سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۶۰

جلسه 60/7/15 - 7 October 1981

توضیح در مورد تشنج مجلس هنگام سخنرانی مهندس بازرگان

من توضیح کوتاهی درباره آنچه که امروز اتفاق افتاده، عرض می‏کنم و بعد دررابطه با مسائل جاری دنیا در منطقه مطالب کوتاهی دارم که خدمت برادران‏می‏گویم. آقایان شاهد جلسه بودید! من برای مردمی که خارج از جلسه مجلس‏سروصدایی شنیدند، عرض می‏کنم. آقای مهندس بازرگان نصیحت می‏کردند،در بین صحبتهایشان به جایی رسیدند و مطالبی راجع به مسائل داخلی گفتند که در مورد جریان تروریسم داخلی کشور، طوری تعبیر شد که کَاَنهُ اینها عامل‏آمریکا نیستند و یک جریان داخلی است. بعضی از دوستان از این تعبیر ناراحت‏شدند و اعتراض کردند و بعد جمعی از دوستان دیگر هم به معترضین پیوستند واز مجلس بیرون رفتند. ما برای اینکه تشنجی نباشد و بشود کار را ادامه داد جلسه‏را موقتاً تعطیل کردیم و حالا دوباره کارمان را شروع کردیم.

امروز حوادثی که مثل زنجیرها به هم پیوسته است [روی می‏دهد] که تحقیقاً درمنطقه و شاید در دنیا اثر مهم دارد. آقایان به خاطر دارند که سه چهار روز است‏که توطئه‏ای با فریب خوردن یا دست افتادن کویت (حالا یا با سهو یا با عمد)علیه ایران متأسفانه شروع شده است. یک روز بعد از آن پیروزی درخشان - که‏مرتجعین منطقه فهمیدند ایران تحقیقاً در این جنگ پیروز است - آمریکاتوطئه‏ای طرح کرد که با دست ارتجاع منطقه در حال اجرا است و این خیلی مهم‏است.

مدعی شده‏اند هواپیماهای ما که حتی به مرزهای کویت هم نزدیک نشده‏اند،یکی از مراکز نفتی کویت را بمباران کرده‏اند. آن روزی که اینها ادعا کرده‏اند مااصلاً در جنوب پروازی نداشتیم. سند اولشان هم این بود که آواکسهای آمریکاپروازهای سه فانتوم ایرانی را ردیابی کرده‏اند. »هیگ« همین را اعلام کرد و بعداًگفته شد چون ما پائین حرکت می‏کردیم رادارهای کویت ضبط نکرده‏اند. چون‏این سؤال پیدا شد که »چرا نزدید، چرا جلوگیری نکردید؟« و بایستی به‏مردمشان جواب می‏دادند گفتند: ما ضبط نکردیم. همه ادله‏شان این است که‏قطعه‏ای از یک بمبی که ساخت آمریکا است در آن محوطه پیدا شده است.کسانی که آنجا هستند می‏گویند، حتی معلوم نیست که آن آتش سوزی اثر بمباران‏باشد؛ شاید هم بمباران باشد، ما نمی‏دانیم. آن هم ممکن است توطئه‏ای باشد که خود آمریکا، یا کویت یا خود عراق با سعودی کرده‏اند. این را ما نمی‏دانیم. ماپیشنهاد کرده‏ایم که یک کمیسیون فنی و سیاسی از ایران و دیگر کشورها بیاید وجریان را تحقیق بکند. برای اینکه مطلب روشن بشود هنوز هم روی این حرف‏ایستاده‏ایم و جالب این است که بسیاری از کشورهای مرتجع منطقه هماهنگ باهم از پیش آماده بودند که به خاطر این تجاوز ادعایی ایران را محکوم کنند و یک‏موج ضد ایرانی و ضد اسلامی راه بیندازند.

اطلاع دارید، همه می‏دانیم، دنیا هم می‏داند که در کنار قضیه، معامله هشت‏میلیارد و نیمی مطرح است که آمریکا به عربستان سعودی اسلحه بدهد؛ آواکس وغیره. در مراجع قانونگذاری آمریکا با فشار صهیونیسم [اصرار می‏شود] که این‏معامله نشود، چون برای اسرائیل خطرناک است. باید صحنه‏سازی بشود تا رأی‏بیاورند و عربستان بتواند این اسلحه را بخرد. چنانچه این اسلحه را عربستان‏می‏خرید و واقعاً در آینده علیه اسرائیل به کار می‏رفت، ما حرفی نداشتیم که ماقربانی این اتهام بشویم. ولی متأسفانه می‏دانیم که این طور نخواهد شد، چون‏همین آواکسها ردیابی هواپیماهای اسرائیل را که آمدند و مراکز اتمی عراق راکوباندند ندیده گرفتند. همین دیروز عربستان سعودی کمک کرد و قایق اسرائیل‏را که به گل نشسته بود از گل در آورد. ما مطمئنیم اسلحه‏ای که این کشورهامی‏گیرد، علیه مردم و انقلابهای منطقه به کار خواهد رفت. این آواکسها هیچ وقت‏به دست عربستان نخواهد افتاد، اما دیگر کشورهای مرتجع منطقه با قلت شعوریا با عامل دست بودن، برای اینکه جوّی بوجود بیاورند که رأی در آمریکادرست بکنند ایران را برای فروختن این اسلحه قربانی می‏کنند و این اتهام زشت‏را می‏زنند. متأسفانه کویت هم دانسته یا ندانسته عامل اجرای این مقصد شده‏است و این جریان زشت و ضداخلاقی و ضدانسانی و ضدانقلابی را در دنیادرست کرده است.

