اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 22 اردیبهشت 1398

هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 22 اردیبهشت 1398

-سدسازی در کشور: جنایت سپاه پاسداران یا «میراث هاشمی رفسنجانی»؟ - 24 سال پیش رهبر انقلاب درباره نزاع با آمریگا چه گفت؟ - آیا دولت سازندگی پای نیروهای نظامی و اطلاعاتی را به اقتصاد و سیاست باز کرد؟ - فیلم افشاگری شهرزاد میرقلی خان در مورد هاشمی رفسنجانی!! انتشار کتاب دیگری از «خاطرات هاشمی رفسنجانی» - چرا ساخت سردیس‌ها به مجسمه‌سازان ماهر سپرده نمی‌شود؟ -مجتمع رفاهی آموزشی هاشمی رفسنجانی - روزنامه‌بازی - باز هم خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی و نظر رهبری ۲۳سال پیش درباره انتقادها به سریال «امام علی» - واکاوی جایگاه زبان فارسی در جهان و روز نوشت های آیت الله هاشمی رفسنجانی - روحانیت را چه کسانی به اینجا رسانده‌اند؟
هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 22 اردیبهشت 1398

سدسازی در کشور: جنایت سپاه پاسداران یا «میراث هاشمی رفسنجانی»؟ 

سرویس سیاست  سایت مشرق نیوز- روز ۱۸ فروردین در مراسم افتتاح خط ۶ متروی تهران، که با حضور رئیس جمهور انجام گرفت، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، گفت:

در همین مساله سیل که در سال جدید اکثر استان‌ها را درگیر خود کرده، اگر اقدامات زیربنایی و گسترده دوران سازندگی در سد سازی و مهار سیلابها و روان آب‌ها نبود، قطعاً آسیب‌های وارده بمراتب سنگین‌تر و گسترده‌تر بود و اگر آن روند ادامه یافته بود و همزمان با استهلاک و رسوب گرفتگی مخازن سدها و رودخانه‌ها ومسیل ها، نوسازی، بهسازی و تداوم توسعه صورت می‌گرفت، امروز شاهد آسیب‌های کمتری بودیم." [۱]

در همین مراسم، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان هم درباره سدسازی‌های انجام گرفته در کشور گفت:

"در ایام نوروز که ما در مناطقی از کشور شاهد سیل بودیم، طرح‌های توسعه همانند سدها جان هزاران نفر را نجات داد. اگر طرح‌های توسعه‌ای ما در قالب سدها در خوزستان نبودند، که باز هم ما در این پروژه هم شاهد تلاش‌های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودیم، و اگر سد دز که سدی قدیمی است، سد کرخه، سد گتوند و سد شهید عباسپور و دیگر سدهای آن استان وجود نداشت امروز وضعیت استان خوزستان متفاوت بود."

رئیس جمهور افزود:

"اگر سد کرخه وجود نداشت همه آن حجم آبی که به سمت این سد روانه می‌شد به کجا می‌رفت؟ چه وضعیتی برای استان خوزستان به وجود می‌آمد؟ ما وقتی در خصوص بسیاری از طرح‌ها قضاوت می‌کنیم باید یک مقدار بلند مدت‌تر به آن نگاه کنیم." [۲]

فارغ از ارزیابی درستی یا نادرستی نظر روحانی و محسن هاشمی در این مقال، خالی از فایده نیست که هم از رئیس جمهور و هم از رئیس شورای شهر تهران بپرسیم که چه کسانی بیشترین مخالفت‌ها را با بحث سدسازی در کشور انجام داده‌اند و چه کسانی به بهانه اینکه در کشور دچار «خشکسالی وحشتناک» و «ورشکستگی آبی»، سدسازی اتلاف منابع و کاری خلاف مصلحت و عقل است، به سازندگان و مجریان طرح سدهایی چون کرخه در چند سال اخیر تاخته‌اند؟

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، که مسؤولیت ان بر عهده‌ی حسام‌الدین آشنا است، در تیرماه ۹۵ سلسله نشست‌هایی با عنوان «گفتگوهای راهبردی» برگزار کرد. در روز ۲۰ تیرماه ۹۵، فردی به نام دکتر حجت میان‌آبادی که به عنوان پژوهشگر هیدرولیک و دیپلماسی آب معرفی شد، سخنرانی با موضوع «بررسی تبعات سیاسی-اجتماعی طرح‌های کلان انتقال بین‌حوضه‌ای آب» در تالار تدبیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ارائه داد. میان‌آبادی در بخشی از سخنرانی خود گفت:

" در طرح‌های آبی در کشورِ ما معمولاً تنها زیرسیستمِ نخست، یعنی بخش مهندسی آن در نظر گرفته می‌شود و از بقیه بخش‌ها و زیرسیستم‌های اثرگذار آن غفلت می‌شود و این منشأ بخشی از مشکلات اساسیِ ما در این حوزه است.

