اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • آخرین رمضان عمر آیت الله هاشمی رفسنجانی و سخنانشان درباره ماه میهمانی خدا

آخرین رمضان عمر آیت الله هاشمی رفسنجانی و سخنانشان درباره ماه میهمانی خدا

کسی باور نداشت که آخرین ماه رمضان عمر عزیز امام امت و امت امام باشد. شخصیتی که 5 ماه رمضان سال های مبارزه را در زندان گذرانده بود و تفسیر قرآن نوشت و این اواخر وقتی خبرنگاری از او پرسید: بهترین اعمال شب های رمضان شما چیست؟ گفت: بررسی کارتابل کاری دفتر؛ چون هیچ کاری بهتر از رسیدگی به امور مردم در حیطه مسئولیت ها نیست. حالا او نیست و با هم سخنان آخرین ماه رمضانش در سال 1395 را که تقریبا نیمه خرداد تا نیمه تیر ماه را شامل می شد، مرور می کنیم، باشد که چراغ راهمان باشد.
آخرین رمضان عمر آیت الله هاشمی رفسنجانی و سخنانشان درباره  ماه  میهمانی خدا

‌‌‌‌‌‌‌یکشنبـه / 16 خـرداد 1395 هجری شمسی

29 شعبـان 1437 هجری قمری

سخنـرانـی دردیدار جمعی از صادرکنندگان نمونه

 

به استقبال ماه رمضان می‌رویم. این فرصتی است که خداوند به بشریت هدیه کرده و مخصوصاً مسلمانان نیست. همه ادیان آسمانی روزه را داشتند. نوع روزه‌ها مختلف است، ولی چیزی است که خداوند با لطف و رحمت الهی برای بشریت وظیفه قرار داد. آنهایی که نمی‌توانند بگیرند، مشکلی ندارند. خداوند از آنها نمی‌خواهد و جایز هم نیست که بگیرند. ولی آنهایی که می‌توانند، خوب است از این فرصت خوب استفاده کنند. ماه رمضان، یک ماه، تمرین نزدیکی به خداوند و تمرین اجتناب از بدی‌ها به هر شکل لفظی و عملی است. یک ماه می‌تواند برای ما سازنده باشد.

وقتی خداوند در قرآن بر روزه، تأکید می‌کند، می‌فرماید: «لعلکم تتقون، امیدواریم با روزه به تقوی برسید» تقوی یک موضوع ساده و بسیط نیست. این است که در مقابل انجام وظایف و پرهیزاز کارهای نادرست ـ از هر نوع ـ صادقانه در زندگی عمل کند. این تقوی واقعی در همه زمینه‌هاست.

 

‌‌‌‌‌‌‌چهـار‌شنبـه / 19 خـرداد 1395 هجری شمسی

2 رمضـان 1437 هجری قمری

سخنـرانـی دردیدار وزرای ادواری

 

یکی از نعمت‌های ربوبی و سازنده الهی، روزه و ماه رمضان برای مسلمانان و به روش‌های متفاوت برای پیروان سایر ادیان است. تقریباً همه ادیان آسمانی روزه دارند. دو سه رکن اساسی دارند که یکی روزه است. عبادت است، اما یک عبادت ویژه است. عبادت‌های دیگر مثل نماز، حج و کارهای دیگر هم از آن نوع داریم که یک بخش آن انفاق است. به صور مختلف در زندگی دینی مردم، همیشه در تاریخ بود.

ماه رمضان واقعاً تکمیل شده آن سنت الهی است که از بدو تشکیل ادیان در بشریت، بهترین است. آن قدر که ادیان دیگر را مطالعه کردیم، ویژگی‌های ماه رمضان که مخصوص مسلمانان است، خیلی زیاد است. اگر همان‌گونه که باید، حق ماه رمضان را ادا کنیم، یک دوره سازندگی برای انسان است که حداقل برای یک سال به ما مصونیت می‌دهد. خیلی از اشتباهات را ترمیم وآینده را بهتر می‌‌کند.

تعبیر خداوند از این ماه، «تقوی» به عنوان هدف است. تقوی یک مضمون بسیط نیست. ملکه در وجود انسان خلق می‌شود که با آن کارهای نا مناسب نمی‌کند و دنبال کارهای مناسب، خوب و انسانی است. ارزش انسان به تقواست.از امتیازات انسان‌ها، یکی تقوا، یکی دانش و یکی جهاد است. این سه امتیاز، طبقات انسانی را ممتاز می‌کنند.

ماه رمضان خیلی خوب می‌تواند این امتیازات را در وجود ما تقویت کند. امیدواریم این خصلت در جامعه ما تقویت شود.

