مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پیرامون ویژگی‌های مجلس سوم

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پیرامون ویژگی‌های مجلس سوم

  • دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۶۷

 

س ـ نظرتان در مورد مجلس سوم چیست؟

ج ـ مجلس اول بعد از انقلاب بود و نمایندگان دارای روحیه‌ای خاص بودند، عده‌ای هم که مخالف حزب‌الله بودند در مجلس حضور داشتند. مجلس دوم فرصت بیشتری پیدا کرد و کارهای عمده‌ای انجام داد و بسیاری از لوایح مهم را موفق شد به انجام برساند.

در مجلس سوم هم یک عده‌ای از نیروهای متفکر، که در میدان‌های اجرایی هم کار کرده‌اند و واقعاً با اعماق کشور آشنا هستند، حضور دارند. البته کم و بیش در دوره‌های اول و دوم هم بودند. اما در این دوره بیشتر هستند. بعد از اینکه احتمالاً در مرحله سازندگی کشور قرار می‌گیریم، من خیال می‌کنم این دوره مجلس می‌تواند بسیار کارساز باشد.

من همین حالا، که برنامه پنج ساله دولت در مجلس مطرح است، احساس می‌کنم که در نماینده‌ها تفکرات بسیار خوبی دیده می‌شود و واقع بینی در نماینده‌ها جدی است. آرمان‌های انقلاب در مجلس سوم، با اینکه ده سال از شروع انقلاب فاصله داریم، در سطح بسیار خوبی است.

نمایندگان این دوره اجازه نخواهند داد، خدای نکرده، که انقلاب از محور خودش خارج شود. البته کسی در این مملکت نیست که بخواهد انقلاب را از محور خودش خارج کند. وقتی که شخص امام، آیت‌الله منتظری، دولت و همه مردم مواظب هستند، همین طور خواهد بود. ولی مجلس چون مرکز تصمیم‌گیری‌های مهم است، اطمینان بیشتری حاصل خواهد شد.

ما کارهای مهمی هم داریم که در این دوره باید انجام شود. یکی سازمان اداری کشور است، که تحقیقاً ما باید تغییراتی بدهیم.

ما ارگان‌ها و نهادهای موازی و اضافی داریم، نیروهای تکراری دارند کار می‌کنند و مخارج اضافی بر کشور تحمیل می‌شود، و هم یک نوع کارها ممکن است به خاطر تداخل وظایف خنثی بشود و پیشرفت کارها را خراب کند. همین برنامه پنج ساله است که اولین برنامه پنج ساله کشور است، اگر با واقع بینی و حفظ آرمان‌های انقلاب این برنامه تنظیم شود، تحقیقاً تأثیر جدی روی مملکت خواهد داشت.

س ـ آیا قانون کار را مجلس تصویب کرد؟

ج ـ البته قانون کار را مجلس اول تصویب کرده، با شورای نگهبان در مورد آن بحث داریم. این قانون اینک در مجلس است و باید تکمیل شود. همچنین قانون تعاونی‌ها و مسایل روزمره و نظارت را داریم که این مجلس با اطلاعات بیشتری که نسبت به مجالس قبل دارد، می‌تواند ناظر خوبی بر امور باشد. من در مجموع امیدوارم دوره سوم، که احتمالاً با مرحله سازندگی همراه است، اگر جنگ تجدید نشود، بتواند پایه‌های حرکت صحیح استقلال اقتصادی را بسازد.