمی است، همچنین زیرسازی‌های نظامی از طرح‌های ایشان بود که در این راه انصافا قدم های مثبتی برداشت.

بطحایی یکی دیگر از خصلت‌های منحصربفرد آیت الله هاشمی را بلندنظر بودن عنوان کرد وگفت: مرحوم هاشمی انحصار طلب نبود به این معنا که بر این نظر نبود که تنها خود را ببیند و دیگران را نفی کند. ایشان بر این باور بود که همگان استعداد، لیاقت و شایستگی برای کمک به سازندگی ایران را دارند.

عضو مجلس خبرگان مرحوم هاشمی را سرمایه‌ای کلان خواند وتصریح کرد: دشمن احساس کرده بود که مرحوم هاشمی یک بازوی پرتوان و بسیار قوی برای امام راحل و برای مقام معظم رهبری است بنابراین دست به ترور شخصیت ایشان زد به‌طوری‌که با شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی اقداماتی علیه ایشان در دستور کار قرار داد.

وی انتشار اخبار غیر واقع علیه مسئولان نظام را مسبوق به سابقه خواند و گفت: این اقدام درباره شهید بهشتی هم رخ داد به طوریکه دشمن با اقداماتی ایشان را چنان از دیدها انداخت که حتی عده ای آرزوی مرگ ایشان را داشتند اما وقتی شهید شد فهمیدند چه شخصیتی را از دست دادند.

عضو مجلس خبرگان با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان، گفت: اگر امروز آقای هاشمی به عنوان بازوی پرتوان در کنار رهبری حضور داشت بسیاری از مشکلات در حداقل ممکن بود.

 

 آیت الله بطحائی در گفت‌وگو با مهر: آیت الله هاشمی رفسنجانی از پایه‌های هیئت طراح انقلاب بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به یک عمر خدمات ارزنده آیت الله هاشمی رفسنجانی به انقلاب و نظام، وی را یکی از پایه‌های هیئت طراح انقلاب خواند.

آیت الله سید هاشم بطحایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی و رحلت این عالم بزرگوار و سیاست مدار بزرگ و فقیهی عالم برای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در دوره زمان فعلی ضایعه‌ای سنگین و بسیار سخت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابعاد مختلف برای جمهوری اسلامی مایه فخر و مباهات بوده است، افزود: ایشان فردی متدین، سیاستمداری هشیار و زیرک و انقلابی با اراده بود که با همین سرمایه وارد حوزه علمیه قم شده و به مقام اجتهاد نایل شد و از نظر علمی نیز تألیفات و کتب بسیاری از خود به یادگار گذشته است.

وی آیت الله هاشمی را خطیبی توانمند خواند که خطبه‌های قاطع نمازجمعه وی در تاریخ ماندگار خواهد شد و گفت: ایشان از نظر بعد انقلابی یکی از موثوترین شخصیت‌ها در سست کردن پایه‌های نظام شاهنشاهی و پایه گذاری انقلاب اسلامی و تبدیل نظام ستم شاهی به جمهوری اسلامی ایران بود.

از پایه‌های انقلاب

آیت الله بطحایی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را یکی از پایه‌های هیئت طراح انقلاب خواند و افزود: ایشان در کنار بزرگان دیگری همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و سایر بزرگان در زیر حمایت‌ها و رهبری امام خمینی(ره) توانستند این انقلاب را به ثمر برسانند و آیت الله هاشمی یکی از عناصر مفید در به ثمر رسیدن این انقلاب بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به استقامت‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی در راه انقلاب، تأکید کرد: ایشان ۵ سال زندان و شکنجه ستم شاهی را تحمل کرد اما دست از استقامت باز نداشت.

وی با اشاره به مسئولیت‌های بعد از انقلاب آیت الله هاشمی نیز تصریح کرد: مسئولیت‌های گوناگونی از جمله اداره جنگ در آن زمان به آیت الله هاشمی واگذار شد و ایشان توانست در دوره‌ای که ما ارتش قوی نداشتیم و سپاه ما نوپا بود و ا نیروی نظامی منسجم بهره‌مند نبودیم توانست به نیابی از فرماندهی کل قوا جنگ‌های ۸ ساله را به نحو احسن اداره کند.

