اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • هاشمی رفسنجانی در رسانه ها+ دوشنبه 24 دی 1397

هاشمی رفسنجانی در رسانه ها+ دوشنبه 24 دی 1397

پایان ندارد.دوسال از رحلتش گذشته، اما مخالفانش تندتر از همیشه به او می تازند. موافقانش هم هنوز حرف های تازه فراوانی در باره ابعاد شخصیتی او دارند. رسانه ها برای گفتن و نوشتن از او اشتها دارند. چون می دانند جامعه تشنه شنیدن و خواندن از هاشمی رفسنجانی است...
هاشمی رفسنجانی در رسانه ها+ دوشنبه 24 دی 1397

پایگاه خبری تحلیلی روز نو:  انکار نقش‌هاشمی در‌صنعت موشکی

هنوز هم که دو سال از رحلت آیت‌ الله هاشمی می‌گذرد،  برخی ناتوانان پرادعا نمی‌توانند شاهد تقدیر از دستاوردهای ایشان باشند که سبب جهش فوق‌العاده کشور در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه نظامی و دفاعی شوند. ناتوانان پرادعا برای پوشاندن ضعف‌های خود چاره‌ای جز تخریب و تکذیب دستاوردهای آیت‌ا... هاشمی ندارند و آن اندازه طی سال‌ها این اقدامات را انجام داده و برایشان طبیعی شده است که دیگر به خود فرصتی برای تحقیق و حتی پرسش از آگاهان نمی‌دهند. به عنوان نمونه رئیس‌جمهور در دومین مراسم ساگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی با بیان اینکه در کمتر از دو سال آینده تمام تحریم‌های نظامی کشور برداشته می‌شود، گفت‌: «موشک وسیله دفاعی ماست و ما به آن فخر می‌کنیم. در هفته‌های آینده هم با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره به فضا می‌فرستیم. این هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت. قدرت دفاعی و فناوری‌های نوین یادگاری‌های هاشمی است.» دلواپسان بی‌تدبیر پس از این اظهارات به فرافکنی روی آوردند و به نحو غیرمودبانه و ناصحیح شروع به تخریب این جمله روحانی کردند: «هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت»، به عنوان مثال حمید رسایی، دلواپس عضو جبهه پایداری نوشت: «حسن روحانی امروز در مراسمی مرحوم هاشمی رفسنجانی را پدر موشکی ایران دانسته! به کسی که پدر مهدی و فائزه هاشمی و... بیشتر عنوان پدر فتنه میخوره تا پدر موشک.» به هر حال چنین توئیتی از سوی رسایی که سال‌هاست از تلاشی برای تخریب چهره آیت‌ا... هاشمی فروگذار نبوده، دور از انتظار نیست و نکته قابل تامل آنکه هیچ‌گاه حتی از سوی هم‌طیفان رسایی، توجهی به ادعاهای او نشده است. البته رسایی تنها دلواپس نبود و حمیدرضا مقدم‌فر یکی از منتقدان جدی سیاست‌های مرحوم آیت‌ا... هاشمی هم گفت: «اظهارات اخیر مبنی بر اینکه صنعت دفاعی و موشکی یادگار آیت‌ا... هاشمی است، ناشی از نشناختن تاریخ موشکی است و باید به خاطر این اظهارات از خانواده شهید طهرانی‌مقدم عذرخواهی شود.» مشخص نیست که او در چه جایگاهی از رئیس‌جمهور که شخص دوم کشور است خواسته که از یک خانواده شهید عذرخواهی کند! بهتر بود این دلواپس اصولگرا برای ادعای خود به اسناد صحیح رجوع می‌کرد و نه اینکه با محور قرار دادن هجمه به دستاوردهای آیت‌ا... هاشمی موضوعاتی را مطرح کند که به‌طور حتم مورد تایید خانواده شهدا هم نیست. دلواپسان دیگر هم به نحوی سعی در انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور درباره دستاوردهای آیت‌ا... هاشمی کردند.

