اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • قدم زدن با معادیخواه در تاریخ معاصر

قدم زدن با معادیخواه در تاریخ معاصر

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتمادآنلاین می گوید: بچه‌های سازمان مجاهدین به مرحوم آقای طالقانی اعتماد داشتند و روابط عاطفی و کمی هم سیاسی بین این سازمان و ایشان وجود داشت. مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی هم به این سازمان خوش‌بین بود. بخش هایی از گفتگو با عبدالمجید معادیخواه، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی، زندانی رژیم شاهنشاهی، رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی را در ادامه بخوانید:
قدم زدن با معادیخواه در تاریخ معاصر

*قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد خود رضاشاه این‌طور نبود که علاقه‌ای به کشف حجاب داشته باشد. ‌

*بچه‌های سازمان مجاهدین به مرحوم آقای طالقانی اعتماد داشتند و روابط عاطفی و کمی هم سیاسی بین این سازمان و ایشان وجود داشت. مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی هم به این سازمان خوش‌بین بود.

*اصلاً امام خمینی با جریان‌های مسلحانه موافق نبودند، حتی با فدائیان اسلام. امام خمینی (ره) حتی در ترور حسنعلی منصور، حاضر نشد اعلام موافقت کند.بعداً متوجه شدیم مخصوصاً آقای هاشمی تلاش زیادی کرده بودند که امام تایید کند، ولی امام مقاومت کرده و تایید نکرده. اصرار که کردند ایشان گفتند همین که سکوت می‌کنم مغتنم است و برای فدائیان اسلام کافی است.

*تغییر ایدئولوژی در سازمان مجاهدین با کودتا همراه بودیعنی افرادی مثل «تقی شهرام»، خیلی به صورت طبیعی اعلام مواضع مارکسیتی نکرده بود. اینها یک مقدار با حرکت‌هایی که یک جور نامردی هم در آن بود، انجام شد.

*وقتی متوجه شدم گروه فرقان دستگیر شدند، خیلی دلم می‌خواست قاتل آقای مطهری را ببینم. دو جریان بودند که در دستگیری فرقان نقش داشتند؛ یکی جریان مجاهدین انقلاب بودند و دیگری این مجموعه بودند که با آقای ناطق[نوری] رفاقت داشتند. من از او [حمید نقاشیان] پرسیدم می‌خواهم قاتل مطهری را ببنم، گفت او را کشتیم.  گفتم: «یعنی چه که او را ‌کشتید شما که تازه دستگیر کردید؟» گفت: «همه را می‌کشیم».

*در واقع بعد از پیروزی جمهوری اسلامی، جریان‌های موثر، رفتارشان با هم حساب‌شده نبود. همه مقصر بودند نه اینکه یک جریان مقصر باشد.

*بازرگان، بهشتی، مطهری، منتظری و... به دنبال قدرت نبودند.

*احمدآقا مدتی سمپات سازمان شده بود. امام درباره سازمان مجاهدین به احمدآقا تشر زد.

*مجموعه‌ای بر روحانیت مبارز حاکم بود که آقای مهدوی‌کنی، آقای محلاتی و آقای شاه‌آبادی و مجموعه ‌دیگری بودند، درواقع آقای بهشتی، آقای خامنه‌ای، آقای هاشمی در خود روحانیت مبارز در اقلیت قرار گرفتند.ما با آن بخشی از روحانیت مبارز که به آقای بهشتی بد می‌کردند درافتادیم. اگر بخواهم اسم مشخص بگویم، من به همراه آقای ناطق و آقای روحانی بودیم. یک وقت سه تفنگدار می‌گفتند.ما سه نفر به همین دلایل «جامعه وعاظ» را پایه‌گذاری کردیم.

*جنبشی مثل انقلاب ایران نمی‌توانست تحت‌تاثیر نگاه چپ نباشد.

*از اول پیروزی انقلاب ما با هیاهو زندگی کردیم تا امروز و هرگز گفت‌وگو را تجربه نکردیم.

*در قضیه بنی‌صدر بخشی از روحانیت طرف آقای بنی‌صدر رفتند از جمله روحانیت مبارز.

 

 

 

 

منبع: خبرآنلاین