اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • برخی اشخاص از اندیشه و نفود کلام مرحوم هاشمی‌ می‌ترسند

برخی اشخاص از اندیشه و نفود کلام مرحوم هاشمی‌ می‌ترسند

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی اشخاص هستند که برخی دیگر از اندیشه و نفود کلامشان می‌ترسند و از تاثیر آنها بر جوانان، شرایط کشور و مسائل گوناگون هراس دارند به عنوان مثال اشخاصی چون مرحوم هاشمی رفسنجانی از این دست هستند.
برخی اشخاص از اندیشه و نفود کلام مرحوم هاشمی‌ می‌ترسند

اخیرا آیت الله سیدحسن خمینی، یادگار امام، در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس که با عنوان «دفاع مردمی» به همت حزب مجمع ایثارگران در حسینیه جماران برگزار شد، در خصوص تحریف دفاع مقدس گفت: «به نظر من این تحریف نیست، مضحکه است که قصه جنگ را بگوییم و نگوییم فرمانده جنگ آقای هاشمی بود و نگوییم نخست وزیرش چه کسی بوده است، بنیاد شهیدش را چه کسی اداره کرده است و تنها به گروهی خاص بسنده کنیم. در جنگ همه بودند و همین رمز توفیق بود.»

در این ارتباط «محمد هاشمی»، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره سخنان سید حسن خمینی، نوه امام (ره)، در این باره که نمی‌توان از جنگ سخن گفت اما از نخست وزیر و رییس جنگ که مرحوم هاشمی بود نگفت و اینکه چرا نقش برخی چهره‌های اصلاح‌طلب، در زمان جنگ بیان نمی‌شود؟ گفت: در زمان جنگ یا اوایل انقلاب یا در مجلس سوم، بحث خطوط مختلف نبود بدین معنا که کشور یکپارچه بود حال اگر اختلاف سلیقه و نظری هم بود در قالب جناحی، نبود.

او افزود: در اوایل پیروزی انقلاب، به عبارتی در یک سو انقلابیون و طرفداران انقلاب و در سوی دیگر، ضدانقلاب و مخالفان انقلاب حضور داشتند که در داخل کشور و یا درون حکومت نقش کمتری داشتند و یا خارج از حکومت بودند؛ اما به تدریج اختلاف سلیقه‌ها بالا گرفت و برای اولین بار، قبل از مجلس سوم یعنی در زمان مجلس دوم بود که در روحانیت انشقاقی ایجاد شد. به بیانی دیگر روحانیون ما، روحانیون مبارز بودند که هنوز هم حضور دارند و به جناح چپ مشهور شدند اینها انشعابی ایجاد کرده و روحانیون مبارز را تشکیل دادند و در نتیجه در انتخابات دو لیست، مطرح می‌شد.

محمد هاشمی با اشاره به زمان جنگ و اینکه آیا نگاه چپ و راست در آن زمان مطرح بود؟ ادامه داد: در زمان جنگ و اوایل انقلاب، این بحث‌های دو خطی و چندخطی مطرح نبود. حال اینکه چرا نقش برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نادیده گرفته می‌شود، به علل و عوامل مختلفی بستگی دارد چراکه اشخاص متفاوت هستند و از این رو رفتارهای متفاوتی نیز با اشخاص متفاوت صورت می‌گیرد.  به عنوان مثال اینکه از افرادی مانند میرحسین موسوی یا کروبی که در سخنان سید حسن خمینی به آنها اشاره شد، نام برده نمی‌شود باید گفت که این دو در حال حاضر در حصر به سر می‌برند و به نوعی مغضوب هستند. از این رو برخی افراد؛ اقداماتی را به آنها منتسب کردند که آنها را به نوعی خارج از افراد خودیِ نظام نشان دهند، این یک دلیل است.

او اضافه کرد: برخی اشخاص هم هستند که برخی دیگر از اندیشه و نفود کلامشان می‌ترسند و از تاثیر آنها بر جوانان، شرایط کشور و مسائل گوناگون هراس دارند، به عنوان مثال، اشخاصی چون مرحوم هاشمی رفسنجانی از این دست هستند. مرحوم هاشمی قبل از پیروزی انقلاب و از نهضت اسلامی تا زمان رحلت‌شان، همواره در نظام حضور داشتند و یکی از افراد موثر و خدمتگزار بودند و اندیشه او، اندیشه اعتدالگرایی بود. همچنین تجربه‌ای که مرحوم هاشمی در اداره کشور و حکومتداری داشتند تجربه موفقی بوده اگر هم موفق‌ترین نبوده حداقل تجربه موفقی بوده است.

هاشمی ادامه داد: در بسیاری از موارد، خدماتی که مرحوم هاشمی ارائه کرده و در عین حال آثاری که از او به جای مانده، بسیار متفاوت از دیگران است؛ از این جهت مرحوم هاشمی رفسنجانی بسیار مظلوم واقع شده؛ جمله‌ای که خودشان نیز به این موضوع اشاره کردند و گفتند که «جسم آقای هاشمی نیست اما اندیشه و افکارش هست.» بنابراین آنها از اندیشه و افکار  شخصیت‌ها هراس دارند و یا ملاحظاتی دارند. به ویژه اینکه طی سالهای گذشته در یکی دو انتخاباتی که گذشت، اندیشه مرحوم هاشمی رفسنجانی توانست صحنه انتخابات را تغییر دهد و پیروزی را به نفع جناح دیگر یا کسی که نمی‌خواستند پیروز شود، تغییر داد. اما معمولا در جهان سیاست، باید حق هر فرد را به ویژه در نظام اسلامی به رسمیت شناخت تا مشمول حق الناس نشویم و فراموش نشود.

برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: به عنوان مثال خاتمی یک اندیشه موفقی داشته و انسان موفقی است و عده‌ای از جوانان نیز، پیرو او هستند اما او هم به دلایلی ممنوع التصویر است یا آنگونه که باید از او نامی برده نمی‌شود یا هر جایی نمی‌تواند، برود. در نتیجه باید گفت، افراد متفاوت هستند و نسبت به افراد متفاوت، دلایل متغیری وجود دارد که چرا از آنها آنچنان که باید، در زمان جنگ، نامی برده نمی‌شود./برنا