هنوز هم که دو سال از رحلت آیت‌ا... هاشمی می‌گذرد برخی ناتوانان پرادعا نمی‌توانند شاهد تقدیر از دستاوردهای ایشان باشند که سبب جهش فوق‌العاده کشور در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه نظامی و دفاعی شوند. ناتوانان پرادعا برای پوشاندن ضعف‌های خود چاره‌ای جز تخریب و تکذیب دستاوردهای آیت‌ا... هاشمی ندارند و آن اندازه طی سال‌ها این اقدامات را انجام داده و برایشان طبیعی شده است که دیگر به خود فرصتی برای تحقیق و حتی پرسش از آگاهان نمی‌دهند. به عنوان نمونه رئیس‌جمهور در دومین مراسم ساگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی با بیان اینکه در کمتر از دو سال آینده تمام تحریم‌های نظامی کشور برداشته می‌شود، گفت‌: «موشک وسیله دفاعی ماست و ما به آن فخر می‌کنیم. در هفته‌های آینده هم با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره به فضا می‌فرستیم. این هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت. قدرت دفاعی و فناوری‌های نوین یادگاری‌های هاشمی است.» دلواپسان بی‌تدبیر پس از این اظهارات به فرافکنی روی آوردند و به نحو غیرمودبانه و ناصحیح شروع به تخریب این جمله روحانی کردند: «هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت»، به عنوان مثال حمید رسایی، دلواپس عضو جبهه پایداری نوشت: «حسن روحانی امروز در مراسمی مرحوم هاشمی رفسنجانی را پدر موشکی ایران دانسته! به کسی که پدر مهدی و فائزه هاشمی و... بیشتر عنوان پدر فتنه میخوره تا پدر موشک.» به هر حال چنین توئیتی از سوی رسایی که سال‌هاست از تلاشی برای تخریب چهره آیت‌ا... هاشمی فروگذار نبوده، دور از انتظار نیست و نکته قابل تامل آنکه هیچ‌گاه حتی از سوی هم‌طیفان رسایی، توجهی به ادعاهای او نشده است. البته رسایی تنها دلواپس نبود و حمیدرضا مقدم‌فر یکی از منتقدان جدی سیاست‌های مرحوم آیت‌ا... هاشمی هم گفت: «اظهارات اخیر مبنی بر اینکه صنعت دفاعی و موشکی یادگار آیت‌ا... هاشمی است، ناشی از نشناختن تاریخ موشکی است و باید به خاطر این اظهارات از خانواده شهید طهرانی‌مقدم عذرخواهی شود.» مشخص نیست که او در چه جایگاهی از رئیس‌جمهور که شخص دوم کشور است خواسته که از یک خانواده شهید عذرخواهی کند! بهتر بود این دلواپس اصولگرا برای ادعای خود به اسناد صحیح رجوع می‌کرد و نه اینکه با محور قرار دادن هجمه به دستاوردهای آیت‌ا... هاشمی موضوعاتی را مطرح کند که به‌طور حتم مورد تایید خانواده شهدا هم نیست.

پاسخ ترکان به دلواپسان موشک 

به گزارش روز نو :روز گذشته اکبر ترکان وزیر دفاع دولت آیت‌ا... هاشمی به تصمیمات ایشان و اقدامات آن دولت در حوزه موشکی پرداخت تا شاید دلواپسان به تخریب‌ها و تحریف‌های خود پایان دهند. ترکان گفت: با هدایت آقای هاشمی، ساخت موشک‌ها از کاتیوشا و نیمه‌کاتیوشا آغاز شد و به موشک‌های عقاب، زلزال و نازعات رسید. در دور دوم نیز که از سال 68 شروع می‌شد، مسئولیت وزارتخانه‌های دفاع و سپاه یکپارچه شدند و من به عنوان وزیر دفاع مشغول به کار شدم. در آن زمان، با ادغام صنایع دفاع و صنایع سپاه، شروع به ساخت موشک‌های پیشرفته‌تر کردیم. وزیر اسبق دفاع افزود: این کار زمانی انجام شد که من در دولت وزیر بودم و آقای هاشمی رئیس‌جمهور بودند. به دلیل اینکه وزارت دفاع خودش از جنس صنایع دفاع بود، ما دیگر خرید مستقیم بدون تکنولوژی نکردیم. به نحوی که در زمان خرید موشک «C 81» و
«C 82» موشک و انتقال تکنولوژی را در قالب یک پروژه آوردیم. در مورد موشک اسکاد بی‌ نیز که شهید همت در وزارت سپاه، کارهای بسیار خوبی در کپی‌سازی آن انجام داده بود، به دلیل پایان جنگ، پروژه نیمه تمام ماند و بعد از یکپارچه شدن وزارتخانه‌ها، در حالی که ما از کره‌ای‌ها تعدادی موشک طلب‌کار بودیم، به آنها گفتیم که موشک‌ها را نمی‌خواهیم و شما در عوض به ما قطعات منفصله بدهید تا ما بتوانیم با ساخت دیگر قطعات، موشک‌ها را در داخل مونتاژ کنیم. وی همچنین گفت: آقای هاشمی، زمانی که رئیس مجلس بودند، سفری به شوروی سابق داشتند و موافقتنامه‌ای را با آقای گورباچف امضا کردند. در این موافقتنامه، خرید تانک و انتقال تکنولوژی آن، خرید و انتقال تکنولوژی نفربر، هواپیماهای سوخو24 و میگ29 و زیردریایی‌های بزرگ «کیلوکلاس» قرار داشت

