مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی آغاز سفر به استان کرمانشاه مصاحبه کنندگان : خبرنگار صدا و سیمای مرکز کرمانشاه، خبرنگار ایرنا، خبرنگار ایسنا

مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی آغاز سفر به استان کرمانشاه مصاحبه کنندگان : خبرنگار صدا و سیمای مرکز کرمانشاه، خبرنگار ایرنا، خبرنگار ایسنا

  • فرودگاه کرمانشاه
  • دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۱

 

È آقای هاشمی! ضمن عرض خیر مقدم به حضرت‌عالی، همانطور که استحضار دارید، امروز کنگره‌ی بزرگداشت شهید آیت‌اللّه اشرفی اصفهانی در استان کرمانشاه برگزار می‌شود، بفرمایید تبیین سیره‌ی عملی علمای مجاهد تا چه اندازه‌ای می‌تواند در انتقال فرهنگ جهاد و شهادت به نسل سوّم انقلاب مؤثّر باشد؟

É بسم‌اللّه الرحمن الرحیم. کنگره‌ای که برای بیستمین سالگرد شهادت ایشان گرفتند، یکی از نمونه‌های خوب تبیین سیره‌ی این بزرگان است. به‌خاطر ویژگیهایی که آیت‌اللّه اشرفی اصفهانی دارند، با علاقه در این کنگره شرکت می‌کنم. ان‌شاءاللّه دو روزی که اینجا هستیم، هم مردم کرمانشاه را زیارت می‌کنیم و هم از بعضی طرحهایی که مورد علاقه‌ی من است و از قبل مانده را می‌بینیم. به‌خاطر شرایطی که در منطقه هست، سری به مرز می‌زنم و با علما و مسؤولان استان هم دیدار می‌کنم.

È جناب‌عالی در جایی فرمودید که هر کشوری که درگیر جنگ شود، همسایگان آن کشور به زحمت می‌افتند، در صورت حمله‌ی آمریکا به عراق، استراتژی و سیاست نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران چیست؟

É اوّلا امیدواریم که چنین حمله‌ای اتفاق نیفتد. طبعآ در جنگ بی‌طرف خواهیم بود. امّا فعّال خواهیم بود که شرّ آمریکا را در منطقه کم کنیم.

È با توجّه به اینکه حضرت‌عالی دو دوره رئیس جمهور کشور بودید و امروز هم که بحث افزایش اختیارات ریاست جمهوری در کشور مطرح است، این افزایش اختیارات تا چه اندازه‌ای ضرورت دارد؟

اهداف سفر به استان کرمانشاه

Éمن هنوز این لایحه را ندیدم. باید لایحه را ببینم، بعد اظهار نظر کنم.

Èجناب آقای هاشمی، هدف از سفر به استان کرمانشاه را بیان فرمایید.

Éدر درجه‌ی اوّل برای کنگره آمدم. طبعآ می‌خواهم اطلاعی از استان، مرزها و آشنایی با طرحهایی که در دست اجرا است، به دست بیاورم.

Èبرنامه‌های خاصّ این سفر را بفرمایید.

Éبرنامه‌ی خاصّ من ملاقات با مسؤولان استان، علما و بازدید از نفت شهر و قصرشیرین است.

Èخیلی متشکرم.