متأسفانه می‏بینیم کشوری مثل فرانسه که مدعی چپ‏گرایی است و خیال‏می‏کند که جزو کشورهای مترقی است، کورکورانه به عنوان یک حمله [ما را]محکوم می‏کند. جریان بسار زشت است و ما امیدواریم که موفق بشویم درحرکات سیاسی بعدمان دست دشمنانمان را رو کنیم.

مسأله دیروز مصر از مسائل بسیار مهم منطقه است. آنچه بسیار مهم است روح‏این جریان است که مسؤولان کشورهای اسلامی درسی بگیرند و بدانند که راهی‏غیر از راه مردم و راه اسلام در این منطقه به پایان نمی‏رسد. همان روزی که‏سادات به اسرائیل رفت و با خوشحالی در مسجدالاقصی نماز خواند، گورخودش را کند و طول این مدت با زور در منطقه ماند. هر اختلافی که باشد مردم‏مسلمان عرب در مقابل اسرائیل (مخصوصاً) متحدند. دیروز وقتی که این حادثه‏در مصر اتفاق می‏افتد، اولین کاری که روی می‏دهد، سفارت اسرائیل محاصره‏می‏شود و کارکنان آن با هلیکوپتر منتقل می‏شوند برای اینکه معلوم است مسأله‏از کجا است. یعنی رهبران مصر می‏فهمند که روح این اقدام چیست و به کجامربوط می‏شود، "نمیری55" که همراه سادات حرکت می‏کرد، مخفی می‏شود که‏او را نبینند. جریان برای خود مسؤولان و خود کسانی که دست اندرکار هستندروشن است که چیست، مردم هستند؛ حالا مسلمان و غیرمسلمان. در دنیای‏عرب خیانت به آرمان فلسطین و خیانت به آرمان مردم در مقابل اسرائیل‏غاصب، پذیرفته نیست.

ما امیدواریم که سایر رهبران؛ سعودیها، مراکشی‏ها، تونسی‏ها، سودانی‏ها،اردنی‏ها، و کسانی که در این کشورها حکومتها را دارند، اینها درس بگیرند وبدانند که راه این نیست. بیایند متفق بشوند، با ما همصدا و همراه بشوند و کارهارا در مسیری که ملتها برای کوبیدن اسرائیل و طرد آمریکا از منطقه می‏خواهند[صورت دهند.] می‏بینید که دوباره موج حمله صلح هم آغاز شده است. امروزشما مذاکراتی که در نیویورک شده بود، شنیدید. اینها همه به هم مربوط است.این کار کویت در رابطه با پیروزی ما و این حرکت جدید به هم مربوط است. مااز اول حرفمان را اعلام کرده‏ایم. ما هیچ وقت جنگ طلب نبودیم. کشورهای‏اسلامی بی خیال اینکه از این راه به پایان جنگ می‏رسند. بی خود در توطئه واردنشوند. بیایند صراحت و صداقت نشان بدهند. صراحت قضیه این است:

عراق به ما تجاوز و کشور ما را اشغال کرده است و دهها هزار نیروی انسانی راتلف و این همه شرارت کرده است و این همه خسارت زده است. ما روز اول‏گفتیم که ما دفاع می‏کنیم و تا سرباز عراقی در خاک ما است، غیر از جنگ حرفی‏هم برای گفتن نداریم. [اگر] عراق بیرون برود، یک دادگاه تشکیل بشود، متجاوزمعرفی گردد و متجاوز خسارت جنگ را بپردازد. جنگی در کار نخواهد بود. حالاهم همین را می‏گوییم. ایران این قدر کار دارد که دنبال جنگ نگردد. ایران‏مطمئن است فکرش بدون جنگ هم پیروز می‏شود. ایران نیازی به جنگ‏نمی‏بیند. اگر جنگی بر ما تحمیل کنید ما کاری غیر از دفاع نداریم. ما از اول هم‏گفتیم که حرف ما در جنگ و صلح این است. باز هم همان حرف اولمان راتکرار می‏کنیم. ما امیدواریم این جریانی که برای فرعون مصر پیش آمد، بتواندبرای رهبران، یعنی مسؤولان کشورهای اسلامی درسی باشد و ان‏شاءاللّه راهی‏باشد برای متحد شدن مردم منطقه علیه اسرائیل. و خدا کند کسانی که در مصرمسئوولیت‏های بعدی بعدی را به عهده می‏گیرند، به فکر ادامه راه سادات نباشند.والسلام علیکم و رحمة اللّه.