سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۶۴

جلسه: 181  O
ملاقات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امام امت

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، متشکریم از امام امت و رهبر بزرگوار و عظیم‌الشأن و هشیار و بیدارمان که در مواقع لازم با تشخیص عمیقی که دارند راهنمایی‌های لازم را برای مسئوولان کشور و مردم ارائه می فرمایند. یکی از اقدامات بسیار مؤثر و مفید ایشان همین ملاقاتی بود که دیروز با نمایندگان مجلس با امر خودشان صورت گرفت و در یک مقطعی که ما نیاز به نصیحت داریم، ایشان نصایحی را فرمودند که وظیفه ما است که روی این نصایح درنگ کنیم و همه دوستان در مجلس و کسانی که خارج از مجلس به نحوی زبان دارند و با مردم حرف می‌زنند، اگر بنا دارند که در خط امام حرکت کنند و واقعاً به دور از هواهای نفسانی و سوء استفاده از اظهارات امام می خواهند نظرات امام را تأمین بفرمایند، بین خودشان و خداوند، وجدان خودشان را قاضی کنند و درست عمل کنند. شما در نظر بگیرید که با این سرعت بعد از رأی تمایل مجلس به جناب نخست وزیر چرا امام امت ما را دعوت کردند که به خدمتشان برویم و برای ما صحبت کنند. در گذشته چنین موردی سابقه نداشته و برای اولین بار است تا جایی که من می‌دانم. امام احساس فرمودند در این مقطع ممکن است که اتحاد و انسجام نیروهای اسلامی و مسئوولان اسلامی و کسانی که وحدتشان برای این ملت و برای این انقلاب ضرورت دارد در معرض خطر باشد. احساس خطر فرمودند که کینه توزی‌هایی به دنبال انجام وظایف در سمت‌هایی که نماینده‌ها دارند پیش بیاید و احساس فرمودند، ممکن است این کینه توزی‌ها باعث بشود کابینه دولت که امروز در شرایطی هستیم که نباید تأخیر بیفتد به تأخیر بیفتد. و دشمنان ما هم سوء استفاده بکنند چنین اقدامی فرمودند. در بیانات امام با همه اختصاری که بود مطالب قابل توجهی درج شده بود که با تفکر می‌شود این مسائل را درآورد و روی آن عمل کرد. اولین نکته تأیید مجلس است و توقیر مجلس است چیزی که ایشان از روز اول همیشه سیره مقدس شان بوده و ممکن بود به خاطر این مسائلی که این روزها اتفاق افتاد مجلس شورای اسلامی مخدوش بشود. ایشان برحذر داشتند امت را و خود ما را که مبادا چنین وضعی پیش بیاید. ما به عنوان نماینده مجلس از امام بزرگوارمان تشکر می‌کنیم و به عنوان یک شهروند ایرانی و یک مسلمان ممنونیم که این نهاد مقدس را که همیشه می‌تواند برای این ملت منشاء خیر باشد و کمترین احتمال نفوذ فساد در چنین محفل بزرگی در کشور وجود دارد امام برای حفاظت از آن چنین اقدام سریعی فرمودند. تسریع کابینه یکی از خواسته‌های امام بود که تکیه کرده‌اند ما از جناب نخست وزیر، جناب ریاست جمهوری و از نمایندگان تقاضا داریم که با همکاری و صمیمیت به این تذکر امام جامه عمل بپوشانند. امام تأکید کرده‌اند که کارشکنی در کار نباشد، اظهارنظر خوب است وظیفه انسان در اظهارنظر آن چه می‌فهمد انتقاد سالم است ولی کارشکنی، کاری است که دور از شأن یک مسلمان است و دور از ساحت مقدس این مجلس باید باشد. ان شاءاللّه همه نماینده‌ها و کسانی که در جای دیگر مخاطب امام هستند، این درس را خوب بگیرند و مبادا روزی ما به خاطر چیزهایی که خداوند راضی نیست دچار این گناه بزرگ که کارشکنی در نظام جمهوری اسلامی، هیچ گناهی بالاتر نخواهد بود، بشویم. و نماینده‌ها بیش از همه مخاطب این مسأله هستند.