توجه آیت‌ا... هاشمی به صنایع موشکی 

محسن هاشمی هم در مهر سال گذشته به سیاست‌های پدر در حوزه دفاعی و نظامی اشاره کرده و گفته بود: ‌«در سال65 و در شرایطی که جنگ شهرها آغاز شده بود و کشور به‌شدت به موشک برای پاسخ دادن به حملات ارتش عراق نیاز داشت، من دوره دکترا را شروع کرده بودم که ایشان توصیه کردند که با توجه به تخصصم به صنایع دفاعی کمک کنم و این باعث شد تا ملاقات‌های بنده با ایشان عمدتا به پیگیری صنایع موشکی اختصاص پیدا کند.» وی افزود: «در خاطرات روزنوشت ایشان که تا این دوره یعنی از سال 1365 تا 1370 در دسترس است مشاهده می‌کنید که تقریبا اکثر مواردی که ایشان به ملاقات بنده اشاره کرده‌اند، موضوع صنایع موشکی بوده است و شرایط به گونه‌ای بود که به‌دلیل اهمیتی که آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برای صنایع موشکی ودفاعی قائل بود و به‌دلیل مشغله زیاد ایشان در دوران جنگ و ریاست جمهوری که دسترسی به ایشان را برای مدیران صنایع دفاعی سخت می‌کرد ایشان این وظیفه را نیز به من محول کرده بودند که موضوعات صنایع دفاعی را به‌صورت ویژه دنبال و هرگاه لازم بود ایشان را در جریان مسائل قرار دهم.» 

روزنامه مردم سالاری: هاشمی‌رفسنجانی با هنرمندی مقوله‌های سیاسی اجتماعی به ظاهر متضاد را با هم جمع می‌کردند.

دکتر مصطفی کواکبیان در بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در شهریار و با حضور مهندس محسن‌ هاشمی برگزار شد گفت: بنده خود را پیرو مکتب سیاسی ‌هاشمی‌رفسنجانی می‌دانم. البته این واقعیت را بگویم که بعید می‌دانم به این زودی‌ها بتوانیم خلأ وجودی ایشان را پر کنیم؛ هر چند به لطف و برکات خداوند متعال امیدواریم اما از دست دادن نعمتی همچون این شخصیت والا جبران شدنی نیست.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه در سخنرانی‌های مختلف درباره ابعاد شخصیت و ویژگی‌های هاشمی رفسنجانی سخن گفته‌ام افزود: در اینجا می‌خواهم به یک ویژگی یعنی جمع هنرمندانه مفاهیم به ظاهر متضاد اشاره کنم. ۱۰ مولفه در ایشان وجود داشت که جمع آنها به نظر ساده نیست اما ایشان در طی ۸۰ سال عمر با برکت توانستند این اضداد را به هم وصل کرده و در عرصه‌های مختلف نمایان سازند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: نکته اول همان جمع بین دین و سیاست است که هنوز عده‌ای هم معتقدند این دو مقوله قابل جمع نیستند. آیت‌الله‌هاشمی‌ از همان ابتدای دوران طلبگی دین و سیاست را در هم آمیخت و معتقد بود می‌توان آموزه‌های دینی را با مباحث سیاسی ترکیب کرد و به نتایج مطلوب رسید.

