اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • فرزندان هاشمی: میراث پدر، آبرو و اعتبار ایشان است.

فرزندان هاشمی: میراث پدر، آبرو و اعتبار ایشان است.

فاطمه هاشمی رفسنجانی می گوید همه اعضای خانواده کمبود پدر را احساس می کنند؛ از مادرم تا نوه ها. او می گوید آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسائل مختلف اهل تذکر دادن به ما نبود بلکه به ما آموزش می داد؛ فرزند ارشد آیت الله هم عقیده دارد مهم ترین میراث ایشان برای آنها، اعتبار و آبرویی است که در پیشگاه خدا و مردم دارند.
فرزندان هاشمی: میراث پدر، آبرو و اعتبار ایشان است.

هفته نامه صدا - مهدی روزبهانی و زینب نورانیان: فاطمه هاشمی رفسنجانی می گوید همه اعضای خانواده کمبود پدر را احساس می کنند؛ از مادرم تا نوه ها. او می گوید آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسائل مختلف اهل تذکر دادن به ما نبود بلکه به ما آموزش می داد. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

 

 فرزندان هاشمی: میراث پدر، آبرو و اعتبار ایشان است


شما در زندگی خود از کدام وجه مرحوم هاشمی رفسنجانی بیشتر تاثیر گرفته اید؟

- نمی شودت گفت از کدام وجه، چون ایشان خصوصیات زیادی داشتند که همه خصوصیات ایشان در زندگی ما تاثیر گذاشته است. البته این که می گویم در زندگی ما تاثیر داشته باید گفت که هیچ کدام از این ویژگی ها در ما قابل مقایسه با ایشان نیست. اولین مسئله تلاش و پشتکار ایشان بود که برای ما در کار به عنوان یک الگو قرار داشت. ایشان در کنار تلاش، ایمان به خدا داشتند و مسئله و اتفاقی را از زاویه خدا نگاه می کردند و نسبت به خدا آن مسئله را می سنجیدند. نگاه می کردند که خداوند چه وظیفه ای در رابطه با خدمت به مردم بر دوش انسان ها گذاشته است. ایشان همیشه خدا و مردم را در ذهن و فکرشان مورد توجه قرار می داد و می گفت که اگر ما باید کاری انجام دهیم باید نگاه کنیم که وظیفه مان هست که انجام دهیم. وظیفه ما این است که به مردم خدمت کنیم و این وظیفه است که خدا به گردن ما گذاشته است.

بحث دیگر صبوری ایشان بود که در تصمیم گیری و رفتارمان خیلی تاثیر می گذاشت. نکته قابل توجه دیگر دوری از اسراف و پرهیز از ریاکاری بود. از بچگی به خاطر دارم که ایشان خیلی بر مطالعه کردن ما و همچنین رعایت مسائل مذهبی تاکید داشت. ما هم می دیدم که خودشان چگونه عمل می کنند. مواردی که از ایشان برای ما الگو بود خیلی زیاد است.

مواردی پیش آمده بود که به شما تذکر بدهند؟

- ایشان اهل تذکر دادن نبود، اهل آموزش دادن بود و این آموزش را هم با عملش و صحبت هایش انجام می داد. به این صورت بود که وقتی به تکلیف می رسیدیم توضیح می دادند که باید چه مسائلی را انجام دهیم و رعایت کنیم و از چه مواردی باید پرهیز کنیم که بیشتر همه این موارد را با عمل خود به ما می آموختند و این باعث می شود که این آموزش در ناخودآگاه ما بماند.

وقتی در منزل ایشان بودیم که مثلا وقت نماز ظهر یا مغرب می شد تنها می گفتند که من رفتم نماز بخوانم. ما می فهمیدیم که ما هم باید برویم نماز بخوانیم. ایشان اخلاقی نداشتند که نظرشان را تحکم یا تحمیل کنند. درباره مسائل اخلاقی هم اینگونه بود. اگر دور هم جمع می شدیم و می خواستیم درباره کسی حرف بزنیم می گفتند که می دانید صحبت کردن درباره کسی درست نیست. اگر هم صحبتی درباره مسئله ای می شد اولین سوالی که می پرسیدند این بود که چقدر مطمئن هستید اطلاعات شما درست هست که صحبت می کنید. با ما برخورد نمی کردند که چرا این را می گویید بلکه می پرسیدند که چقدر اطلاعات دارید؟

درباره حجاب به شما تذکر یا توصیه ای داشتند؟

- از همان روزهای اول که تکلیف شدیم می گفتند که باید حدود شرعی را رعایت کنید. البته از نظر ایشان فقط چادر حجاب نبود و می گفتند که پوشیدگی حجاب است حالا چه چادر یا با مانتو و روسری. به ما گفته بودند و مداوم تکرار نمی کردند و این یک مسئله پذیرفته شده بود.

