اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + نوروز 1399

هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + نوروز 1399

واقعیت این است که کرونا، نه تنها ایران را که جهان را درگیر خویش کرد و همه سعی دارند از این معرکه جان به در برند و مسئولین هم به طریق اولی که بودنشان، خیال مردم را کمی راحت می کند. در این حال و هوا، آوردن نام هاشمی رفسنجانی بر زبان، کمی عجیب است؛ چون حالا دیگر چهار سال شد که او نیست؛ اما آن قدر در تاریخ ایران جریان دارد که نمی شود و نمی توانند از او نگویند؛ حتی اگر خود را به زحمت بیندازند برای نبردن نام او.
هاشمی رفسنجانی در رسانه ها + نوروز 1399

استاندار کرمان: رسیدگی به وضعیت مناطق سیل زده و مقابله با کرونا ادامه دارد.

رمان - ایرنا - در نشست ویدئو کنفرانس امروز رییس جمهوری و استاندار کرمان که مدیرعامل جمعیت هلال احمر کشورو جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند روند خدمات رسانی به سیل زدگان جنوب استان و نیز روند پیشگیری و مدیریت ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا،محمدجواد فدائ، استاندار کرمان در ابتدای این نشست با ارایه گزارشی پیرامون سیل اخیر در جنوب استان کرمان به رئییس جمهوری ، گفت: سوم فروردین ماه بارندگی زیادی در سطح استان داشتیم و چهار شهرستان جنوبی ما متاثر بودند که بارندگی در چند ساعت رخ داد و موجب سیلاب ها شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست گفت: اولویت را بر مراقبت از پرسنل درمانی گذاشتیم که ارائه خدمات مناسبی را به بیماران بدهند.

حمیدرضا رشیدی نژاد  در پاسخ به سوال دیگر ریاست جمهوری مبنی بر اینکه آیا مورد بستری از مسافران مبتلا به کرونا در استان کرمان داشته اید نیز گفت: از مسافران نوروزی کسی در بیمارستان بستری نداریم.

رئیس جمهوری درباره وضعیت تخت های بخش مراقبت های ویژه نیز سوال کرد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان چنین پاسخ داد:  ۲۵۶ تخت مراقبت های ویژه در نظر داریم که اکنون ۴۶ نفر در آنها بستری هستند.

سرپرست جمعیت هلال احمر کشور نیز دراین نشست گفت: اوضاع کرونا در استان کرمان از میانگین کشوری به مراتب وضعیت بهتری دارد و زحمات زیادی در این استان کشیده شده و کرونا به خوبی کنترل شده و تعداد مبتلا و فوتی ها به مراتب از میانگین کشوری پایین تر است که جای تقدیر دارد.

سرپرست جمعیت هلال احمر کشور در پاسخ به سوال رئیس جمهوری مبنی بر اینکه مساله مشارکت مردم در سیل های اخیر و کمک های مردم چگونه بوده است، گفت: نسبت به حوادث مشابه کمک های خوبی شده و هزار نفر از نیروهای داوطلب کار خدمت رسانی را انجام دادند و رسیدگی ها به مردم انجام شده  و هم حضور نیروهای امدادی در منطقه خوب بوده است.

رئیس جمهوری در پایان گفت: از شما می خواهیم سلام من را به مردم بسیار خوب در استان کرمان که همیشه افتخار افرین بوده و مردان بزرگی چون ایت الله هاشمی رفسنجانی و سردار سلیمانی که جزو افتخارات تاریخ کشور بوده اند را تربیت کرده اند، برسانید زیرا  همواره این مردم خدوم و افتخارافرین بودند و امیدواریم و از این بیماری هم سریع عبور کنیم و خسارت های سیل هم جبران می‌شود و در راستای اجرای طرح سیل بند مورد نظر نیز کمک خواهد شد.

روزهای سخت سخنگوی دولت

تهران - ایرنا - روزشمار ۱۰ ماه سخنگویی دولت در کوران حوادث و بحران‌های عجیب و کم نظیر، سال ۹۸ را سالی سخت برای «علی ربیعی» رقم زد؛ اما این که کدام یک از رخدادها برای آقای سخنگو دشوارتر بود را به سادگی نمی‌توان از کلام و نگاه و نوشته‌های او دریافت کرد.