در همین روزها هم عده‌ای معتقدند چون نظام سیاسی دچار برخی ناکارآمدی‌هاست پس بهتر است به همان سکولاریسم رو بیاوریم و دین را از سیاست جدا کنیم. اما مرحوم هاشمی‌رفسنجانی تا آخرین لحظات عمر بر جدا نبودن دو مقوله دین و سیاست باور داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در زمینه نکته دوم گفت: افراد زیادی هنوز هم معتقدند جمهوریت و اسلامیت قابل جمع نیستند، اما تاکید ایشان مخصوصا در خطبه‌های نماز جمعه همواره بر این بود که می‌توان جمهوریت و اسلامیت نظام را در کنار هم دید و این دو موضوع از یکدیگر جدا نبوده و دو روی یک سکه هستند به شرط آنکه قرائت درستی از دین و از جمهوریت داشته باشیم.
وی تصریح کرد: کمتر شخصیتی در نظام جمهوری اسلامی دارای این حجم از مناصب حکومتی از جمله ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، چند دوره ریاست مجلس شورای اسلامی و دو دوره ریاست جمهوری بوده است و با وجود این همواره نظر ایشان بر رای و نظر مردم بود و خواسته‌ها و مطالبات مردم مسلمان را مخالف دین نمی‌دانست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در مقطعی حتما یادمان هست که شایعه‌ای مبنی بر اینکه نظر رهبری بر انتخاب آقای ناطق نوری است یعنی همان سال 76 بود که ایشان با ایراد خطبه‌ای تاریخی در همان مقطع بیان کردند که نظر رهبری می‌تواند در راستای نظر مردم و انتخاب آنان باشد و همین خطبه از عوامل اصلی پیروزی آقای خاتمی در آن دوران بود.
دکتر کواکبیان در مورد نکته سوم افزود: مورد دیگر جمع دین و علم است. معدود افرادی از علما و شخصیت‌هایی داریم که به نواندیشی دینی و ترکیب مسائل دین و علم به طور جدی پرداخته‌اند. در زمینه دانشگاه آزاد سنگ بنای اصلی را آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی گذاشتند؛ البته این روزها قدرنشناسی‌های فراوانی را شاهدیم و برخی تلاش دارند «هاشمی زدایی» را در دستور کار قرار دهند، اما حقیقتا نام‌هاشمی از دانشگاه آزاد پاک شدنی نیست.

یعنی نه تنها در نظر بلکه در عملی ایشان نشان دادند که هیچ تضادی بین دین و علم وجود ندارد. آری امروزه دانشگاه آزاد هرچه خوبی دارد از وجود آن مجتهد سیاست شناس و عالم دینی است.

رئیس فراکیسون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نکته چهارم تصریح کرد: برخی معتقدند راه حل مسائل امروز کشور مثلا راه‌حل‌های سوسیالیستی و صرفا تأکید بر عدالت است و برخی اعتقاد دارند لیبرالیسم راه توسعه و حل مسائل عمده کشور است.

 آیت‌الله‌هاشمی‌ بین عدالت و توسعه پیوند برقرار کردند و نشان دادند می‌توان در کنار توجه به توسعه عدالت را نیز در جامعه رعایت نمود. البته ممکن است در مصادیق عدالت برخی خدشه وارد کنند ولی ایشان بین این دومقوله جدایی نمی‌دیدند.

وی با تاکید برنکته پنجم افزود: عده‌ای می‌گویند فقط باید بجنگیم و برخی همواره صلح طلبند، آیت‌الله‌هاشمی‌ بین جهاد و صلح پیوند برقرار کردند و نشان دادند در زمان جنگ می‌توان جنگید و در زمان صلح باید در اندیشه صلح بود و به آن پرداخت.

ایشان در زمان جنگ به بهترین نحو فرماندهی برخی عملیات‌ها را شخصا برعهده داشتند و برای ایجاد صلح نیز با تأکید برنکته پنجم به امام خمینی(ره) پیشنهاد صلح دادند و آن را در دستور کار قرار داده و به آن عمل کردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عجیب است که سالروز وفات ایشان چند مناسبت از جمله عملیات کربلای چهار، شب سالروز درگذشت امیرکبیر، ۱۹ دی آغاز قیام قم بود که شاید بگوییم تصادفی است، اما بنده معتقدم حکمتی در کار است.

رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با اشاره به نقض عهد ترامپ تصریح کرد: معتقدم از دیدگاه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی اگر این ترامپ نابخرد اینطور عهدشکنی نمی‌کرد، حتی با ترامپ هم می‌شود نشست و مذاکره کرد؛ البته نه با این وضعیت فعلی ترامپ عهدشکنی که در حال حاضر وجود دارد. اگر آیت‌الله‌هاشمی‌ امروز بودند حتما برای این شرایط که نه مذاکره کنیم و نه بگذاریم قلدرگری‌های ترامپ تأثیرگذار باشد، راه‌حلی پیدا می‌کردند.

وی افزود: نکته ششم هم جمع بین حقیقت‌گرایی و واقعیت‌گرایی است. در مکاتب سیاسی اجتماعی برخی ایده‌آلیست و برخی افراد رئالیست هستند؛ آیت‌الله‌هاشمی‌ مردی حقیقت‌گرا و واقع بین بود که همواره به سمت ایده‌آل‌ها حرکت می‌کرد اما مشکلات و واقعیت‌ها را نیز درنظر می‌گرفت. کما اینکه در موضوع پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با وجود شوری که برای ادامه جنگ و از خودگذشتگی‌های رزمندگان اسلام وجود داشت؛ ایشان به دلیل شرایط  آن زمان برای پذیرش قطعنامه 598 پیش قدم شدند.