مراعات اخلاق اسلام را امام از ما خواستند و قبلاً هم در پیام معروفشان از ما خواسته بودند. این چیزی است که ما عملاً باید اینجا نشان بدهیم. این تریبون مجلس است که به روی تمام دنیا باز است و مردمی که کلمات امام را شنیده‌اند توقع ندارند که ما از این تریبون مجلس و در مذاکراتمان به گونه‌ای برخورد بکنیم که بوی هتاکی بدهد و بوی تعارض‌های غیر انسانی بدهد. البته تعارض فکری و برخورد صحیح اندیشه‌ها، چیزی است که هم اسلام خواسته و هم امام می‌خواهند و هم حق انسان‌ها است و هم وسیله تکامل علوم و تکامل معارف اجتماعی و اسلامی و انسانی است که جایش هم همین تریبون مجلس است واین جلسه ما است.
همکاری با مجریان را از ما خواسته‌اند (به جای کارشکنی) که ما در گذشته چنین بودیم و ان‌شاءاللّه در آینده هم بیشتر به خاطر نصایح ایشان باید باشیم، انتقاد سازنده را تأکید کرده‌اند که این وظیفه ما است مبادا این گونه چیزها سبب بشود آقایان نظرات اصلاحی که دارند مطرح نکنند، اما مطرح نکردن نظرات در بیان سالم و یا برخورد سالم و با استدلال درست هیچ کس را نمی‌رنجاند. اگر به اغراض باندی و سیاسی آلوده نشود. چیزی که مهمتر از همه ما باید نتیجه‌گیری بکنیم این است که ما بین خودمان به خاطر مسائلی که مربوط می‌شود به وظایف ما، یک وقت برادری اسلامی مان مخدوش بشود نباید بگذاریم به خاطر اظهار نظرها محبت‌ها، دوستی‌ها، صفاها وهمکاری‌ها مخدوش بشود. اظهار نظر حق است و طرف مقابل هم می‌تواند نقطه مقابل را مطرح بکند اما مشروط به این که قلب‌ها و دل‌ها با هم دشمن نشود. تحقیقاً ما اگر تمام دنیا را بگیریم همراهان و همفکران و برادرانی بهتر از همین‌هایی که زیر این سقف نشسته‌اند نمی‌توانیم پیدا بکنیم اگر بنا باشد که ما با هم نتوانیم این جا رفیق و برادر باشیم چگونه می‌توانیم در یک نظام وسیع جهانی اسلامی برادران زیادی داشته باشیم؟ و تحقیقاً می‌توانیم. بنابراین روح حرف امام را و روح دستورات امام را ان‌شاءاللّه ما مراعات بکنیم و این سخنرانیها و این بیانات و این پیام‌ها در مجلس تأثیر بکند که مطمئناً از مجلس هم به جاهای دیگر تأثیر می‌کند. مجلس برای جامعه معلم خوبی است. و اگر این تریبون بد عمل بکند وسیله تفرقه بدی برای اجتماع است. ان‌شاءاللّه نماینده‌ها همان گونه که تا به حال ما از شاگردی امام سود برده‌ایم واز ارشادات امام توانسته‌ایم استفاده بکنیم باز هم استفاده خواهیم کرد. ملت ما هم بیانات امام را شنیدند ما همان گونه که امام اشاره کردند از ملت مان هم انتظار داریم که ناظر برحسن عملکرد مجلس باشند، حسن عملکرد نمایندگانشان باشند اگر از ما چیزهایی می‌بینند که به نظر خودشان درست نیست می‌توانند به ما دوستانه تذکر بدهند والسلام علیکم ورحمه‌اللّه.