دولت‌ها به طور معمول یک چهره آگاه از روند تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری ها را به عنوان سخنگو منصوب و معرفی می‌کنند، تا افکار عمومی را از آخرین مصوبات و مواضع رسمی دولت مطلع سازند؛ این روند در دولت تدبیر و امید در ادامه مشی پاسخ‌گویی و شفافیت در هفت سال گذشته حتی سال ۹۸ که نسبت به ۶ سال قبل پرچالش‌تر و سخت‌تر بود، ادامه داشته است.

دولت‌های جمهوری اسلامی در طول چهار دهه اخیر تریبون‌های سخنگویی خود را به چهره‌های شاخص سیاسی محول کرده اند که هر کدام از این سخنگویان نه تنها سبک و سلوک انفرادی خود را داشتند، بلکه زبان و بیان گویایی برای عنوان و مشی و دکترین دولت خود بوده اند. دولت بازرگان، دولت موقت، دولت دفاع مقدس، دولت اصلاحات، هر کدام سخنگو داشتند؛ دولت‌های اول  و دوم محمود احمدی نژاد بیشترین تعداد سخنگو را داشت و در دولت سازندگی به ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی چنین منصبی وجود نداشت.

روحانی بر ضرورت تسریع در روند امدادرسانی به سیل‌زدگان و کاهش مشکلات مردم تاکید کرد.

تهران - ایرنا - رییس جمهوری با ابراز تاسف از وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی کشور، ضرورت تسریع در روند امدادرسانی و کاهش رنج‌ها و مشکلات مردم را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز - چهارشنبه - در جلسه ویدئوکنفرانسی با استانداران و روسای ستادهای مقابله با کرونا در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت این استان‌ها درخصوص خسارت‌های ناشی از سیل و اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا را مورد بررسی قرار داد.

رییس جمهوری با ابراز تاسف از وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی کشور، ضرورت تسریع در روند امدادرسانی و کاهش رنج‌ها و مشکلات مردم را مورد تاکید قرار داد.

روحانی با قدردانی از همراهی و مشارکت مردم استان کرمان در این زمینه اظهار داشت: مردم خدوم این استان در طول تاریخ همواره  افتخارآفرین بوده و مردان بزرگی از این دیار برخاستند که از آن جمله می‌توان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سردار سرافراز شهید سلیمانی که از افتخارات تاریخ کشورمان هستند به عنوان نمونه اشاره کرد.
 

سد خیرآباد نیکشهر سرریز کرد

چابهار- ایرنا- فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سد خیرآباد این شهرستان با ادامه بارندگی و جاری شدن سیل در ۴۸ ساعت گذشته در رودخانه های بالادست کشیک، داروکان و هیتک سرریز کرد.

ضیاءالحق هاشمزهی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا  گفت: سد خیرآباد به منظور تامین آب آشامیدنی ۵۰ ساله نیکشهر و ۶۰۰ هکتار زمین های کشاورزی پایین دست آن بر روی رودخانه کشیک در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی کلنگ زنی و در سال ۱۳۸۸ با مجموع هزینه ۱۷۵ میلیارد ریالی تکمیل و بهره برداری شد.

هاشمزهی ادامه داد: این سد برای نخستین بار نیمه دوم بهمن ۱۳۸۹ سرریز شده و پس از آن با گذشت حدود ۹ سال در دی ماه و اواخر سال گذشته ۲ بار سرریز و هم اینک برای بار چهارم سرریز شده است.

درباره هاشم بطحائی گلپایگانی

تهران- ایرنا- آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی از جمله روحانیون سرشناس و انقلابی مجلس خبرگان رهبری بود که در ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد. بطحایی نخستین استاندار و نماینده امام خمینی(ره) در چهارمحال و بختیاری بعد از انقلاب اسلامی بود.

آیت الله سید هاشم بطحائی گلپایگانی نماینده مردم تهران در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در ۱۳۲۰ خورشیدی در گوگد گلپایگان به دنیا آمد.

