پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت آغاز هفته جنگ

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت آغاز هفته جنگ

  • جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۶۵

مخاطب: مردم ایران
مناسبت: هفته جنگ
تاریخ: بیست و یک شهریور 1365

پیام به مناسبت آغاز هفته جنگ
ما در آستانه شروع هفتمین سال جنگ تحمیلی و یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ هستیم. به خاطر اعتمادی که به راهمان و آرمانمان و نصرت خداوند داریم، امیدواریم که پایان این جنگ، به‌نفع حق، اسلام و مردم فداکار و ایثارگر ما و انقلاب اسلامی باشد. البته ما مایل نبودیم که جنگ در منطقه و آن هم بین دو کشور اسلامی به‌وجود آید و حقآ این جنگ بر ما تحمیل شد و جنگ هم همراه خودش مشکلات و تلخی‌های فراوانی دارد. نمی‌شود که جنگی وجود داشته باشد و تلخی و مرارت و غصه و خون دل نداشته باشد، منتهی اگر انسان در جنگ، وظیفه خودش را انجام دهد، و آنچه که خداوند از او خواسته بتوانند به‌خوبی انجام دهد، نزد خداوند و در پیشگاه تاریخ، سرافراز خواهیم بود و وجدانمان هم ما را آزار نخواهد داد. ما، خدا را شاکریم که به ما، ملت ما و رهبری ما، توفیق داد که در این جنگ، آن گونه که وظیفه اسلامی و قرآنی و مردمی و ملی ماست، عمل کنیم و به‌همین دلیل هم، ما آثار جنگ را در مسیر خواسته‌های انقلاب می‌بینیم، حتی علی‌رغم آن که این جنگ به‌ما تحمیل شد.
قرآن بر این نکته تکیه دارد که « کتب علیکم القتال و هوکره لکم و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم » ممکن است چیزهایی را شما از آن خوشتان نیاید، ولی در حقیقت، خیر شما باشد.
ما امیدواریم که این جنگ، با وجود تحمیلی بودنش مصداق همین آیه شریفه باشد و خیر اسلام و انقلاب و ملت باشد. چیزی را که می‌خواهیم در اول هفته جنگ با ملت عزیزمان مطرح بکنم، این است که کمی به تاریخ جنگ نظر بیندازند و خاطره‌ها را به‌یاد بیاورند و ببینند که بحمدالله، جنگ به نفع انقلاب و این ملت، البته با ایثارگری خود مردم و با رهبری عظیم‌الشأن، پیشرفت کرده است. در این جنگ، نقطه قوت جمهوری اسلامی، یکی حمایت مردمی و روی پای خود بودن است و دیگری، حقانیت و آرمان صحیح داشتن ماست.
ما دفاع می‌کنیم و طبعآ حق با مدافع است. آرمان ما، حمایت از اسلام، انقلاب و محرومان جهان و محرومان منطقه و مسلمین و مبارزه با ستم است و در مقابل ما، دشمنی قرار گرفته است که متجاوز و ناحق است و از لحاظ اوضاع داخلی، متکی به‌خارج و کفر و ابزار بیگانه است.
تاریخ جنگ به ما نشان داد که در این مدت، پیروزی با کسی است که روی پای خودش ایستاده و آرمان دارد. آرمان، به‌انسان نشاط و قدرت می‌دهد و حقانیت انسان را به آینده خودش امیدوارتر می‌کند. به‌انسان استقامت می‌دهد و استقلال و اتکای بر خود هم انسان را به آینده خودش امیدوارتر می‌کند. کسانی که متکی به دیگران هستند، همیشه وحشت دارند و هر لحظه احتمال قطع حمایت خارج را می‌دهند.
امروز دشمن شما، ملت ایران، از دو نقطه قوتی که داشته، دارد محروم می‌شود. ابزاری را که داشت، دیگر تأمین آنها برایش آسان نیست و اتکاء به‌خارج و دیگران، از آنجا که دیگران تا موقعی او را حمایت صد در صد می‌کنند که امید پیروزی برای او داشته باشند، به شدت ضعیف شده است.دشمن اکنون، از اتکاء به دیگران، زیان می‌بیند، ولی شما امروز حقانیتتان، بیشتر روشن شده، چون در جریان جنگ فهمیدند که دشمن شما به هر چه کار خلاف انسانی و خلاف اسلامی است، دست زده است و شما همیشه در مسیر حق حرکت کرده‌اید.
حمایت مردمی که نقطه دوم قدرت ما بود، امروز بحمدالله، بیشتر شده است. همان طور که جناب آقای خامنه‌ای در یکی از صحبتهایشان گفتند: «ما امروز قدرت تجهیز 5 برابر امکاناتی که در سال اول جنگ و سال‌های قبل داشتیم، داریم علی‌رغم فشارهای اقتصادی که می‌بینید از همه طرف بر ما وارد می‌کنند». بنابراین، می‌بینیم با اینکه دفاع می‌کنیم، ما از هر جهت وضعمان بهتر از اول جنگ است و دشمن وضعش بدتر است و در آستانه شکست قرار گرفته است. البته من نمی‌گویم شکست نهائی، اما آنچه که مطمئن هستیم، آن است که در آستانه ضربه زدن قاطع به دشمن هستیم که ان‌شاءالله به قولی که به ملتمان دادیم، امسال وفا می‌کنیم و شرط این موفقیت، همان حمایت همیشگی است که الحمدلله، ما این را داریم و طالب توسعه این حمایت هستیم و این را هم ملت به‌ما عرضه می‌کند. البته، مرارت‌های جنگ را بیشتر خانواده‌های شهداء، اسراء، معلولین و جانبازان انقلاب و مفقودین جنگ، تحمل می‌کنند که ملت ما باید در حمایتی که از جنگ می‌کند، توجه به اینها داشته باشد و من، مخصوصآ تأکید می‌کنم روی مهاجران جنگ که اینها در این 6 سال، خیلی زحمت و مرارت کشیدند و از خانه و زندگی جدا شدند. اینها حق بزرگی بر گردن ما دارند و ما باید به خانواده‌های مهاجر جنگ، اسراء و مفقودین جنگ دعا کنیم، به‌خصوص برای سلامتی فرمانده کل قوا، رهبر عزیزمان که همه این چیزها را از ایشان داریم، و برای موفقیت رزمندگان عزیزمان که در جبهه‌ها دارند با ایثار، عظمت به‌انقلاب و اسلام می‌دهند، دعا نمائیم.
در این هفته جنگ، من از ملتمان خواهش می‌کنم که توجه خاصی به برنامه‌های «هفته جنگ » داشته باشند که سازنده است و امیدوارم این موجی که امروز به‌طرف جبهه‌ها می‌رود، روزافزون باشد و ما هم به‌شما قول می‌دهیم که در سایه این حمایتها، بتوانیم از وظایفی که به عهده ما گذاشته شده است، به خوبی برآئیم.

اکبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی
21/6/65