حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • آیت الله هاشمی از نگاه چهره های سیاسی

آیت الله هاشمی از نگاه چهره های سیاسی

  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵

دنیای اقتصاد: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به گواه بسیاری از شخصیت های سیاسی کشور، ازجمله شخصیت های بی بدیل دوران نهضت و انقلاب اسلامی بود؛ فردی که دیروز در کنار یار دیرین خود امام خمینی (ره) آرام گرفت و به خاک سپرده شد. آنچه پس از درگذشت این یار امام و رهبری، مورد تایید اکثر شخصیت های لشکری و کشوری است، ویژگی های شخصی او ازجمله سعه صدر، وفاداری به نظام و انقلاب، هوش سرشار و خستگی ناپذیری است. در ادامه این مطلب بخش هایی از اظهارنظر برخی مقامات و چهره های سیاسی درباره شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی را می خوانید.

هاشمی؛ شخصیت بی بدیل انقلاب

حسن روحانی، رئیس جمهوری: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی بی بدیل در دوران نهضت و انقلاب اسلامی بودند‎ و در طول دوران نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی، امور اساسی و بسیار سخت بر دوش این شخصیت بزرگ و مبارز بود. ایشان یک اندیشمند بزرگ و سیاستمدار باهوش و مردمی بود که در برابر بزرگ ترین مشکلات به راحتی ایستادگی، مقاومت و صبوری کرد و هیچ گاه از انقلاب اسلامی جدا نشد و آثار وجودی ایشان در همه جای کشور و صحنه ها به چشم می خورد‎.‎ بار همه انقلاب اسلامی بر دوش آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و بعد از حادثه هفتم تیر، امام(ره) تنها ماند و این آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در کنار امام خمینی(ره) بار سنگینی را در نظام بر دوش گرفت‎.‎ در زمان حضور ایشان، همه مردم و امام(ره) اطمینان خاطر داشتند‎.‎ آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره در کنار امام(ره)بود و تا آخرین لحظه زندگی و عمر پربرکت خود نیز یار مقام معظم رهبری بود‎.‎ ایشان راه درست را با شهامت، شجاعت و فکر روشن به جوانان و همه آحاد کشور، نشان داد و آرزوهای بسیار بلندی برای سربلندی و عظمت ملت بزرگ ایران و انقلاب اسلامی داشت؛ این راه ادامه دارد و همه باید در صحنه باشند تا انقلاب اسلامی و نظام را به نقطه مطلوب، نظر و خواست مردم و مقام معظم رهبری برسانیم‎

.‎

این مصیبت جانکاه بود

آیت الله ابراهیم امینی نماینده تهران در مجلس خبرگان:«خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می داند آنچنان این مصیبت اندوه بار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت ها گریستم؛ زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مدبر، همسنگری صمیمی و یار و رفیقی شصت ساله را از دست داده ام. گرچه متاسفانه ظاهرا جسم شما دیگر در کنار ما نیست، اما شما را همچون همیشه «زنده» می دانم؛ چون انقلاب باید «زنده» بماند. به رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی مهری های فراوان شد، مظلوم تر از شهیدبهشتی بودی و تحمل و صبر کرده و مکررا در ناملایمات روزگار می فرمودید: «اگر صبر نکنم چه کنم؟! اصل نظام به خطر می افتد»، اما از شما در مقابل عوام فریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند. خداحافظ رفیق بی بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران! سلام مرا به امام و رفقای شهیدمان برسان.»

ارتحال آیت الله جانم را سوزاند

علی اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری: خبر ارتحال مبارز بزرگ انقلاب، یار وفادار امام و رهبری و همسنگر پیشکسوتم، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، عمق جانم را سوزاند. بی تردید نقش بی بدلیل این شخصیت ممتاز در دوران مبارزه، خدمات شایسته و ماندگارش در سال های دفاع مقدس، اراده کارسازش در راهبری دوران فاخر سازندگی، صبر و استقامتش در برابر بی مهری ها و نگاه پیوسته امیدوارانه اش به آینده های روشن، نام هاشمی رفسنجانی را بر تارک افتخارات این مرز و بوم برای همیشه تاریخ جاودان خواهد ساخت. مرحوم آیت الله هاشمی در کشور و جامعه ما جزو معدود افرادی بود که ظرفش بسیار بزرگ بود، سعه صدر داشت و از ریا، دو چهره بودن و تملق و... بدش می آمد و از کسانی که این خصلت را داشتند، متنفر بود. ایشان در طول دوران زندگی خود رفیقی متعهد و مجتهدی مقید بود که نسبت به انقلاب، امام و رهبری متعبد بود.