وی تحصیلات ابتدایی خویش را در گلپایگان گذراند و در ۱۳۳۵ خورشیدی جهت فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. در کنار تحصیل علوم حوزوی، تحصیلات کلاسیک خود را نیز ادامه داد. در ۱۳۴۰ خورشیدی دیپلم گرفت و در ۱۳۴۱ خورشیدی در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و موفق به کسب مدرک کارشناسی‌ارشد، شد.

پس از سپری کردن خدمت وظیفه دوباره به حوزه علمیه بازگشت و با استخدام در آموزش و پرورش قم به عنوان دبیر در حوزه علمیه مشغول به ادامه تحصیل شد و از کلاس درس حضرت امام(رهو آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و علامه طباطبایی به مدت ۲۷ سال بهره برد و در ۱۳۵۵ خورشیدی برای گرفتن دکتری در رشته فلسفه به مصر رفته و در ۱۳۶۰ خورشیدی در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران با مدرک دکتری فارغ ‌التحصیل شد.

وی همچنین در ۱۳۶۵ خورشیدی از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم، مشغول تدریس بود. آیت الله بطحایی در کنار تدریس در دانشگاه در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضاء، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی اشتغال داشت.

در جریان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان، آیت الله بطحایی از کاندیداهای مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی بود و با لیست مورد حمایت او و اصلاح‌طلبان از تهران به مجلس خبرگان راه یافت.

او در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندیدا شد اما شورای نگهبان صلاحیتش  را رد کرد.

موضع گیری های مهم آیت الله بطحایی

- در دوران زندگی فردی و سیاسی رهبر معظم انقلاب، نقطه سیاه که هیچ، حتی یک نقطه خاکستری هم وجود ندارد.

·- سپاه پاسدران، عامل امنیت، اقتدار و ثبات نظام و کشور است؛ به همین دلیل خار چشم و استخوان در گلوی دشمنان شده است / من به پاسدار بودن افتخار می کنم.

·-  مهمترین سرمایه هر کشوری نسل جوان آن کشور است. جوانان امروز نیازمند تعلیم و تربیت اسلامی هستند.

- · حضرت امام، استاد مقام معظم رهبری بودند. این بین انسان های وارسته معمول است؛ افرادی که خودخواه و خودبین نیستند در برابر بزرگترها خشوع به خرج می دهند.

- غیبت امام عصر، نه خواسته خدا و نه امام زمان و نه به مصلحت جامعه است بلکه به واسطه غفلت رخ داده است.

- مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برای همیشه شناسنامه بی بدیل انقلاب خواهد بود.

- مقام معظم رهبری در دوران طلبگی؛ جدی، مهذب، معتقد و از نظر علمی، بسیار ممحّض بودند.

 - ما باید از تحریم خدا بترسیم /  مغز الکلی محل اعتماد نیست.

اگر شیعه واقعی باشیم بدون هزینه و تسلیحات آقایی می کنیم.

 - اتفاق غدیر خم، نقطه عطف سرنوشت بشری.

 - آل سعود، وارثان «لات، هُبل و عُزّی» هستند.

- انقلاب اسلامی؛ ارثیه انبیا، شهدای تاریخ و قیام حسین بن علی (ع) است که در ایران به ثمر رسید.

 - من در مقابل تقوای مقام معظم رهبری زانو می زنم.

-  اسلام آمریکایی این است که شعار باشد ولی عمل نباشد.

-  گناه، مخالفت با خالق و مدبر عالم و پشت کردن به اوست.

- اگر در مقابل این ظلم کوتاه بیاییم دامنه این ظلم به جاهای دیگر می‌کشد و کعبه را ملک طِلق خود می‌کنند. آفرین بر این مرد (سردار سلیمانی) موضع و بیانیه  وی بسیار عالی بود و مانند اخطاری بود که مقام معظم رهبری بعد از فاجعه منا به آل سعود داد و باعث عقبگرد آنها شد.

- سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم توسط مثلث ضاله  عربی انگلیسی صهیونیستی فتنه شوم دیگری است.

- من بازوان مدافعان حرم را می بوسم. مسوولان توجه کنند، امنیت امروز را مدیون ولایت و مدافعان حرم هستیم.

