اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 13 اسفند 1397

هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 13 اسفند 1397

خبرگزاری ایرنا: مجمع تشخیص مصلحت نظام و هاشمی رفسنجانی نامه نیوز: پشت‌پرده تعلل مجمع برای تصمیم‌گیری درباره پالرمو سایت خبری خبربان: مساله کارآمدی در انتخابات پیش رو مورد توجه مردم است. خبرگزاری ایسنا: دکتر ظریف مورد اعتماد ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. سایت خبری آفتاب: دانشجویان دانشگاه انتظامی با آرمانهای امام تجدید میثاق کردند. سایت خبر فارسی: جمهوری اسلامی با اتکا به اسلام، ایران را مقتدر کرد. خبرگزاری فارس: از ملاصدرا تا هاشمی رفسنجانی!!! خبرگزاری ایرنا: درهای گشوده ایران برای تنش زدایی با سعودی خبرگزاری ایرنا:  دولت بودجه بنیاد بیماری های خاص را تخصیص دهد.
هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + 13 اسفند 1397

خبرگزاری ایرنا: مجمع تشخیص مصلحت نظام و هاشمی رفسنجانی

تیتر خبرگزاری این نیست؛ اما از روزی که بحث تصویب یا عدم تصویب  لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص داغ شد، خیلی ها جای خالی آیت الله هاشمی رفسنجانی را احساس کرده اند و بر قلم و زبان آورده اند.

خانم شهربانو امانی (عضو شورای شهر تهران) در سخنانی گفت:«امروز کار تصمیم‌گیری درباره لوایحی نظیر لایحه پالرمو که از جمله لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است. این مجمع در روزگاری که ریاست آن برعهده مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی بود نهادی بود که اکثریت مردم یقین داشتند در حل موضوعات مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان به چیزی جز مصلحت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نمی‌اندیشید. امروز نیز باید امیدوار بود که مجمع از همان جایگاه عمل کند و مانع از اثرگذاری جریان افراطی در اقلیت و اهداف سیاسی آنها بر چنین تصمیم خطیری شوند.»

نامه نیوز: پشت‌پرده تعلل مجمع برای تصمیم‌گیری درباره پالرمو

وقتی زمان حیات مرحوم هاشمی رفسنجانی هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت تشکیل شد، هیچ کس فکر نمی کرد روزی این هیأت بتواند جلوی قانون شدن یکی از لوایح مهم دولت روحانی را بگیرد. آن هم لایحه ای که به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده است.

کته جالب ماجرا این است که دولت، مجلس و شورای نگهبان هر سه موافق قانون شدن لایحه پالرمو هستند اما در لحظه آخر هیأت نظارت مجمع در نامه ای به شورای نگهبان بندهایی از این لایحه را مغایر سیاست های کلی نظام اعلام کرد و همین مسئله مانع از تکمیل پروسه قانونی شد و تعیین تکلیف کار به مجمع رسید.

تعلل مجمع تشخیص در جمع بندی مباحث انتقاد رئیس جمهور را در پی داشت. او اعلام کرد وقتی رهبری مخالفتی ندارند، دولت موافق، مجلس موافق، شورای نگهبان موافق پس چه کسی مخالف است. نمی شود کشور را دست ۲۰ نفر داد.

سایت خبری خبربان: مساله کارآمدی در انتخابات پیش رو مورد توجه مردم است.

سعید لیلاز عصر جمعه در سومین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان با اشاره به اینکه بهترین فعالیت در عملکرد اجتماعی متعلق به اصلاح طلبان بوده است، افزود: مطلوب ترین عملکرد اقتصادی در تاریخ 40 سال گذشته مربوط به دولت خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی بود که قدرت خرید جامعه کارگر افزایش داشت. 

خبرگزاری ایسنا: دکتر ظریف مورد اعتماد ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

محسن هاشمی ، رئیس شورای شهر تهران ، به استعفای  محمد جواد ظریف اشاره کرد و با بیان اینکه استعفای ظریف، وزیر توانمند خارجه جمهوری اسلامی، موجب نگرانی افکارعمومی شد، گفت: دکتر ظریف که طی سه دهه گذشته یکی از موفق ترین دیپلمات‌های نظام محسوب می شوند، مورد اعتماد ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار داشته و  امیدواریم  با حمایت ویژه رییس جمهور و سایر مسئولان از دکترظریف، ایشان قدرتمندتر از گذشته به خدمت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند.