سال ۹۳ آقای چیت‌چیان وزیر محترم نیرو شجاعانه اقرار کردند که ما در سدسازی افراط کردیم. اما متأسفانه سیاستگذارانِ آبی، افراط در طرح‌های انتقالِ بین‌حوضه‌ای را جایگزین افراط در سدسازی کرده‌اند که تبعات و آثار سو آن می‌تواند بسیار شدیدتر از افراط در سدسازی باشد." [۳]

در تاریخ ۳ آذر ۹۶، کاوه مدنی، معاون وقت سازمان حفاظت از محیط زیست که چند ماه بعد به واسطه مطرح شدن اتهام جاسوسی از کشور فرار کرد (یا فراری داده شد!)، در نشست توسعه همکاری‌های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا، از آن‌چه «سدسازی» های بی‌رویه خواند، انتقاد کرد:

 در صورت نبود صرفه جویی در حوضه مقصد، اجرای طرح‌های انتقال آب غلط استدر عین حال، این مساله به آن معنی نیست که حوضه مبدا مصرف بی برنامه و بی رویه آب داشته باشد، نمونه آن پدیده‌ای است که اکنون در خوزستان شاهد آن هستیم که سوءمدیریت آب در این استان باعث خشک شدن تالاب‌ها و بروز مشکلاتی شده که حل آنها دشوار است." [۴].

کاوه مدنی، زمانی که هنوز معاون سازمان محیط زیست نشده بود و مراحل تبلیغات و «ارتقاء» و برندسازی توسط رسانه‌های حامی دولت و اصلاح طلب را می‌گذراند، در ۱۸ مهر ۹۴ باز در مصاحبه با ایرنا، به انتقاد از سدسازی در ایران پرداخت. نخست بد نیست نگاهی به تمجیدها و تعاریف خبرگزاری ایرنا از این فرد در آن مقطع بیاندازیم:

" دکتر کاوه مدنی، استاد مدیریت منابع آب و محیط زیست مرکز سیاست محیط زیست دانشگاه سلطنتی لندن و استاد دانشگاه فلوریدای مرکزی در آمریکا است. وی فارغ التحصیل عمران از دانشگاه تبریز و دکترای اقتصاد محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا است. مدنی یکی از جوان‌ترین و سرشناس‌ترین متخصصان امروز مدیریت منابع آب در دنیا و متخصص در مدیریت آب در مناطق خشک، از جمله خاورمیانه و کالیفرنیاست."

سپس ایرنا بخش‌هایی از مقاله مدنی با عنوان «مدیریت منابع آب در ایران» را بازنشر می‌دهد که در آن آمده است:

" این پژوهشگر معتقد است: مدیریت آب در کشور به 'سندرم مأموریت هیدرولیکی' مبتلا شده است. وی عامل اصلی بحران آب در ایران را سوءمدیریت دانست و توضیح داد: 'سندرم مأموریت هیدرولیکی' به معنی نگرش مهندسی صرف به مدیریت آب است است به عبارت دیگر مدیران آب کشور تصور می‌کنند با ساختن سازه‌های هیدرولیکی می‌توانند مشکل آب را حل کنند. مدنی افزود: این دیدگاه مربوط به بازه ای است که بشر هنوز دانش خوبی نداشته و فکر می‌کرد می‌تواند آب را از طریق کارهای مهندسی و ساختن سازه مانند سدسازی و انتقال آب مدیریت کند."

