هاشمی رفسنجانی در رسانه ها+ سه شنبه 25 دی 1397
سایت یزد فردا: مراسم بزگداشت دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در بهاباد برگزار شد
به گزارش روابط عمومی فرمانداری بهاباد؛ مراسم بزگداشت دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در بهاباد دوشنبه شب مورخ 24دیماه97 با سخنرانی حجة الاسلام بشکانی امام جمعه بهاباد و با حضور "محمدمهدی خانی زاده" فرماندار بهاباد، بخشداران مرکزی و آسفیچ، جمعی از مسئولین و اقشار مختلف مردم در محل مسجد جامع بهاباد برگزار شد.
امام جمعه بهاباد در این مراسم با بیان اینکه امروز در آسانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم به شاخص های مهم انفلاب اسلامی اشاره نمود و گفت: حمایت از محرومین، دین، اسلام، ولایت و اهل بیت(ع) از شاخص های واقعی انقلاب اسلامی است که لازم است برای افراد جامعه به ویژه نسل جوان تبیین شود.
"حجة الاسلام والمسلمین علی اکبر ابراهیمی بشکانی" افزود: معرفی شخصیت های تاریخ ساز اسلام و انقلاب اسلامی به عنوان الگو و اسوه امروز و فردا یکی از ضرورت های اجتماعی است تا مردم نظریات این شخصیت ها را عمیق بدانند که چگونه فکر می کردند و بر چه مبنایی انقلاب اسلامی را طراحی کردند.
وی اظهار داشت: عمیق ترین بحث های ساختار کشور اسلامی و مخصوصاً انقلاب اسلامی را آیت الله شهید بهشتی مطرح نمودند.
حجة الاسلام بشکانی در ادامه با اشاره به اینکه هر شخصیت، شاخص مخصوص به خود را دارد به بیان مطالبی در خصوص ویژگی شخصیت شناسی افراد پرداخت و گفت: در آیات قرآن کریم چهره های تاریخی مؤثر و الگوهای برجسته معرفی شده اند و خداوند متعال رفتار پیامبر اکرم(ص) را به عنوان یک الگو و شاخص مطرح می نماید.
وی به بیان فرآیند الگو پذیری مردم از مسئولین و انتظاراتی که از مسئولین دارند پرداخت و گفت: مردم رفتارهای مسئولین را به عنوان یک الگو، بیشتر زیر نظر قرار می دهند و لذا هر فردی که مسئولیتی را به عهده می گیرد باید در رفتار و گفتار خود بشتر توجه داشته باشد.
امام جمعه بهاباد در ادامه به جایگاه ولایت فقیه پرداخت و گفت: در جامعه ای که ولایت نباشد چراغی روشن نخواهد بود و این جامعه دچار انحراف و انحطاط می شود و نمی تواند به سمت اهداف بلند و متعالی خود برود.
حجة الاسلام بشکانی تصریح کرد: ما انقلاب اسلامی را با شاخص های کلیدی به ثمر رساندیم و آن شاخص، رهبری و ولایت است؛ اگر کسی تعریف شد با امام تعریف می شود؛ اگر حضرت علی(ع) تعریف می شود با پیامبر(ص) تعریف می شود و امروز اگر کسی ارزش پیدا می کند با رهبری و ولایت تعریف می شود و بدون ولایت هیچ شخصیتی قابل تعریف و ارزش گذاری نیست.
وی با بیان اینکه اگر در جامعه ثروت ارزش شد، این جامعه از بین خواهد رفت به سخنانی از شهید بهشتی در این رابطه اشاره نمود و گفت: اگر در جامعه ای که یک سو گرسنه بیچاره از سرما لرزان وجود دارد و از سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز، این جامعه لجن است و اگر تمام چهره اش را هم که با قرآن بپوشانید باز لجن است.
امام جمعه بهاباد در ادامه به نگاهی اجمالی از خاطرات آیت ا... هاشمی رفسنجانی و افکار و اندیشه های ایشان پرداخت و گفت: ما باید نکته های عمیق در مورد شناخت شخصیت های انقلاب را درک و آنها را در زندگی خود بکار بگیریم.
وی با بیان اینکه تألیفات و تفسیرهای آیت ا... هاشمی رفسنجانی درس بزرگی است که باید آنها را فرا گرفت گفت: ایشان در مورد اهمیت ولایت می فرمایند: اگر لحظه ای جمهوری اسلامی از مسیر امامت و ولایت دور شود لحظات سقوط آن دارد رقم می خورد.
حجة الاسلام بشکانی افزود: ایشان در یکی از خاطرات خود می آورد که امام خمینی(ره) انتظار داشتند تعبیرات و ادبیات خاصی را بشنوند مثلا مایل بودند گویندگان رادیو و تلویزیون، بگویند "صدای انقلاب اسلامی"، ولی آنها این کار را نمی کردند؛ فردای پیروزی انقلاب من و شهید مطهری را خواستند و گفتند: نباید این جوری باشد؛ شما بروید وضع رادیو و تلویزیون را درست کنید.
جهان نیوز : خطبه های سال ۷۶ هاشمی به نفع «خاتمی» بود؟
به گزارش جهان نیوز، حجتالاسلام علیاکبر موسوی خوئینیها عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در گفتگویی درباره آیتالله هاشمی رفسنجانی نکات مهمی را بیان داشته است. از جمله مسائل مورد اشاره موسوی خوئینیها، بحث خطبه معروف مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال 76 است. خطبهای که واکنشهای متفاوتی را در آن زمان در پی داشت.