سایت خبری آفتاب: دانشجویان دانشگاه انتظامی با آرمانهای امام تجدید میثاق کردند.

سرهنگ «هادی نور محمدی » فرمانده دانشجویی و تربیت افسری دانشگاه علوم انتظامی، دانشجویان و فرماندهان دانشگاه علوم انتظامی امین با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا، نسبت به مقام والای ایشان ادای احترام کردند. 
شرکت کنندگان در این مراسم، با نثار تاج گل و قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان های والای امام راحل، شهدا و رهبر فرزانه انقلاب تجدید میثاق کردند. 
دانشجویان و فرماندهان دانشگاه علوم انتظامی «امین» ضمن قرائت فاتحه، یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز گرامی داشتند. 

سایت خبر فارسی: جمهوری اسلامی با اتکا به اسلام، ایران را مقتدر کرد.

سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در کنگره بزرگداشت 6500 شهید استان کرمان، با اشاره به امتیازات این شهر و  استان کرمان، گفت:« کرمان یکی از شهرهای کشور ما در قبل از انقلاب بود که با فساد حکومتی سازماندهی شده نظام سابق مقابله کرد و به همین دلیل هیچ یک از مظاهر فساد که در دیگر استان ها و شهرها توانستند بروز کنند در کرمان نتواستند به منصه ظهور برسند و در ابتدای حرکت مواجه با شکست شدند و دست رد مردم کرمان بر سینه این افکار پلید انتشار فساد خورد و رد شد. 
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: کرمان در دفاع از انقلاب جزو استان های سرآمد است، در حالی که جز شرقی ترین و دورافتاده ترین و استانی فاصله دار با مراکز فرهنگی موثر در انقلاب در دوران قبل از انقلاب بود اما در ابعاد گوناگون در مساله انقلاب تاثیر به سزایی داشت و کرمان شخصیت های بزرگی چون شهید باهنر، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را دارد . »

خبرگزاری فارس: از ملاصدرا تا هاشمی رفسنجانی!!!

ماجرا از آنجا آغاز شد که همین چند هفته قبل خبردار شدم تابلوی بلوار تعاون توسط شخص یا اشخاصی ربوده شده است، بلواری که کم حاشیه‌ نداشت و ظاهرا چند ارگان خواستار نام‌گذاری آن به نام خود بودند که از جمله آن بنیاد شهید، اداره برق و... چند ارگان دیگر بود.

حساس شدم با خودرو یک دور شهر را چرخیدم، اسامی جدیدی در نام‌گذاری‌ها به چشم می‌خورد که قابل تامل بود، البته یکی از شاخص‌ترین آنها بلوار آیت‌الله هاشمی بود، بلواری که نام‌گذاری آن کم حاشیه نداشت، وقتی بهمن‌ماه سال قبل مسیح‌الله معصومی شهردار زنجان پیشنهاد نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی را به علت حضور خانواده آن مرحوم در زنجان داد.

شهردار زنجان آن موقع در این باره گفت: فردا قرار است، بزرگداشتی برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شود و خانواده وی نیز به زنجان می‌آیند، پس با توجه به پیشنهاد مطروحه بهتر است، بحث نام‌گذاری خیابان را امروز بررسی کنیم.

مسیح‌الله معصومی پیشنهاد کرد: از تقاطع پلیس به سمت غرب و محور تازه احداث شده و محوری که از پادگان عبور می کند را به نام «هاشمی رفسنجانی» نام‌گذاری کنند که همین صحبت وی با واکنش اعضای شورای شهر زنجان مواجه شد.

