اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • امروز 19 دی 97، دومین سالروز کوچ ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی + رسانه ها

امروز 19 دی 97، دومین سالروز کوچ ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی + رسانه ها

دو سال از درگذشت یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران گذشت. 19 دی 95 مردی روی در نقاب خاک کشید که هرچند موافق و مخالف زیاد داشت، اما کمتر کسی در تعیین‌کنندگی او شک داشت. مرگ «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» چشم‌انداز سیاسی ایران را بیش از پیش در مه فروبرد. از آن زمان تاکنون بسیاری نبود او را تحلیل کرده و درباره فقدان شخصیتش در آینده سیاسی ایران بحث کرده‌اند.
امروز 19 دی 97، دومین سالروز کوچ ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی + رسانه ها

دلنوشته عارف در دومین سالگرد فراق هاشمی

«در حالیکه دوسال از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی می گذرد، حقیقتاً خلاء وجودی ایشان برای جامعه احساس می شود. در دوران های مختلف که افتخار همکاری با ایشان را داشتم، نگاه فراجناحی شان در اداره مسئولیت های کلانی که بر عهده داشتند، بسیار حائز اهمیت بود و باعث هم افزایی در بین نیروهای انقلاب می شد. سبک مدیریتی ایشان می تواند الگوی مناسبی برای مسئولان به ویژه مدیران جوان باشد. آیت الله هاشمی اگرچه از جمله شخصیت های برجسته فراجناحی به حساب می آمدند اما همیشه محل مشاوره جریان اصلاحات و اصلاح طلبان بودند. یاد و خاطره این یار دیرین امام و رهبری گرامی باد. برای همسر محترم آیت الله هاشمی سرکار خانم عفت مرعشی که یار و همراه باوفای ایشان بودند سلامتی آرزو می کنم.»  

نقش پررنگ مرحوم هاشمی رفسنجانی در پیروزی انقلاب

علی مطهری ،نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ( چهارشنبه ، 19 دی 1397)  با بیان اینکه امروز مصادف با روز رحلت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است، خاطرنشان کرد: نقش ایشان از سال ۱۳۴۱ تا پیروزی انقلاب و مراحل مختلف پس از انقلاب اسلامی بسیار است؛ ۳ دوره ریاست مجلس شورای اسلامی، ۲ دوره ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرماندهی کل نیروهای مسلح در دوران جنگ، یاد ایشان را گرامی می داریم.

 

مصاحبه ایرنا با مهندس محسن هاشمی

***ایرنا: سابقه مبارزاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی را پیش از انقلاب تشریح کنید؟ 
** هاشمی: مبارزات آیت الله هاشمی رفسنجانی به پیش از آغاز نهضت 1341 خورشیدی بازمی گردد. نخستین بازداشت وی در 1337 خورشیدی رخ داد. این مبارز به دلیل تعلق خاطری که به امام راحل و اقامت در همسایگی منزل ایشان داشت از اوایل دهه 30 خورشیدی با تفکرات مبارزاتی امام خمینی(ره) آشنا شد و در جهت روشنگری، فعالیت های خود را آغاز کرد، چند بازداشت کوتاه تا مقطع سربازگیری روحانیان برای ایشان اتفاق افتاد و پس از این که دستگیر و برای خدمت سربازی به پادگان برده شد، در آنجا نیز به روشنگری در فضای بسته پادگان های نظامی پرداخت. یکی از سخت ترین بازداشت ها و شکنجه های آیت الله هاشمی در 1343 خورشیدی رخ داد و تا 1354 خورشیدی که آخرین دستگیری و طولانی ترین دوره زندانی او به مدت سه سال و تا آستانه انقلاب اسلامی به طول انجامید، وی در حبس ماند. 