به عبارت دیگر افرادی داریم که صرفا ایده‌آلی فکر می‌کنند و کاری به واقعیت‌های محسوس و ملموس جامعه ندارند اما ایشان حق و حقیقت‌گرایی را با واقع بینی در هم می‌آمیخت. البته واقع بینی با واقع گرایی و تسلیم محض واقعیت بودن متفاوت است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: آیت‌الله‌هاشمی‌ عملگرای آرمانخواه بود و در هرشرایطی با در نظر گرفتن آرمان‌ها اقداماتی متناسب با همان وضعیت انجام می‌دادند و در عین حال هرگز به واقعیت‌های اجتماعی بی‌توجه و بی‌تفاوت نبود.

دکتر کواکبیان به نکته هفتم اشاره کرد و افزود: جمع بین ولایت فقیه و تحزب از دیگر ویژگی‌های فکری ایشان بود. خیلی‌ها می‌گویند در جامعه‌ای که رهبر داریم و سیاست‌های کلی نظام را رهبری تعیین می‌کند دیگر از حزب نباید سخن گفت و نمی‌توان حزب داشت.

چند روز قبل از ارتحال خدمت ایشان رسیدیم و از نادیده گرفته شدن نقش احزاب و توجه بیش از حد به نقش افراد گلایه کردیم، ایشان گفتند پس از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حتما به این مقوله به صورت جدی خواهد پرداخت و خاطره مفصلی مطرح کردند که قبل از پیروزی انقلاب و در زندان نیز به فکر تشکیل حزب بودیم.

وی تصریح کرد: ایشان در آن خاطره گفتند شهید بهشتی که پس از انقلاب به اتفاق آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی، مقام معظم رهبری، شهید باهنر و آیت‌الله‌ اردبیلی برای تاسیس حزب جمهوری اسلامی اقدام کردند، اما قبل از آن خود امام (ره) از آیت‌الله‌ بهشتی در خصوص تاسیس حزب پرسیدند و حتی ایشان یک گونی اسکناس از سهم امام (ره) را برای تاسیس حزب اختصاص دادند. بنابراین تاسیس حزب با مبانی ولایت فقیه منافاتی ندارد.

عضو شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: جمع بین اخلاق و سیاست‌ورزی نکته هشتمی است که در وجود ایشان جمع شده بود. طرفداران روش‌های ماکیاولیستی معتقدند برای کسب و حفظ و توسعه قدرت باید اخلاق را کنار گذاشت. اما بنده گواهی می‌دهم و فعالین عرصه سیاست می‌دانند، ایشان هرگز اخلاق را قربانی سیاست نکرد، بلکه سیاست را خیلی اوقات در پای اخلاق ذبح می‌کردند و از خودشان خودگذشتگی‌های فراوان برای حفظ اخلاق داشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: چهارشنبه قبل در مجلس گفتم برخی هنوز شعار مرگ بر‌هاشمی سر می‌دهند. ما می‌گوییم ‌هاشمی زنده است تا نهضت زنده است. با مقایسه تشییع جنازه آیت‌الله‌هاشمی‌ با علمای دیگر می‌توان به پایگاه مردمی ایشان پی برد و چرا عده‌ای با مغزهای خشک و تنگ نظری هنوز هم از حقد و کینه دست بر نداشتند.

رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به منافع اسلام و منافع ایران به نکته نهم در این زمینه اشاره داشت که جمع بین منافع مسلمانان و منافع ملی را ایشان هنرمندانه پیگیری می‌کردند. یعنی همان آقای هاشمی رفسنجانی که کتاب فلسطین را قبل از انقلاب نوشته بودند در شرایطی که عده‌ای می‌خواستند نیروهای نظامی را به عنوان لشکر علیه اسرائیلی‌ها به کار گیرند در مقام فرماندهی نیروها آن را به خوبی مدیریت کرده و مانع شدند. عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان تهران تصریح کرد: آخرین و دهمین نکته نیز همان جمع اصلاح طلبی و اصولگرایی از دیگر ابعاد مولفه شخصیتی ایشان بود. اصلاح طلبی بدون اصول معنایی ندارد و اصولگرایی بدون اعتقاد به تغییر و اصلاح بی‌فایده است. شخصیت فراجناحی ایشان به همین معنا بود که هرگز به سمتی متمایل نشد و همواره تعادل را حفظ می‌کرد. دکتر مصطفی کواکبیان در پایان گفت: باید توجه کنیم در هر منصب حکومتی و دولتی که قرار داشته باشیم طوری عمل کنیم که بعد از ما نام نیک برجای بماند؛ همانطور که در مورد آیت‌الله‌هاشمی‌ چنین شد و رای ایشان در مجلس خبرگان و رأی بی‌سابقه مهندس محسن‌هاشمی در انتخابات شورای شهر تهران نشان از پایگاه عظیم مردمی خاندان ‌هاشمی دارد.