آیتالله هاشمی در خطبههای نمازجمعه که در تاریخ 76/2/27 ایراد کرد، درباره احتمال تقلب در انتخابات ریاستجمهوری که قرار بود در تاریخ 2 خردادماه برگزار شود، چنین گفت: "باید واقعاً مسئولان اجرایی و ناظران به گونهای کار بکنند که خیال مردم راحت باشد، البته این را هم میدانم که عدهای هستند که ما هر کاری بکنیم آنها حرف منفی میزنند که درست نبود و تقلب شد. اما اینکه ما خودمان کار بکنیم و سند بدهیم و واقعاً این کار را بکنیم خوب این پیش خداوند باید جواب بدهیم، حال هرکس که میخواهد باشد، هر مقامی از رئیس جمهور، شورای نگهبان، وزارت کشور، ائمه جمعه، ناظران همه و همه، فرض براین است که ما طبق قانون اساسی و همچنین توصیههای رهبر معظم انقلاب میخواهیم مردم به پای صندوق بیایند و رأیشان را بدهند، ما از مردممان که نمیترسیم، مردم ما که تا به حال هرجا انبوه مردم بودند ما سود کردهایم. بنابراین به نظر میرسد آنها، من به خصوص مجریانی که مسئولیت من هم آنجا هست مخاطبم آنها هستند، واقعاً این خیانت قابل بخشش نیست و امروز هیچ گناهی را بدتر از این نمیدانم که کسی به خودش حق بدهد که در آراء مردم دست ببرد یا جریان را منحرف کند."
علیاکبر ناطقنوری در خاطرات خود درباره علل شکستش در انتخابات ریاستجمهوری سال 76 چنین میگوید: "وقتی من از سیاستهای اقتصادی دولت و شخص ایشان(هاشمی رفسنجانی) دفاع کردم، میگفتند پس ناطق که شقالقمری نمیکند و تحولی در کشور ایجاد نمیشود..."
در آن زمان، علیاکبر ناطق نوری کاندیدای جامعه روحانیت مبارز و جریان راست بود و در مقابل نیز، سید محمد خاتمی بهعنوان کاندیدای مورد ائتلاف کارگزاران سازندگی و مجمع روحانیون مبارز به میدان آمده بودند تا رقابت کنند. حمایتهای پیاپی ناطقنوری از هاشمی رفسنجانی در آن سالها در قامت رئیس مجلس شورای اسلامی، موجب شده بود که این ذهنیت در اکثریت جامعه شکل بگیرد که ناطق همان هاشمی است و راه وی را ادامه میدهد.
علی اکبر ناطقنوری در خاطرات خود درباره علل شکستش در انتخابات ریاستجمهوری سال 76 چنین میگوید: "وقتی من از سیاستهای اقتصادی دولت و شخص ایشان(هاشمی رفسنجانی) دفاع کردم، میگفتند پس ناطق که شقالقمری نمیکند و تحولی در کشور ایجاد نمیشود! او هم راه رفسنجانی را ادامه میدهد. طبیعتا این جریان اثر خود را روی آراء میگذاشت. در واقع یکی از عواملی که سبب شد من رای نیاوردم، حمایت من از آقای هاشمی به این بیانی که عرض کردم بود و حمایت از آقای هاشمی چوب خوردن داشت."
خطبههای نمازجمعه درباره احتمال تقلب در انتخابات و کاریکاتور معروف روزنامه گل آقا، موجب شد تا حدی انتخابات به سمت خاتمی هدایت شود و این شائبه به جود بیاید که هاشمی نیز طرفدار رای آرودن خاتمی است.
ناطقنوری در خاطرات خود مینویسد "یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت من در پیروزی انتخابات، موضعگیری آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاستجمهوری بود. بنظر من ایشان مقهور جوسازیهایی شد که میگفتند تقلب میشود..."
اما موسوی خوئینیها با رد این ادعا، معتقد است این خطبه در حمایت از ناطق نوری قرائت شده بود.
وی در گفتگوی اخیر خود درباره خطبه سال 76 هاشمی و تاثیری که به قول خاتمی "در شکلگیری حماسه دوم خرداد" داشت، میگوید: بعضی فکر میکنند ایشان در حمایت از آقای خاتمی آن خطبه را خوانده در حالی که ما بعد از آن خطبه جلسهای داشتیم، این طور که یادم هست جلسه مجمع تشخیص بود، الان البته تردید دارم. بهرحال، موضوع خطبه نمازجمعه ایشان بصورت خارج از دستور کار مطرح شد. خیلی سال گذشته اطمینان ندارم ولی گمان میکنم آقای ولایتی مطرح کرد. ایشان خارج از دستور جلسه راجع به همین خطبه آقای هاشمی صحبت کرد. برداشت آقای ولایتی هم گویا این بود که این خطبه به نفع آقای خاتمی است. در ذهنم هست بعد از ایشان هم آقای طبسی میخواست در تأیید صحبتهای آقای ولایتی صحبت کند. من که احساس کردم فضای خاصی هست، نوبت گرفتم که صحبت کنم. آقای هاشمی شاید احساس کرد که الان اگر من هم صحبت کنم، بحث ممکن است تند شود، لذا گفت: (قریب به این مضمون) من تعجب میکنم آقایان چرا این صحبتها را میکنید. علاقهمندان آقای ناطق و دوستان ایشان به من مراجعات مکرر کردند، از جمله قبل از اینکه از خانه برای نمازجمعه حرکت کنم، به خانهام هم زنگ زدند و از احتمال تقلب ابراز نگرانی کردند. من به خاطر اینکه آنها تلفن زدند و مکرر به من مراجعه کردند، آن خطبه را خواندم. در حقیقت طرفداران آقای ناطق، نگران بودند که طرفداران آقای خاتمی، تقلب کنند."
شاید این برای اولینبار باشد که یکی از چهره معروف سیاسی، آن خطبههای هاشمی را به نفع ناطق نوری تفسیر میکند چراکه اکثریت اصلاحطلبان و حتی شخص ناطقنوری در خاطراتش میگوید این صحبتها اثر سوء بر جامعه گذاشت و به نفع خاتمی تمام شد.
ناطق در خاطرات خود مینویسد "یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت من در پیروزی انتخابات، موضعگیری آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاستجمهوری بود. بنظر من ایشان مقهور جوسازیهایی شد که میگفتند تقلب میشود. ایشان میخواست بهعنوان رئیس قوه مجریه که وزارت کشور هم زیر نظر ایشان است ژست بگیرد که نخیر. من هستم و نمیگذارم تقلب شود. لحن صحبت ایشان که چرا میخواهید تقلب کنید، بهمعنای تایید آن همه جوسازی بود.... خطبه ایشان در نمازجمعه واقعا اثر بسیار سوئی در جامعه داشت و هیچ توجیهی هم نداشت."