اداره کشور در سخت‌ترین شرایط

آیت الله بطحایی به دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی هم اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای که کشور تازه انقلاب کرده بود و در شرایط جنگ که نفت بشکه‌ای ۵ دلار خریداری می‌شد در اداره کشور به نحوی مدیریت کرد که کشور با مشکل چندانی رو به رو نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در دوره‌های مسئولیت و نمایندگی آیت الله هاشمی در مجلس نیز به اقرار همه از جمله مخالفان و موافقان بهترین مدیریت را در مجلس داشتند و با بلند نظری که داشتند با دید وسیع و جامع از همه نظرات از جمله موافق و مخالف بهره‌مند می‌شدند.

سیاستمداری برجسته

استاد حوزه علمیه با تأکید بر مشی ویژه آیت الله هاشمی در سیاست خارجی، تصریح کرد: سیاستمدار کسی است که در عین اینکه با گرگ‌ها طرف می‌شود از حمله گرگ‌ها به گله خود جلوگیری کند، آیت الله هاشمی مانند یک شبان با فکر و سیاستمدار در عین دشمن‌شناسی خود و با سیاست مدبرانه جلوی همه گرگ‌های شرقی و غربی که دشمنان حقیقی کشور هستند را می‌گرفت.

وی افزود: همین سیاست مداری ایشان است که امروز می‌بینم همه کشورهایی حوزه خلیج فارس که دشمن ما هستند و با ما قطع ارتباطه کرده‌اند رحلت ایشان را تسلیت گفته‌اند یا می‌دیدیم که ملک عبدالله پادشانه عربستان در سفر به ایران منزل ایشان را برای اقامت انتخاب کرده و از سادگی زندگی ایشان تعجب کرده بود – ۲۱ دی ۱۳۹۵

 

 

 آیت‌الله بطحائی گلپایگانی: فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه فقدان ایشان ضایعه جبران‌ناپذیر است، گفت: هرکسی به‌سادگی به این مقامات نمی‌رسد سال‌ها تجربه، استعداد و سلامت نفسانی و لیاقت خانوادگی می‌خواهد تا در مسیر زندگی لیاقت‌های خود را آن‌گونه که باید بروز دهد.

آیت‌الله سید هاشم بطحایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، بابیان اینکه شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارای ابعاد مختلفی است اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی از نظر علمی فقیه، مفسر و از نظر علوم حوزوی دارای مقام اجتهاد و فقاهت بودند.

عضو خبرگان رهبری افزود: ازنظر سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مؤسسان و یکی از افرادی است که در نقشه انقلاب و تأسیس آن، با همراهی شهید بهشتی و مقام معظم رهبری با رهبری امام راحل نقش بسیار مهم و مؤثری داشت.

وی بابیان اینکه ایشان ازنظر مدیریتی کم‌نظیر یا بی‌نظیر بودند، گفت: در منصب اداره جنگ در زمانی که انقلاب تازه‌پا گرفته بود و نیروهای نظامی و ارتش نیمه منحل بودند و نیروهای سپاه تازه در حال پا گرفتن بود آقای هاشمی توانستند این دوران را به نحو احسن اداره کنند.

آیت‌الله بطحایی بابیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در منصب ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز بی‌نظیر بود، گفت: هرکسی به‌سادگی به این مقامات نمی‌رسد سال‌ها تجربه، استعداد و سلامت نفسانی و لیاقت خانوادگی می‌خواهد تا در مسیر زندگی لیاقت‌های خود را آن‌گونه بروز دهد که یک سیاست‌مدار باهوش و بین‌المللی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ازنظر سیاست داخلی و خارجی دنیا ایشان را به‌عنوان یک سیاست‌مدار باهوش و معتدل می‌شناختند، در فقدان ایشان نیز او را به‌عنوان یک سیاست‌مدار مقتدر و باهوش می‌شناسند.

آیت‌الله بطحایی بابیان اینکه فقدان ایشان ضایعه جبران‌ناپذیر است، گفت: دشمن به دنبال آن است زمانی که یک عنصر مؤثری را در انقلاب اسلامی می‌بیند ابتدا شخصیت کشی و سپس شخص کشی کند.

وی افزود: امید است شخصیت‌هایی که خدمت گذار به‌نظام و مملکت هستند دست از شایعه‌پراکنی علیه شخصیت‌های بی‌نظیر انقلاب بردارند ­۲۰ دی ۱۳۹۵

تصاویر ضمیمه