*** ایرنا: آیت الله هاشمی به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار در عرصه انقلاب محسوب می شود، نقش این روحانی را در وقایعی چون تحکیم نظام جمهوری اسلامی، جنگ و دوران سازندگی چگونه ارزیابی می کنید؟ 
**هاشمی: سال های نخست انقلاب که به دلیل وقایعی چون ترورها، استعفای دولت موقت، جنگ، عدم کفایت سیاسی بنی صدر و انفجارهای هفتم تیر و هشتم شهریور، سخت ترین دوره پس از انقلاب محسوب می شد، بار اصلی اداره کشور به دوش آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، وی از دی 1357 خورشیدی در هسته نخست شورای انقلاب به همراه شهیدان بهشتی، مطهری، باهنر و مرحوم موسوی اردبیلی به وسیله امام منصوب شد و سپس با استعفای دولت موقت به عنوان وزیرکشور، انتخابات مجلس را برگزار و در قالب رییس مجلس، سخت ترین سال انقلاب را مدیریت کرد تا کشور از بحران خارج شود.
در دوران سازندگی نیز با وجود تحریم ها و تهدیدات بین المللی، قیمت پایین نفت و فشارهای داخلی و خارجی، خرابی های دوران جنگ و عقب ماندگی های رژیم گذشته را در مدت هشت سال تا حدود زیادی جبران کرد، به گونه ای که زیرساخت های کشور آماده توسعه شد. 

***ایرنا: منتقدان، آیت الله هاشمی را مسبب ورود تفکر سرمایه داری و دور شدن از آرمان های انقلاب می دانند، نظر شما در این ارتباط چیست؟ 
**هاشمی: در دوره سازندگی، رشد اقتصادی و بازسازی بیشتر به وسیله دولت انجام می شد، بنابراین این که فعالیت های دولت سازندگی را به سرمایه داری نسبت دهیم، خطا است اما این که امنیت سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و تولید به وسیله دولت تامین شود تا کارآفرینان و تولیدگران بتوانند به کار بپردازند و برای کشور ایجاد ارزش افزوده کنند، یکی از اصول اقتصاد اسلامی و برنامه های انقلاب است. 

***ایرنا: نظرتان درباره نگارش کتاب «قهرمان مبارزه با استعمار» به وسیله آیت الله هاشمی چیست و چقدر شخصیت امیرکبیر را در رویه و عملکرد این روحانی سیاستمدار در زمان مسوولیت موثر می دانید؟ 
**هاشمی: تفکر آیت الله هاشمی بر محور توسعه کشور، ایجاد رفاه و آسایش توام با عزت برای مردم قرار داشت و در این راه 2 مانع اصلی در ایران، استبداد و استعمار به شمار می رفت، وی در 2 اثر مشهور خود پیش از انقلاب یعنی «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استبداد» و «فلسطین کارنامه سیاه استعمار» به این پدیده های شوم و موانع توسعه کشور پرداخت و پس از انقلاب نیز در دفاع مقدس مقابله با استعمار و در دیگر دوره ها مبارزه با استبداد و مردمی نگهداشتن انقلاب اسلامی را هدف قرار داد و به طور نسبی به اهداف خود یعنی ایجاد رفاه برای مردم از طریق توسعه کشور دست یافت. 

***ایرنا: درباره شخصیت فردی و سیاسی آیت الله هاشمی توضیح دهید؟ 
**هاشمی: این روحانی مبارز را می توان تجسم عقلانیت، اعتدال، آینده نگری و صبر دانست. در عین این که فردی بسیار عاطفی و نسبت به خانواده و دیگران خیرخواه و دلسوز بود، صبر و سعه صدر داشت و حتی نسبت به مخالفان خود نیز مدارا را از دست نمی داد. 