حجتالاسلام موسوی خوئینیها در ادامه این گفتگو درباره حمایت هاشمی رفسنجانی از ناطقنوری معتقد است "اگر این برداشت صحیح باشد که آقای هاشمی در حمایت از آقای خاتمی آن سخنان(خطبهها) را مطرح کرده است، اما هیچ علامت و نشانهای در آن زمان وجود نداشت که ثابت کند آقای هاشمی آقای خاتمی را بهتر از آقای ناطق میدانست. آقای هاشمی تصور میکرد آقای ناطق ادامهدهنده همان سیاستها و راهی است که خود داشته است چون آقای ناطق خیلی به آقای هاشمی نزدیک بود."
روز نو : نقش هاشمی در بازنگری قانون اساسی از نگاه موسوی خوئینی
در سه روز گذشته که بخش نخست و دوم مصاحبه با آیتالله سیدمحمد موسوی خوئینی درباره آیتالله هاشمی رفسنجانی روی خروجی ایرناپلاس و خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفت، پیامهای مختلفی دریافت کردیم که نشان از بازتاب گسترده این مصاحبه و انتظار مخاطبان برای بخش سوم این گفتوگو داشت.
به گزارش روز نو :در این مجال بخش سوم این گفتوگو را در اختیار خوانندگان قرار میدهم همراه با دو سپاسگزاری؛ ابتدا سپاس از آیتالله سیدمحمد موسوی خوئینی که در برابر همه سؤالات من در این مصاحبه پنج ساعته، صبر و متانت کامل داشت؛ چراکه تجربه اخراج از دفتر برخی چهرههای سیاسی را در هنگام چالش با آنها در گفتوگو داشتم. روزی که بخش اول گفتوگو با آقای موسوی خوئینی تمام شد، باور نمیکردم برای قرار دوم، وقت را اختصاص دهد و تصورم بر این بود که قرار را به هم خواهد زد. ولی سر ساعت مصاحبه انجام شد.
و دوم، سپاسگزاری از خانواده آیتالله هاشمی رفسنجانی، به ویژه محسن و یاسر هاشمی که با نگاهی باز و سعه صدر، بخشهایی مهم از این گفتوگوی سراسر نقد پدر را در ویژهنامه دومین سالگرد آیتالله هاشمی رفسنجانی منتشر کردند؛ حال آنکه ویژهنامههای سالگرد درگذشت شخصیتها عمدتا به تجلیل و تمجید از آنها اختصاص دارد.
آیتالله هاشمی رفسنجانی، روحانی و سیاستمدار تأثیرگذار دست کم 50 سال گذشته ایران، در مقاطعی مهم تصمیماتی گرفت که باید به روان او درود فرستاد و این بار نیز در حالی که دیگر در قید حیات نیست، در گشودن باب نقد بزرگان انقلاب رتبه نخست را به خود اختصاص داد؛ امید است این گفتوگو سرآغازی باشد برای آنچه محسن هاشمی رفسنجانی اخیرا در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران به آن اشاره کرد: «نقد هاشمی و همه بزرگان انقلاب در چارچوب عقلانیت و منطق، نیاز امروز ماست».
خبرگزاری اقتصادی ایرن : واکنش های گسترده به سخنان موسوی خویینی، منتقد دیرین هاشمی
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی فضای رسانه ای کشور ظرف چند روزگذشته حاکی از آن است که نه تنها محتوای این گفتگو بلکه ساختار آن نیز از سوی اهالی سیاست و رسانه و با خاستگاه های متفاوت مورد توجه قرار داده اند. به طوری که تارنمای عصر ایران این مصاحبه را فراتر از یک گفت و گوی عادی دانسته و آن را «فرا گفت و گو» می نامد و می نویسد: درست است که خبرنگار ایرنا پلاس پرسشهایی کاملا حرفهای را مطرح کرده و مرد سکوت را به سخن واداشته و در عین احترام، چالش کرده است اما موسوی خویینیها هم قدر این فرصت را دانسته و انگار از پیش آماده بوده است تا فصل جدیدی را شروع یا اعلام کند.
به طور کلی جریان اصلاح طلبان و رسانه های منتسب به آن از این اظهارات انتقاد کرده و معتقد بودند که در شرایط فعلی طرح این سخنان به صلاح نبوده و تنها موجب تقویت تندروهای طرف مقابل می شود. اصولگرایان نیز مطابق معمول و همانطور که پیش بینی می شد، با کلید واژه 'افشاگری بی سابقه' به استقبال از این سخنان پرداختند.
** چکیده ای از سخنان موسوی خوئینی
روزنامه ایران در شماره امروز خود مختصری از پرحاشیه ترین بخش های این سخنان را منتشر کرد و نوشت: موسوی خوئینی که در طی سخنان خود ضمن این که بر تعصب هاشمی نسبت به نهضت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی تأکید داشت و معتقد بود همین نگاه دغدغهمند سبب میشد هاشمی محکم پای اعتقادش بایستد و از هجمه و فحاشی هراسی نداشته باشد؛ درباره وجه منفی این رویکرد گفت: «اگر آقای هاشمی در مسیر این هدف معتقد بود کاری باید انجام شود، دیگر هیچ مانعی را بر سر راه نمیپذیرفت؛ چه این مانع قانون باشد، چه اشخاص، چه حقوق مردم.»
عضو مجمع روحانیون مبارز سماجت برای اجازه گرفتن از رهبر چه در زمان امام و چه پس از ایشان را از موارد اختلافی خود با هاشمی دانست و با یادآوری مواردی همچون دستگیری دهها فعال ملی مذهبی در زمان ریاست جمهوری او، موضعگیریهای هاشمی علیه روزنامه سلام از تریبون نماز جمعه این ادعا را مطرح کرد که هاشمی شخصاً تمایل داشته است انتخابات 76 را به گونهای برگزار کند که فرد مورد نظر رهبری از صندوقها بیرون بیاید.