خبر گزاری ایرناهاشمی به منصب ها اعتبار داد.

«محمد رضا خباز» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی تاکید کرد: هاشمی نیازمند منصب نبود بلکه منصب نیازمند هاشمی بود.

وی تاکید کرد: هاشمی رفسنجانی در یک جناح سیاسی نمی گنجید و فراجناحی می اندیشید، اکنون هم شاهدیم دولت مورد حمایت او به ریاست جمهوری دکتر روحانی آنگونه می اندیشد و از همه جناح ها در دولت استفاده کرده است.

استاندار خراسان شمالی افزود: مرحوم هاشمی رفسنجانی حتی پس از مرگش عاقبت به خیر شد و مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت.

خباز تاکید کرد: هاشمی عزیز زندگی کرد و عزیز هم از دنیا رفت. امروز باید اذعان کنیم که هاشمی در مدیریت کشور حضور دارد.

**پیشرفت صنعت موشکی نتیجه تلاش های مرحوم هاشمی و دکتر روحانی است
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین درمورد نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس و تقویت بنیه دفاعی و موشکی کشور، تصریح کرد: اگر امروز از نظر موشکی به جایگاهی رسیدیم و در دنیا حرفی برای گفتن داریم، نتیجه تلاش مرحوم هاشمی رفسنجانی و بزرگانی چون دکتر روحانی رییس جمهوری است.

خباز خاطرنشان کرد: پدافند هوایی و زمینی در میانه جنگ تحمیلی زمین‌گیر شد و چون برای خرید تجهیزات دفاعی در تحریم بودیم، به همین دلیل بزرگان نظامی و سیاسی کشور با مدیریت مرحوم هاشمی دور هم جمع شدند و قرار بر این شد که حجت الاسلام و المسلمین روحانی مسئولیت تقویت بنیه دفاعی کشور را به عهده بگیرد

وی با تاکید بر این که مرحوم هاشمی با محور قرار دادن اصل بازدارندگی تمامی توان ارتش و سپاه و استعدادهای جوان کشور را جمع و مورد استفاده قرار داد، افزود: با هدایت و فرماندهی مرحوم هاشمی رفسنجانی مجموعه پدافندی جمع‌آوری شد که در اوج تحریم با به کار بردن خلاقیت توانستیم به نقطه ای برسیم که در یک روز 74 هواپیمای عراقی را سرنگون کنیم.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به مشکلات در جمع آوری تجهیزات در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در آن زمان حتی برای تهیه سیم خاردار به مشکل برخورد کرده و در این شرایط ما به دستاوردهای پدافندی رسیدیم.

خباز ادامه داد: قدرت بازدارنده موشک های ما محصول تلاش و ایثار افرادی چون هاشمی و روحانی است. حضور ارزشمند آیت الله هاشمی رفسنجانی در مدیریت دفاع مقدس و به دنبال آن مدیریت تقویت بنیه دفاعی کشور ماندگار و تاریخی است.  

**نقش هاشمی رفسنجانی در پایان جنگ تحمیلی

وی همچنین درخصوص نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی در جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه 598 گفت: جنگ ایران و عراق در زمان دولت ابولحسن بنی صدر در سال 59 شروع شد که جانشین فرمانده کل قوا رییس جمهور وقت بود. پس از عزل بنی صدر و زمانی که جنگ به اوج خود رسید، امام (ره) جانشینی فرمانده کل قوا را به مرحوم هاشمی داد.