***ایرنا: ما شاهد بودیم که در دوره هایی، دشمنان آیت الله هاشمی رفسنجانی، نسبت به تخریب وی اقدام کردند اما این تلاش نتیجه معکوس داشت و باعث افزایش محبوبیت این روحانی در میان مردم شد، نظر شما در این ارتباط چیست؟ 
**هاشمی: به دلیل افزایش آگاهی و سطح تحصیلات عمومی، حضور فضای مجازی و دسترسی مردم به اطلاعات، روش های تخریبی تاثیر سابق خود را از دست داده است و گاه شاهدیم که نتیجه عکس می گذارد و تخریب ها موجب نشان دادن مظلومیت فرد می شود و محبوبیتش افزایش می یابد، درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز چنین شد و جامعه با وجود حجم سنگین تخریب های انجام شده به مظلومیت وی پی برد و فهمید که دلایل افراطی ها برای تخریب؛ تاثیرگذاری وی بر پایان دادن جنگ، حرکت به طرف توسعه و رشد کشور بوده است. 

***ایرنا: تحلیل شما از نقش آیت الله هاشمی در انتخابات 92 خورشیدی و پیروزی جریان اعتدال چیست؟ 
**هاشمی: آیت الله هاشمی در ماه های آخر منتهی به انتخابات برای ثبت نام و حضور در انتخابات ریاست جمهوری به شدت از طرف قشرهای مختلف مردم به خصوص نخبگان و نسل جوان تحت فشار بود و جامعه این پیام را منعکس می کرد که اگر او حضور پیدا نکند، امید به تغییر وضعیت موجود و نجات کشور از تهدیدهای داخلی و خارجی کمرنگ خواهد شد، آیت الله هاشمی با وجود این که تمایلی به حضور در صحنه اجرایی نداشت و از پیامدهای آن در تخریب و کارشکنی آگاه بود اما به دلیل تعهدی که به مردم داشت، نتوانست از بار مسوولیت شانه خالی کند و بنابراین ثبت نام و پس از عدم احراز صلاحیت از حسن روحانی حمایت کرد و شوکی را که به واسطه عدم تایید ایشان به جامعه وارد شده بود به طرف صندوق های رای هدایت کرد. 
در واقع می توان آیت الله هاشمی رفسنجانی را برنده واقعی انتخابات 1392 خورشیدی نامید که بدون این که فشار و بار مسوولیت را بپذیرد، به عهد خود با مردم وفا کرد و مردم نیز با حضور در صندوق های رای، قدرشناسی خود را نسبت به ایثار آیت الله هاشمی رفسنجانی که آبروی خود را در طبق اخلاص به مردم هدیه کرد، نشان دادند. 

 

تخریب با هدف حذف اندیشه های هاشمی رفسنجانی

بررسی روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی نشان می دهد رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب به واکاوی علت آغاز موج جدید تخریبی علیه آیت‌الله هاشمی پرداخته اند و هدف از تخریب‌های اخیر را از بین بردن اندیشه و تفکر هاشمی در قلب جامعه دانسته اند.
این رسانه ها همچنین شائبه های به وجود آمده راجع به فوت آیت الله هاشمی را بررسی کرده و از ویژگی ای فردی و اجتماعی این شخصیت سیاسی سخن گفته اند.
رسانه اصولگرا نیز به نقد سخنان محمد هاشمی که گفته است امام خمینی (ره) فرمودند «هاشمی زنده است: چون نهضت زنده است» پرداخته و فرموده امام مبنی بر اینکه «میزان حال فعلی افراد است» را یادآور شده اند.

رسانه های اصلاح طلب 
-------------------------
**تخریب آیت الله هاشمی
روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: محمد هاشمی‌ رفسنجانی برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی دل پری از رویه تخریب هاشمی دارد، وقتی از او پرسیدیم علت آغاز موج جدید تخریبی علیه آیت‌الله هاشمی چیست گفت: دلیل موج جدید تخریب بنا بر گفته مخربان آن است که هیچ شخصیتی در جمهوری اسلامی ایران به اندازه مرحوم هاشمی موثر نبوده است. هدف از تخریب‌های اخیر از بین بردن اندیشه و تفکر هاشمی در قلب جامعه است. مرحوم هاشمی یکی از یاران امام و از چهره‌های تاثیرگذار در انقلاب بوده و دقیقا همین موضوع شرایط خاصی را پدید آورده است. در این شرایط خاص مخالفان داخلی و دشمنان خارجی به شکلی باورنکردنی با یکدیگر متحد شده‌اند. نمونه این اتحاد را می‌توان در مستندهایی که اخیرا چه در داخل و چه در خارج پخش شده است، مشاهده کرد. 