مساله این است که زمانی به دلیل کم‌بارشی و وقوع خشکسالی‌ها تا همین چند ماه پیش، روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت و اصلاح‌طلب، گاه و بیگاه انتقاداتی را نثار «سدسازی‌های» بی رویه می‌کردند و رسانه‌های ضدانقلاب خارج از کشور، به واسطه اینکه مهم‌ترین سازمان سدسازی کشور (یکی از بهترین‌ها در دنیا به گواه گزارش‌های کارشناسی) قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه است، در جنگ تبلیغاتی همه‌جانبه علیه سپاه، یک ستون خشکسالی را همین سدسازی‌های سپاه معرفی می نمودندند (گویی سپاه خودسرانه به احداث سد می‌پرداخت)، اما حالا که به واسطه وجود سدهای کرخه و دز، بخش بزرگی از سیلاب‌ها در خوزستان مهار شده است (و آن قسمت که سرریز شده نیز ناشی از عدم مدیریت صحیح و سهل انگاری مدیران دولتی بوده است) و تصور نبودن این سدها در این شرایط هم مو بر تن آدمی سیخ می‌کند، زبان‌ها گشاده شده است و همه در تلاشند سدها را به نام خود بزنند و از «دوراندیشی» و «بصیرت» خود و جناح سیاسی خود بگویند.

۱] https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3512147

[2] https://www.fardanews.com/fa/news/934587/

[3] http://www.css.ir/fa/content/102615

[4] http://www.irna.ir/fa/News/82806609

 

24 سال پیش رهبر انقلاب درباره نزاع با آمریگا چه گفت؟

ساعت24 - خاطرات روزنوشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، که برای 36 سال به منبعی منحصر بفرد در ثبت مسایل آشکار وپنهان کشور تبدیل شده است، گاه نکات جالبی در مورد نگاه مسئولین نظام به تهدیدها و چالش های کشور دارد.

24 سال قبل هاشمی رفسنجانی که در آن زمان سالهای آخر ریاست جمهوری را سپری می کرده است به مذاکرات خود با رهبر انقلاب در مورد خطر تهدیدات آمریکا برای آینده کشور اشاره می کند.

در این سالها، برخی سیاسیون وعلما موضوع نگرانی دوران پس از ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی را مطرح و خواستار فراهم کردن امکان تمدید ریاست جمهوری ایشان را برای یک دوره دیگر داشتند.

این موضوع در مذاکرات رییس جمهور و رهبری نیز به نوعی مطرح می شود و آیت الله خامنه ای نیز نسبت به شرایط اداره کشور پس از دوره سازندگی و پایان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی ابراز نگرانی می کند. نکته جالب اینجاست که قبل از اینکه موضوع به رسانه ها و افکارعمومی کشیده شود، هاشمی رفسنجانی خطاب به رهبری می گوید که نگران اداره کشور پس از من نباشید بلکه باید نگران خصومت آمریکا با ایران باشید.

وی همچنین در ابتدای سال 1374 ، در مذاکره با رهبری موضوع نزاع با آمریکا را مطرح می کند و به نقل از آیت الله خامنه ای می نویسد: درباره اصل نزاع با آمریکا هم بحث شد؛ ایشان تا این حد قبول دارند که نباید آمریکا را بیش از این تحریک کرد، ولی آشتی را قبول ندارند و درباره راه‏های بینابین باید مذاکره شود.

27 فرودین 1374

عصر آقای [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. دربارة مسایل آمریکا و ضرورت مباحثه با رهبری در این خصوص و مسأله کشمیر صحبت شد. شب میهمان رهبری بودم . درباره پیام آمریکا از طریق انصاری صحبت شد. قرار شد در محدوده امور اقتصادی که قبلاً تصویب کرده بودیم، قابل پیگیری و اجرا باشد. درباره اصل نزاع با آمریکا هم بحث شد؛ ایشان تا این حد قبول دارند که نباید آمریکا را بیش از این تحریک کرد، ولی آشتی را قبول ندارند و درباره راه‏های بینابین باید مذاکره شود.

از آثار سفرم به مشهد و خوزستان و بیانیه‌ام اظهار رضایت کامل دارند. به خانه آمدم. چمدانم را برای سفر به هند بستم.

28 آبان 1374

تا عصر کارهای عقب‏ مانده دفتر را انجام دادم. عصر به جلسه هیأت دولت رفتم. بحث درباره بودجه بود. توضیحی درباره سفرکردستان دادم. شب میهمان رهبری بودم. درباره مسایل‏ کردستان، مسایل انفجارهای ریاض و اسلام ‏آباد- که ممکن‏ است علیه ما مورد سوءاستفاده قرارگیرد- و خطر آمریکا و مسایل انتخابات آینده - که آیت‏ الله خامنه‌ای گفت، بحث‌ها رفته ‏رفته به خشونت می‌گراید- و در مورد قیمت‌ها و مسایل حوزه صحبت کردیم.

