مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی بعد از بازدید از سدّ البرز مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز مازندران

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی بعد از بازدید از سدّ البرز مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز مازندران

  • محل سد البرز - جنوب بابل
  • جمعه ۲۵ مهر ۱۳۸۲

 

کارخانه تولید اسکناس،

کاری مهم واستراتژیک

اهداف ساخت

سد شهید رجایی

کانال سراسری انتقال

آب آستارا به گنبد،

آرزوی مردم و مسئولان

Èآقای هاشمی شما از نزدیک با امکانات و استعدادهای استان مازندران آشنا شدید. بفرمایید در فاصله سفر قبلی تاکنون طرحهای عمرانی چه پیشرفتهایی داشته است؟

Éبسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم من از تا طرح بازدید کردم. یکی کارخانه تولید اسکناس بود که آن بحمدالله تمام شده است و کار مهمّ و استراتژیکی هست و برای اینکه کشور به کاغذ اسکناس خارجی وابسته نباشد، کار خوبی انجام داده بودند. اینجا طرح سدّ البرز است که جزو بهترین کارهایی است که الان در کشور دنبال می‌شود. این یکی از سدّهای فوق‌العاده مهم منطقه است که مشکلاتی هم داشت. وقتی که شروع شد، مسأله روستائیان و مسایل روستاها که زیرآب می‌رفتند و چیزهایی از این قبیل مشکل بود که بحمداللّه حلّ شده است و الان سدّ به صورت فعّال وارد فاز اجرایی است و حدود  40 درصد کار اجرایی سد انجام شده است. فکر می‌کنم این سد که ساخته شود، چیزی شبیه سدّ شهید رجایی است که آن سد وقتی ساخته شد، همه منطقه زیر سد راحت شدند.

دیگر مسأله خشکسالی برای آنها مفهومی ندارد. کشاورزان مطمئن هستند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. این هم شبیه به آن می‌شود. در اینجا گزارشهای دیگری از مسؤولان و مدیران منطقه و وزارت نیرو شنیدیم که برای من از مسایل زیبای توسعه است. یکی کانال سراسری آب اینجاست که جزو آرزوهای مردم و ما است که آقایان فعلا از حدود چالوس به طرف شرق

اهداف احداث‌کانال

سراسری انتقال آب

آستا را به گنبد

پیشرفت ایران

در بخش آب

لزوم دستیابی ایران

به فنون روز

اجرا می‌کنند. فکر می‌کنم اگر روزی کانال سراسری آن‌گونه که از اوّل مطرح بود، از آستارا تا گنبد اجرا شود، این سه استان برای همیشه زندگی مطمئنی خواهند داشت. آب و زمین به اندازه کافی است و به موقع از زمین استفاده می‌کنند و آبهای زیادی هم به طرف شرق می‌رود و دیگر باتلاق‌ها زیاد نخواهد بود. خشکسالی نخواهد بود. برداشت چند محصول از زمین ممکن می‌شود. الان اکثریت اراضی منطقه دیم یا مراتع است و اینها تبدیل به آبی می‌شود.

به طور کلّی زندگی در این سه استان عوض خواهد شد. بحمدالله الان وزارت نیرو جدّی گرفته است و باید بقیه مسؤولان هم همکاری کنند.

طرحهای دیگر، سدسازی و مهندسی رودخانه که از کارهای مهمّ اینجاست که کم‌وبیش با پیشرفت کارها آشنا شدم.

در مجموع یکی از بخشهایی که در کشور سرعت خودش را حفظ کرده، بخش آب است. مثل سد سازی‌ها، مهار آبها و انتقال آبها و فاضلاب شهرها و بخشهای دیگری که در اطراف آب است. من خیلی راضی هستم.

È با توجه به اینکه ما در حال پیمودن مسیر رشد و پیشرفت کشور هستیم و در این زمینه هم به‌خصوص در سال‌های اخیر شاهد افتتاح، احداث و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی زیادی هستیم، چه ابزار و امکاناتی می‌تواند در پیمودن این مسیر به ما کمک کند، به‌ویژه انرژی هسته‌ای در این مسیر و در راه انجام پروژه‌های عمرانی و پیشرفت کشور تا چه اندازه تأثیرگذار است؟

É پروژه‌های هسته‌ای یک بخش خاص است. اهدافش البته گاهی با کارهای توسعه‌ای همراه می‌شود، مثلا ساخت نیروگاه و بخش کشاورزی. ولی اهمیّت آن به ادلّه دیگری است که باید یکی از پیشرفته‌ترین فنون روز را که در زندگی ما خیلی تأثیر دارد، به‌دست بیاوریم.

 

اقدامات موثر نمایندگان

عاملی برای حضور مردم

در انتخابات

عدم اقبال مردم به

انتخابات شوراها،

دلیلی بر نارضایتی مردم

رابطه گرم مردم و مسؤولان،

بزرگترین قدرت هر نظام

È با توجه به اینکه حدود 5 ماه دیگر تا انتخابات مجلس هفتم باقی مانده است، چطور می‌توانیم زمینه حضور گسترده و پرشور مردم را فراهم کنیم؟

É تجربه است که اگر مردم از کسانی که دوره قبل انتخاب کردند راضی باشند، تشویق می‌شوند که رأی بدهند. اگر ناراضی باشند، معمولا دلسرد می‌شوند. این پنج ماه فرصتی است که منتخبین دست به اقدامات مؤثری بزنند و موانع انتخابات هم کم شود و مردم احساس کنند که رأی آنها در سرنوشتشان تأثیر دارد، حضور پیدا می‌کنند.

È چطور می‌شود این رضایت را و در چه زمینه‌هایی می‌توان کسب کرد؟

É من خیلی روی مسئله این فکر نکردم. به‌هر حال انتخابات شوراها نمونه خوبی بودند. اگر شوراها خوب کار می‌کردند، مردم می‌آمدند. چون هر جایی که خوب کار کردند، مردم حضور پیدا کردند.

È تأثیر حضور مردم را در سیاست‌های بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

É امروز در دنیا قدرت را با رضایت و حضور مردم ارزیابی می‌کنند. اگر مردم با مسؤولان هماهنگ و رابطه مسؤولان با مردم خوب باشد و خدمات به موقع انجام شود، این بزرگترین قدرت است. الان مسأله سلاح و تهاجم خیلی جواب نمی‌دهد. اگر مردم باشند کسی به فکر غلبه بر یک ملّت برنمی‌آید. ان‌شاءالله در ایران این‌گونه شود.

È سپاسگزارم.