وی ادامه داد: مرحوم هاشمی در مدیریت جنگ به صورت مستقل عمل می کرد و از طرف رهبر کبیر انقلاب اختیارات ویژه داشت و می توانست بدون مشورت با امام (ره) هر زمان که صلاح می دید با فرماندهان ارتش، سپاه و نیروهای مسلح مشورت کرده و تصمیمات را اجرایی می کرد
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به نقش و توان فوق العاده هاشمی در جنگ تحمیلی اشاره کرد و اظهارداشت: مرحوم حاج احمد آقا نقل می کرد هر وقت مرحوم هاشمی عازم جبهه بود امام (ره) دستور می دادند، گوسفندی قربانی و گوشت آن را برای سلامتی هاشمی تقسیم کنند. کاری که امام (ره) برای فرزندان و هیچ کدام از یاران خود انجام ندادند.
خباز یادآور شد: در مرحله پذیرش قطعنامه 598 کسی جرات نمی کرد در مورد صلح با عراق پیش امام (ره) برود و چنین درخواستی کند، اما هاشمی خدمت حضرت امام (ره) رفت و گفت چون به همه قول دادید جنگ را تا پیروزی ادامه دهیم، پذیرش قطعنامه برای شما سخت است، لذا حاضرم تمام مسئولیت‌های این تصمیم را بپذیرم و برای این که به شخص و جایگاه شما لطمه ای وارد نشود، حتی آماده ام محاکمه نظامی شوم.

وی خاطرنشان کرد: به یاد دارم خانواده هایی سه شهید به بالا را برای زیارت به خراسان می آوردند. کسی جرات نمی کرد درمورد قطعنامه و صلح با عراق نزد این خانواده ها صحبت کند ولی هاشمی در آن مقطع حاضر شد و گفت خودم اعلام می‌کنم قطعنامه را پذیرفته ایم
استاندار پیشین سمنان افزود: ما با شخصی به نام صدام حسین مواجه بودیم کسی که بیش از هزار میلیارد دلار به ما خسارت وارد کرد. در حالی که سیستم دفاعی و پدافندی برای دفاع از حریم شهرهای خود نداشتیم، هواپیماهای دشمن بر فراز آسمان تهران می‌آمدند و بمباران می کردند.

**
امام فرمودند بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

خباز همچنین گفت: امام (ره) «پذیرش قطعنامه» و «اصلاح قانون اساسی» را به عنوان دو موضوع مهمی یاد کردند که اگر حل نمی شد معضلات زیادی گریبانگیر کشور می شد، این دو موضوع توسط هاشمی مدیریت و انجام شد. بنابراین هاشمی در ایجاد انقلاب، تداوم انقلاب، جنگ و سازندگی پس از رهبر معظم انقلاب نقش اول را داشتند اما پرسش اینجاست، چرا با وجود این همه محبت متقابل بین حضرت امام (ره) و هاشمی رفسنجانی عده‌ای کمربه تخریب او بسته بودند و حتی پس از مرگ هم دست از سرش بر نمی دارند؟

وی اظهارداشت: وقتی آقای هاشمی از ترور جان سالم به در برد حضرت امام (ره) تعبیری نسبت به او به کار بردند که نسبت به هیچ‌ شخص دیگری استفاده نکرده بود. رهبر انقلاب فرمودند: «بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است. » خناس کلمه ای است که حضرت امام (ره) نسبت به بعضی ها به کار بردند، لذا خناس های آن زمان و این زمان در صدد ترور شخصیت آقای هاشمی بودند و هستند.

استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: دلیل این نوع برخوردها از گذشته تاکنون از نظر من حسادت است. تعداد زیادی از منتقدان آن زمان و امروز هاشمی رفسنجانی، هم لباسان معمم او هستند. دلیل این بود که می گفتند ما از نظر علمی از هاشمی بالاتر هستیم پس چرا وی مورد علاقه حضرت امام (ره) است. غافل از این که آقای هاشمی رفسنجانی نه تنها عالم دینی که یک مبارز و شخصیتی بود که در موارد مختلف جان خود را فدای انقلاب و مراد خود کرده بود.
خباز اظهار داشت: در زمان حیات حضرت امام (ره) کسی جرأت نمی‌کرد حسادت خود را علنی اعلام کند، پس از فوت حضرت امام (ره) زبانشان باز شد و شروع به حرمت شکنی کردند و «حسادت تشکیلاتی» آنها تا امروز که آقای هاشمی در قید حیات نیستند، ادامه دارد.
وی با بیان این که تفکر این مرد بزرگ و الهی و اندیشه های ارزشمند او میان ما است، تاکید کرد: نمی توانند اندیشه های هاشمی را تحمل کنند. پس از تشییع پیکر حضرت امام (ره) بالاترین بدرقه و تشییع جنازه از آن مرحوم هاشمی رفسنجانی بود. متاسفانه این حسادت بیشتر از ناحیه هم لباسان آقای هاشمی است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: شاهد بودم در یکی از راهپیمایی های روز قدس عده‌ای حسود به شکل سازمان یافته با صدای بلند شروع به فحاشی به مرحوم هاشمی رفسنجانی کردند و در ماه مبارک رمضان و روز قدس، اسرائیل را فراموش کردند و هتاکی به آقای هاشمی را سرلوحه برنامه های خود قرار دادند.

