خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • آیت الله بهشتی در سمت ریاست دیوان عالی کشور از دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی --کتاب انقلاب و پیروزی -- سالهای ۱۳۵۸ -۱۳۵۷

آیت الله بهشتی در سمت ریاست دیوان عالی کشور از دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی --کتاب انقلاب و پیروزی -- سالهای ۱۳۵۸ -۱۳۵۷

  • شنبه ۴ اسفند ۱۳۵۸

 

آیت الله بهشتی در سمت ریاست دیوان عالی کشور از دید آیت الله هاشمی رفسنجانی

تاریخ : 4/12/1358

در اوج مبارزات انتخاباتی مجلس شورای ملی و در اجرای ]بند یک از اصل یکصدودهم [قانون اساسی، امام (ره) با معرفی حضرات آیات آقایان ]عبدالرحیم[ربانی شیرزای، ]لطف‌الله [صافی، ]محمدرضا[مهدوی کنی، ]غلامرضا[رضوانی، ]احمد[جنتی و ]یوسف[صانعی، به عنوان فقهای شورای نگهبان، ]در تاریخ 30 بهمن  1358[، اولین گام را برای شکل دادن به نخستین مجلس شورای ملی بعد از انقلاب، برداشتند.

بعدآ من در مصاحبه‌ای، در پاسخ به این پرسش که حضرت امام، در انتخاب اعضای شورای نگهبان، چه مسائلی را در نظر گرفتند، گفتم: "آنچه امام در نظر گرفته‌اند این است که اعضای شورای نگهبان، اسلام‌شناس باشند و قدرت اجتهاد و قدرت تشخیص آنچه که در مجلس تصویب می‌شود، داشته باشند و به طور کلی اینها عدالت، علم و شهامت اظهار نظر داشته باشند".

امام همچنین در این ایام ]4 اسفند  1358[، آقای دکتر بهشتی را ]در اجرای بند دو از اصل یکصدودهم قانون اساسی[، به سمت ریاست دیوان عالی کشور و آیت‌الله موسوی اردبیلی را به ریاست دادستانی کل کشور، منصوب کردند؛ البته مرحوم شهید بهشتی، بسیار مایل بود که به ایشان فرصتی داده شود که به عنوان دبیر کل حزب جمهوری اسلامی، این حزب را سروسامان جدی بدهد، اما تاکید امام بر نیاز قوه قضائیه، ایشان را مجاب ساخت، که این مسئولیت سنگین را بپذیرد.

من در پاسخ به پرسشی مربوط به دلایل این انتصاب از طرف امام، گفتم: "مهمترین دلیل، لیاقت ایشان است. ما بدون یک ذره تعصب می‌گوئیم که ایشان از افراد کم نظیر این کشور هستند و متاسفانه دشمنان ما به همین دلیل او را می‌کوبند. خود امام یکبار به ایشان گفت که شما زیاد دشمن دارید، چون زیاد لایق هستید ودر یکی از سخنرانی‌هایشان هم گفتند به خاطر لیاقتش با او مخالفت می‌کنند و به همین دلیل، امام منصوب‌شان کرده و انتصاب بسیار بجایی است."

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 58-1357 ، انقلاب و پیروزی، زیر نظر عباس بشیری