رهبری از وضع اداره کشور پس از من اظهار نگرانی کردند و من گفتم، از این جهت مشکلی نخواهد بود، ولی نگرانی از ناحیه خصومت آمریکاست که درگیری را شروع کرده و قاعدتاً اوج می ‏گیرد و برایش عقبگرد مشکل است، ولی ایشان از این جهت نگرانی چندانی ندارند. شب در دفترم ماندم.

 

آیا دولت سازندگی پای نیروهای نظامی و اطلاعاتی را به اقتصاد و سیاست باز کرد؟

اعتمادآنلاین| در این مطالب با ذکر نمونه هایی از تذکرات صریح آیت الله هاشمی رفسنجانی به نیروهای نظامی و امنیتی نظام در مورد مصلحت نبودن دخالت در سیاست و فعالیت دستگاه های اجرایی دو نتیجه مهم بیان شده است:

محسن هاشمی رفسنجانی در یادداشتی نوشت: تذکرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، نرم و غیرالزام آور بوده و به همین دلیل این فعالیت ها ادامه یافته و در دهه 80 و 90 علیه ایشان عمل شده است.

دولت سازندگی سپاه و وزارت اطلاعات را وارد پروژه های عمرانی و کار اقتصادی کرد و این فعالیت های عمرانی و اقتصادی، یکی از دلایل اصلی دخالت نهادهای اطلاعاتی و نظامی در سیاست است.

البته نویسندگان محترم، اشاره نمی کنند این نتیجه گیری به کجای متن خاطرات یا شواهد تاریخی مستند است، اما خوبست به نکات زیر توجه شود:

  1.  رییس جمهور در مقام رییس قوه مجریه در ساختار قانونی کشور اختیارات مشخص و محدودی دارد، نیروهای مسلح و دستگاه قضایی تحت فرمان و کنترل رییس جمهور نیستند، بنابراین رییس جمهور، حال آیت الله هاشمی باشد یا روسای جمهور قبل و بعدشان، غیر از تذکر به نیروهای مسلح و مذاکره با مقام رهبری چه اهرم قانونی دیگری برای برخورد با تخلفات احتمالی نیروهای مسلح دارند؟ بررسی تطبیقی عملکرد دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای که در زمان دخالت نیروهای مسلح در تعیین نخست وزیر در دهه شصت از این اقدام رنجیده شده بود یا اعتراضات آقایان خاتمی و احمدی نژاد به موارد مشابه نشان می دهد اتفاقا شیوه عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی در تعامل و تذکر و مذاکره، تاثیر بیشتری در عمل داشته و ترکیب متفاوت مجلس پنجم که یکی از متکثرترین مجالس پس از انقلاب است و رخ دادن دوم خرداد به نوعی دستاورد ...(این متن به صورت مستقل در مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است.)

فیلم  افشاگری شهرزاد میرقلی خان در مورد هاشمی رفسنجانی!!

انتشار ویدئویی در فضای مجازی توسط شهرزاد میرقلی‌ خان، بازرس ویژه محمد سرافزار در زمان ریاست‌ وی بر سازمان صداوسیما، بار دیگر نام رئیس سابق و بازرس ویژه سابق صداوسیما را بر سر زبان‌ها انداخته است

قسمت خنده دار این فیلم اعتراف خانم بازپرس به افشاگری ماموران سیا پیش ایشان است که البته حتماً!! مدعی العموم دیر یا زود پیگیر این دروغ بزرگ ملی خواهد شد!!

انتشار کتاب دیگری از «خاطرات هاشمی رفسنجانی»

ایسنا دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۷

کتاب «کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی - سال ۱۳۷۵» با نام «سردار سازندگی» به اهتمام احسان هاشمی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۸۴۰ صفحه با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه توسط دفتر نشر معارف انقلاب به چاپ رسیده است
بخشی از مقدمه کتاب که در پشت جلد هم آمده است: یکی از مهم ترین ارکان موفقیت دولت سازندگی، نوع هماهنگی و تفاهم آیت الله هاشمی با حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب بود. رفاقت دیرینه و همکاری نزدیک و برادروار در طول دوران مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی، این دو را به هم نزدیک کرده بود. آن ها دهه اول انقلاب را شانه به شانه هم در کنار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، کشور را اداره کرده و همه بحران های فراوری انقلاب اسلامی را با همفکری یکدیگر، به فرصتی برای بالندگی و ثبات انقلاب اسلامی مبدل ساخته بودند. حضرت امام (ره) پیش از رحلت، دست آن ها را به دست هم داده و توصیه کرده بودند که از هم جدا نشوند تا انقلاب آسیب نبیند. گذشت زمان ثابت کرد، درایت، دوستی، یگانگی و اعتماد میان این دو استوانه انقلاب اسلامی، در همه مراحل تاریخی، باعث حفظ و استحکام نظام شده و گسست و شکاف و اختلاف، نتیجه عکس برای انقلاب داشته است. آیت الله هاشمی، علاقه و اعتماد زایدالوصفی به آیت الله خامنه ای داشت و این علاقه را تا پایان عمر شریف حفظ کرد. او به صراحت می گفت که زیر سقف آسمان، بعد از خانواده، بیشترین اعتماد و علاقه را به ایشان دارد. این اعتماد متقابل بود

