مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل آمریکا، اسرائیل و دنیای اسلام

مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل آمریکا، اسرائیل و دنیای اسلام

  • کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی
  • دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۱

 

È جناب آقای هاشمی، با توجّه به هفته وحدت، چه پیامی به مسلمانان جهان دارید؟

É جواب سؤال شما را الان در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفتم. به هر حال باید از امکانات خود بیشتر استفاده کنیم تا جلوی زورگویی آمریکایی‌ها را بگیریم. الان اسرائیل انگار صاحب دنیاست. هر جور که می‌خواهد، ظلم می‌کند و کسی نیست که جلویش را بگیرد. در صورتی که از آمریکا خط می‌گیرد. اگر آمریکا کمک نکند، نمی‌تواند کاری بکند.

È چرا دشمنان تبلیغ می‌کنند که اسلام کارایی اداره حکومت را ندارد؟

É همه می‌دانیم که دروغ می‌گویند. معلوم است که آن‌ها باید چنین تبلیغاتی داشته باشند. این قدرت عظیم مردمی، جغرافیایی و منابع مسلمانان برای آنها قابل تحمّل نیست. می‌خواهند به‌گونه‌ای اسلام را معرفی کنند که دیگر ملل را با خود همراه کنند.

È با توجّه به تهدیدات مکرر آمریکا علیه اسلام و ایران و با توجّه به اینکه الان جهان اسلام در بخشی از وجودش در فلسطین، معضلی مثل اسرائیل را دارد، چه تحرّکی برای کشورهای اسلامی لازم است؟

É نباید از آمریکا ترسید. عمده حرف‌های آمریکا تهدید است. در

علائم ضعف آمریکا در دنیا

جاهایی هم عمل می‌کند. نقاط ضعف آمریکا خیلی زیاد است. در همین افغانستان که هیچ نیروی متشکّلی در مقابلش نیست، در گِل فرو رفته است. در لبنان مسلمانان، اسرائیلی‌ها را وادار به فرار کردند. در فلسطین با همه این شرایط، ابتکار در دست مجاهدین فلسطینی است. این‌گونه نیست که خیال کنیم نمی‌توانیم کار کنیم. اگر تصمیم بگیریم، می‌توانیم کارهای عمده‌ای انجام دهیم.

Èخیلی ممنون.

Éموفّق باشید.