مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا

  • حسینیه جماران
  • جمعه ۲۴ آذر ۱۳۸۵

○تأثیر حضور مردم در انتخابات در مسایل داخلی و خارجی ما چه خواهد بود؟
● بسم‌الله الرحمن الرحیم. اگر ان‌شاءالله، انتخابات خوبی با حضور پرشور مردم برگزار کنیم، نقطه قوتی برای انقلاب و علامت حضور مردم در صحنه است. برای کسانی که از دور چشم دوخته‌اند تا رابطه مردم و نظام سست شود، خیلی دلسرد کننده و برای ما دلگرم کننده است. مردم تا به حال نشان دادند که این هوشیاری را دارند. انشاءالله هم همینطور است.
○برنده و بازنده این انتخابات که خواهد بود؟
● اگر این انتخابات، انتخابات خوبی باشد، همه برنده هستیم و اگر در حدی که انتظار است، خوب نباشد، همه بازنده هستیم. افراد خیلی فرق نمی‌کنند. آنهایی که تأیید شده‌اند و فعلاً آمده‌اند، کسانی هستند که نظام آنها را قبول دارد و آنها هم نظام را قبول دارند. به نظر من عمده این است که آراء خوب باشـــد و انتخابات، ان‌شاءالله، خیلی پرشور و کم‌شکایت باشد.
○آقای هاشمی گروه تحقیق آمریکایی نظر خود را درباره عراق داده‌اند. نظر شما چیست؟
● گروهی که آمدند تحقیق کردند، به نظر من واقع‌بینانه نظر دادند. مشکلات را خوب توضیح دادند و راهکارهایی هم درنظر گرفتند؛ اما اشکال اصلی را ندیده گرفتند و آن، این است که به هر حال مشکلات ناشی از حضور اشغالگران در عراق است و اگر به این مسأله، بیشتر می‌پرداختند، شاید ایران هم بهتر می‌توانست با آنها کار کند. آمریکا هنوز تضّادش را با ایران، اصلی می‌داند و فکر می‌کند که بقیه مسایل فرعی است. باید منتظر بود و دید که آمریکایی‌ها چقدر از واقعیات منطقه درس گرفتند.
○خیلی ممنون
    ● موفق باشید.