حمیدرضا حمیدی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان گفت: من از شهردار سؤال می‌کنم، چرا اگر من در کمیسیون نام‌گذاری عضویت دارم از بنده دعوت به عمل نیامده است و در جریان موضوع قرار نگرفته‌ام؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: بنده به این موضوع اعتراض دارم، چرا شهردار می‌گوید، خانواده ایشان فردا به زنجان می‌آید و ما باید تا آن روز بحث را تصویب کنیم، اگر خانواده هاشمی می‌آیند، خوب بیایند، شما هم اگر بسیار تمایل به نام‌گذاری دارید، فردا تابلوی یکی از خیابان‌ها را عوض کنید و به نام هاشمی رفسنجانی بزنید تا خانواده وی ببیند.

کاظم افشارچی گفت: اما در مورد نام‌گذاری خیابان‌ها نیز بنده معتقدم ما باید بیاییم خیابان‌ها به نام کسی بزنیم که قاطبه مردم وی را قبول کنند، مثلا شهید شهریاری.

وی گفت: چرا به بهانه اینکه در تهران خیابانی به اسم آیت‌الله هاشمی نامگذاری شده ما نیز این کار را بکنیم، شاید در تهران می‌خواهند، از بام بیفتند، پس ما نیز باید بیافتیم؟

عباس راشاد عضو دیگر شورای اسلامی شهر زنجان در پاسخ به سخنان رئیس شورای شهر گفت: کسی را به خاطر اینکه کنار پیامبر است تایید نمی‌کنند.

وی گفت: اگر تهران اشتباه کردند و خیابانی را نام‌گذاری کردند، ما چرا این اشتباه را تکرار کنیم؟

رحمان احمدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز گفت: نام‌گذاری خیابان به اسم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قطره‌ای از زحمات وی را برای انقلاب جبران نخواهد کرد و وی زحمات بسیاری را برای نظام و انقلاب کشیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در واکنش به سخنان افشارچی گفت: وای ما بر ما که در انقلاب به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هاشمی را که در زندان استخوان شکسته است را قبول نداریم و وی را سیاسی می‌خوانیم، در حالی که وی رئیس‌جمهور مملکت بوده است.

حالا پس از گذشت قریب به یک سال نصف بلوار ملاصدرا به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تغیر نام یافته است، نام‌گذاری که مشخص نیست طبق کدام مصوبه رخ داده است، البته نام‌گذاری که با واکنش‌هایی هم همراه بوده است!

اینکه چنین طرحی چقدر ضرورت و چقدر فوریت دارد، مدنظر این نوشته نیست، آنچه مورد توجه است، اشکالات موجود در این نام‌گذاری است، اینکه مصوبه نام‌گذاری این بلوار کی صادر شده است؟ یا اصلا اگر گرامیداشت آیت‌الله هاشمی بوده چرا یک معبر جدید نام‌گذاری نشده است و نیمی از بلواری که قبلا به نانم دیگری شناخته می‌شد به نام وی شده است؟ حتی اگر نگاه سیاسی هم به موضوع داشته باشیم آیا این موضوع دور از شان شخصی چون آیت‌الله هاشمی نیست که نصف بلوار به نام وی باشد؟ اشکال دیگر این است که بلوار شورا نامی جا افتاده بود و چرا شورا از خیابان‌های جدید برای این نام‌گذاری استفاده نکرده است، آیا اعضای شورا فکر سردرگمی مردم را کرده‌اند؟