 

 

شنبـه / 22 خـرداد 1395 هجری شمسی

5 رمضـان 1437 هجری قمری

سخنـرانـی در ضیافت افطاری جمعی از فرزندان تحت پوشش بهزیستی

 

 

خطابم به مردم کشور ماست که انفاق همیشه خوب است. یعنی کمک کردن به نیازمندان در هر حالت علنی، سرّی، مخفی و با هر عنوانی مورد رضایت خداوند است که خیر و برکت چند برابر به کمک کننده می‌دهد. ولی این در ماه رمضان اثرات بیشتری دارد. کسانی که از فرصت این ماه استفاده کنند و بیش از ماه‌های دیگر امداد انجام بدهند، دریافت پاداش الهی آنها خیلی وسیع‌تر می‌شود. چون درهای رحمت خداوند در ماه رمضان کاملاً باز است.

تعبیر پیامبر اکرم(ص) در جمعه آخر ماه شعبان و یا اول ماه رمضان در خطبه‌ای که برای مسلمانان می‌خواندند، این بود که «در این ماه شیاطین و عوامل اضلال مردم در بند هستند و درهای جهنم بسته و درهای بهشت باز می‌شود. نفس‌های انسان‌های روزه‌دار عبادت است. خوابشان عبادت است و نفس‌ها به حساب تسبیح می‌آید» ارزش انفاق‌ها، دوستی‌ها و محبت‌ها با چند درجه پیش خداوند بالا می‌رود.

 

‌‌‌‌‌‌‌‌شنبـه / 29 خـرداد 1395 هجری شمسی

12 رمضـان 1437 هجری قمری

سخنـرانـی درمراسم افطار کارکنان مجمع، مرکز تحقیقات، دبیرخانه و بنیاد امور بیماری‌های خاص

 

 همکاران ما در مرکز تحقیقات استراتژیک، دبیرخانه مجمع، دفتر مرکزی‌ ما، بنیاد بیماری‌های خاص، امشب تشریف آوردند که در این ماه رمضان همدیگر را ببینیم. امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد که در شب‌ها و روزهای حساس ماه رمضان گامی به سوی رضایت خداوند برداریم.

خداوند فرصت با ارزشی به انسان‌ها در ماه رمضان داده است. در همه ادیان روزه وجود داشت و در اسلام به شکل عقیدتی آمده است. فضایل بسیاری برای ماه رمضان است که حیف است از این فرصت آسمانی کم استفاده کنیم.

برای ملت ما و به خصوص شیعیان باید برای دفع شرّی که متوجه دنیای اسلام شده، بیشتر دعا کنیم. اولاً اختلافات داخلی مسلمانان که خیلی‌هایش خونین شده و هر روزه تلفات سنگین داریم و ثانیاً تروریسم حادی که منطقه ما را فرا گرفته و موجب بد نامی مسلمانان در جهان شده است. حقیقتاً جنایت‌ها روز به روز دارد توسعه پیدا می‌کند. اگر در ماه رمضان بتوانیم استجابت این دعا را از خداوند بگیریم که امنیت را به منطقه ما برگرداند، خیلی خوب است.

 

‌‌‌‌‌‌شنبـه / 12 تیـر 1395 هجری شمسی

26 رمضـان 1437 هجری قمری

سخنـرانـی در ضیافت افطار اقوام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

شما می‌دانید که ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای پرورش روح است و به سادگی نباید از این فرصت گذشت و خیلی حیف است که از این فرصت آسمانی کم استفاده کنیم.

امت و ملت ما، بخصوص شیعیان باید در این ماه از خداوند برای دفع شرّی که متوجه دنیای اسلام شده، بیشتر بخواهند و دعا کنند. اولاً اختلافات داخلی مسلمانان است که خیلی ‌هایش خونین شد و هر روز تلفات سنگینی داریم.

ثانیاً تروریسم حادّی که منطقه ما را فرا گرفته و باعث بدنامی اسلام و مسلمین شده است و در داخل هم حقیقتاً جنایت‌ها روز به روز دارد توسعه پیدا می‌کند.

 

‌‌‌‌‌‌دوشنبـه / 14 تیـر 1395 هجری شمسی

28 رمضـان 1437 هجری قمری

سخنـرانـی در ضیافت افطار خانواده های تیپ حفاظت مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

 

دعای مردم را در برنامه‌های مختلف، مخصوصاً در ماه رمضان داریم که خداوند درهای آسمان و تقرّب به خودش را باز کرده تا خودمان را در این ماه به خداوند نزدیک کنیم. این هم مؤثر است. مردمی که این‌همه به درگاه خداوند استغاثه می‌کنند، خداوند بی‌جواب می‌گذارد.

فضای ایران و انقلاب اسلامی ـ بحمدالله ـ خوب است، ولی متأسفانه اخیراً، یعنی سال‌هاست که مشکلاتی در مسائل اجتماعی ما در خانواده‌ها پدیدآمده است. یکی از دعاهای همه شما در این دو شبی که باقی مانده، این باشد که خداوند به ما لطف کند تا موفق شویم که نابسامانی‌های اخلاقی و اجتماعی را که اتفاق افتاده، جبران کنیم و جامعه خود را آن‌گونه که اسلام و قرآن می‌خواهند و اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌خواهند، نگاه داریم.