اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • نام بلند هاشمی بر تارک تاریخ ایران

نام بلند هاشمی بر تارک تاریخ ایران

ناگهان و پس از ۱۵ سال مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حمایت از وزیر پیشنهادی اطلاعات می‌گوید: ...
نام بلند هاشمی بر تارک تاریخ ایران

در ۱۵ خرداد سال ۸۵  در شرایطی که هنوز دولت متبوع اقتدارگرایان و افراطیون یک ساله نشده بود؛ آئین گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد در شهر مقدس قم هنگام سخنرانی هاشمی رفسنجانی به تشنج کشیده شد.

همزمان با پانزده خرداد و سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسمی به همین مناسبت که در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (ص) برگزار شد، شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

در میانه‌های سخنرانی هاشمی رفسنجانی یکی از حاضران با بیان اینکه سؤالی می‌خواهد بپرسد، نظم عمومی سالن را به هم زد و در ادامه اعتراضات پراکنده ادامه یافت که با واکنش جمعی از حاضران روبرو شد. در حالی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کرد با آرام کردن مردم به سخنان خود ادامه دهد، ناگهان شخصی که به لباس روحانیت ملبس بود، با فریاد نظم مراسم را به‌هم زد که این امر با واکنش شدیدی روبرو شد و منجر به درگیری‌های پراکنده فیزیکی در میان حاضران شد.

در این میان عده‌ای با سردادن شعار «مرگ بر منافق» و «خامنه‌ای زنده باد هاشمی پاینده باد» و «هاشمی هاشمی حمایتت می‌کنیم» مخالفت خود را با این نوع حرکات ابراز داشتند.

با آغاز درگیری‌ها پخش این مراسم از شبکه استانی قطع شد، برخی از شهروندان قمی خود را به حرم مطهر رساندند تا موضوع را جویا شوند که این باعث ازدحام جمعیت شد.

دو سه روز بعد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اطلاعیه‌ای، اغتشاش در سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قم را محکوم کرد و تخریب شخصیت هاشمی رفسنجانی را برابر با تخریب نظام اسلامی دانست. در این اطلاعیه آمده بود: «شخصیت مجاهد نستوه واندیشمند آیت الله هاشمی رفسنجانی و نقش کم نظیر وی در خدمت به نظام اسلامی، ولایت فقیه و ایران اسلامی بر کسی پوشیده نیست به گونه‌ای که نام ایشان با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عجین است. هر گونه آسیب به شخصیت این مرد بزرگ به نفع هیچ کدام از جریانات خودی نیست؛ بلکه تنها دشمنان ملت سود می‌برند. افراطیون غوغاسالار به طور حتمی از آفات اقدامات ناپسند خود بی بهره نخواهند ماند. دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تقدیر از حرکات آگاهانه مردم شریف قم و علمای گرانقدر در خنثی نمودن این تلاش موهن، خواستار برخورد جدی با عاملان این حادثه می‌باشد. در شرایطی که ایران اسلامی بیش از هر زمانی نیاز به وحدت، همدلی و آرامش دارد، اقدام موهن اغتشاش آفرینان افراطی در راستای اهداف استکبار جهانی می‌باشد. در شرایط فعلی هر گونه تلاشی که موجب اختلاف، تفرقه و دودستگی بین امت اسلامی شود بر خلاف نظر مقام معظم رهبری و مصالح نظام جمهوری اسلامی است. مقام معظم رهبری در سخنرانی خود فرمودند " هر کسی که وحدت ملی را مخدوش کند از ما نیست" بنابراین ایجاد تشنج و اغتشاش در شرایطی که ملت به انسجام و وحدت نیاز دارد آن هم در مراسم سالروز رحلت امام راحل و ۱۵ خرداد خدمت بزرگی به دشمنان داخلی و خارجی می‌باشد. کسانی که در مراسم ۱۵ خرداد در جریان سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی اغتشاش ایجاد کردند با استکبار جهانی همراهی نمودند.»

حالا سالها از آن اتفاق می‌گذرد و بعدها اخبار ضد و نقیض فراوانی از آمران و عاملان آن اتفاق در جامعه پخش شد. مثلاً در مقطعی گفته شد: «به رغم آنکه دفتر آیت الله مصباح حضور برنامه ریزی شده شاگردان این استاد حوزه در مراسم بحث برانگیز سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در قم را تکذیب کردند، منابع مطلع در قم ایجاد اغتشاش در این مراسم را بر عهده یکی از مدیران موسسه آموزشی آیت الله مصباح بوده دانستند.»

هفت سال بعد از این ماجرا سایت‌های خبری تصویری از "مسعود شفیعی‌کیا" از عوامل اصلی اخلال در سخنرانی ۱۵ خرداد ۱۳۸۵ اکبر هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت معصومه (س) را در مراسم سخنرانی اسفندیار رحیم مشایی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده بود، منتشر کردند.

ناگهان و پس از ۱۵ سال مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حمایت از وزیر پیشنهادی اطلاعات می‌گوید: «زمانی که سخنرانی مرحوم هاشمی در مسجد اعظم قم در ۱۵ خرداد سال ۸۵ به هم خورد، این اتفاق که افتاد، قوه قضائیه فشار سنگین داشت، شخص آقای مرحوم هاشمی روزانه پیگیری می‌کردند، وزارت اطلاعات فشار سنگین داشت و بارها در جلساتی که خود ما هم مدافع این بودیم که آن بچه‌ها آزاد بشوند ما پیگیری کردیم بارها توی جلسات شنیدیم از آقای خطیب ایشان می‌گفتند که من به دنبال این هستم که چگونه می‌شود مدیریت کرد که هم این فشارها پاسخ داده شود و هم این بچه‌ها آسیب نبینند. چرا این بحث رو نمی‌گویید که وقتی این بچه‌ها محکوم شدند، چرا این احکام هیچ کدام اجرا نشد و شلاق و حبسی که حکم قطعی داده شد، هیچ کدام اجرایی نشد

در باره کلیت ماجرا و مظلومیت هاشمی رفسنجانی، همین سخنان نشان می دهدکه هنوز تاریخ اسناد فراوانی از مظلومیت این مرد دارد.