محسن هاشمی رفسنجانی نیز درباره این کتاب نوشته است: در این سال، آیت الله هاشمی رفسنجانی نکات خطیر و مهمی در مورد مشکلات اداره کشور، تحولات داخلی و خارجی و تفاوت دیدگاه های مختلف در حاکمیت در مورد مدیریت کشور را در خاطرات خود مطرح کرده اند که مطالعه آن خالی از فایده نخواهد بود.

چرا ساخت سردیس‌ها به مجسمه‌سازان ماهر سپرده نمی‌شود؟

دنیای اقتصاد: چندی پیش سردیسی به نام مرحوم جمشید مشایخی رونمایی شد که اگر خود مرحوم هم آن را می‌دید، هرگز نمی‌توانست حدس بزند که نام خودش در کنار سردیس حک می‌شود. ماجرای سردیس‌ها در چند سال اخیر به شیوه عجیب و غریبی بیخ پیدا کرده و بسیار اتفاق می‌افتد که سردیس‌هایی به صرف داشتن یک فرم انسانی، به چهره‌هایی معروف نسبت داده می‌شوند. مشهورترین سردیس‌های بی‌شباهت عبارتند از سردیس‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، عباس کیارستمی، پروین اعتصامی، شهریار، شهید چمران، شهید حججی، دکتر علی شریعتی و

چندوقت پیش نصب سردیسی از دکتر علی شریعتی در دانشگاه فرهنگیان ساری جنجال درست کرد؛ سردیسی که نه‌تنها کمترین شباهت ممکن را به دکتر شریعتی داشت بلکه چند روز بعد هم طی یک عملیات عمرانی- هنری کراواتش را از دست داد. قبل از آن‌هم رونمایی از سردیس مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی در دانشگاه آزاد مشهد جنجال به راه انداخت تا جایی که وقتی معلوم شد یکی از فرزندان آیت‌الله سفارش ساخت این سردیس را داده است. پیش‌تر هم عدم شباهت سردیس نصب‌شده از پروین اعتصامی در تهران با تصاویری که از این شاعر معاصر وجود دارد، حاشیه‌های زیادی درست کرد تا جایی که منجر به برداشتن این سردیس و اعمال اصلاحاتی در مورد آن شد. همه این رویدادها در حالی است که در بیش از ۱۰ سال گذشته بسیاری از پیکرتراشان با استفاده از متریال نوین و متدهای روزآمد تندیس‌سازی و سردیس‌سازی، آثاری بسیار دقیق آفریده‌اند که گاهی با خود سوژه‌ها هم اشتباه گرفته می‌شوند.

مجتمع رفاهی آموزشی هاشمی رفسنجانی

به گزارش خبرنگار مهر ، بعد از ظهر چهارشنبه ، سید محمد بطحائی ،وزیر آموزش و پرورش ا از مجتمع رفاهی آموزشی هاشمی رفسنجانی  در شهرستان ملارد در غرب استان تهران بازدید کرد.

روزنامه‌بازی

روزنامه مردم سالاری پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰:۱

روزنامه کیهان 19 اردیبهشت 1367

روزنامه کیهان در آستانه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در آن سال، تیتر یک خود را چنین انتخاب کرد: «تلاش مردم برای فرستادن مخالفان اسلام آمریکایی به مجلس سوم». این تیتر بر اساس سخنان بنیانگذار انقلاب انتخاب شده بود که چهار سال پیش از آن گفته بود: «مردم افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند طرد نموده و معرفی نمایند.»

نتیجه انتخابات، پیروزی قاطع جناح چپ (اصلاح طلبان بعدی) در آن انتخابات بود؛ به طوری که علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شد و مهدی کروبی واسدالله بیات نایب رییس شدند. یکسال بعد، با انتخاب هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری، مهدی کروبی رئیس مجلس شد.