موسوی خوئینی در ادامه ، نظر بسیاری از فعالان سیاسی که در سالهای اخیر آیتالله هاشمی را بنیانگذار اعتدال و میانهروی دانستهاند را رد کرد و گفت: «آقای هاشمی هیچ وقت در عمرش در خط اعتدال نبود. ایشان در آن تقسیمبندی اولیه یکی از عناصر کاملاً برجسته جناح چپ بود. از یک مقطعی، قدری صحبتهایش را تغییر داد و کمکم از جناح چپ فاصله گرفت و به راست نزدیک شد. صحبتهای ایشان در خطبههای نماز جمعهاش نشان میدهد چپ رادیکال بود. مثلاً در مسائل پولی و اقتصادی، در نماز جمعه مطرح کرد باید از کسانی که پول در بانکها دارند، خمس بگیریم... اما در دوران مدیریت و ریاست جمهوری فکر میکرد باید از همه نیروها استفاده کند؛ این شد که به سمت جناح راست غلتید.»
رسانه های اصلاح طلب
..............................
** به مصلحت نبودن این سخنان
روزنامه شرق زیر تیتر 'سکوت خوئینیها سر هاشمی شکست' از استقبال سایتهای اصولگرا از صحبتهای آیتالله موسویخوئینیها خبر داد و نوشت: همگان موسویخوئینیها را بهعنوان نیرویی سیاسی میشناسند؛ بنابراین انتظار آن است این شخصیت برجسته تاریخ انقلاب، قدری مصالح سیاسی حاکم بر این روزهای ایران را در نظر داشته باشد؛ زیرا علاوه بر آنکه تخریب هاشمی در شرایط فعلی منجر به ازبینرفتن وحدت سیاسی میشود، چهره فردی را مخدوش میکند که مردم از او بهعنوان یک اصلاحگر یاد میکنند و دقیقا معلوم نیست آقای موسویخوئینیها با این مباحث چه نتیجه مثبتی را دنبال میکند.
شرق در جای دیگر افزود: مرحوم هاشمی نیز اگر در قید حیات بود، میتوانست به تمام مباحث آقای موسویخوئینیها پاسخ بدهد. در واقع آیتالله خوئینیها در مصاحبه اخیر خود در جایگاه متکلم وحده نشسته است؛ زیرا این موضوعات را در شرایطی میگوید که هاشمیرفسنجانی در قید حیات نیست و بهتر بود که چنین انتقادهایی را در شرایطی ابراز میکرد که مرحوم هاشمی امکان پاسخگویی را داشت...خوئینیها در شرایطی چنین سخنانی را میگوید که تقریبا عموم نیروهای اصلاحطلب عبور از هاشمی در میانه دهه 70 را خلاف مصلحت سیاسی میدانند.
هاشم هاشمزادههریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: تخریب مرحوم هاشمی به اختلافهای سیاسی دامن میزند و باعث مخدوششدن اتحاد و انسجام ملی میشود و به دست نیروهای افراطی که اکنون بر آقای هاشمی میتازند بهانه میدهد. به جرئت میگویم که هاشمی مظلومترین شخصیت سیاسی انقلاب است. او در عین حال که خدمات بسیاری برای مردم، ایران و انقلاب کرد، بیشترین هجمه را دید و حتی پس از مرگش نیز چنین هجمههایی او را رها نمیکند. امیدوارم در وضعیت سخت این روزهای ایران تدبیری در کار باشد که داشتهها و سرمایههای ملی تخریب نشوند زیرا میتوان با تکیه بر چنین شخصیتهایی به وحدت ملی رسید.
آفتاب یزد نیز نوشت: اظهارات موسوی خوئینی ها یادآور دوره اصلاحات و عمق فاصله میان اصلاح طلبان و آیت الله هاشمی است که در آن دوره جریان اصلاحات شدیدترین نقدها را نثار مرحوم هاشمی می کردند. اما این بار اصلاح طلبان مستاصل و در شگفت از چگونگی واکنش به اظهارات موسوی خوئینی ها و ماجرای آیت الله هاشمی هستند به نوعی که نمی دانند اکنون باید طرف کدام یک را بگیرند چرا که از هر زاویه ای جریان اصلاحات خودش را زیر سوال قرار می دهد.
رسول منتجب نیا نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: معتقدم در شرایط فعلی که بخش زیادی از تندروها و افراطیون که هم د رزمان هاشمی و هم بعد از فوت او وی را سد راه خود می دانستند و بیشترین حمله ها را به او کرده اند اکنون فرصت تشدید این حملات را پیدا می کنند. چرا ماباید در چنین شرایطی هاشمی را به نقد بکشیم...این نگاه نقادانه شرایط و زمان خاصی را می طلبید که الان شرایطش مساعد نبود. به هر حال همین بزرگان در همان جبهه هایی هستند که آقای هاشمی نیز در سال های آخر عمرش به واسطه آن مشکلات بسیاری را تحمل کرد؛ مشکلاتی که تاوان حمایت از اصلاح طلبان بود.
منتجبنیا همچنین در گفتگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: تخریب و توهین نسبت به مسئولان هیچ جای توجیهی ندارد، بهخصوص شخصیتهایی مثل مرحوم آیتا... هاشمی که در این حد از اثر گذاری بوده و شناسنامه انقلاب است. امام و بزرگان درباره ایشان صحبتهای مهمی انجام دادند و ایشان نیز یک عمر در خدمت نظام وانقلاب بوده و بخشی زیادی از پیشرفتها، ثبات استقرار نظام مرهون شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی است.
به گزارش خبرآنلاین اسدالله بادامچیان در صفحه شخصی خود نوشت: چرا #موسوی_خوئینی_ها ناگهان پس از سالها و در فقدان مرحوم #هاشمی_رفسنجانی اقدام به تخریب #امام_موسی_صدر و #شهید_چمران کرده است؟ جای هاشمی خالی که پاسخ او را بدهد و از این دو یار وفادار امام و انقلاب اسلامی دفاع کند.