خبرگزاری ایرنا: درهای گشوده ایران برای تنش زدایی با سعودی

**فراز و فرودهای چهل ساله روابط ایران و عربستان 
جمهوری اسلامی ایران اگر چه طی چهل سال گذشته روابط خود با همسایگانش را بر مبنای عدم مداخله در امور داخلی، حسن همکاری و تعامل تنظیم کرده است، ولی در ارتباط با برخی همسایگان از جمله عربستان سعودی با مشکلاتی جدی مواجه بوده است. 
بخش مهمی از این مشکلات، از واهمه ریاض از ماهیت انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن ریشه گرفته است. پیشگامی رهبران عربستان برای ائتلاف سازی علیه ایران، در 1359 به تشکیل نهادی چون شورای همکاری خلیج فارس با هدف مقابله با صدور انقلاب اسلامی انجامید. 
جنگ تحمیلی بهانه خوبی بود تا مخالفت و عداوت ها با جمهوری اسلامی، دریچه ای برای بروز بیابد. حمایت تمام عیار عربستان از صدام در جنگ با ایران، صحنه ای از تقابل غیرمستقیم ریاض با تهران ایجاد کرد. در این میان و در سال 1366 کشتار حجاج ایرانی در مکه، روابط دو کشور را بیش از پیش پر تنش کرد. 
در سال های پس از جنگ و تشکیل دولت سازندگی، کنشگری منطقه ای هوشمندانه چهره هایی چون آیت الله «اکبر هاشمیرفسنجانی»، روابط ایران با عربستان را تا اندازه ای ترمیم کرد. سیاست خارجی تعامل گرا و تنش زدای رییس دولت اصلاحات در سال های بعد، روابط تهران و ریاض را با بهبودی قابل توجه همراه کرد. 
روی کار آمدن دولت های نهم و دهم و افزایش حساسیت جهانی به برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان، ریاض را رو در روی تهران و در کنار صهیونیست ها قرار داد؛ روندی که با مرگ ملک عبدالله و آغاز پادشاهی برادرش سلمان تشدید شد و با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا به اوج رسید. 
تشکیل ائتلاف عربی در جنگ یمن، حادثه منا و اعدام شیخ «نمر النمر» روحانی شیعه عربستانی در سال های بعد روابط دو کشور را بیش از پیش تنش آلود کرد؛ تنشی که در جریان حمله خودسرها به نمایندگی های سیاسی سعودی در تهران و مشهد (اواسط دی ماه 94) به اوج رسید و به قطع روابط دو کشور انجامید. 
اکنون سال ها است ریاض سیاست علنی خود در قبال تهران را بر مبنای تقابل همه جانبه قرار داده است. ریاض در این مسیر تنها نیست و به پشتوانه حمایت های واشنگتن و تل آویو تقابلی تمام عیار را در عرصه های مختلف امنیتی، سیاسی و اقتصادی علیه تهران پیش می برد. 
در این میان آنچه فدا می شود و از میان می رود، صلح و ثبات در منطقه و اتحاد و همبستگی در بخش مهمی از خاورمیانه و جهان اسلام است. روند تشدید بی ثباتی در منطقه که در یمن و سوریه مشهود است، گفت و گو و مذاکره میان تهران و ریاض به عنوان دو کشور مهم منطقه را به گزینه ای منطقی و عقلایی تبدیل کرده است؛ گزینه ای کم هزینه که به افزایش تفاهم، درک مشترک و همکاری منجر خواهد شد. 

**اشارت ظریف و روحانی در مورد گفت و گو با عربستان 
مقام های جمهوری اسلامی ایران با علم به ضرورت تعامل با همسایگان برای ارتقای ثبات و امنیت در منطقه، همواره آمادگی خود را برای مذاکره و گفت و گوی منطقی با طرف سعودی اعلام کرده اند. 
به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، رییس جمهوری ایران و وزیر خارجه ما بارها گفته اند آماده مذاکره با عربستان به ویژه درباره مشکلاتشان با ایران هستیم. 
آخرین بار در مرداد ماه امسال در همایش «روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور» بود که روحانی در چارچوب اعلام استقبال تهران برای برقراری روابط دوستانه با همسایگان، به صراحت از آمادگی کشورمان برای مذاکره با عربستان سخن گفت. 
رییس جمهوری در این همایش تصریح کرد: امروز فرصتی به وجود آمده تا روابط خود را با همسایگان‌مان بیش از پیش گسترش دهیم و حتی اگر همسایه‌ای مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمایل کرد، باید اختلافات را حل کرده و دوستی را برقرار کنیم. 
پیش از آن یعنی در آذر ماه هم روحانی در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تاکید بر روابط دوستانه بر پایه احترام متقابل با با همه همسایگان از جمله عربستان، خطاب به رهبران ریاض اعلام کرده بود: حاضریم از منافع مردم شما در برابر تروریسم و تجاوزگران و ابرقدرت‌ها بدون هیچ چشمداشتی دفاع کنیم. 
این مهم همواره از سوی وزیر امور خارجه کشورمان هم مورد تاکید قرار گرفته است. «محمدجواد ظریف» در شهریور ماه امسال در گفت و گویی بیان داشت: اگر دولت سعودی این آمادگی را داشته باشد که با عقلانیت نسبت به روابط خارجی رفتار کند، درهای جمهوری اسلامی به روی همسایگانش همیشه باز است و آماده هستیم و امیدواریم رفتار مثبتی که در حج داشتند به سایر حوزه‌های روابط تسری یابد. 
ظریف همچنین در آبان ماه در گفت و گو با روزنامه قطری «العربی‌الجدید» چاپ لندن با تاکید بر آمادگی تهران برای عادی‌سازی روابط با عربستان، گفته بود: برای عادی‌سازی روابط با عربستان هیچ مشکلی نداریم. این مساله به ریاض بازمی‌گردد و به بازنگری در رفتار آنهاست که می‌تواند تنش منطقه را کاهش دهد. 