تارنمای فرارو به نقل از محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: در پایان مستند 'هاشمی زنده است' گفته می شود 'هاشمی زنده است چون انحراف زنده است' این در حالی است که امام(ره) فرمودند: 'هاشمی زنده است چون نهضت زنده است'. در این مستند کلمه 'نهضت' را به 'انحراف' تغییر داده اند که به طور کامل خط بطلانی بر نهضت امام کشیدند. محمد هاشمی تاکید کرد: انتشار دو فیلم مستند 'مستند بهتان' و 'هاشمی زنده است' به طور همزمان در داخل و خارج و در آستانه دهه فجر و رحلت آیت الله هاشمی بسیار معنادار است، در این زمینه ضروت دارد هم رسانه ها و هم مسئولان قضایی و اطلاعاتی و امنیتی کشور دلایل این همزمانی را بررسی کرده و اجازه ندهند عده ای اینگونه بر امام و انقلاب و نهضت بتازند.

** شائبه هایی راجع به فوت آیت الله هاشمی
تارنمای خبر آنلاین نوشت: دوسال از رحلت آیت الله هاشمی می گذرد اما حرف و حدیث ها درباره علت فوت وی همچنان ادامه دارد، فاطمه و فائزه هاشمی دو عضو خانواده هاشمی هر چند وقت یکبار شائبه هایی راجع به فوت آیت الله هاشمی مطرح می کنند به طوری که طی روزهای اخیر فاطمه هاشمی در گفت و گویی عنوان کرده با شواهدی که به دست آورده، مطمئن است که فوت پدرش طبیعی نبوده است... محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شبهات مربوط به فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به خبرآنلاین گفت: در این زمینه ما هیچ گاه امکان بررسی نداشتیم؛ تنها آقای شمخانی در شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای تشکیل داده و بررسی‌هایی انجام دادند در نهایت نتایج گزارش خود را به رئیس جمهور ارایه کردند.

روزنامه اعتماد در گزارشی عنوان می کند: درگذشت هاشمی‌ رفسنجانی البته از همان زمان اعلام این خبر تکان ‌دهنده در یک غروب زمستانی سال 95 شوک سنگینی به فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور وارد کرد و بسیاری را در بهت فرو برد اما قصه مرگ آیت‌الله زمانی به یک ماجرای جنجالی سیاسی تبدیل شد. ابهام در نحوه درگذشت هاشمی از سوی برادر آیت‌الله نیز مطرح شده است. محمد هاشمی که مرگ برادرش را «غیرمترقبه» و «غیرعادی» خوانده بود، از پیگیری این پرونده خبر داده و در عین حال گفته بود که پاسخ روشنی درمورد علت ایست قلبی هاشمی دریافت نکرده است. هاشمی گفته بود: «از آنجا که کالبدشکافی انجام نشد، بنابراین برای ما علت ایست قلبی نامشخص است.» حال در آستانه دومین سالگرد هاشمی هنوز کسی پرده از ابهامات برنداشته و همچنان مرگ آیت‌الله نیز همچون زندگانی‌اش جنجالی است. 