** انتقاد از سخنان موسوی خوئینی ها درباره هاشمی
صادق زیباکلام در گفت و گو با نامه نیوز واکنش تندی به این سخنان نشان داده و می گوید: آقای موسوی خوئینی ها در ردیف انقلابیون تندرو و رادیکال اوایل انقلاب و دهه شصت بود... موسوی خوئینی ها هیچ گاه در کنار اصلاح طلبان دیده نشد. او همواره با سکوت از کنار تحولات مهم گذشت و همیشه با نیش و طعنه با کسانی که تغییر موضع دادند برخورد کرد...آنچه آقای موسوی خوئینی ها می گویند قبل از آقای هاشمی رفسنجانی، این صحبت ها شامل حال خود آقای موسوی خوئینی ها می شود.آقای موسوی خوئینی ها شما وقتی دادستان انقلاب بودید چند نفر حکم های آنچنانی گرفتند، آقای موسوی خوئینی ها شما وقتی دادستان انقلاب بودید چند هزار نفر سر از زندان اوین درآوردند.
وی افزود: متأسفانه یکسری جاها در آن مصاحبه آقای موسوی خوئینی ها رسما دروغ گفتند...
آقای موسوی خوئینی ها با بغض و کینه دارد تاریخ را تحریف می کند. قطعا مصاحبه آقای موسوی خوئینی ها برای جریان تندرو ارزشمند است، جریانی که از هیچ توهین و تخریبی علیه هاشمی رفسنجانی بعد از سال 88 خوداری نکرد. جریان تندرو از این مصاحبه آقای موسوی خوئینی ها چقدر کیف می کند ولی در پایان از آقای موسوی خوئینی ها می پرسم، آیا قدرت این ارزش را دارد که آدم همه اخلاق را زیرپای آن بریزد و له کند؟
به گزارش روزنامه خراسان مجتبی حسینی سردبیر اعتمادآنلاین هم در توئیتی نوشت: آقای موسوی خوئینی ها امید است که فصل سکوت تان با مصاحبه ای که داشته اید به اتمام رسیده باشد و عبا و قبای پاسخ گویی به تن کنید و در قبال همه پرسش هایی که باید به آن ها پاسخ بدهید و همه شبهاتی که درباره جناب عالی، سوابق عملکردها و تفکرات تان وجود دارد، شفاف سازی کنید.
تارنمای بهار نیوز یادداشتی تلگرامی از محمد نادری - فعال مطبوعاتی منتشر کرد که در بخشی از آن می خوانیم: اگر وی در این گفتگو صداقت و انصاف را رعایت کرده بود ایرادی نداشت. به نظرم دقیقترین جملهای که ایشان گفته اند عبارت است از:' آقای هاشمی عملگرا بود' و اما بخش عمده اظهارات ایشان یا نادرست یا ناقص و یا برداشت های شخصی است!
...آقای موسوی خوئینی ها از کرامات و خدمات خود به ملت بگویند - اگر سابقه مبارزات قبل از انقلاب و خدمات قابل توجه و قابل ارائه ای پس از انقلاب داشته اند از بیان آن دریغ نکنند- اکثر مردم جز تحریک دانشجویان به تسخیر سفارت آمریکا بدون اطلاع امام (ره)!! و بگیر و ببند و بزن در دوره دادستانی!! و مخالف خوانی با همه سیاست های دوره سازندگی!! - همه این دست موارد به ضرر و زیان ملت و نارضایتی آنها را در پی داشت- اقدام قابل تحسین و ارزنده ای از ایشان به یاد ندارند!
تارنمای انتخاب و فرارو نیز در واکنش به اظهارات خوئینی ها بخشی از سخنان مصطفی تاج زاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در میزگردی در نشریه مهرنامه را بازنشر کردند. در بخشی از این سخنان آمده است: تاج زاده در ادامه افزود: اگر بخواهیم روابط اصلاحطلبان را با آقای هاشمی بعد از دومخرداد بررسی کنیم؛ سه اشتباه اصلی دیده میشود: اول، دوستانی از جناح چپ که نقد آقای هاشمی میکردند و اصلا کار آنها بهمصلحت نبود. دوم، اشتباه یاران و نزدیکان آقای هاشمی که این نقدها را به کل اصلاحات تعمیم دادند و آقای هاشمی را در تقابل با اصلاحات تعریف کردند. سوم، اشتباه ما که چرا در آن فضا سکوت کردیم. درحالی که باید به صحنه میآمدیم و اعلام میکردیم اصلاحات فقط این افراد و جریاناتی نیستند که آقای هاشمی را نقد میکنند. ما باید این موضعگیری را میکردیم تا معلوم شود در این قضیه، اصلاحطلبان (جناح چپ) دو دیدگاه دارند.
** اهداف موسوی خوئینی ها از این سخنان
به نوشته عصر ایران این گفت و گو را می توان به منزلۀ اعلام موجودیت دوبارۀ جناح چپ و گفتمان چپ دانست. به زبان روشن تر این مصاحبه پاسخی است به سخنان محمود واعظی که نقش اصلاح طلبان در انتخاب روحانی در سال های 92 و 96 را تا اندازه ای انکار می کند وشاید پاسخی به خود روحانی که در نطق کنگره هاشمی دوم خرداد را وام دار او معرفی کرد.
شرق یادداشتی از محمد هاشمیرفسنجانی، فعال سیاسی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: سخنان آقای موسویخوئینیها علاوهبر تعجبآوربودن مغرضانه بود. تخریب مرحوم هاشمی از زبان فردی که از نزدیکی آقای هاشمی با امام اطلاع دارند، بعید است. اگر سخنان آقای خوئینیها درباره مرحوم هاشمی درست است، چرا ایشان چنین موضوعاتی را در زمان حیات آن مرحوم اظهار نکردند؟
به نظر میرسد که اظهار چنین سخنانی برای عقبنماندن از عرصه سیاسی است. برخی وقتی تصور میکنند که دیگر در یاد مردم نیستند با انتقاد به شخصیتهای برجسته خود را دوباره مطرح میکنند که چنین رویکردی منصفانه نیست. اگر آقای خوئینیها برای سخنانش مستنداتی دارد، به مردم ارائه کند نه آنکه با ذکر سخنانی مشوش افکار مردم را تحت تأثیر قرار دهد.
