پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت شهادت احمدی روشن

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت شهادت احمدی روشن

  • تهران
  • جمعه ۲۳ دی ۱۳۹۰

انّا لله و انّا الیه راجعون

بسم ‌رب الشهدا والصدیقین

جنایت اخیر ترور شهید مهندس مصطفی احمدی‌روشن(1) و همراهش شهید رضا قشقایی‌فرد (2) بدست مزدوران استکبار جهانی، در سالگرد ترور دو دانشمند دیگر هسته‌ای ایران ضایعه‌ای اسفبار و موجب تأثر خاطر است.

بی‌شک اینگونه اعمال غیرانسانی و تروریستی، نشانه ضعف و ناتوانی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در متوقف‌کردن پیشرفت علمی دانشمندان کشورمان در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است.

همانگونه که تجربه تاریخی اول انقلاب تاکنون نشان داده است اینگونه اقدامات مذبوحانه تروریستی راه بجایی نبرده و نخواهد برد، اینجانب با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه تروریستی شهادت شهید احمدی‌روشن و دوست همراهش را به دوستان، هم‌دانشگاهیان، استادان، مردم شریف ایران و بویژه بستگان و خانواده بزرگوار این دو شهید تسلیت می‌گویم، از نیروهای انتظامی و امنیتی انتظار می‌رود ضمن پیشگیری اینگونه اقدامات تروریستی قبل از وقوع، هوشیارانه‌تر عمل کرده و عامل یا عاملین جنایت اخیر را نیز دستگیر و به سزای اعمال ننگینشان برسانند.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

****************************************************************

1- شهید مصطفی احمدی روشن در 17 شهریور سال 1358 در روستای سنگستان استان همدان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در خانواده‌ای فقیر گذراند. خانواده وی در محله‌ای واقع در پشت امامزاده یحیی همدان به نام محوطه آقاجانی بیگ و در خانه‌ی اجاره‌ای و قدیمی، با امکاناتی اندک زندگی می کردند. پدر وی راننده مینی بوس بود و در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سال‌های بسیاری را به مبارزه با دشمن بعثی پرداخت.

وی تحصیلات خود را در زادگاه خویش آغاز کرد. دوره تحصیلی راهنمایی را با رتبه عالی از مدرسه خیام همدان فارغ التحصیل شد و به دبیرستان ابن سینا رفت. شهید احمدی روشن هشتاد و پنجمین شهید دبیرستان ابن سینای همدان است.

پس از آن نیز در آزمون سراسری سال 77 شرکت کرد و وارد دانشگاه صنعتی شریف تهران شد و سپس در سال 81 از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

دانش آموخته رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی شریف بود. شهید احمدی روشن با سن پایین حدود 32 سال، دارای مقالات متعدد علمی در رشته پلیمر بود. وی در سال 1380ش و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد، همکاری داشت. همچنین دارای چندین مقاله ISI به زبان‌های انگلیسی و فارسی بود و در زمان شهادت دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می رفت که مسئولیت معاونت بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز را نیز به عهده داشت.

سرانجام در 21 دی 1390 پس از خروج از منزل در ساعت ۸: ۳۰ صبح توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران، میدان کتابی ترور شد. از شهید احمدی روشن یک فرزند به نام «علی» به یادگار مانده است.

 

2- شهید رضا قشقایی فرد متولد ۱۳۵۷ و پرورش یافته شهرستان ری است. وی در خانواده‏ای متدین و سختکوش پرورش یافت. دوران زندگی‏اش را ابتدا با کارگری آغاز کرد. همزمان با درس و کار، مسئول فرهنگی پایگاه بسیج مسجد محله ‏شان بود و در نهایت کارمند سازمان انرژی اتمی شد. پس از آشنایی با شهید مصطفی احمدی روشن، فصل جدیدی از زندگی‏ اش رقم خورد. رابطه ‏ای که بین او و شهید احمدی روشن بود، هرگز یک رابطه‏ رئیس و مرئوس نبود. آنها خیلی راحت و بی‌تکلف با هم کار می کردند. شهید احمدی روشن وقتی رضا قشقایی را به پدرش معرفی کرد، گفت: «من که برادر نداشتم، این داداش رضا از این به بعد داداش منه، همون طور که با من راحت هستید، از این به بعد با آقا رضا هم راحت باشید.»

سرانجام همزمان با شهید احمدی روشن، مورد سوء قصد قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. از شهید قشقایی یک پسر ۱۰ ساله به نام محمدحسین به یادگار مانده است.