-  صدیق‌ترین مفسری» که نسل ما برای تبیین خط حضرت روح‌الله می‌شناسد، شخص آیت‌الله خامنه‌ای است.

- دغدغه رهبر انقلاب و دیگر بزرگان این است که باید در حفظ انقلاب از منافع شخصی و جناحی خود صرف نظر کنیم. ما نباید شخصی و جناحی عمل کنیم.

- در انتخاب رییس مجلس باید از تاریخ عبرت بگیریم. عالم بودن، اشراف داشتن بر اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی و از جمله ویژگی هایی است که لازم است در انتخاب رییس مجلس خبرگان در نظر گرفته شود.

ماجرای ابتلا به کرونا و درگذشت آیت الله بطحایی

خبر ابتلای هاشم بطحایی نخستین بار روز شنبه ۲۴ اسفند منتشر شد و محمدجواد محمدی نوری، رییس دفتر بطحایی، گفت که این نماینده مجلس خبرگان پس از ابتلا به کرونا در قم در بیمارستان بهشتی این شهر بستری شده‌ است. او گفت که از روز پنج‌شنبه گذشته علایم این بیماری در هاشم بطحایی مشاهده شد و پس از انجام آزمایش کرونا، نتیجه آن مثبت شد.

محسن شمس نوه آیت‌الله بطحایی در این باره اظهار داشتآیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی نماینده مجلس خبرگان رهبری بامداد ۲۶ اسفند براثر بیماری کرونا به لقاءالله پیوست. سه روز بود که حال عمومی آیت‌الله بطحایی مساعد نبود و ریه ایشان دچار مشکل بود و در بیمارستان شهید بهشتی بستری بود که بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

شمس با اشاره به خصوصیات اخلاقی آیت‌الله بطحایی بیان کردپارسایی به معنای کلمه، انقلابی بودن و شاگرد واقعی امام راحل در رفتار و کردار و منش، خدمتگزار و مردمی بودن در همه حال و نظر خدا رو ناظر بر اعمال خود از جمله این خصوصیات است. آیت‌الله بطحایی عالمی کم‌نظیر و پارسایی با تقوا در عصر حاضر بودند، رضوان خدا بر ایشان که فقدانشان بسیار سخت و جانسوز است.

کشتار حلبچه؛ خشن‌ترین نسل‌کشی تاریخ

تهران-ایرنا- بمباران شیمیایی منطقه کُردنشین حلبچه از وحشتناک‌ترین و در زمره غیرانسانی‌ترین جنایت‌ها به شمار می‌رود که رژیم بعث عراق در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ خورشیدی و در حالی که تنها ۲ روز از عملیات والفجر ۱۰ می‌گذشت، علیه ملت خودش مرتکب شد و تعجب جامعه جهانی را برانگیخت.

یکی از بزرگ ترین جنایت های رژیم بعث عراق حمله به سردشت بود که در این حمله بسیاری از ساکنان غیرنظامی این شهر شهید شدند و هشت هزار تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند. سکوت مجامع بین المللی پس از این رویداد سبب شد تا این رژیم به استفاده از سلاح های کشتار جمعی ادامه و از آن پس به صورت مستمر نواحی گوناگون ایران و منطقه های کردنشین عراق را مورد هجوم سلاح های شیمیایی قرار دهد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رییس مجلس شورای اسلامی وقت در این خصوص گفته بودبمباران شیمیایی حلبچه به خاطر استقبالی که از مردم این شهر از نیروهای ایرانی به عمل آورند، انجام شد و این عمل صدام محکمه ای خواهد شد که قدرتمندان جهان را به محاکمه بکشد. اگر در ماجرای بمباران شیمیایی سال قبل که توسط کارشناسان سازمان ملل نیز تایید، تنبیهی برای صدام در نظر گرفته شده بود. فاجعه حاضر به وجود نمی‌آمد.