** جدا بودن هویت جریان چپ و هاشمی رفسنجانی
تارنمای انصاف نیوز یادداشتی از کانال تلگرامی 'پیام شهید' با عنوان 'خوئینی؛ صدای واقعی هویت چپ' منتشر کرد و به نقل از آن نوشت: در طول این سالها اغلب اصلاحطلبان دچار استحاله عمیق فکری شدهاند...اما در این بین، افراد انگشتشماری چون خوئینیها و هادی خامنهای و چند نفر انگشتشمار دیگر هستند که علیرغم آن گردش فکری و عقیدتی، به لحاظ سیاسی هنوز بر همان «هویت اصیل چپ» ایستاده باشند... مصاحبه اخیر آقای خوئینیها درباره مرحوم هاشمی حاوی حرف جدیدی نیست. صدای اصیل چپِ سنتی است که سالهاست زیر بوقهای پرخرج تیم «کارگزاران-خاتمی» شنیده نشده است.
رسانه های اصولگرا
...........................
** افشاگری بی سابقه علیه هاشمی
خبرگزاری تسنیم در حالی که طی گفتگویی با سید هادی خسروشاهی پژوهشگر تاریخ معاصر، اظهارات موسوی خوئینیها درباره امام موسی صدر و شهید چمران را غیرمستند برشمرد اما در گزارش های دیگر و در واکنش به سخنان خوئینی ها درخصوص هاشمی نوشت: محمد موسوی خویینیها از چهرههای سرشناس اصلاحطلب در مصاحبهای افشاگری بیسابقهای را علیه اقدامات رادیکال مرحوم هاشمی رفسنجانی بیان کرد.
به نوشته این خبرگزاری موسوی خویینیها که در سالهای پیش و پس از انقلاب با هاشمی ارتباط و حشر و نشر داشته است، برای اولین بار اظهاراتی درباره رویکرد هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست مجلس و همچنین ریاست جمهوری وی بیان کرده است. این چهره شناختهشده جریان اصلاحات معتقد است که مرحوم هاشمی برای پیشبرد امور حتی در مواقعی به دور زدن قانون نیز متوسل میشد.(سیاست روز این گزارش تسنیم را بازنشر کرده است.)
خبرگزاری فارس نیز ضمن انتشار یادداشتی مبنی بر نادرست خواندن اظهارات خوئینی ها درباره امام موسی صدر، در گزارشی و زیر تیتر 'انتقادات بیسابقه موسوی خوئینیها از هاشمی رفسنجانی' نوشت:
طی دو سالی که از درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی می گذرد ، گفتگوها و خاطرات بسیاری از سوی مخالفان، موافقان و نزدیکانش جهت روشن ساختن ابعاد کمتر شناخته شده سیاست ورزی هاشمی نقل و بازگو شده است. اتفاقی که می تواند منعکس کننده تصویر دقیقی برای قضاوت تاریخی در مورد وی به دست دهد. در همین رابطه محمد موسوی خویینی ها در گفتگویی با خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، به بیان انتقادات و اختلاف نظراتش با هاشمی رفسنجانی پرداخته است.
تارنمای مشرق نیوز هم نوشت: محمد موسوی خویینیها از چهرههای سرشناس اصلاحطلب در مصاحبهای، افشاگری بیسابقهای را علیه اقدامات رادیکال مرحوم هاشمی رفسنجانی بیان کرد. وی انتقادات تندی علیه مرحوم هاشمی رفسنجانی کرده است.
صبح نو نیز گزارش داد: «سیدمحمد موسویخوئینی» که در 60 سالگی عصر سیاستورزی حاشیهنشینی را انتخاب کرده بود، حال از سال گذشته سکوتش آهسته و پیوسته رو به اتمام است؛ این مخزنالاسرار «چپ» که از پردهنشینی خارج شده و به اصلاحطلبان درون قدرت راهبرد سیاسی ارائه می کند، در مصاحبهای افشاگری بیسابقهای را علیه اقدامات رادیکال مرحوم هاشمی رفسنجانی بیان کرد.
«مرد خاکستری اصلاحات» این روزها فعالیتهای سیاسی خود را شدت داده است، وی حتی در راهپیمایی 22بهمن96 حضور یافت. حضور حجتالاسلام موسویخوئینی بعد از چند سال در راهپیمایی 22بهمن نشاندهنده تکاپوی طیف سنتی برای نرمالیزاسیون با حاکمیت است.
** این سخنان حاکی از اختلافات اصلاح طلبان با هاشمی و روحانی است
روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان 'خشم فروخورده اصلاحات علیه متحد سابق' نوشت: حملات اخیر موسویخوئینیها علیه مرحوم هاشمیرفسنجانی نمایانگر بغض ادامهدار جریان مدعی اصلاحطلبی از وی است که بعد از گذشت دو سال از فوت رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان ادامه دارد و به اشکال مختلف در حال ظهور و بروز است.
این روزنامه در ادامه مدعی شد: مواضع افشاگرایانه موسویخوئینیها عضو مجمع روحانیون مبارز درباره هاشمیرفسنجانی در حالی صورت میگیرد که هاشمیرفسنجانی به عنوان یک چهره با قدرت چانهزنی بالا در سطوح عالی نظام که بتواند برخی از تریبون مدعیان را با حاکمیت درمیان بگذارد و امتیازات لازم را برای آنها به ارمغان بیاورد فوت شده است، دیگر آنکه با اثبات ناکارآمدی دولت اعتدال و ناامیدی از سه سال آتی عمر آن (به عنوان یکی از پروژههای مشترک هاشمی- اصلاحات)، احساس نیاز برخی از رهبران فکری جریان مدعی اصلاحطلبی به عبور از تفکرات هاشمی و دولت تحت زعامت وی و احساس این ضرورت که از زیر بار هزینههای ناشی از ناکارآمدی دولت شانه خالی کنند نیز یکی دیگر از دلایل مواضع ضدهاشمی میتواند باشد...اینکه شخصیتها و رسانههای وابسته به مدعیان اصلاحطلبی در طول ماههای اخیر تخریبها علیه حسن روحانی (به زعم اصلاحطلبان به عنوان هاشمی ثانی) را افزایش دادهاند بیارتباط با چنین نگرشی نیست.