روزنامه شهروندویژگی منحصربه‌فرد‌ هاشمی، حتی بعد از مرگ

رسول بهروش روزنامه‌نگارروزهایی که گذشت با دومین سالروز درگذشت آ‌یت‌الله هاشمی رفسنجانی مقارن بود و به همین دلیل بار دیگر مباحثه در مورد این شخصیت مهم تاریخ معاصر ایران بالا گرفت. در این میان طبیعی است که نقدها و نظرها در مورد‌ هاشمی متفاوت و بعضا متنافر باشد. به ‌هر حال او در ۴۰‌ سال گذشته نقش‌های اساسی در کشور ایفا کرد و هر حرکتش موافقان و مخالفان پرشمار دارد. با این همه به نظر می‌رسد ‌هاشمی رفسنجانی از دوران حیاتش واجد یک ویژگی ممتاز و نسبتا منحصربه‌فرد بود که این ویژگی حتی حالا، دو ‌سال بعد از مرگش هم برای او حفظ شده است؛ مسأله به نقد بدون مرز ‌از هاشمی مربوط می‌شود. رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوران حیاتش و مخصوصا از میانه‌های دهه هفتاد به راحتی و با کمترین هزینه مورد نقد گسترده قرار گرفت. این‌که همه آن حرف‌ها حقش بود یا نه، باز بحث جداگانه‌ای است؛ اما کمتر کسی به یاد می‌آورد که انتقاد از او و زیر سوال‌بردنش از ابعاد و جنبه‌های مختلف کاری دشوار و پرمخاطره بوده باشد؛ به‌ویژه هر چه به روزهای پایانی عمر ‌هاشمی نزدیک‌تر ‌شدیم، عرصه نقد بر او بازتر شد؛ آن‌قدر که مطبوعات و سایت‌ها کاملا آزاد بودند، رسانه‌های غیررسمی و فیلترشده رویه خودشان را داشتند و حتی صداوسیما هم یک گوشه کار را دست گرفته بود.

وقتی بعد از اتفاقات ‌سال ۸۸ صدای رسای «مرگ بر‌ هاشمی» علیه رئیس وقت مجمع تشخیص روی آنتن تلویزیون رفت، دیگر جای تردیدی باقی نماند که با یک کاراکتر کاملا خاص، با مختصات یگانه مواجهیم.

او کسی است که در کشور مسئولیت‌های بسیار بزرگ و جدی داشت؛ اما در همان دوران کتاب قانونی و مجوزدار علیه‌اش بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شد. آیا مثال دیگری در این مورد وجود دارد؟
چنانکه گفته شد، ‌هاشمی این وجه تمایز را حتی همین روزها، بعد از مرگش هم حفظ کرده است. او شاید تنها چهره تاریخ معاصر ایران باشد که نهادهای دولتی بنرها و تصاویرش را در معابر عمومی نصب می‌کنند، اتوبان به نامش می‌شود و سالمرگش را به سوگ می‌نشینند، اما همزمان تندترین مستندها در نقدش ساخته می‌شود و حتی کارگردان آن آزاد است که در مناظره‌های علنی از ساخته بحث‌برانگیزش دفاع کند. این آزادی به جایی می‌رسد که صاحب اثر،‌ هاشمی و اطرافیانش را به مظلوم‌نمایی و تظاهر به ساده‌زیستی متهم می‌کند و هیچ مانعی برای این کار پیش روی او نیست؛ همان‌طور که دیگران در حمل پلاکارد در مورد ‌هاشمی و شوخی با مرگش در استخر فرح مانعی پیش رو ندارند. نقد شیخ فقید تاریخچه مفصلی دارد که از افسانه‌سازی در مورد ثروت او و تقلید مکرر صدایش در دوره کمبود وسایل ارتباط جمعی آغاز می‌شود و تا تندترین تشرها و تشکیک‌ها بعد از وفاتش ادامه می‌یابد؛ بی‌آنکه زحمتی متوجه معارضان باشد. قطعا مجموعه اینها را باید برای ‌هاشمی یک فضیلت منحصربه‌فرد تاریخی دانست؛ چنانکه از جامعه آزاد جز این هم نباید انتظاری باشد.