**ویژگی های فردی و اجتماعی آیت الله هاشمی
به گزارش روزنامه ایران، عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی در پاسخ به این سوال که 'آقای هاشمی دوران سختی را در جریان مبارزه انقلاب و زندان و در زمان جنگ تحمیلی و یک دهه اخیر داشتند؛ شما که نزدیک ایشان بودید کدام یک از این دوره‌ها برای آقای هاشمی سخت بود؟' گفت: سختی‌ها زیاد بود؛ دوران جنگ، دوران مبارزه قبل از انقلاب و... ولی چشم‌انداز و امیدهایی برای پیروزی بود. خود ایشان سالهای 1384- 1392 دورانی که دروغ، بی‌اخلاقی، خلاف و بی‌قانونی رواج پیدا کرد و دستاوردهای انقلاب را آسیب زد را جزو بدترین‌ها می‌دانست؛ همچنین زمان هایی که نمی‌گذاشتند برنامه‌ها به سرانجام برسد.

تارنمای فرارو به نقل از فاطمه هاشمی دختر آیت الله هاشمی نوشت: اگر به رفتار اجتماعی ایشان نسبت به کارمندان شان، دوستان، وزرا و دیگر کسانی که ارتباط داشتند، نگاه کنید می‌گویند اصلا رفتار سیاسی ایشان خاص بود. یعنی در ضمن اینکه یک فرد سیاسی بودند یک ارتباط عاطفی و روحی را با هر فردی که با ایشان ارتباط برقرار می‌کرد، داشتند. بار‌ها شاهد بودم افرادی که پدرم را ندیده بودند و تنها چیز‌هایی از درباره ایشان شنیده بودند و خواستار یک وقت ملاقات بودند، پدرم خیلی سریع وقت می‌دادند و در این طور مسائل سخت گیر نبودند، برعکس آن افرادی هم بودند که می‌شنیدم بعد از ملاقات می‌گفتند احساس می‌کنند انگار۱۰ سال است با ایشان آشنا هستند. این را درهمان ملاقات اول می‌گفتند، چون پدرم اینطور رابطه دوستی و عاطفی برقرار می‌کردند...پدرم همیشه می‌گفتند که اصلا نباید وارد بازی تندرو‌ها و جواب دادن‌ها شوید. چون این‌ها خودشان می‌دانند این حرف‌ها دروغ است و کسی هم که دروغ بگوید تا آخر دروغ می‌گوید. شما هر جوابی به این‌ها بدهید دروغ دیگری به آن اضافه می‌کنند و دوست دارند ما را با کار‌های خودشان بازی دهند. ما را به سکوت دعوت می‌کردند.

رسانه های اصولگرا 
----------------------
**فرموده امام (ره) راجع به هاشمی رفسنجانی
روزنامه جوان در واکنش به مصاحبه محمد هاشمی در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی که گفته بود ' امام آقای هاشمی را مترادف با نهضت می‌دانستند' نوشت: اگر امام خمینی روزی گفتند «هاشمی زنده است:، چون نهضت زنده است» در وصیت‌نامه معروف خود هم تأکید کردند که «میزان حال فعلی افراد است». 
در سال‌های قبل، نقل‌قول‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی از امام خمینی (ره) مبنی بر موافقت با حذف شعار مرگ بر امریکا، واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت که روشن می‌کرد آن نقل نادرست بوده است. 

** ویژگی های فردی و اجتماعی آیت الله هاشمی
به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران گفت: آیت الله هاشمی در مبارزات انقلابی و نیز پس از انقلاب در شورای جنگ، شورای انقلاب، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایفای نقش پرداخت... وی هیچ گاه چسبندگی به یک سمت و مسئولیت نداشت و در صورت شکست خوردن، آن شکست را پذیرفته و سعی در رسیدن به هدف از راه دیگر داشت. وی همواره سیاسیون و احزاب سیاسی را از افراط و تفریط برحذر می داشت.

 

 

هاشمی را چون یاور رهبری بود ترور شخصیت می‌کردند

خرداد: سیدهاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان با اشاره به توانایی مرحوم آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی گفت: مرحوم هاشمی بازوی پرتوان و بسیار قوی برای امام راحل و سرمایه بلند فکری و مشورتی برای مقام معظم رهبری بود.

