مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی بعد از بازدید از نمایشگاه کشاورزی استان فارس

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی بعد از بازدید از نمایشگاه کشاورزی استان فارس

  • استانداری شیراز
  • چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۲

 

حرکت تدریجی ایران

به سوی خودکفایی گندم

اتلاف محصولات هنگام

برداشت، نقطه ضعف

کشاورزی ایران

Èبینندگان گرامی و هم استانی‌های ارجمند، همان‌طور که قبلا خدمت شما اعلام کردیم، امروز با حضور ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضرت آیت‌اللّه هاشمی‌رفسنجانی، شاهد برگزاری جشن با شکوه گندم و در حقیقت جشن استقلال هستیم. چون الان ایشان تشریف‌فرما شدند، من در خدمت ایشان هستم و تقاضا می‌کنم بفرمایید چه شد در کشور - بحمدللّه - ما شاهد افزایش تولید گندم بودیم و بعد از حدود سی، چهل سال موفّق شدیم که در کشور از لحاظ تولید گندم به استقلال برسیم؟

Éما الان دستاورد کشاورزان استان را در محصولات متنوع و عالی و به‌خصوص گندم می‌بینیم. همیشه معتقد بودیم که ایران می‌تواند گندم خود را تأمین کند و این ظرفیت الان هرز می‌رود. بحمدللّه کم‌کم کشاورزان با طرح محوری گندم وارد شدند. دولت هم معمولا کمک کرده و سال به سال خرید گندم را بالا برده است و کشاورزان و مردم هم می‌دانند که ما الان گندم را کیلویی 350 تومان می‌خریم و آرد را حدود هفت تومان می‌فروشیم.

سیاست دولت و علاقه‌ی کشاورزان و تلاشی که می‌کنند، ما را نزدیک به خودکفایی رسانده است. الان نقطه‌ی ضعف این است که مقداری از محصولات را در موقع برداشت یا موقع پخت و تغذیه مردم تلف می‌کنیم.

لزوم توجه به استغنای

مواد غذایی در کشور

می‌توان جلوی آن را هم گرفت. ان‌شاءاللّه با همین آهنگی که پیش می‌رویم، به زودی شاهد استغنای کامل کشورمان از مواد غذایی خواهیم شد.

Èخیلی متشکرم.

Éموفّق باشید.