صدام در ابتدا پسرعموی خود به نام علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی را برای این حمله انتخاب کرد، او پیش از حملات شیمیایی، شهر را به‌مدت ۲ روز با بمب‌های متعارف بمباران کرد. در واقع حسن المجید با این کار می‌خواست تا شیشه ساختمان‌های شهر را بشکند تا امکان مقاومت در مقابل گازهای سمی به حداقل برسد. سطح وسیع و حجم گسترده حمله رژیم بعث عراق در استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم کُرد و بی‌پناه حلبچه چنان بود که پروفسور اوبن هندریکس رییس آزمایشگاه سم‌شناسی بیمارستان گان فلاندر بلژیک گفترژیم بعث عراق از ۳ نوع گاز مختلف علیه حلبچه استفاده کرده است. این گازها شامل گاز خردل (ایپریت)، گازهای اعصاب (تابون، سارین یا سومان)، VX و گاز سیانوژن هستندبنابراین باید گفت مرگ مردمان کُرد حلبچه مرگی با طعم خردل و با چاشنی تاول‌زای گاز اعصاب تابون و سارین و بوی مرگ‌آور سیانوژن بود.

جاسبی تکذیب کرد: ایران هستم و مشغول به کارهای فرهنگی و علمی

دکتر عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس اسبق دانشگاه آزاد و عضو هیات امنا و مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس، با تکذیب شایعاتی که طی چند روز گذشته در فضای مجازی از خروج او  از کشور خبر داده‌اند، گفت: در ایران هستم؛ مشغول به امور فرهنگی و علمی و دلیلی بر ترک کشور نمی‌بینم.

طی روزهای اخیر و برای چندمین بار در ماه‌های گذشته، شایعاتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد با پولی 42 برابر محمود خاوری از کشور فرار کرده است.

عبدالله جاسبی از جمله کسانی است که نامش با دانشگاه آزاد گره خورده است. وی از ابتدای تأسیس این دانشگاه که با ایده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت، به ریاست دانشگاه منصوب شد و نزدیک به ۳۰ سال در این سمت باقی ماند. او سرانجام در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، مجبور به ترک صندلی این دانشگاه بزرگ شد و جای خود را به فرهاد دانشجو داد

عبدالله جاسبی اکنون در حال تدوین تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی است و ریاست بنیاد تدوین تاریخ دانشگاه آزاد را نیز برعهده دارد

منتجب‌نیا: مجلس تریبون ملت است نه بلندگوی جناح‌ها

تهران- ایرنا- حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با یادآوری اینکه راهی جز همکاری مجلس و دولت نداریم، اظهار داشت: در مجموع افرادی وارد مجلس یازدهم شدند از یک جناح هستند و اگر بخواهیم به نظرات و شعارهای آنها پیش از انتخابات استناد کنیم، در رابطه با رویکرد تقابلی این مجلس با دولت مقداری جای نگرانی وجود دارد.

 وی که سه دوره نماینده مجلس بوده و در اغلب دوره‌ها هم نامزد نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی حضور داشته، با تشریح تجربیات خود از مواجهه دولت و مجلس در دوره های گذشته اظهارداشت: تاکنون ۱۰ مجلس را پشت سر گذاشته‌ایم و میان این مجالس تفاوت‌های زیادی وجود داشته که به همه ابعاد نمی‌پردازم. فقط نوع ارتباطی که قوه مقننه و قوه مجریه در ۱۰ دوره گذشته داشتند را باید مورد بررسی قرار داد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در مجلس دوم، دولت مورد احترام هر دو جناح بود، اظهار کرد: در آن دوره مجلس مشکل عمده‌ای با دولت نداشت و تنها در مورد انتخاب نخست وزیر چالشی به وجود آمد که با دخالت حضرت امام (ره) حل شد.

منتجب نیا گفت: مجلس سوم از سال ۶۶ تا ۷۰ بود که اکثریت آن را نیروهای خط امام (ره) یا اصلاح‌طلبان امروزی، تشکیل می‌داد و جناح بازار (راست) که بعدها به اصولگرا معروف شدند در اقلیت بودند.

وی افزود: دولتی که هم‌زمان با مجلس سوم روی کار آمد، دولت مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود که در عملکرد، خط و ربط و گرایشات سیاسی-اقتصادی بیشتربه جناح راست و بازار تمایل داشت، این دولت تقریباً با اکثریت نمایندگان مجلس زاویه و اختلاف نظر داشت و گاهی این اختلافات شدت پیدا می‌کرد.