۱۹دی ماه در حالی دومین سالروز وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی است که همچنان از آن مرحوم به عنوان سرمایه کلان نظام و بازوی توانمند امام و رهبری یاد می شود.

با این حال نقدهایی هم همواره در طول زندگی و حتی بعد از حیات به عملکرد ایشان وجود داشته، نقدهایی که البته به عقیده آیت الله سید هاشم بطحایی برخی از آنها ناشی از دشمنی دشمنان و با هدف ترور شخصیت های برجسته نظام بوده است.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی درباره خصوصیات آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مهم‌ترین خصلت مرحوم هاشمی صبر و بردباری ایشان بود، بنا به فرموده امام علی (ع) یکی از مولفه‌های فردی که می‌خواهد مسئولیتی را بر عهده گرفته و در راس امری قرار گیرد سعه صدر، حوصله و بردباری است که به اذعان همگان در مرحوم هاشمی وجود داشت.

وی با بیان اینکه مرحوم هاشمی فردی بی نیاز بود، ادامه داد: البته این بی‌نیازی به معنی ثروتمند و دارای امکانات مالی نیست زیرا ممکن است فردی بسیار ثروتمند باشد اما احساس فقر و نیاز کند با این حال دارایی فردی فقط کفاف زندگی روزمره او را بدهد اما حس بی نیازی داشته باشد. مرحوم هاشمی مردی بود که احساس بی نیازی می کرد و نیازی به وابستگی به قطب سرمایه داری نمی دید.

عضو مجلس خبرگان با تاکید بر وسعت دید مرحوم هاشمی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و عمرانی گفت: بسیاری از پروژه‌های سدسازی در کشور از طرح‌های مرحوم هاشمی است، همچنین زیرسازی‌های نظامی از طرح‌های ایشان بود که در این راه انصافا قدم های مثبتی برداشت.

بطحایی یکی دیگر از خصلت‌های منحصربفرد آیت الله هاشمی را بلندنظر بودن عنوان کرد وگفت: مرحوم هاشمی انحصار طلب نبود به این معنا که بر این نظر نبود که تنها خود را ببیند و دیگران را نفی کند. ایشان بر این باور بود که همگان استعداد، لیاقت و شایستگی برای کمک به سازندگی ایران را دارند.

عضو مجلس خبرگان مرحوم هاشمی را سرمایه‌ای کلان خواند وتصریح کرد: دشمن احساس کرده بود که مرحوم هاشمی یک بازوی پرتوان و بسیار قوی برای امام راحل و برای مقام معظم رهبری است بنابراین دست به ترور شخصیت ایشان زد به‌طوری‌که با شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی اقداماتی علیه ایشان در دستور کار قرار داد.

وی انتشار اخبار غیر واقع علیه مسئولان نظام را مسبوق به سابقه خواند و گفت: این اقدام درباره شهید بهشتی هم رخ داد به طوریکه دشمن با اقداماتی ایشان را چنان از دیدها انداخت که حتی عده ای آرزوی مرگ ایشان را داشتند اما وقتی شهید شد فهمیدند چه شخصیتی را از دست دادند.

عضو مجلس خبرگان با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان، گفت: اگر امروز آقای هاشمی به عنوان بازوی پرتوان در کنار رهبری حضور داشت بسیاری از مشکلات در حداقل ممکن بود.

 

توهین همزمان دو مستند در انگلیس و ایران به امام خمینی و هاشمی رفسنجانی

سایت جماران با محمد هاشمی برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفتگو کرد.

برادر آیت‌الله در پاسخ به این پرسش که تحلیل‌اش از ساخت مستندی با نام «هاشمی زنده است» چیست، اظهار می‌کند: :بعد از گذشت ۳۰ سال از رحلت امام و دو سال از درگذشت آقای هاشمی، دشمن نتوانسته کینه و عقده خود را نسبت به این دو پنهان کند و همچنان درپی تخریب آنان است. خیلی برای من جالب و معنادار است که شبکه بی‌بی‌سی مستندی را نام «بهتان» درست کرده که در آن به امام حمله می‌کند و همزمان با آن، در کشورمان عده‌ای که ادعا می‌کنند دانشجو هستند، مستندی به نام «هاشمی زنده است» پخش می‌کنند که هدفش زدن امام است. یعنی هم هاشمی را زده‌اند هم امام را.»

