مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در آغاز سفر به جمهوری ترکمنستان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در آغاز سفر به جمهوری ترکمنستان

  • فرودگاه مهرآباد تهران
  • پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۷۳

 

 سئوال خبرنگار : در آستانه سفر به جمهوری ترکمنستان بفرمائید که آینده روابط دو کشور را چگونه می بینید و آیا مسایل جداگانه ای در این سفر .....

جواب رییس جمهوری : بسم الله الرحمن الرحیم . روابط ما الان در سطح بسیار خوبی است و افق آینده هم روشن است چون شرایط دو کشور ایجاب می کند که ما بیشتر همکاری داشته باشیم .

من این سفر را بیشتر در جواب سفرهای متعدد آقای نیازوف رییس جمهور ترکمنستان می روم ایشان چند بار آمدند ایران و ما بدهکاریم . خودشان مایل بودند در ایام جشن های استقلال شان برویم که سالگرد استقلال شان هست من هم فرصت را مناسب دیدم بخصوص که تعدادی از سران کشورهای منطقه هم آنجا خواهند بود که موقعیتی است که تبادل نظر دسته جمعی هم داشته باشیم . البته کارهای مهمی هم در دستورمان هست . آنها می خواهند طرح لوله کشی گاز را که از طریق ایران عبور می کند شروع کنند بنا است با هم در مراسم اش شرکت بکنیم و یک اقدام مشترک نفتی داریم در ترکمنستان که موقعیت خوبی است برای همکاری . در این سفر تحکیم می شود مسأله اش و کارهای متعدد دیگری هم داریم ما و ترکمنستان روابط مان خیلی وسیع است و همه جانبه .

امیدواریم که برای هر دو کشور و دو ملت مفید باشد این سفر .

سئوال خبرنگار : ......

 

جواب رییس جمهوری : کارهای فنی اش مطالعاتش تمام شد تفاهم نامه اش امضاء شد .

 

ترکمنستان دنبال تأمین مسایل مالی این خط است البته ما هم پذیرفتیم در صورتیکه خودشان نداشته باشند قسمتی را تأمین مالی بکنیم آن قسمت هایی که هزینه های ریالی است در کشور ما به نظرم دارند کم کم آماده می شوند که پیمانکارها با وسعت شروع بکنند البته ما در ایران خودمان انجام می دهیم به حساب ترکمنستان .