'هاشمی بدون روتوش' تیتر گزارشی از تارنمای رجانیوز است که در بخشی از آن می خوانیم: روحانی که شاید بتوان وی را شبیه ترین شخصیت از نظر اقتدارگرایی به هاشمی رفسنجانی دانست سعی دارد تا با تعریف های غلوآمیز از هاشمی، وی را اسطوره ای کند که تنها خودش می تواند راه او را ادامه دهد. درست چند روز بعد از صحبت های وی مصاحبه خوئینی ها، چهره ای نزدیک تر به واقعیت از مرحوم رفسنجانی را ترسیم کرده است... مروری بر مصاحبه موسوی خوئینی ها پرده از لایه های اقتدارگرایی رفسنجانی برمیدارد و شعارها و اغراق گویی های منفعت طلبان و عملگرایان امروز را مضحک تر میکند...سخنان مرد مرموز اصلاحات در مورد هاشمی نه تنها به شخصیت شناسی رفسنجانی کمک میکند که بارها شباهت های بیش از حد اقتدارگرایی وی با حسن روحانی رابه ذهن متبادر میکند.
عصر ایران: مخاطب واقعی موسوی خویینی ها کیست؟
مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: «دربارۀ گفتوگوی اخیر آیتالله سیدمحمد موسوی خویینیها و آن بخش که مربوط به امام موسی صدر است، پیش از این به تفصیل و با جزییات نوشتم اما سر و صدای اصلی به خاطر بخش دوم و اشارات صریح به مرحوم هاشمی رفسنجانی است و ادعاها یا انتقاداتی که مطرح میکند.
این مصاحبه را اما فراتر از یک گفتگوی عادی باید دید و از این رو عنوان «فراگفتوگو» را برای آن به کار میبرم، زیرا درست است که خبرنگار ایرناپلاس پرسشهایی کاملا حرفهای را مطرح کرده و مرد سکوت را به سخن واداشته و در عین احترام، چالش کرده است اما موسوی خویینیها هم قدر این فرصت را دانسته و انگار از پیش آماده بوده است تا فصل جدیدی را شروع یا اعلام کند.
این گفتوگو دو رویه یا دو لایه دارد و به قول شاعر: صورتی در زیر دارد آن چه در بالاستی.
رویه یا لایۀ نخست همان است که در مصاحبه میبینیم و میخوانیم. خاطراتی که از هاشمی رفسنجانی نقل می کند و برای خواننده جذاب است، چون پس از مدتها همان «هاشمیِ قدرت» را که سالهاست فراموش شده در خاطرهها تازه میکند و خصوصا بر نوع رفتار هاشمی با ملیمذهبیها انگشت میگذارد و با زیرکی تمام سخنان خود علیه آنان را به حاشیه میبرد و از جنس رقابت سیاسی و دموکراتیک معرفی میکند و رفتار هاشمی را از جنس قدرت خصوصا آن عبارت مشهور «رویشان کم شود» که تصور میشد اکبر گنجی بدون مستند دقیق در مقاله «عالیجناب...» نوشته بود.
این که خویینیها اختلافات گذشته را تازه کرده شاید به لحاظ اخلاقی به دو سبب نقد شود. نخست این که در ممات هاشمی و نه در حیات او این نکات را مطرح کرده و دوم این که هاشمی ۸۴ به بعد و خاصه ۸۸ به بعد که به اصلاحطلبان نزدیک شده بود.
یا به این سبب که نسبت هاشمی را با گفتمان اعتدال انکار میکند و پیشینه او را در «چپ» میداند و این که بعدا به راست هم گرایش یافت میتوان گفت و رسید به این که خطبۀ هاشمی رفسنجانی قبل از دوم خرداد ۷۶ را هم به نفع خاتمی نمیداند تا دینی از هاشمی بر گردنشان باشد.
در این گزاره آخر البته میتوان تأمل کرد اما اگر بخواهیم به لایه یا رویۀ دوم سخنان موسوی خویینیها بپردازیم، این نکات گفتنی است:
اول این که این گفتوگو را میتوان به منزلۀ اعلام موجودیت دوبارۀ جناح چپ و گفتمان چپ دانست.
به زبان روشنتر این مصاحبه پاسخی است به سخنان محمود واعظی که نقش اصلاحطلبان در انتخاب روحانی در سالهای ۹۲ و ۹۶ را تا اندازهای انکار میکند و شاید پاسخی به خود روحانی که در نطق کنگره هاشمی دوم خرداد را وامدار او معرفی کرد. واعظی البته در پاسخ به انتقادات فراوان این گونه توضیح داده یا توجیه کرده که ما دولت ائتلافی به مفهوم مصطلح آن نیستیم ولی کیست که نداند روحانی چه در ۹۲ و چه در ۹۶ با کدام حمایت برکشید؟
تفکر چپ در ایران و جهان با پایان امپراتوری شوروی و فروپاشی بلوک شرق رو به افول نهاد اما چندی است که دوباره سر برکشیده؛ تا جایی که بخشهایی از اصولگرایان هم مدعی آن شدهاند. خویینیها میخواهد بگوید هویت ما چپ است. حتی اصلاحطلبی هم نه. چه رسد به اعتدالی. نهایت این که نه سوسیالیسم صرف که سوسیال دموکراسی ولی دیگر نه اقتصاد آزاد و رها و خارج از کنترل یا توسعۀ آمرانه و از بالا.
دوم: این مصاحبه میخواهد بگوید جناح چپ، هویت مستقل دارد و در دهه اول جمهوری اسلامی هاشمی رفسنجانی هم در این اردوگاه بوده و قصد دارد این تصور را اصلاح کند که وامدار اعتدالیون شدهاند.