آیت الله عمرش را وقف خدمت صادقانه کرد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: آیت الله هاشمی رفسنجانی عمر خویش را وقف خدمت صادقانه به مردم کرد. هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیتی پیشگام در جهاد و مرد روزهای خون و خطر بود و شرافت جهاد در راه خدا برای مردانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی عزت و آبرویی جاودانه بر جای خواهد گذاشت. آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ وقت در چارچوب حزبی و جناحی عمل نکرد. تلقی همه ملت ایران از آقای هاشمی تلقی واحدی است که ناشی از رفتار و شخصیت ایشان می شود. ملت ایران هرگز ایشان را فراموش نخواهد کرد.

هاشمی؛ فراتر از جناحین

علی مطهری، نایب رئیس مجلس:آیت الله هاشمی یار نزدیک امام(ره)، شهید مطهری و رهبری بود هرچند در سال های اخیر یک مقدار با ایشان خوب برخورد نشد. ایشان همیشه به وظیفه خود عمل می کرد. آنجایی که مصلحت نظام را تشخیص می داد، وظیفه اش را انجام می داد اگرچه مورد هجوم و توهین قرار می گرفت و شخصیتی بود که خالصانه برای خدا کار می کرد و فراتر از جناحین حرکت می کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی بر اجرای کامل اصول قانون اساسی تاکید داشت.

هاشمی؛ از موثرترین چهره های سیاسی

محمود احمدی نژاد، رئیس دولت نهم و دهم:خبر درگذشت ناگهانی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی از مبارزین صدر نهضت امام خمینی (ره) و یار دیرین رهبری معظم انقلاب اسلامی و از جمله موثرترین چهره های سیاسی دهه های اخیر کشور که در صحنه های گوناگون و حساس انقلاب و در مناصب مختلف نقش آفرینی گسترده ای داشتند، موجب تاسف و تاثر شد. درگذشت ایشان را به رهبر معظم انقلاب، خانواده محترم و علاقه مندان به ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای ایشان غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

همه مدیون آیت الله هاشمی رفسنجانی هستیم

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع سابق: فعالیت و تلاش آیت الله هاشمی رفسنجانی بر هیچ کس پوشیده نیست و همه ما مدیون ایشان هستیم. چندین بار که در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتم، می دیدم که عمل به سیاست کلی و ابلاغی نظام و رهبری مورد تاکید ایشان بود. ایشان فردی بزرگ و کم نظیر درتاریخ انقلاب است.

هاشمی؛ استکبارستیز و صهیونیسم ستیز

سرلشکر قاسم سلیمانی: با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بزرگ ترین مصیبت به مقام معظم رهبری وارد شد. خدا به ایشان صبر و طول عمر بدهد. آقای هاشمی همان طوری که از اول بود، تا آخر بود و همان حالتی که از اول داشت تا آخر داشت، منتها آقای هاشمی برخی وقت ها تاکتیک هایی داشت، همان طور که در دوره های گوناگون داشت، وگرنه آقای هاشمی هم استکبارستیز بود، هم صهیونیسم ستیز.

هاشمی و آبادانی ایران

سرلشکر محسن رضایی:جناب آقای هاشمی حتی در دوران جنگ به فکر سازندگی بود. آبادانی ایران برایش بسیار مهم بود. در زمان جنگ ما با ایشان در مسائلی اختلاف نظر پیدا کرده بودیم، اما بعد معلوم شد ایشان به این دلیل پیگیر صلح است که زودتر سازندگی شروع شود. گاهی ما فشار می آوردیم و می خواستیم امکانات کشور را به میدان جنگ بیاوریم تا پیروزی بزرگی به دست بیاید. بحث که می کردیم، ایشان همواره جانب آبادانی و سازندگی را می گرفت. بعد از جنگ هم با تمام توان وقتش را برای احداث سد، اتوبان، دانشگاه ها گذاشت.

از بیان خوبی های هاشمی خجالت نکشیم

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس: آیت الله هاشمی رفسنجانی یک سیاستمدار با نشاط بود و سختی ها را خیلی راحت از سر می گذراند و جا نمی زد. ایشان در بزنگاه هایی که قدرت می تواند آدم را زمین بزند، زمین نخورد. آنهایی که مزه قدرت را نچشیده اند نمی توانند ارزش برخی کارهای آقای هاشمی را بفهمند، می توان اختلاف نظر داشت؛ اما زخم زبان نزد. قدردانی از این بزرگان وظیفه همه است. امروز نباید کسی از بیان خوبی ها و خدمات هاشمی خجالت بکشد.