در یک سال گذشته که مرحوم هاشمی رفسنجانی نبودند، نبود ایشان را در زندگی خود بیشتر در چه مسائلی احساس کرده اید؟

- به طور کلی شخصا در همه امور زندگی خودم کمبود ایشان را احساس می کنم. بعضی از روزهای هفته را در کنار ایشان می گذراندم. این از نظر ظاهری و شکلی است. به علاوه در همه مواردی که داشتم با ایشان مشورت می کردم. هر کاری که می خواستم انجام دهم چه کاری که جدید بود یا این که از گذشته جریان داشت، با ایشان در آن باره مشورت می کردم. حتی مصاحبه هایی که می کردم همیشه به ایشان می دادم که بخواند و همه را می خواندند. البته من از ایشان می خواستم و ایشان نمی خواستند، خواهش می کردم که مطلبی را که نوشته ام بخوانند. حتی در مباحثی که در کلاس ها مطرح می کردم؛ چون رشته من علوم سیاسی است و همیشه در کلاسم مسائل روز را بیان می کنم. همیشه از ایشان نظرات کارشناسی را می گرفتم. حالا نبود ایشان برای من خیلی سخت است.

تاثیر نبود ایشان را بیشتر در کدام مسائل سیاسی و اجتماعی دیده اید؟

- اتفاقاتی که هم در بحث سیاست داخلی و هم بحث سیاست خارجی افتاده است؛ روز به روز روابط ما با دنیا در حال بدتر شدن است و همینطور اتفاقاتی که در داخل افتاده است. آقای هاشمی وزنه تعادل بود. جامعه جهانی به ایشان به عنوان یک فرد معتدل نگاه می کرد.

 

 فرزندان هاشمی: میراث پدر، آبرو و اعتبار ایشان است


از زمانی که ایشان فوت شده اند شما این احساس را نکردید که از این به بعد مهم ترین پشتیبان خود را از دست داده اید؟

- قبلا هم که ایشان بود، فشار روی ایشان زیاد بود. برای این که آیت الله هاشمی را اذیت کنند روی خانواده ایشان فشار می آوردند. البته هنوز هم برخی از فشارها ادامه دارد ولی به هر حال این که ما پشتیبان خوبی در زندگی شخصی مان داشتیم، خیلی برای مان مهم بود. ایشان برای همه ما یک ستون بود. در خانواده ما، همه ما از مادرم تا حتی نوه ها از نبود ایشان احساس کمبود می کنند ولی یک صحبت خیلی قشنگی که در مراسم سالگرد ایشان گفته شد این بود که گفتند خانواده هاشمی، شما خدا را دارید و پدر من هم همیشه روی خدا تاکید می کردند.

به نظرتان مهم ترین میراثی که از پدرتان برای شما به جا مانده است چیست؟

- اعتباری بود که پدرمان برای ما به جا گذاشت. مهم ترین میراثی که از پدرمان به ما رسیده است، اعتباری است که در جامعه داخلی و جامعه جهانی داشتند.

طی یک سال گذشته مسئولان مختلفی درباره پدر شما صحبت کرده اند؛ کدام یک از آنها بیشتر از شما دلجویی کرده اند؟

- من که نام نمی برم ولی اکثر افرادی که دوستان پدرم بودند بعد از حادثه، برخی چندین بار آمدند و رفتند یا ما به منزل آنان رفتیم و برخی هم رفت و آمدشان ادامه دارد. ولی هنوز هم برخی با نگاه سیاسی به رفت و آمد با ما نگاه می کنند و یک وحشتی در آنها وجود دارد.

در دیداری که اعضای خانواده هاشمی با رهبری داشتند چه نکاتی مطرح شد؟

- در این دیدار هیچ یک از اعضای خانم خانواده هاشمی حضور نداشتند و فقط آقایان بودند.

بعد از فوت پدرتان هیچ فرصتی برای دیدار و صحبت شما با ایشان پیش نیامد؟

- نه، فرصتی نشد. فقط روزی که در دانشگاه تهران مراسم بود چند دقیقه برای مراسم نماز در حد چند دقیقه، من دخترهای رهبری و همسر رهبری را دیدم ولی رهبری را ندیدم.

در این مدت سیاسیون به شما برای ادامه فعالیت سیاسی توصیه ای نداشته اند؟

- برای من کسی توصیه ای نداشته است. درباره برادرانم یا فائزه را نمی دانم.

بعد از این به نظر شما سرنوشت خانواده هاشمی چه می شود؟

- ما به سرنوشت مان فکر نکرده ایم. تعیین شده است. هر اتفاقی که بیفتد و هر مسئله ای که پیش بیاید ولی چیزی که همیشه برای من مهم بوده است این بوده که به خودمان می بالیم که چنین پدری داریم.

تحلیل تان از وضعیت سیاسی کشور چیست؟ به نظرتان دولت روحانی چقدر تا پایان کار موفق می شود؟

- انشاءالله آقای روحانی تا پایان دولت شان هستند و شعارهایی که دادند را عملی خواهند کرد.