اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 21 آبان 98

هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 21 آبان 98

حالا دیگر تقریباً سه سال است که از میان ما رفت؛ اما انگار مثل زمان حیات با برکتشان هستند و در سیاست نفس می کشند. فرق نمی کند که موضوع چه باشد، سیاسی، فرهنگی، سینمایی، انتخاباتی، بهداشتی، اقتصادی و هر موضوعی که بخواهد سوژه خبری شود، با همه تلاش تیغ به دستان برای ساسنور نامش، باز فقط کافیست هر روز در موتورهای جستجوگر اینترنت نام « هاشمی رفسنجانی» را بنویسید و سرچ کنید. این است راز آن جمله امام خمینی که گفته بودند: هاشمی نمرده است و مردان تاریخ تا آخر زنده اند. این خبرها فقط حاصل جستجو در خبرهای سه شنبه، 21 آبان 98 خبرگزاری ایرناست و مطمئناً در سایت های دیگر با همین کیفیت و کمیت نام هاشمی رفسنجانی می درخشد.
هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 21 آبان 98

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ در حالی که هر یک از جناح ها در تکاپوی سروسامان دادن به چینش نهایی خود برای ورود به انتخابات اسفندماه هستند، اما بررسی های رسانه ای و پیگیری های اظهارات مسئولان و فعالان حزبی حاکی از وجود برخی از اختلاف نظرها و موانع بر سر راه هریک از دو جریان اصلی فعال در فضای سیاسی کشور است.

تارنمای نامه نیوز در تحلیلی می نویسد: لاریجانی یک سیاست‌مدار هوشمند است که قواعد بازی سیاست را در ساختار قدرت رسمی ایران به‌خوبی دریافته است. یک فول-محافظه‌کار که به وقتش عمل‌گرایی پیشه کرده و به وقتش تقیه را به هر چیز دیگری ترجیح داده است. رفتارشناسی کنش‌های سیاسی او در دهه نود شمسی، به شکل عجیبی ما را به یاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌اندازد. «حذف علی لاریجانی» اصلاً برداشت درستی از وقایع اخیر قم نیست. لاریجانی حذف نشده، تنها نمی‌خواهد در لیستی باشد که ذوالنور، زاکانی و امیرآبادی در آن حاضر هستند.

***

به گزارش ایرنا ، محمد جواد فدایی  روز دوشنبه در اجتماع بزرگ مردم رفسنجان ضمن خیرمقدم و خوشامد گویی به رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان کرمان، با اشاره به اینکه رفسنجان سرزمین مردان و زنان بزرگ و فداکار است تصریح کرد: رفسنجان زادگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی چهره شاخص سیاسی، فرهنگی، مذهبی و تاریخ معاصر ایران است که نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

***

در صفحه رسمی فیلم محمد رسول الله در سایت های سینمایی درباره این فیلم آمده است: فیلم سینمایی The Message که در ایران با نام محمد رسول الله(ص) شناخته می‌شود، در ۱۹۷۶ میلادی به کارگردانی مصطفی عقاد ساخته شده است. این فیلم داستان زندگی پیامبر اسلام است و آنتونی کوئین در نقش حمزه عموی پیامبر(ص)، ایرنه پاپاس (هند جگرخوار)، مایکل آنسارا (ابوسفیان بن حرب)، جانی سکا (بلال حبشی)، مایکل فورست (خالد بن ولید)، آندره مورل (ابوطالب)، گریک هاگون (عمار یاسر)، دیمین تامس (زید بن حارثه)، مارتین بنسون (عمرو ابن هشام)، رابرت براون (عتبه بن ربیعه)، روزالی کراچلی (سمیه)، برونو بارنابی (امیه بن خلف)، نویل جیسون (جعفر بن ابی طالب)، جان بنت (عبدالله بن أبی بن سلول)، دونالد بارتون (عمرو عاص)، ارل کامرون (نجاشی)، جورج کامیلر (ولید بن عتبه)، نیکولاس آمر (سهیل بن عمرو)، رونالد چنری (مصعب بن عمیر)، مایکل گودفری (براء بن معرور)، جان هامفری (عباده بن الصامت)، ایون سولون (یاسر بن عامر)، وولف موریس (ابولهب)، رونالد لی-هانت (هراکلیوس)، لئونارد ترولی (تاجر ابریشم)، جرارد هلی (شاعر سنان)، حبیب العجیلی (ابوحذیفه بن عتبه)، حسن الجندی (خسرو پرویز) و ... از جمله افرادی هستند که در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌اند.

مدقالچی درباره دوبله ابن فیلم و اقبال فزاینده عموم مردم به تماشای آن گفته است: این فیلم سینمایی پس از وقوع انقلاب اسلامی و در تابستان ۱۳۵۸خورشیدی دوبله شد. آقای حسین شایگان زحمت دوبله فیلم را کشید و پس از انجام مراحل فنی، در سینماها به اکران درآمد. خاطرم هست که آن زمان افتتاحیه فیلم در سینما فرهنگ برگزار شد و نخستین اکران با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفته که البته آن زمان من در این مراسم حضور نداشتم.

***

احمد زیدآبادی روز یکشنبه در نشست «نگاهی به جنبش دانشجویی ایران در گفت وگوی سه نسل» به میزبانی حزب «اراده ملت ایران»  با اشاره به شکل گیری مجمع روحانیون مبارز و انشعاب از جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: در دوران دولت سازندگی، فضا به نفع چپ اسلامی چرخید و جریان چپ غالب با دیگر گروه ها اصطکاک هایی پیدا کرد.

وی به تلاش های دولت سازندگی برای حمایت از نگاه های متفاوت اشاره کرد و گفت: در دولت سازندگی، اقداماتی شد اما در نهایت خروجی آن علیه هاشمی رفسنجانی بود.