او ادامه می‌دهد: «امام گفته‌اند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است اما این‌ها در فیلم‌شان می‌گویند دیگر نهضت امام وجود ندارد و منحرف شده است؛ پس حالا هاشمی زنده است چون انحراف زنده است! آنان می‌خواهند امام را مثل کاری که بی‌بی‌سی انجام داد، مسخره کنند. من یقین دارم که مستند بی‌بی‌سی و این مستندی که در داخل ساخته شده است را نفوذی‌های انگلیسی آمده‌اند و ساخته‌اند؛ چهار نفر را با عنوان دانشجویی آورده‌اند تا این مستند را بسازند. واقعاً وقتی کسی این دو مستند را مقایسه کند، متوجه می‌شود متاسفانه برخی از مسئولان ما در خواب غفلت هستند. عناصر نفوذی تا کجا نفوذ کرده‌اند؟

مستندی به نام بهتان علیه امام در بی‌بی‌سی ساخته می‌شود و دو دانشجو در ایران مستندی را علیه هاشمی و امام می‌سازند؛ این دو با هم پخش می‌شود و هیچ کدام از مسئولان دولت و قوه قضائیه و امنیتی‌ها اصلاٌ توجهی نمی‌کنند که بروند و این نفوذی‌ها را پیدا کنند که دارند تیشه به ریشه انقلاب می‌زنند. این حرف‌ها شوخی نیست.

رهبری فرمودند که خطر نفوذی‌ها را جدی بگیرید. حالا ما از این واضح‌تر می‌توانیم نفوذی علیه انقلاب پیدا کنیم؟ چرا و به چه دلیلی این دستگاه‌ها خاموش هستند و به دنبال ریشه‌های این ماجرا نمی‌روند تا آن را خشک کنند؟ امیدوارم روزی بیاید که برخی از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی و کسانی که بی‌جهت با آقای هاشمی مخالفت می‌کنند، توجه کنند و ان‌شاءالله جلوی این انحرافات گرفته شود.»

 

تلاش برای زنده نگاه داشتن هاشمی رفسنجانی را بی پاسخ نمی گذاریم

روزنامه جوان با اشاره به بزرگداشت هاشمی در برخی رسانه ها نوشت:شخصیت‌های معروف و دولتمردان و مقامات با فوت هم نقد و تحسین و مدح و ذم خود و عملکردشان به پایان نمی‌رسد و اگر دوستداران هاشمی علاقه دارند این انتقادات را تخریب بنامند، چیزی را عوض نمی‌کند.

از سویی اغلب اینگونه است که آنچه را که تخریب می‌نامند، در واکنش به اظهارات شاذ فرزندان مرحوم هاشمی بیان می‌شود. فرزندان هاشمی که هویت سیاسی و جایگاه اجتماعی خود را مدیون پدر می‌دانند، برای حفظ جایگاه بر باد رفته خود بعد از فوت هاشمی همواره تلاش دارند که او را از سرای آخرت به میدان سیاست ورزی خود وارد کنند و همچنان «پدر» گرچه دیگر در قید حیات نیست، اما نردبان ترقی فرزندان باشد و گفتن از پدر برای آن‌ها ابزار ابراز وجود باشد.

طبیعتاً این رفتار از سوی دیگر فعالان عرصه سیاست و از جمله منتقدان هاشمی بی پاسخ نخواهد ماند و این پاسخ‌ها را مریدان هاشمی برنمی‌تابند. نمی‌شود یک سو حق مدح هاشمی را داشته باشد و به سوی دیگر بگوییم پشت سر از دنیا گذشته حرف نزنید!