سوم: این مصاحبه را میتوان «واکنش» و نه «کنش» دانست. وقتی دولت چهره اصلاحطلبی چون خانم ابتکار را از ریاست سازمان محیط زیست به معاونت محدودتری منتقل میکند و خانم مولاوردی هم قربانی قانون منع به کار گیری بازنشستگی میشود و صبغۀ اصلاحطلبی دولت کاملا رنگ باخته خویینیها دلیلی نمیبیند آش نخورده و دهان سوخته باشند.
چهارم: روحانی یک بار گفته بود ما شریک هستیم و این مرتبه هم گفت برخی بیوفایی میکنند و تنها هنگام پیروزی همراه هستند و این را ناشی از «فراجناحی» بودن دانست.
جان کلام موسوی خویینیها اما این شعر ضربالمثل شدۀ بابا طاهر عریان است:
چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی
که یک سر مهربانی درد سر بی
روحانی البته هم سال ۹۲ و هم سال ۹۶ در اولین پیام خود بلافاصله پس از هاشمی رفسنجانی از سیدمحمد خاتمی هم تشکر کرد. در سخنرانی اخیر هم یک بار نام خاتمی را آورد. آنجا که گفت: «شب ارتحال امام با آقای خاتمی روی بیانیه کار میکردیم که آقای هاشمی به من گفت: شما برو و به نیروهای مسلح آماده باش بده!» اما این گونه یادآوریها اتفاقا برای امثال خویینیها دلچسب نیست.
شاید پرسیده شود اگر از روحانی رنجیده چون احساس میکند پیمان خود با اصلاحطلبان را گسسته یا شکسته چرا به جای او به هاشمی میپردازد؛ در حالی که دست هاشمی از دنیا کوتاه شده است.
پاسخ این است که چون شأن خود و جناح خود را فراتر میداند. روحانی ذیل هاشمی تعریف میشد؛ حال آن که خویینیها ذیل امام.
بار دیگر به موضوع اصلی میپردازم. لایۀ زیرین سخنان خویینیها چیست؟
این است که صرف ضدیت با احمدینژاد به معنی اصلاحطلبی نیست و در دوران پسا احمدینژاد دلیلی ندارد اصلاحطلبان هویتهای خود را پنهان کنند.
خویینیها میخواهد بگوید ما چپ بودیم و هستیم. گفتمانی که بر خلاف تصورات قبلی در دنیا احیا شده است. وجه ماتریالیستی و مادیگرایانه نه، اما گفتمان عدالتخواهی و «سوسیال دموکراسی» همچنان هواخواهان خود را دارد.»
باشگاه خبرنگاران جوان : برگزاری مراسم نکوداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پنج شهر استان گیلان
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان ؛حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا شفیعی نماینده بعثه رهبری در حج و زیارت گیلان در مراسم نکوداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در مصلای املش برگزار شد گفت : پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی بهترین وصف در خصوص ویژگی ها و خدمات این مبارز نستوه است.
در مسجد ولیعصر بالامحله فومن هم مراسم گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین قربانی رییس حوزه علمیه آیت الله بهجت فومنی در این مراسم گفت : آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب با تحمل زندان و شکنجه و پس از پیروزی انقلاب نیز همراه با امام راحل و رهبر معظم انقلاب نقش ارزشمندی در تثبیت نظام اسلامی داشت.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی حسن زاده یکی از روحانیان گیلان هم در مراسم گرامیداشت آیت اله هاشمی رفسنجانی که در مسجد جامع فومن برگزار شد گفت : این روحانی مبارز امین امام راحل و مقام معظم رهبری بود.
حجت الاسلام گلرو دبیر جامعه مبلغان تهران هم در مراسم گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ماسال گفت : این مبارز انقلابی اسوه صبر و استقامت در برابر زیاده خواهی دشمنان نظام بود و این مجاهد بزرگ تا آخرین روزهای عمرش به آرمان انقلاب ، امام و رهبری وفادار بود.
حجت الاسلام والمسلمین تجدد امام جمعه سنگر نیز در مراسم گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مراسم تشییع و خاکسپاری وی گفت : این یار دیرین امام و رهبری باید الگویی برای ایستادگی مسئولان در برابر ناملایمات و هجمه های دشمنان علیه نظام باشد.
حجت الاسلام والمسلمین اقدامی امام جمعه موقت صومعه سرا هم در مراسم گرامیداشت رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : مراسم تشییع و خاکسپاری آیت الله هاشمی عاملی برای اتحاد و انسجام بیشتر نیروهای دلسوز و وفادار انقلاب اسلامی شد.
خبرگزاری ایرنا: خوئینی ها در پیشگاه خدا پاسخگو باشد.
محمد هاشمی در واکنش به اظهارات موسوی خوئینی گفت: مطالبی که درباره امام خمینی (ره) و هاشمی رفسنجانی گفته اند اگرغیبت باشد حداقل مجازات آن هشتاد ضربه شلاق و اگر تهمت باشد گناه آن از اهانت به خانه کعبه بیشتر است ودر پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشند.
سید محمد موسوی خوئینی با مرور رویدادهای سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتقادهایی نسبت به مرحوم علی اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح کرده است که این سخنان با واکنش های نزدیکان و همفکران وی مواجه شده است.
محمد هاشمی گفت: جناب ایشان (حجت الاسلام خوئینی ) از روحانیون مبارزی هستند که در نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی حضورداشتند. ایشان در سالهای اول پیروزی انقلاب به عنوان دادستان کل کشورانجام وظیفه کردند ومی دانند درقضای اسلامی «البینه علی المدعی»و چون روحانی هستند می دانند مطالبی که درباره مرحوم امام خمینی (ره) و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته اند یا «غیبت یاتهمت» اگر غیبت باشد.
که اشد من الزنا وحداقل مجازات آن هشتاد ضربه شلاق برای یک مورد و اگر تهمت باشد آبروی مومنانی را ریخته اند که گناه آن از اهانت به خانه کعبه بیشتراست ودر پیشگاه خداوند تبارک و تعالی باید پاسخگو باشند. ان شاء الله خداوند همه ما را عاقبت بخیربگرداند.