 به گفته زیدآبادی در دوران اصلاحات، انجمن های اسلامی دانشجویان دچار دگردیسی شدند و مسایلی مثل حقوق بشر و حقوق زنان هم به شعارهای آنها اضافه شد.

***

«جلال ساداتیان» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» و اظهارات وزیر امور خارجه  گفت: کشورهای عضو اکو که در زمان مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی از سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان به ۱۰ کشور رسید با فرض اینکه بتوانند از ظرفیت های خودشان بهترین استفاده تجاری، اقتصادی و مالی را انجام دهند، تعداد افزایش دادند.

وی درباره تـوافـقنامـه «چـارچـوب حـمل و نـقل و تـرانـزیت ( TTFA)» بین کشورهای عضو اکو گفت: در زمان دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان هیات ایرانی به ترکمنستان سفر کردم، «صفرمراد نیازُف» رئیس جمهوری وقت آن کشور بسیار از هیات ایرانی استقبال کرد و حتی معاون اول خود را با ما همراه کرد و یک فروند بالگرد برای مشاهده مسیرهای ارتباطی زمینی بین دو کشور در اختیار ما قرار داد.

ساداتیان ادامه داد: به منطقه سرخس آمدیم که تمام مشکلات حمل و نقلی که بین ایران و ترکمنستان وجود داشت را به نوعی مرتفع کنیم. مطابق گزارشاتی که داده شد، رئیس جمهوری ترکمنستان اقدامات لازم را پیرامون درخواست های هیات ایرانی انجام داد. استقبال خوبی در آن زمان از هیات ایرانی صورت گرفت، اگر از این ظرفیت ها به خوبی بهره برداری می شد و ادامه پیدا می کرد، باید سطح روابط هم از نظر حمل و نقل و تبادلات کالایی و هم به تبع آن مراودات فرهنگی و اجتماعی بین این کشورها بیشتر می شد.

***

پیشینه تلویزیون در ایلام: نخستین فرستنده تلویزیونی در نیمه دوم سال ۱۳۵۲ با قدرت یک کیلو وات در ایستگاه نخجیر ایلام افتتاح شد که این فرستنده شهرهای ایلام، مهران و صالح‌آباد را تحت پوشش شبکه اول قرار می‌داد و چند ماه بعد شبکه دوم نیز در این ایستگاه تقویت شد.

تلویزیون ایلام تا سال ۶۴ وامدار برنامه‌های استان کرمانشاه بود و با استفاده از ایستگاه فرستنده کرمانشاه صبح روزهای جمعه اقدام به بازپخش برنامه‌های این استان می‌کرد اما از سال ۶۴ به بعد با ۲ ساعت پخش برنامه در هفته از شبکه استانی کرمانشاه منفک و مستقل شد.

سال ۱۳۶۲ برای اولین بار تولید برنامه‌های رادیویی در این مرکز تجربه شد و سپس با قبول تعهد تولید ۳۰۰ ساعت برنامه در سال ۱۳۶۵ حیات خود را در زمینه برنامه‌سازی مؤثر و با در نظر داشتن اهداف و موضوعات مشخص آغاز کرد. در همین سال مقدمات استقلال مرکز با همکاری مرکز کرمانشاه فراهم شد و در نهایت در سال ۱۳۶۵- ۱۳۶۴ به صورت مرکزی کاملاً مستقل درآمد.

نخستین استودیوی سیمای مرکز ایلام در سال ۱۳۷۱ به‌طور موقت راه‌اندازی شد اما اخبار سیما به صورت ضبطی در محل استودیوی رادیو پخش می‌شد و درهمان سال تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی برای شبکه محلی به میزان سه ساعت در هفته شروع شد.

 هم‌زمان با سفر مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت و با حضور علی لاریجانی رئیس وقت سازمان صدا و سیما به بهره‌برداری رسید و در نهایت شبکه استانی سیمای ایلام، در تاریخ ۹ تیر ۱۳۸۳ با حضور عزت الله ضرغامی (رئیس آن زمان سازمان صدا و سیما) در شهر ایلام افتتاح رسمی شد و از تیر ۱۳۹۶ پخش برنامه‌های سیمای مرکز ایلام به ۲۴ ساعت رسیده است.

***

دکتر سعید نمکی روز شنبه در آیین تجلیل از بهورزان نمونه کشور در مشهد، با اشاره به حمایت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از جایگاه بهورزی در کشور گفت: در سه دهه پیش که معاون بهداشتی وزاتخانه بودم با حمایت های ایشان اقدامات موثری در حوزه بهورزی نظیر اختصاص یک روز برای گرامی داشت از خدمات بهورزان و تکمیل خانه های بهداشت از طریق هزینه های غیر دولتی  و حمایت های بانک جهانی صورت گرفت.

***

چپ‌ها در انتخابات مجلس چهارم و پنجم: رد صلاحیت گسترده نامزدهای جریان چپ برای انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی (فروردین ۷۱) باعث شد تا راست‌ها اکثریتی بزرگ را در مجلس به دست آورده و ترکیب مجلس قبلی را دگرگون سازند. در این شرایط، «مجمع روحانیون مبارز» به عنوان تشکل محوری چپ های سیاسی که خود را نیروهای خط امامی می خواندند فعالیت های سیاسی خود را به حالت تعطیل درآورد.

این وضعیت در انتخابات ریاست جمهوری ششم (خرداد ۷۲) نیز باعث شد تا چپ ها موضع سکوت را در پیش گیرند و تشکل رقیب یعنی «جامعه روحانیت مبارز» با معرفی مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» به عنوان نامزد مورد حمایت خود، پیروزی کم مشارکتی را در این انتخابات به دست آورد.

***