**میانجی های احتمالی 
به رغم بسیاری اختلاف نظرها و مخالفت های داخلی و خارجی، ناظران بر لزوم گفت و گو میان تهران و ریاض برای کاهش تنش ها سخن می گویند. در همین راستا در برهه های مختلف خبرهایی مبنی بر تمایل کشور سوم برای میانجیگری میان دو طرف منتتشر شده می شود. 
سه ماه پیش بود که همزمان با سفر «برهم صالح» رییس جمهوری عراق به ریاض و سپس ایران، عده ای از میانجیگری احتمالی بغداد در روابط ایران و عربستان خبر دادند. پیش و پس از آن هم خبرهایی مبنی بر تمایل طرف پاکستانی برای ایفای نقش میانجی منتشر شده بود. 
اکنون هم بحث هایی در مورد احتمال میانجی گری چین مطرح است. سفر ولیعهد سعودی به چین درست چند روز پس از سفر وزیر امور خارجه و رییس مجلس کشورمان به چین این گزاره را تقویت کرده است. آنچه مسلم است اینکه تهران و ریاض برای تامین منافع مشترک خود در منطقه، به گفت و گو با یکدیگر نیاز دارند. 
تکیه عربستان به واشنگتن برای تامین امنیت، هرگز به تامین امنیت واقعی منطقه نخواهد انجامید. تجربه سال های اخیر نشان داده امنیت وارداتی به پیچیده تر شدن معادله امنیت و تشدید بی ثباتی برای همه کشورهای خاورمیانه منجر خواهد شد. 
ماه عسل روابط ریاض- واشنگتن- تل آویو و امنیت برون ساخت و پوشالی عربستان سعودی تنها تا زمانی پایدار خواهد ماند که جریان یک طرفه دلارهای سعودی به سوی غرب روان باشد؛ اختلال این مسیر همه رشته های خیالی ریاض را پنبه خواهد کرد. 

خبرگزاری ایرنا:  دولت بودجه بنیاد بیماری های خاص را تخصیص دهد.
سرکار خانم فاطمه هاشمی؛ رئیس بنیاد امور بیماری های خاص در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا ، گفت: بنیاد برای تحت پوشش قراردادن بیماری ها نمی تواند مستقیم ورود کند بلکه پیشنهاد می دهد و این دولت است که باید تصمیم گیرد. بر همین اساس پارسال سه نوع بیماری به عنوان بیماری خاص از سوی دولت و مجلس به تصویب رسید اما متاسفانه یک ریال هم برای آن در بودجه منظور نشد. بنابراین از مسئولان و شخص رئیس جمهوری تقاضا داریم به وزارت بهداشت تاکید کند بودجه های مربوطه را اختصاص دهد.
هاشمی گفت: زمانی که بنیاد امور بیماری های خاص شروع به کار کرد (سال 75) پیشنهاد سه بیماری شامل هموفیلی، دیالیز و تالاسمی را مطرح کردیم و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با تایید این پیشنهاد اعلام کرد این بیماران تا آخر عمر باید از لحاظ دارو و درمان به طور رایگان تامین و پشتیبانی شوند.
هاشمی گفت: مقرر شد از آن تاریخ به بعد همه ساله بودجه ای به بنیاد امور بیماران خاص برای تحت پوشش قراردادن بیماران اضافه شود و دولت آن را تصویب کرد ولی متاسفانه بعد از دولت سازندگی تاکنون هیچ یک از دولت ها که بر سر کار آمدند زیربار این تعهدات نرفتند.