باز هم خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی و نظر رهبری ۲۳سال پیش درباره انتقادها به سریال «امام علی»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، آیت الله هاشمی رفسنجانی به صورت مستمر روزانه های خود را می نوشتند که این روزانه ها حالا به صورت کتاب منتشر شده است. خاطرات و رویدادهایی که تنها متمرکز بر سیاست نیست و در آن ها می توان نمونه های فرهنگی و هنری هم دید.

یکی از این موارد که در کتاب خاطرات مربوط به سال ۷۵ منتشر شده، خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی از حضورش در دفتر رهبری برای ملاقات با اعضای مجلس خبرگان در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۷۵ است. طبق نوشته او در این دیدار برخی از اعضای مجلس خبرگان به سریال «امام علی» به کارگردانی داوود میرباقری انتقاد داشتند که رهبر معظم انقلاب هم اشکالات این سریال را پذیرفتند
در واقع با وجود آنکه سریال «امام علی» یکی از آثار فاخر تلویزیون در طول این سال ها به شمار می آید اما در زمان پخش علما و مراجع نسبت به برخی از صحنه های این سریال انتقاد داشتند.

 

واکاوی جایگاه زبان فارسی در جهان و روز نوشت های آیت الله هاشمی رفسنجانی

تهران- ایرنا- «جایگاه زبان و ادبیات فارسی در جهان امروز»، «روزنوشت های آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی»، «آسیب شناسی در ایران» و «قاچاق کتاب، مبازره، قوانین و فرهنگ سازی» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش زیر مهمترین نشست های پژوهشی را از بازه زمانی هفتم تا 13 اردیبهشت 1398 خورشیدی بررسی کرده است.

روحانیت را چه کسانی به اینجا رسانده‌اند؟

روزنامه رسالت:مهدی عامری

یکی از نزدیکان مرحوم هاشمی رفسنجانی، در نوشتاری به روحانیت تاخته و نسبت‌های نادرستی را به این قشر داده است. (روزنامه آرمان، 14 اردیبهشت98، ص1) عنوان یادداشت نویسنده این است که «چرا روحانیت به اینجا رسید؟» البته او در طول نوشتار خود پاسخ روشنی به این پرسش نداده است که منظورش از «اینجا» دقیقا کجاست؟ نویسنده با  پیش فرضی نادرست، امری را مسلم دانسته و برای آن به دنبال دلیل و علت گشته است! روشن است با چنین رویکردی این دلایل چه مقدار قابل ارزش است!

نویسنده البته با نگاهی انتقامی مطلب را آغاز کرده است و از همان ابتدا موضع انتقام‌جویانه خود را عیان کرده و نوشته است: «از نگاه آیت‌الله هاشمی بزرگ‌ترین خسارت به روحانیت را «احمدی‌نژاد» زد.» اینکه خاندان و نزدیکان هاشمی با احمدی‌نژاد مشکل دارند بر همه عیان است و شاید امری طبیعی درعالم سیاست  باشد اما اگر قرار باشد این اختلاف نظر زمینه‌ساز هجمه به سایرین باشد امری ناپسند است

روحانیت شیعه آنچنان از قدمت و عمق در تاریخ و بین مردم برخوردار است که با چند مناظره «چهره‌ای ناشناخته و ظاهرالصلاح» اعتبارش آسیب نمی‌بیند! قاطبه روحانیون خود در عرصه سیاسی، تصمیم گیرند و این گونه نیست که گوششان به دهان این و آن باشد.
نویسنده آنگاه نوشته است احمدی‌نژاد در دوره اول «ریاست جمهوری خود، روحانیت را مورد انتقاد و در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری خود، روحانیت را مقابل مردم قرار داد و اولین  دو قطبی ملت-حکومت را در تاریخ جمهوری اسلامی ایجاد کرد
نگاه انحصارطلبانه در این کلمات موج می‌زند. نگاهی که خود را نه تنها نماینده روحانیت بلکه مصداق تمام روحانیت و حتی حکومت می‌داند و انتقاد از خود را انتقاد از مجموعه روحانیت و حکومت تلقی می‌کند! چنانچه نویسنده در ادامه انتقاد از رئیس جمهوری که لباس روحانیت به تن دارد را بر نمی‌تابد و نگاه تمامیت‌خواه نویسنده آنجا باز بروز می‌کند که می‌نویسد: «احمدی‌نژاد این روزها هرجا می‌رود ناکارآمدی مدیریت روحانیت را بر کشور فریاد می‌زند!»